Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle: kuinka suuri osa vaatteistasi on Made in China?

Vierailija
03.10.2026 |

Pyöreästi oman vaatekaappini suhdeluku on 80 %. Loput muista Aasian maista, esim. Bangladeshista. Jossakinhan ne aina tehdään, mutta ei tietenään täällä meillä. Pois se meistä!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisimpa sanoa että 100% olisi aitoja laadukkaita Kiinan tuotteita.

Mutta kun tarkistin laput niin sieltähän löytyy myös Malesiaa, Thaimaata ja Filippiinejäkin.

Vierailija
2/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Käytän t-paitoja, collegeja ja farkkuja. Puuvillaa. Eivätkö kiinanrytkyt ole tekokuitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan vaatteeni käytettynä, noin 40%. Leikin ajatuksella pyrkiä pikkuhiljaa nollakiinaiseen vaatekaappiin, mutta toistaiseksi aika ja energia ei ole riittänyt siihen perehtymiseen.

Vierailija
4/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan 90% made in Bangladesh, Vietnam tai Turkey. 

Ajattelin, että voisi tukea kotimaista ja katselin näitä Kasperi reppuja - Halvin malli taisi olla 510€ ja kallein yli 2000€. Kivahan se olisi, mutta vähän suolainen perus työssäkäyvälle. Kysyntää näyttää kuitenkin olevan, kun osa malleista myyty loppuun ja osassa on odotuslista. 

Vierailija
5/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkissa tehdään esim. marimekkoa.

Vierailija
6/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiina on nykyään laadun valmistaja. Aika harvalla on siellä tehtyä päällä. 

Vierailija
7/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska vaikka luulen ostavani "ei kiinalaista", ei voi tietää missä tehty. Kyllö te tiedätte nämä nykyajan huijaukset.

Toki monessa vaatteessa lukee minikirjaimilla "made in china".... 

Vierailija
8/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva. Nää on putiikeista ostettu ja käsityönä tehty. 
Lapuissa usein kuitenkin mainittu Portugal, Italia, Viro, UK, jne…

Vierailija
9/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakkois-Aasian maita varmaan löytyy, samoin Italiaa ja Portugalia.

Vierailija
10/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt ostamaan vain Portugalissa ja Italiassa valmistettuja, ja niitäkin ostan vain kun on 50-70% kausiale.

Joskus ostan UK:sta jos esim. John Smedleyllä on kashmirin tai merinon poistomyynti, kun ilman alea ovat minulle liian arvokkaita (tyyliin 200-300€ per neule). Alessa satasella ovat hyvä diili ja ovat Made in England. 

Ne ovat ainoita vaatteitani joiden niskalapussa lukee Made in England. Sunspel teki ennen ison osan vaatteistaan Englannissa, mutta nyt 90% tuotannosta on Portugalissa.

Vierailija
11/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki on Kiinasta, Turkista, Bangladesista ym. On mulla Nansoa, Finlaysonia, Marimekkoa ym, mutta eikö nekin jossain turkissa tehdä. 

Vierailija
12/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana oli 90-100%. Nyt 0%. Käytännössä koko vaatekaappini on nykyään keskitason tai ylemmän tason italialaisia brändejä.

Hyperkalliisiin italialaisiin esim. Brunello Cucinelli tai Loro Piana minulla ei ole luultavasti ikinä varaa töissäkäyvänä.

Vierailija
13/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikki on Kiinasta, Turkista, Bangladesista ym. On mulla Nansoa, Finlaysonia, Marimekkoa ym, mutta eikö nekin jossain turkissa tehdä. 

Finlaysonia tehtiin viimeksi Suomessa n. 45 vuotta sitten.

Vierailija
14/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä väliä, onko kukaan kuullut laadunvalvonta sanaa entä sen merkitystä, se ei ole temu joka taas tuottaa kiinalaista kopio paskaa ja laatu naurettavaa., suorastaan vaarallista, no pitää tilata kun on niin halpaa muhaahhaa.

Vierailija
15/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan ollut ihan hyvin ansaitse ja ostanut aina Euroopanmatkoilta made in Italy -vaatteita jotka ovat kestäneet vuosikymmeniä. 

Vierailija
16/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siirtynyt ostamaan vain Portugalissa ja Italiassa valmistettuja, ja niitäkin ostan vain kun on 50-70% kausiale.

Joskus ostan UK:sta jos esim. John Smedleyllä on kashmirin tai merinon poistomyynti, kun ilman alea ovat minulle liian arvokkaita (tyyliin 200-300€ per neule). Alessa satasella ovat hyvä diili ja ovat Made in England. 

Ne ovat ainoita vaatteitani joiden niskalapussa lukee Made in England. Sunspel teki ennen ison osan vaatteistaan Englannissa, mutta nyt 90% tuotannosta on Portugalissa.

Smedleyllä on kuningas Charlesin royal warrant sinetti. Jos hän on sieltä vuosia hankkinut neuleensa kelpaa minullekin. Itsellä heiltä neuleita 2010-luvun puolivälistä jotka edelleen muodossaan ja reiättömiä. Eivät ole kutistuneet.

Vierailija
17/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erittäin vähän kiinalaisia vaatteita, ainoita saattaa olla lenkkarit. 

Vierailija
18/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vaatteistani on made in Italy, Portugal, Germany

Vierailija
19/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkki, Bangladesh, Pakistan, Egypti. En löytänyt yhtään Kiinassa valmistettua vaatetta tähän hätään.

Vierailija
20/37 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koska vaikka luulen ostavani "ei kiinalaista", ei voi tietää missä tehty. Kyllö te tiedätte nämä nykyajan huijaukset.

Toki monessa vaatteessa lukee minikirjaimilla "made in china".... 

Nykytuotteissa lukee usein made in PRC. Se on kiinan paskaa muttei moni ymmärrä tuota lyhennettä, joka on siis kiinan kansan tasavalta. Vaikka kommunistinenhan se oikeasti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi