Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 lasta ja 3 aikuista päiväkodin metsäretkellä - 2 ( noin 3v )lasta lähti karkuun. Sivullinen löysi lapset.

Vierailija
03.10.2026 |

Kaksi pientä lasta katosi metsäretkellä. Sivullinen löysi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ddf75191-f75c-4d6f-89f8-208132369f01

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo metsäretket on hyvin usein sellaisia toivotaan toivotaan -hetkiä. Lapset sinkoilee sinne tänne ja työntekijät keskittyy juttelemiseen ja niihin, jotka eivät siitä metsästä niin innostu. Olin 10v isossa päiväkodissa ja sitten riitti. Töitä joutui tekemään niin paljon omien arvojen vastaisesti. Annetaan kuva, ja itsellekin näin uskotellaan, että lapset saa hyvää, laadukasta ja turvallista hoitoa, mutta kaikkea muuta. Lapset on vain säilössä ja työntekijät tekee sen mitä jaksaa ja kiinnostaa ja mikä on täysin pakko. Lapsille puhutaan törkeämmin kuin kenellekään muulle. Tiuskitaan ja komennellaan. Ei mun pää enää jaksanut kuunnella ja katsella sitä. Ei ikinä enää päiväkotiin ja onneksi ei tarvi omia viedä. 

Vierailija
82/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin syytetään työntekijöitä. Mun lapsuudessa, jos olis karattu juoksentelemaan, ois kotona tullut rangaistus.

Höpö, höpö. 3-vuotias on eri asia kuin 6-vuotias. 3-vuotias on hoitajan vastuulla. Ei sen ikäinen ymmärrä vielä mitään.

Kyllä 3v ymmärtää mitä saa tehdä. Paitsi jos on jotenkin vajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin syytetään työntekijöitä. Mun lapsuudessa, jos olis karattu juoksentelemaan, ois kotona tullut rangaistus.

Höpö, höpö. 3-vuotias on eri asia kuin 6-vuotias. 3-vuotias on hoitajan vastuulla. Ei sen ikäinen ymmärrä vielä mitään.

Jännä juttu sitten että jopa aikuiset tekevät joskus kiellettyjä asioita. Vaikka he ymmärtävät mitä saa tehdä.

Vierailija
84/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia tulee vielä kuolemaan/loukkaantumaan vakavasti päiväkodeissa, ennenkuin kukaan haluaa tehdä mitään tälle varhaiskasvatuksen tilanteelle. Pitää vaan toivoa ettei satu omalle kohdalle, olisi ihan hirveää kun parhaani yritän pitää lapset turvassa, mutta resurssit vaan on mitä ovat, läheltä piti tilanteita on omallekkin kohdalle tullut: On selvitty säikähdyksellä vaikka olis voinut käydä todella TODELLA pahasti.

Miten paljon mahtaakaan päiväkotien arjessa tapahtua läheltä piti-tilanteita, jotka lakaistaan maton alle? On tärkeää että pidämme keskustelua yllä ryhmäkoon ja riittävän aikuismäärän merkityksestä lasten turvalliselle hoitopäivälle.

Vierailija
85/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3-vuotias on silti täysin hoitajan vastuulla. Ihmeesti uskallatte niitä retkiä tehdä, vaikka harva 3-vuotias kuitenkaan vielä ohjeita noudattelee. Varsinkin kun joka päiväkotiryhmässä on vielä suomenkieltä osaamattomia lapsia.

Vierailija
86/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kun on 16 lasta ja 3 aikuista, niin siinä on metsäretkelle katastrofin ainekset ilmassa.

Yhden aikuisen vastuulle noin 5-6 .  3-5 vuotiasta! Metsässä.

Vanhemmat kumman passiivisia kysymään näistä päiväkodin metsäretkistä. Vanhemmat voivat vaatia ettei omaa lasta päästetä metsään ellei lapsiryhmäkoko ole järkevä ja 100% hallittavissa.

Tuolla systeemillä metsäretkiä ei siis olisi käytännössä ikinä. Vaatimisen sijaan vanhemmat voisivat itse tehdä metsäretkiä lasten kanssa, ja vaikka opettaa mitä metsäretkillä saa tai ei saa tehdä.

Mikäli päiväkoti mainostaa ja lupaa vanhemmille hauskoja metsäretkiä lapsille, on niiden on toteuduttava ja oltava turvallisia. 

Muutoin infotaan ettei päiväkodeissa metsäretkiä järjestetä ja retket jääköön vanhempien harkintaan.

Miten hoitajat suostuu tuollaiseen vastuuseen lapsilaumasta metsästä (vaikkei yleensä retkillä mitään satu) kun 3v lapset ovat varsin villejä ja ehtiväisiä tapauksia?

Tämän jälkeen metsäretkiä tuskin järjestetäänkään ainakaan tässä ryhmässä. Tosi harmi niille lapsille joiden osalta metsäretki sujui hyvin.

Minkä ratkaisun sitten valitsee?

a) Pienempi lapsiryhmä kerrallaan metsässä, vaikka vuorotellen metsäretkiä + riittävä määrä aikuisia vastuussa.

b) Jatketaan entiseen malliin, lain hyväksymällä lapsi ja aikuismäärällä.

c) Ei enää ikinä järjestetä metsäretkiä lapsille.

Vierailija
87/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäjät keskittyy siihen millä nimellä hoitajia ja koko alaa kutsutaan, kun pitäisi keskittyä siihen ydin asiaan. Ties kuin monta kertaa nimitykset muuttuneet, että olisi hienompaa VARHAISKASVATUSTA. 

Vierailija
88/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsäretket on toteutettava pienissä lapsiryhmissä (korkieintaan 7 lasta ja 2 aikuista) se on turvallisinta ,metsäympäristössä.

Ei ole järkevää lähteä 16 lapsen kanssa metsään retkelle. Mukana noin 3-vuotiaita! Kuka tuollaista edes ehdottaa ? 

Eli ei koskaan metsäretkelle, koska tuollaisia ryhmiä missä normaaleja yli 3v lapsia 7 ja ja aikuisia 2 ei ole olemassa.

Vanhemmat voivat ihan itse vieä lapsenssa metsäretkelle. Jos vaivautuvat.

Kuka ei vie lapsiaan metsään? Ja museoon, kirjastoon, teatteriin, torille, bussiin, ravintolaan ym ym.

Aika monikin. Hirveän yleistä ollut jo kauak, että lapsi ei jaksa kävellä, tottunut autokyydityksiin ja rattaissa istumiseen. Hoplopeissa ym kyllä riekutaan, kun ulkoistetaan mm synttäritkin, mutta luonnossa liikkuminen on myrkkyä ja lapsen jalat kuin vetelät spagetit.

Moni ei myöskään opeta lastaan syömään itse vaan syöttää, ei opeta vaipattomaksi vaan odottaa sitä varhaiskasvatukselta, ei opeta tottumaan kieltoihin ja rajoituksiin, ei opeta odottamaan vuoroaan, ei sanomaan kiitos tai anteeksi, ei opeta harjoittelemaan pukemista itse, koska onhan se nopeampaa ja helpompaa kiskoa itse ne vaatteet sille lapselle sen sijaan, että odottaisi siinä eteisessä lapsen omatoimisuutta.

Listaa voisi jatkaa monella tapaa lisää, mutta en jaksa, kaikki nuo asiat on silmillä ja hoidettavana jokapäiväisessä vakaelämässä työpäivän aikana. Samalla, kun ne 15-20 muuta lasta odottaa ja vaatii erinäisiä asioita, olla silminä, käsinä, korvina ja jalkoina, joka suuntaan koko ajan, on meitä kasvattajia siinä paikalla 1, 2 tai peräti 3.

Vaka-henkilökunta on kohtuuttoman lujilla. Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois. Vanhempien KORKEA aika ottaa vastuuta eikä sysätä kasvatusvastuuta vaka-porukan harteille, kuten nyt tapahtuu aivan liikaa. Koko ajan ollaan vaatimassa.

Vierailija
89/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa ne mukulanne itse. Ihme valitusta, kun edes moni nykyäiti ei pysty vauvan lisäksi taaperoa hoitamaan. Kaikki on niin vaikeeta. Ei mulla muuta 

Vierailija
90/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä on minusta turha viedä metsään ollenkaan. Meilläkin pyörii susia pihoissa, ja oikeasti viduddaa, kun hoitajat sanovat, että "huomenna on sitten metsäretki, ottakaa eväät mukaan". Minä haluan, että lapseni on turvallisessa hoitopaikassa työpäiväni ajan. En halua muistella eväitä, enkä mitään ylimääräistä. Me käymme itse marjastamassa ja sienestämässä itsekin. En odota, että päiväkoti tekee muuta kuin vahtii lastani työpäiväni ajan. Kiva jos askartelette, laulatte ja käytte päiväkodin pihassa leikkimässä, mutta mitään ihmeellisiä taikatemppuja tai taitojen harjoitteluja en odota. 

Vierailija
91/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitakaa ne mukulanne itse. Ihme valitusta, kun edes moni nykyäiti ei pysty vauvan lisäksi taaperoa hoitamaan. Kaikki on niin vaikeeta. Ei mulla muuta 

Minä olen hoitanut kolmea lasta kotona. Nyt käyn töissä ja ainoa toive hoidolle on, että lapsi on työpäiväni jälkeen elävänä, terveenä ja ilman suurempia traumoja, ja ettei häntä kiusata.

Vierailija
92/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kenelläkään ei ole niin kiire töihin, että pitäisi alle 3v laittaa hoitoon. Pahimmillaan viedään jo alle 1v.  Sanotaan, ettei voi olla kotona, kun talous kaatuu. Olisiko sitä kannattanut miettiä etukäteen? Pankinkin kanssa voi lainanlyhennykset järjestellä uusiksi. Vyötä voi kiristää. Voi jättää menot vähemmällä. Ihan omasta kokemuksesta tiedän. 

Ja sitten vielä nämä, jotka ovat itse kotona ja lapsi/lapset hoidossa. Niistä ei tarvi mitään edes sanoa. 

Vierailija
93/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mei ei käydä enää ollenkaan retkillä tästä syystä, lapsille ei ole nykyään mitään kunnioitusta aikuisia kohtaan, eivät mieti kahta kertaa että kannattaako jotakin tehdä, koska mistään ei tule tuntuvia seurauksia kuitenkaan.

Me pysytään päiväkodilla aitojen sisäpuolella, ei tarvi päätyä sitten lehtiin kauhisteltavaksi.

Joo ja ei ole tasa-arvoista jos ne kaikista hankalimmat lapset vaan jätettäisiin retkiltä pois. Se on kaikki retkeilee tai kukaan ei retkeile, koska tasavertaiset oikeudet.

Toiset ovat siis tasa-arvoisempia kuin toiset? Ellei hankalien/ karkailijoiden riskillä ja ehdolla mennä ( jotka pilaa koko retken), niin sitten ei mennä.

Vierailija
94/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kenelläkään ei ole niin kiire töihin, että pitäisi alle 3v laittaa hoitoon. Pahimmillaan viedään jo alle 1v.  Sanotaan, ettei voi olla kotona, kun talous kaatuu. Olisiko sitä kannattanut miettiä etukäteen? Pankinkin kanssa voi lainanlyhennykset järjestellä uusiksi. Vyötä voi kiristää. Voi jättää menot vähemmällä. Ihan omasta kokemuksesta tiedän. 

Ja sitten vielä nämä, jotka ovat itse kotona ja lapsi/lapset hoidossa. Niistä ei tarvi mitään edes sanoa. 

Asuntojen hinnat ovat kohtuuttomia ihmisten nettotuloihin verrattuna. Työssäkäyvä väki joutuu maksamaan palkoistaan hitosti veroja, että saadaan nykyiset eläkkeet maksettua. Väestöpyramidi on ylösalaisin. Sitä on helppo huudella, kun itse saanut maksaa asuntolainansa aikana, jolloin palkkansa sai itselleen, eikä sitä tarvinnut jaella ympäri kyliä.

Vierailija
95/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoitanut kolmea lasta kotona. Nyt käyn töissä ja ainoa toive hoidolle on, että lapsi on työpäiväni jälkeen elävänä, terveenä ja ilman suurempia traumoja, ja ettei häntä kiusata.

No kiva, aika kapeakatseista. Monikaan vanhempi ei lopulta oikeasti halua, että lapsi nököttää ainoastaan säilöttävänä. Metsäretki nyt ei kuullosta kovin extremeltä. Mitähän siellä hoidossa on sitten suositeltavaa tehdä, jos ihan tavanomaiset puuhat on uhka ja kiellettyä? 

Vierailija
96/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiva, aika kapeakatseista. Monikaan vanhempi ei lopulta oikeasti halua, että lapsi nököttää ainoastaan säilöttävänä. Metsäretki nyt ei kuullosta kovin extremeltä. Mitähän siellä hoidossa on sitten suositeltavaa tehdä, jos ihan tavanomaiset puuhat on uhka ja kiellettyä? 

Minä en lähtisi 16 lapsen (3-4 v) kanssa metsään. En edes kaverin kanssa. En, vaikka minulla on itselläni liuta lapsia. 

Vierailija
97/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsäretket on toteutettava pienissä lapsiryhmissä (korkieintaan 7 lasta ja 2 aikuista) se on turvallisinta ,metsäympäristössä.

Ei ole järkevää lähteä 16 lapsen kanssa metsään retkelle. Mukana noin 3-vuotiaita! Kuka tuollaista edes ehdottaa ? 

Mikäli ryhmässä kaikki lapset ovat yli 3v eikä ryhmässä kahdenpaikkalaisia niin lapsiahan saisi olla jopa 21 lasta 3 aikuista kohti. Tuo oli kuitenkin selkeästi pienempi ryhmä. Ja yleensä metsäretket sujuu ihan hyvin, tuossa ne lapset nyt löhti tahallaan karkuun juoksemaan.

Kas kummaa!

Lapset lähtivät omineeen juoksemaan.

Oho.

Eikö olleetkaan robotteja? Sopivasti jonossa polkua pitkin laatikko-jonossa etenevät. 
Niitähän mahtuu metsäänkin vaikka kuin. Miten ne nyt lähtivät juoksemaan, ja vielä pois siitä jonosta!

Lapset.

Kolmevuotiaat.

Vierailija
98/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ryhmässä kaikki lapset ovat yli 3v eikä ryhmässä kahdenpaikkalaisia niin lapsiahan saisi olla jopa 21 lasta 3 aikuista kohti. Tuo oli kuitenkin selkeästi pienempi ryhmä. Ja yleensä metsäretket sujuu ihan hyvin, tuossa ne lapset nyt löhti tahallaan karkuun juoksemaan.

Kas kummaa!

Oho.

Eikö olleetkaan robotteja? Sopivasti jonossa polkua pitkin laatikko-jonossa etenevät. 
Niitähän mahtuu metsäänkin vaikka kuin. Miten ne nyt lähtivät juoksemaan, ja vielä pois siitä jonosta!

Lapset.

Kolmevuotiaat.

Tämä. Jokainen joka on hoitanut 3-vuotiaita, tietää, että sen ikäiset juoksevat päättömästi ja varsinkin saman ikäisten kaveiden kanssa. Itse sanoisin, että metsään voi mennä kahden lapsen kanssa, koska hoitajalla on vain kaksi kättä. Toista lasta kiinni toisella kädellä ja toista toisella.

Vierailija
99/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa lapset pääsi karkuun ja sivullinen löysi. 21 lasta 3 aikuiselle metsään on hävytöntä vaikka kuinka laki sallisi moisen riskin oton.

Eipä ihme ettei vaka-ala nykyään houkuta työntekijöitä saati opettajia.

Niin, ne lapset lähtivät itse karkuun, vaikka oli huudettu perään ja käsketty pysähtymään sekä myös lähdetty perään, mutta lapset kadonneet näköpiiristä kun ei muita lapsiakaan voinut vahtimatta jättää. Sivullinen löysi lapset päiväkodin aidan vierestä, olivat siis menneet takaisin päiväkodille.

Ehkä kannattaisi sitten miettiä sitä että miksi lapset lähtivät tahallaan karkuun metsäretkeltä.

Niin että kaksi aikuista ei riitä valvomaan loppuporukkaa että yksi lähtisi karkulaisten perään? Ihmetyttää miksei yksi ole juossut perään vaan ovat kaikki jääneet vahtimaan loppuja ja antaneet kahden juosta menemään. Jos näin on niin ei ole ihan putkeen mennyt homma.

Yhdessä päiväkodissa jaettiin selkeästi vastuualueet metsäretkellä , esimerkiksi oranssiliiviset lapset kuuluu tietyn hoitajan tarkkaan vastuualueeseen ja keltaliiviset lapset toisen hoitajan näköpiiriin, jne. Ei siis kaikki vastuussa kaikista - meinigillä metikössä.

Vierailija
100/105 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa!

Oho.

Lapset.

Kolmevuotiaat.

Tämä. Jokainen joka on hoitanut 3-vuotiaita, tietää, että sen ikäiset juoksevat päättömästi ja varsinkin saman ikäisten kaveiden kanssa. Itse sanoisin, että metsään voi mennä kahden lapsen kanssa, koska hoitajalla on vain kaksi kättä. Toista lasta kiinni toisella kädellä ja toista toisella.

Metsässä myös lapsien houkutus leikkiä piilosta puskissa ja puiden takana on suuri, ellei aikuinen ole ennen retkeä jankannut metsäretken sääntöjä lapsille. Eli olatava näköpiirissä ja tehdään ne rajatut tilarajat oranssimuovinauhalla,  minkä yli ei saa mennä. Toimii toki vain isoimpien kanssa ja ...noh, normitapaisten lapsien kanssa. Myös ne jämäkät ohjaajat ensisijaisesti laitetaan noille metsäreissuille, joita lapset uskoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi