Käsi sydämelle: kuinka suuri osa vaatteistasi on Made in China?
Pyöreästi oman vaatekaappini suhdeluku on 80 %. Loput muista Aasian maista, esim. Bangladeshista. Jossakinhan ne aina tehdään, mutta ei tietenään täällä meillä. Pois se meistä!
Kommentit (37)
Kyllä monet ns. kalliimmatkin merkit on nykyään tehty Aasiassa. Alasti varmaan pitäisi kulkea, jos noita haluaisi välttää. Valitettavasti.
Jos olisi varaa ostaa suomalaisia merkkejä, voisi silti jäädä ostamatta, aika omituisia malleja on suurin osa näistä kotimaisten nykysuunnittelijoiden omista merkeistä.
Ei niin mitään hajua. Suomesta ne on kuitenkin ostettu.
Minulle on ihan sama, kuka ostamani vaatteet on kursinut kasaan ja tehnyt, jos se on tehty hyvin, eikä sitä tarvi toiselta puolelta maailmaa ruveta tilaamaan, vaan sen saa omasta kaupungista.
Olen ilman vaateita olen made in Finland.
Pankladessissa ne yleensä tehdään.
100% kevyesti. Joskus on hiuksissa nauha mutta sekin on kiinasta
Varmaan 50%, Fjällräven tekee näköjään vaatteensa Kiinassa. Onneksi Sastassa on vielä korkea kotimaan aste ja Varusteleka tuottaa vaateita Virossa. M34
Tutkin päälläni olevien vaatteiden laput. Yhdessäkään ei ollut valmistusmaata. Olen ostanut nämä vaatteet kirpparilta, merkeistä päätellen veikkaisin kuitenkin Aasian maita. Teen myös itse vaatteita. Nämä ovat kai sitten Made in Finland.
Omassa vaatekaapissa tuo luku voi olla 10-30% Kiinasta.
Suomi 50 -70% ja loput muista maista.
Sikäläiset vaatteet kelpaavat sikäläisillekin. Mikseivät heidän valmistamansa vaatteet siis kelpaisi minullekin? Noissa maissa tehdään esim. huomattavasti koreampia juhlavaatteita kuin Suomessa suomalaisia juhlavaatteita.
Ne on made in China, koska siellä niiden tekeminen tulee halvemmaksi. Suomalaiset menkööt siis itseensä. Jos halutaan täällä tehtyä, niin sitten pitäisi tapahtua muutos mm. hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ne on made in China, koska siellä niiden tekeminen tulee halvemmaksi. Suomalaiset menkööt siis itseensä. Jos halutaan täällä tehtyä, niin sitten pitäisi tapahtua muutos mm. hinnoissa.
Ongelma on siinä, että kotimainen työ maksaa, koska työntekijöille pitää maksaa elettävä palkka, ja täällä on elämisen hintataso "hieman" eri, kuin Aasiassa. Pohjoismaat/länsi ei voi koskaan kilpailla työssä halpatyömaiden kanssa, pitää tarjota laatua, joka oikeuttaa korkeamman hinnan, ja sitä on vaikea tehdä vaatteissa, kun materiaalit monesti ovat tismalleen samaa, kuin halvoissa.
Varmaan on jonkun verran kiinassa valmistettuja vaatteita, en tiedä eikä kiinnosta. Käytän usein työvaatteita kotonakin harrastellessa ja niissä ainakin lukee made in EU. T- paidat ovat kaikki mainospaitoja jotka olen saanut töistä tai liikekumppaneilta. En ole katsonut missä ne on tehty. Eipä valmistusmaa kiinnosta, tärkeintä on että vaatteet on miellyttävän tuntuisia päällä.
Kyllä tosi suuri osa on. Nykyään esim. ihan laadukkaat ulkoiluvaatteetkin on tehty Kiinassa. Tällä hetkellä varmasti ylläni olevista vaatteista kaikki paitsi villapaita (äitini kutoma) ja villasukat (jonkun suomalaisen käsityöläisen kutomat) on made in China. Mutta on mulla esim. joidenkin pienten suomalaisten merkkien vaatteita olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva. Nää on putiikeista ostettu ja käsityönä tehty.
Lapuissa usein kuitenkin mainittu Portugal, Italia, Viro, UK, jne…
Näissä maissa on paljon vaateteollisuutta, myös vastuullista.
Tällä hetkellä päällä on kotimaiset pikkuhousut, toppi ja sukat. Housut ja paita on kiinakamaa.
Ostan melkein kaikki vaatteeni käytettyinä rytkyinä. Ei minua kiinnosta juurikaan niiden alkuperä.