Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 lasta ja 3 aikuista päiväkodin metsäretkellä - 2 ( noin 3v )lasta lähti karkuun. Sivullinen löysi lapset.

Vierailija
03.10.2026 |

Kaksi pientä lasta katosi metsäretkellä. Sivullinen löysi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ddf75191-f75c-4d6f-89f8-208132369f01

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsäretket on toteutettava pienissä lapsiryhmissä (korkieintaan 7 lasta ja 2 aikuista) se on turvallisinta ,metsäympäristössä.

Ei ole järkevää lähteä 16 lapsen kanssa metsään retkelle. Mukana noin 3-vuotiaita! Kuka tuollaista edes ehdottaa ? 

Oke. Ja yksi jää sitten niiden loppujen 14 kanssa päiväkodille, niinkö?

Vastaus kysymykseesi: Ei.  14 lasta ei saa jättää yhden aikuisen vastuulle koskaan. (Paitsi nukkarissa lepohetkellä  joissain paikoissa kuulemma jätetään). 

Metsäretket aina pienryhmissä , riittävästi aikuisia (ei säästetä väärässä paikoissa) vaikka laki kuinka sallisi väliaikaisen ylittymisen tai maksimimäärän.

Niin, pointti olikin se, että jos kaksi työntekijää lähtee 7 kanssa retkelle, ryhmässä on 21 lasta ja 3 työntekijää, niin tällöin 1 jäisi 14 kanssa yksin päiväkodille.

Ja sitten taas retkelle ei mennä yksin lasten kanssa, koska se nyt vasta vaarallinen tilanne olisikin, jos lapsi lähtee juoksemaan tms. niin yksin oleva aikuinen nyt kaikista vähiten voi edes yrittää saada sitä lasta kiinni ja takaisi, koska se edellyttäisi 6 muun lapsen jättämistä yksin.

Joten retkeä on täysin mahdotonta oikeasti tehdä turvalliseksi.

Vierailija
42/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni päiväkodin taakse on rakennettu aidattu kaupunkimetsä istutuksineen. Sinne pääsee päiväkodin pihalta. Oikein hyvä ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsäretket on toteutettava pienissä lapsiryhmissä (korkieintaan 7 lasta ja 2 aikuista) se on turvallisinta ,metsäympäristössä.

Ei ole järkevää lähteä 16 lapsen kanssa metsään retkelle. Mukana noin 3-vuotiaita! Kuka tuollaista edes ehdottaa ? 

Eli ei koskaan metsäretkelle, koska tuollaisia ryhmiä missä normaaleja yli 3v lapsia 7 ja ja aikuisia 2 ei ole olemassa.

Vanhemmat voivat ihan itse vieä lapsenssa metsäretkelle. Jos vaivautuvat.

Kuka ei vie lapsiaan metsään? Ja museoon, kirjastoon, teatteriin, torille, bussiin, ravintolaan ym ym.

Aika monikin. Hirveän yleistä ollut jo kauak, että lapsi ei jaksa kävellä, tottunut autokyydityksiin ja rattaissa istumiseen. Hoplopeissa ym kyllä riekutaan, kun ulkoistetaan mm synttäritkin, mutta luonnossa liikkuminen on myrkkyä ja lapsen jalat kuin vetelät spagetit.

Moni ei myöskään opeta lastaan syömään itse vaan syöttää, ei opeta vaipattomaksi vaan odottaa sitä varhaiskasvatukselta, ei opeta tottumaan kieltoihin ja rajoituksiin, ei opeta odottamaan vuoroaan, ei sanomaan kiitos tai anteeksi, ei opeta harjoittelemaan pukemista itse, koska onhan se nopeampaa ja helpompaa kiskoa itse ne vaatteet sille lapselle sen sijaan, että odottaisi siinä eteisessä lapsen omatoimisuutta.

Listaa voisi jatkaa monella tapaa lisää, mutta en jaksa, kaikki nuo asiat on silmillä ja hoidettavana jokapäiväisessä vakaelämässä työpäivän aikana. Samalla, kun ne 15-20 muuta lasta odottaa ja vaatii erinäisiä asioita, olla silminä, käsinä, korvina ja jalkoina, joka suuntaan koko ajan, on meitä kasvattajia siinä paikalla 1, 2 tai peräti 3.

Vierailija
44/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päiväkodissa töissä, enkä pysty vammani takia edes juoksemaan. Olen yrittäny työkavereille sanoa, että ei lähdettäis retkille, mutta he haluaa silti lähteä. Pelottaa, että joku lapsi lähtee juoksemaan ja työkaverit ei saakkaan lasta kiinni ja minusta ei ole tilanteessa mitään hyötyä, silti olisin osavastuullinen siinä jos jotakin sattuu, vaikka olen ollut eri mieltä retkelle lähtemisen järkevyydestä.

Vierailija
45/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei koskaan metsäretkelle, koska tuollaisia ryhmiä missä normaaleja yli 3v lapsia 7 ja ja aikuisia 2 ei ole olemassa.

Kuka ei vie lapsiaan metsään? Ja museoon, kirjastoon, teatteriin, torille, bussiin, ravintolaan ym ym.

Aika monikin. Hirveän yleistä ollut jo kauak, että lapsi ei jaksa kävellä, tottunut autokyydityksiin ja rattaissa istumiseen. Hoplopeissa ym kyllä riekutaan, kun ulkoistetaan mm synttäritkin, mutta luonnossa liikkuminen on myrkkyä ja lapsen jalat kuin vetelät spagetit.

Moni ei myöskään opeta lastaan syömään itse vaan syöttää, ei opeta vaipattomaksi vaan odottaa sitä varhaiskasvatukselta, ei opeta tottumaan kieltoihin ja rajoituksiin, ei opeta odottamaan vuoroaan, ei sanomaan kiitos tai anteeksi, ei opeta harjoittelemaan pukemista itse, koska onhan se nopeampaa ja helpompaa kiskoa itse ne vaatteet sille lapselle sen sijaan, että odottaisi siinä eteisessä lapsen omatoimisuutta.

Listaa voisi jatkaa monella tapaa lisää, mutta en jaksa, kaikki nuo asiat on silmillä ja hoidettavana jokapäiväisessä vakaelämässä työpäivän aikana. Samalla, kun ne 15-20 muuta lasta odottaa ja vaatii erinäisiä asioita, olla silminä, käsinä, korvina ja jalkoina, joka suuntaan koko ajan, on meitä kasvattajia siinä paikalla 1, 2 tai peräti 3.

Tiktokissa on videoita, missä vanhemmat naureskelee sille, kun lapset eivät syö omaa ruokaansa, mutta kohta ovatkin kärkkymässä vanhemman syömää ruokaa. Eli ei opeteta välttämättä edes syömään pöydän ääressä tai että syödään ruoka-aikoina ja sitä ruokaa mitä tarjotaan. Tällä tiedolla voi sitten miettiä miten mahdotonta on päiväkodissa lähtä tällaisia asioita opettamaan lapsille. Aika rankkaa myös lapselle olla sitten nälissään koko päivä, kun päiväkodissa ei voida toimia niinkuin kotona tehdään, että syödään milloin lasta sattuu huvittamaan ja lapsi voi vaikka kävellä ja syödä.

Vierailija
46/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pienet kyseessä, mutta isommatkaan ei välttämättä pääse retkille, koska päiväkodissa on yhä enemmän käytöksellä oireilevia lapsia joita vanhemmat pitävät normaaleina.

Vierailija
47/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman.

Vierailija
48/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee mieleen, että aika hiljaisia on lasten vanhemmat. Päiväkodin työntekijät kertoo omia näkemyksiään ja vanhempia ei näy missään. Varmaan taas laitetaan silmät ja korvat kiinni ja kieltäydytään näkemästä totuutta, kun on lapsia on pakko tai "pakko" viedä hoitoon kuitenkin. Surullista, koska jos vanhemmat oikeasti nostaisi äläkän niin päättäjienkin olisi pakko toimia.

Vierailija
49/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä pienet kyseessä, mutta isommatkaan ei välttämättä pääse retkille, koska päiväkodissa on yhä enemmän käytöksellä oireilevia lapsia joita vanhemmat pitävät normaaleina.

Ei ollut pienten ryhmä, jos kerran 16 lasta oli. Joko sekaryhmä jossa osa alle 3 vuotiaita ja osa yli tai sitten isojen ryhmä jonka pienimpiä nämä 3 vuotiaat oli ja lapsia olisi voinut olla vielä 5 enemmän kuin mitä nyt oli.

Alle 3v ryhmässä 12 lasta ja ei siinäkään paljon retkeillä, kun ei tosiaan nykyään lapset jaksa/halua/osaa kävellä luotettavasti ja sinä et 12 lasta saa kolmen aikuisen voimin rattaisiin mitenkään.

Vierailija
50/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiktokissa on videoita, missä vanhemmat naureskelee sille, kun lapset eivät syö omaa ruokaansa, mutta kohta ovatkin kärkkymässä vanhemman syömää ruokaa. Eli ei opeteta välttämättä edes syömään pöydän ääressä tai että syödään ruoka-aikoina ja sitä ruokaa mitä tarjotaan. Tällä tiedolla voi sitten miettiä miten mahdotonta on päiväkodissa lähtä tällaisia asioita opettamaan lapsille. Aika rankkaa myös lapselle olla sitten nälissään koko päivä, kun päiväkodissa ei voida toimia niinkuin kotona tehdään, että syödään milloin lasta sattuu huvittamaan ja lapsi voi vaikka kävellä ja syödä.

Miksi lapset ja vanhemmat syö erikseen? Meillä ainakin syödään koko perhe yhdessä ja yleensä samaa ruokaakin, ellei sitten ole jotain erityisen mausteista ruokaa, jolloin lapsille samasta ruuasta vähämausteisempi versio.

Vierailija
51/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ryhmässä kaikki lapset ovat yli 3v eikä ryhmässä kahdenpaikkalaisia niin lapsiahan saisi olla jopa 21 lasta 3 aikuista kohti. Tuo oli kuitenkin selkeästi pienempi ryhmä. Ja yleensä metsäretket sujuu ihan hyvin, tuossa ne lapset nyt löhti tahallaan karkuun juoksemaan.

Tuossa lapset pääsi karkuun ja sivullinen löysi. 21 lasta 3 aikuiselle metsään on hävytöntä vaikka kuinka laki sallisi moisen riskin oton.

Eipä ihme ettei vaka-ala nykyään houkuta työntekijöitä saati opettajia.

Niin, ne lapset lähtivät itse karkuun, vaikka oli huudettu perään ja käsketty pysähtymään sekä myös lähdetty perään, mutta lapset kadonneet näköpiiristä kun ei muita lapsiakaan voinut vahtimatta jättää. Sivullinen löysi lapset päiväkodin aidan vierestä, olivat siis menneet takaisin päiväkodille.

Ehkä kannattaisi sitten miettiä sitä että miksi lapset lähtivät tahallaan karkuun metsäretkeltä.

Ei lapset ymmärrä vaan toimivat usein impulsiivisesti, mielijohteesta. Osa nykylapsista ovat ihan rajattomia joita ei ole koskaan kielletty oikein mistään. Siksi heitä on aikuiset vahtimassa. Aikuisen tehtävä on napata karkuri kiinni. Ajoissa . Mikäli aikuinen "ei ehdi" karkaavaan lapsen perään koska " muita lapsia ei voi vahtimatta jättää", mitä se kertoo lapsiryhmän koosta tai vastuullisten aikuisten määrästä?

Tuohan on traumaattinen tilanne myös sille aikuiselle jolle napsahtaa näin paha tilanne. Varsinainen "Sofian valinta" (Sophies Choice).

Lähdenkö kahden karkaavan pienen lapsen perään vai vaarannanko pienten lapsiryhmän jättämällä heidät metsään ?

Kaikki tämä säästösyistä.

Vierailija
52/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ryhmässä kaikki lapset ovat yli 3v eikä ryhmässä kahdenpaikkalaisia niin lapsiahan saisi olla jopa 21 lasta 3 aikuista kohti. Tuo oli kuitenkin selkeästi pienempi ryhmä. Ja yleensä metsäretket sujuu ihan hyvin, tuossa ne lapset nyt löhti tahallaan karkuun juoksemaan.

Ja ihan pakko sulloa aina ne ryhmät täyteen lapsia. Miksi vaka suostuu tähän? Kuka tästä hyötyy. Päinvastoin.

Vierailija
53/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa lapset pääsi karkuun ja sivullinen löysi. 21 lasta 3 aikuiselle metsään on hävytöntä vaikka kuinka laki sallisi moisen riskin oton.

Eipä ihme ettei vaka-ala nykyään houkuta työntekijöitä saati opettajia.

Niin, ne lapset lähtivät itse karkuun, vaikka oli huudettu perään ja käsketty pysähtymään sekä myös lähdetty perään, mutta lapset kadonneet näköpiiristä kun ei muita lapsiakaan voinut vahtimatta jättää. Sivullinen löysi lapset päiväkodin aidan vierestä, olivat siis menneet takaisin päiväkodille.

Ehkä kannattaisi sitten miettiä sitä että miksi lapset lähtivät tahallaan karkuun metsäretkeltä.

Ei lapset ymmärrä vaan toimivat usein impulsiivisesti, mielijohteesta. Osa nykylapsista ovat ihan rajattomia joita ei ole koskaan kielletty oikein mistään. Siksi heitä on aikuiset vahtimassa. Aikuisen tehtävä on napata karkuri kiinni. Ajoissa . Mikäli aikuinen "ei ehdi" karkaavaan lapsen perään koska " muita lapsia ei voi vahtimatta jättää", mitä se kertoo lapsiryhmän koosta tai vastuullisten aikuisten määrästä?

Tuohan on traumaattinen tilanne myös sille aikuiselle jolle napsahtaa näin paha tilanne. Varsinainen "Sofian valinta" (Sophies Choice).

Lähdenkö kahden karkaavan pienen lapsen perään vai vaarannanko pienten lapsiryhmän jättämällä heidät metsään ?

Kaikki tämä säästösyistä.

Ei kaikki työntekijät edes pysty juoksemaan, esim. itse en pysty enkä sen vuoksi haluaisikaan retkille lähteä.

Ennen ei ollut ongelma, kun lapset ei todellakaan uskaltaneet lähtä nokan edestä karkuun juoksemaan tai jos joku uskalsi, häntä ei otettu retkille tietenkään mukaan. Ei sisältynyt päiväkodin työntekijän työkykyyn se, että pitää pystyä juoksemaan. Iätkaiket on alalla oltu töissä eläkeikään saakka, jolloin monenlaista kremppaa ihmisillä jo on, mutta eihän se nyt lasten kanssa haittaa, kun lapsethan tottelee: No ei enää tottele lapset.

Vierailija
54/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistö henkilökunnasta suostuu siihen että asia on ihan okei, koska tuollaisella kokoonpanolla toimitaan.

Vierailija
55/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni päiväkodin taakse on rakennettu aidattu kaupunkimetsä istutuksineen. Sinne pääsee päiväkodin pihalta. Oikein hyvä ratkaisu.

Kyllä. Tuo on todella ihanteellinen, vastuuntuntoinen ja viisas ratkaisu. Lapset huomioitu jo pk:n suunnitteluvaiheessa hienolla tavalla. Viisaassa päiväkodissa on henkilökunnan stressittömämpää työskennellä.

Vierailija
56/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman.

Tunnen paljon lapsia, mutten ketään tuollaista.

Vierailija
57/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä jotka syystä tai toisesta suostuu. Ja ihmisiä jotka ei.

Vierailija
58/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kun on 16 lasta ja 3 aikuista, niin siinä on metsäretkelle katastrofin ainekset ilmassa.

Yhden aikuisen vastuulle noin 5-6 .  3-5 vuotiasta! Metsässä.

Vanhemmat kumman passiivisia kysymään näistä päiväkodin metsäretkistä. Vanhemmat voivat vaatia ettei omaa lasta päästetä metsään ellei lapsiryhmäkoko ole järkevä ja 100% hallittavissa.

Tuolla systeemillä metsäretkiä ei siis olisi käytännössä ikinä. Vaatimisen sijaan vanhemmat voisivat itse tehdä metsäretkiä lasten kanssa, ja vaikka opettaa mitä metsäretkillä saa tai ei saa tehdä.

Tehkää toki metsäretkiä aivan niinku ennenkin ja lapsiryhmä surutta aina niin täyteen kuin laki sallii. Kyllä ne näköjään 3-vuotiaat ihan itsekin sinne päiväkodille löytää. Tai viimeistään säkällä joku huolehtivainen sivullinen alkaa kyselemään että hei kenen lapset on nää kolmivuotiaat täs päiväkotiaidan ulkopuolella.

Antakaa tosiaan mennä vaan ja ---- muistakaa : sijaisia ei oteta! Jee.

Vierailija
59/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta tulee mieleen, että aika hiljaisia on lasten vanhemmat. Päiväkodin työntekijät kertoo omia näkemyksiään ja vanhempia ei näy missään. Varmaan taas laitetaan silmät ja korvat kiinni ja kieltäydytään näkemästä totuutta, kun on lapsia on pakko tai "pakko" viedä hoitoon kuitenkin. Surullista, koska jos vanhemmat oikeasti nostaisi äläkän niin päättäjienkin olisi pakko toimia.

Ei se sanominen auta yhtään mitään. Esim. itse laitoin palautetta omaan päiväkotiin kaappisängyistä, mutta edelleen ne ovat siellä käytössä.

Jos hoitajille sanoo vastaan, niin saat vain hankalan vanhemman maineen ja kaikki kostetaan lapselle. Siksi en enää sano hoitajille yhtään mitään mistään. Nyökyttelen vain, koska se on helpoin tie.

Vierailija
60/61 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100 metrin päässä päiväkodista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme