Asunnoissa voi käydä jopa vuokranantaja salaa tai huoltomies tai taloyhtiön esim pj kenelle on annettu avain
Ihan yleisesti siis, ei liity millään tavalla kansanedustajiin. Itse olen asunut kämpässä jossa vuokranantaja kävi salaa asunnoissa ja ramppasi vaan omilla avaimilla miten sattu ja pyöri pihassa jatkuvasti, kerran huomasin metsän laidassa jonkun kameran kanssa myös, siitä en ole varma oliko sekin tämä vuokranantaja itse tutkimassa jotain. Sen lisäksi olen asunut asunnossa jossa taloyhtiössä asu kyyläporukka johon kuulu myös taloyhtiön huoltomies. Tämä huoltomies tuli kerran koputtamaan ovelle, esitin että en ole kotona, jonka jälkeen hän aukasi itse vaan oven omilla avaimilla ja väitti että minulta on ikkuna rikki. Joku oli soittanut hänelle kuulemma, että minulla on ikkuna rikki (joku näistä kyylistä), sanoin että ei muuten ole, jonka jälkeen hän lähti pois. Ihmiset oikeasti on tälläsiä.
Kommentit (23)
Juu todellakin ja meillä esim katosi lasten leluja ja vaatteita. Tein rikosilmituksia. Pysyiväthän kävijät poissa, kun saivat poliisit kimppuunsa. Tiesin tekijät, koska pyörittivät pihassa avainnippua joissa kaikkien asuntojen avaimet-tämä siis omistusasunnossa.
Eikä voi ilmoittamatta. Välttäkää noita yksityisiä asunnonvuokraajia, niiden kanssa ei tule kuin riitaa. Lumo ja muut isot yhtiöt on ammattilaisi.
Jotkut vuokranantajat ajattelevat, että saanhan minä omistamassani asunnossa kulkea vapaasti. Huollon pitäisi ilmoittaa käynnistä kaksi viikkoa etukäteen, jos asia ei ole akuutti (epäillään vesivahinkoa, paloilmoitin huutaa pitkään, asunnosta tulee kalmanhajua, rikkoutuneet ikkunatkin on hyvä käydä tsekkaamassa, toki huoltohenkilö voi usein myös ihan pihalta käsin todeta, onko ikkuna rikki).
Kerran asuin vuokralla talossa, jossa taloyhtiön kyylälle oli annettu yleisavain, ja hän ei voinut millään vastustaa kiusausta "tarkastamassa kiireellisiä asioita".
Myös isännöitsijä saa milloin tahansa käydä vuokralaisen asunnossa tarkastamassa asunnon kunnon. Siihen ei vuokralaisen lupaa tarvita.
Ainakaan meille pääse muutoin kuin tiirikalla, sentään jaella varmuuslukon avaimia, huoltoyhtiö käy tieten, eikä silloin ole muu kuin ovilukko päällä.
Aika avutonta porukkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Myös isännöitsijä saa milloin tahansa käydä vuokralaisen asunnossa tarkastamassa asunnon kunnon. Siihen ei vuokralaisen lupaa tarvita.
Ei pidä paikkaansa. Kahden viikon ilmoitusaika koskee myös isännöintiä silloin, kun kyse on pelkästään asunnon kunnon tsekkaamisesta. Kiireelliset asiat erikseen, jos asunnossa esim. halkeaa vesiputki, sinne voi tietty mennä heti.
Vierailija kirjoitti:
Saa käydä mutta ei pääse, murtaa oven jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tarvitsee ilmoittaa etukäteen, ei todellakaan voi tulla milloin päähän sattuu pälkähtämään. Ja pitää olla jokin asiallinen syy.
Sitten niitä on sellaisia huoltomiehiä, että käyvät yleisavaimella eteisessä kääntymässä ja lähtevät heti pois. Eivät varasta mitään, eivät tuo mitään, eivät huolla mitään, eivät tarkista mitään, ei ole mitään oikeaa ja asiallista syytä, ehkä saavat kiksinsä siitä, että ylipäätänsä saavat yleisavaimella auki oven, en tiedä.
Ei saa käydä, se on laitonta ilmoittamatta etukäteen.
Asuin muinoin kerrostalon ainoana vuokralaisena ja taloyhtiön hallituksen pj. kävi asunnossani kesken mm. työpäivien, kauppareissujen, saunavuorojen - periaatteessa aina kun olin oletusarvoisesti hetkeä kauemmin kotoa pois. Asian huomasi kun lehdet sohvapöydällä oli vaihtanut järjestystä, ruokapöydän tuolit eivät olleet paikallaan, matot olivat liikkuneet tai kurtussa. Saunavuorollakin tämä kävi pukuhuoneessa tonkimassa ja kalsareita haistelemassa. Ilmoitin asiasta isännöitsijälle ja samalla irtisanoin saunavuoron, johon isännöitsijä vaan totesi lakonisesti - Ai jaa, "Taisto" on ollut taas vauhdissa.".
M 52
Melko iso riski käydä ilman lupaa. Monilla on kamerat sisällä eikä sitä voi tietää etukäteen mistään. Jos tätä oikeasti tapahtuisi paljon ne olisi tullut jo ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi ilmoittamatta. Välttäkää noita yksityisiä asunnonvuokraajia, niiden kanssa ei tule kuin riitaa. Lumo ja muut isot yhtiöt on ammattilaisi.
Minä olen aina vältellyt yksityisen vuokra-asuntoja. Niin monesta huonosta kokemuksesta on tullut kuultua ja luettua. Esimerkiksi eräs nuoripari vietti iltaa kotonaan kahdestaan, niin asunnon omistaja tuli sisään omalla avaimellaan ilmoittamatta. Tuli kuulemma tarkastamaan, että kaikki on hyvin. Siis mitä ihmettä! Nuoripari muutti pois, koska asunnon omistaja oli hieman liian "innokas" heitä kohtaan. Ja tämä nuoripari ei edes harrastanut juhlimista, vaan olivat nuori uskovainen pariskunta, joka oli juuri aloittanut yhteisen elämäntaipaleen.
Oma asuntoni on aina ollut VTS tai Yh-kodit. Ei valittamista. Tällä hetkellä asun Yh-kotien asossa ja kaikkeen olen ollut tyytyväinen. En ole missään vaiheessa pelännyt jonkun ramppaavan sisälle kotiini. Ja onneksi huoltomiehet Suomessa ovat pääsääntöisesti kantasuomalaisia, niin ei tarvitse yksin asuvana naisena pelätä oman turvallisuuden puolesta. Se olisi täysin kauhuskenaario herätä siihen, kun yöllä joku tulisi kotiisi...
Kannattaa ilmoittaa poliisille myös huoltoyhtiön, huoltomiehen ja vuokranantajan tiedot, jotka epärehellisesti toimineet.
Minulla on samanlaisia kokemuksia yhdestä taloyhtiöstä, jossa asuin, taloyhtiössä asui häirikköporukkaa/elämänhallinnan menettäneitä ihmisiä, jotka kiusasivat perättömillä ilmoituksilla naapureita ja huoltotyöntekijä oli näiden häiriköiden kaveri, tämä huollon tyyppi hakeutui työautollaan useasti taloyhtiön kulmille ja samaan rappuun ja aina tuolloin kun poistuin asunnostani ja asunnossani oli käyty useamman kerran minun ollessa muualla. Ja ulko-ovi oli aina ehjä. Ei murron jälkiä ulko-ovessa, mutta asunnon sisällä huomasin jälkiä käynneistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vuokranantajat ajattelevat, että saanhan minä omistamassani asunnossa kulkea vapaasti. Huollon pitäisi ilmoittaa käynnistä kaksi viikkoa etukäteen, jos asia ei ole akuutti (epäillään vesivahinkoa, paloilmoitin huutaa pitkään, asunnosta tulee kalmanhajua, rikkoutuneet ikkunatkin on hyvä käydä tsekkaamassa, toki huoltohenkilö voi usein myös ihan pihalta käsin todeta, onko ikkuna rikki).
Kerran asuin vuokralla talossa, jossa taloyhtiön kyylälle oli annettu yleisavain, ja hän ei voinut millään vastustaa kiusausta "tarkastamassa kiireellisiä asioita".
Taloyhtiön hallituksella ei ole mitään oikeutta olla yleisavainta. Asuntoihin heidän ei kuulu päästä. Mikäli on jotain taloyhtiön tiloja, joihin eivät omalla avaimella pääse ja heidän pitää päästä, huoltoavain tms on siihen sopiva.
Älylukko ja joka käynnistä jää tieto. Murtautua voi yrittää, mutta siitäkin tulee tieto, jos ovesta murtautuu.
Huoltomies käy säännöllesesti kakkosella kodissani, sytyttää valot lähtiessään.
Melko varma tieto, Tatjana.