Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulostatteko lentoliput paperille?

Vierailija
01.10.2026 |

Lentokenttien tiskeillä näkee ihmisiä joilla on A4 papereita. Vaativatko jotkut lentoyhtiöt sellaista vai ovatko paperit vain muistin virkistyksenä? 

Kommentit (362)

Vierailija
121/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulostan aina, tottakai. En niinkään boardingia varten, vaan kohteen maahantulotiskiä varten. Monissa maissa täytyy olla paluulippu että pääsee maahan, ja minä ojennan virkailijalle mieluummin paperin kuin puhelimeni. Tietysti jos matkustaa pelkästään schengen-aluella niin ei tarvitse näytellä lippujaan kellekään.

Joopajoo. Tähän päivään mennessä ei ole tarvinnut näyttää paluulippua kellekään Schengen alueen ulkopuolellakaan. 

Minä taas olen joutunut näyttämään vaikka kuinka monessa maassa molemmilla Amerikan mantereilla ja Afrikassa. Myös Aasiassa sellaisissa maissa joissa ei saa Visa on entry vaan on pitänyt hakea viisumi ennakkoon suurlähetystöstä.

Kyllähän noita maita on, minne mentäessä on oltava nippu ties mitä papereita kädessä ja papereissa just oikeat sanamuodot ja leimat. Tavallinen aurinkomatkaaja näihin harvemmin törmää ja sähköisillä dokumenteilla pärjää koko reissun. 

Vierailija
122/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varuiksi kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkille lennoille aina. Esimerkiksi marraskuun paluulento Kiinasta vie kolmella vaihdolla 23 h. En oikeasti jaksa stressata vuorokautta puhelimen akun tilasta. Sattuneesta syystä lentoja ei voinut kirjata samalle lipulle.

Joskus oikeasti ihmettelen, kun koneeseen noustessa kaivetaan viime hetkellä puhelimesta niitä boardareita ja jono takana puhisee raivosta.

Onhan ne liput ja boarding passit tietysti varmuuden vuoksi puhelimessakin, mutta kyllä se paperiversio noissa hommissa vielä toimii.  

Vierailija
124/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä äskeiseen: Jos on huolellinen, ja tekee kaikista lipuista, lapuista, hotelli- ja autovarauksista  kopiot varmasti puhelimen omaan muistiin (ja pitää puhelimessa tarpeeksi virtaa), niin saattaa selvitä. Mutta jos ne ovat jossain pilvessä, eikä puhelimesi saa Vinkuintiassa nettiyhteyttä, olet kusessa.

Vierailija
125/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa printata. Mitäs teet kun puhelin ei toimikaan?

Voi olla yhteys poikki, puhelin katoaa, putoaa tai varastetaan. Jos vierailumaassa ei ole puhelinkoppeja, niin miten ihminen saa yhteyden mihinkään?

Vierailija
126/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tulostan varuiksi, mutta en toki käytä paperiversioita, jos ei ole tarve. Mutta siis siltä varalta, että puhelimen kanssa tuleekin jotain ongelmaa, niin epätodennäköistä kuin se onkin.

Teidän hysteeristen mummojen mielestä se on ihan kuolemanvakava  paikka jos siinä portilla ei olekaan sitä boarding passia. 😆

Siinä voi helposti hymy hyytyä, jos kallis lippu jää käyttämättä.

Vierailija
127/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas mummot nyt että mitä sille teidän puhelimelle voisi tapahtua siellä lentoasemalla että yhtäkkiä sammuu eikä olisi virtaa ollenkaan vai? Nettiähän siihen ei tarvita siihen lippuun????

Joku voi pölliä puhelimen. 

Sitä tapahtuu helposti juuri jonotustilanteessa. Tiedän yhden tapauksen ja varkaudne uhri oli ollut tekemisissä rikoksentekijöiöiden kanssa, että varmasti osasi olla valppaana.

Vierailija
128/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tulostan varuiksi, mutta en toki käytä paperiversioita, jos ei ole tarve. Mutta siis siltä varalta, että puhelimen kanssa tuleekin jotain ongelmaa, niin epätodennäköistä kuin se onkin.

Akun loppuminen tai puhelimen kohtalokas tippuminen kivilattialle eivät ole kauhean epätodennäköisiä. Itse pistän joskus lento- ja hotellidokumentit muistitikulle ja käyn kirjastossa tulostamassa. Muovitasku kädessä kulkeminen on tietysti boomeria, mutta ei siinä paljon tarvita että kaikki elektroniset dokumentit haihtuvat tyhjyyteen. Samasta syystä käytän luottokortteja enkä puhelinappeja maksamiseen. Puhelin on aivan liian haavoittuvainen että kaikki munat pitäisi pistää samaan koriin.

Viisasta.

Vierailija
129/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu matkasta ja miten niitä missäkin tarvitaan. Useimmiten printtaan varmuuden varoiksi, mutta ne on mukana vain varmuudeksi ja ainoastaan pakkotilanteessa kaivetaan esille. Muutama paperi ei kauheasti tilaa vie eikä juuri painoa lisää mutta ovat silloin tällöin pelastaneet yllättävän tilanteen.

Vierailija
130/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ne on tulostaa, Rysselissä, Roomassa ja Hongkongissa on joskus ollut vaikeaa. En käytä Finskin lentoja.

Vierailija
131/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mummo lentää keskimäärin pari kertaa kuukaudessa. Nytkin on seuraavat 10 lentoa varattu ennen toukokuun puoliväliä. En edes muista, milloin olisin liput paperille tulostanut.

Jos nyt puhelin sattuisi tyystin hukkumaan, niin varmasti löytyy joku ystävällinen henkilö kentältä, jonka puhelinta tai tablettia voi lainata. Siellähän ne liput ovat emailissa, löytyvät myös pilvipalvelusta tai loggaamalla itsensä sisään lentoyhtiön sivulle. Minulla on älypuhelin ollut siitä asti, kun ne markkinoille tulivat (eli kauan), eikä ikinä ole puhelin hukkunut, tiltannut tai sitä ole varastettu. Ja sitäpaitsi minulla on myös tabletti aina matkoilla mukana. 

Vierailija
132/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä mummo lentää keskimäärin pari kertaa kuukaudessa. Nytkin on seuraavat 10 lentoa varattu ennen toukokuun puoliväliä. En edes muista, milloin olisin liput paperille tulostanut.

Jos nyt puhelin sattuisi tyystin hukkumaan, niin varmasti löytyy joku ystävällinen henkilö kentältä, jonka puhelinta tai tablettia voi lainata. Siellähän ne liput ovat emailissa, löytyvät myös pilvipalvelusta tai loggaamalla itsensä sisään lentoyhtiön sivulle. Minulla on älypuhelin ollut siitä asti, kun ne markkinoille tulivat (eli kauan), eikä ikinä ole puhelin hukkunut, tiltannut tai sitä ole varastettu. Ja sitäpaitsi minulla on myös tabletti aina matkoilla mukana. 

Lisään vielä, että jos lentoyhtiön sovellus ilmoittaa lähtöselvityksen jälkeen, että  "Mobiilitarkastuskortti ei ole käytettävissä tällä reitillä", lippu tietenkin tulostetaan. Aika harvassa ovat tällaiset tapaukset.

Vierailija
133/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisviha rehottaa taas. Järkevästi varautuva matkustaja haukutaan "hysteeriseksi mummoksi". 

No mä olen sitten hysteerinen mummo, koska olen milleenniaali ja tulostan aina kaikki lentoliput sekä hotellivaraukset. Viimeksi kun lentoyhtiöllä hajosi tietojärjestelmä, niin jonot lähtöselvitykseen olivat 3 tuntia pitkät. Jonon ohi pääsi paperisella lentolipulla. Kätevää! 

Vierailija
134/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavana asiakkaana vaadin matkatoimiston akalta paperisen lentolipun.

Vierailija
135/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole todellista! 😄 Tulostatte varmaan hotellin varauksenkin? 

Se ns. lippu löytyy teidän passinne numeron takaa. Sitä paperia tai puhelinta ei tarvitse mihinkään. Boarding passin voi tulostaa kentällä, ja sillä pääsee  porteista läpi. 

Hotellivaraus löytyy ihan nimellä, tai yleisimmin passilla. 

Voi hyvä luoja näitä arkoja metsäläisiä. 

T. Takana satoja lentoja ympäri maailman

Vierailija
136/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa. British Airwaysilta ja Lufthansalta on mennyt tietojärjestelmät epäkuntoon. Molemmilla kerroilla pääsin jonon ohi kentällä, koska tein lähtöselvityksen etukäteen kotona ja tulostin lentolipun + boarding passin. 

Paperiarkkien hinta oli jotain senttejä. Lennolta myöhästyneet matkustajat (ei paperilippuja) joutuivat maksamaan satoja euroja uudesta lipusta. Siinä tuli "säästetylle" paperiarkille kova kilohinta. 

Vierailija
137/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksavana asiakkaana vaadin matkatoimiston akalta paperisen lentolipun.

En ole käynyt matkatoimistossa vuosikymmeniin. Onko niitä vielä?

Vierailija
138/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkusta lentokoneella koskaa joten en.

Vierailija
139/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas mummot nyt että mitä sille teidän puhelimelle voisi tapahtua siellä lentoasemalla että yhtäkkiä sammuu eikä olisi virtaa ollenkaan vai? Nettiähän siihen ei tarvita siihen lippuun????

No se voi yksinkertaisesti mennä rikki. 

Vierailija
140/362 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa VR:n äppi alkoi taannoin yhtäkkiä urputtamaan, että ei ole verkkoyhteyttä juuri kun olisi pitänyt näyttää liput. Yleensähän mitään verkkoyhteyttä ei siinäkään kai pitäisi lippunen näyttämiseen tarvita. Paperilippujen kanssa ei tule tällaisia ongelmia, jotka ovat nykyisin tietenkin aina asiakkaan eli sinun syytäsi.