Tulostatteko lentoliput paperille?
Lentokenttien tiskeillä näkee ihmisiä joilla on A4 papereita. Vaativatko jotkut lentoyhtiöt sellaista vai ovatko paperit vain muistin virkistyksenä?
Kommentit (114)
Oletko hysteerinen tai sääntö Sami ja varast aikaa lentokenttä höpötyksiin. Mietit aina jos jotain sattuu?
Sehän on vain järkevää?
Niin on, jos kohtuullisesti varautuu.
Olimme ketran lentokentällä 1,5 h ennrn lentoa. Silti myöhästyimme. Liput diginä.
Hitsi kun ei ole aikablogia, mutta meni ehkä jotenkin näin.
Otettiin rauhassa kun oli aikaa. Käppäilyiin viemään matkalaukut. Oli automaatteja. Ei toiminut. Oli mennyt jo varmasn 20 min.
Kysyimme virkailijalta mitä tehdä kun sovellus missä digiliput oli, ei toiminut.
Ohjasi tiskille. Siinä jonotettiin 15 min.
Sieltä ohjattiin toiselle tiskille. Jonotus 10 min.
Ei saanut lippuja edes passilla muuta kun 25 puntaa lisämaksulla per hlö. Meitä viisi.
Päätimme mennä vielä kattelemaan jos sovellus toimisi Ei toimimut ja huomasimme, että ei toimnut netti kolmessa kännyssä. Ei Wi-Fi eikä mobiili data Sherlock totta on!
Tuohon meni ehkä 20 min ainakin. Ylernsähön tekniset häiriöt ei kestä kauan.
Takaisin tiskille ja selvittelyä. Tiskin aspa yhdisti netin kännyyn ja saimme liput. Tuohon meni varmaan 15 min.
Ukko veti hermosavut, vaikka muut huusimme ei. Meni 10 min
Sitten turvatarkastukseen, josta päästyämme oli jo gate sulkemisaika. En edes yrittänyt tosissani enää.
Myöhästyimme lennolta.
Yö hotellissa ja seuraavana päivänä uudestaan
Oli Euroopan sisäinen lento. Tuo oli tietenkin poikkeus tapahtuma ja harvinaista, mutta en nyt nauraisi, jos joku pitää tärkeänä olla se 1,5 h aikaisemmin kentällä.
Juuri viime viikolla lähtöselvityksessä yksi nuori oli ongelmissa, kun hänen puhelimensa ei jostain syystä toiminutkaan. Tämä tapahtui ulkomailla - hänet ohjattiin sivuun elvyttämään sitä puhelintaan ja jonossa seuraavana olevat pääsivät hoitamaan asiansa. En tiedä, miten hänen lopulta kävi, aika tuskaisen näköinen oli, kun virkailija kysyi, että onko mitään paperilla.
Vain kokematon matkaaja jättää tulostamatta oleellisia asiakirjoja. Ei niitä normaalisti tarvita, mutta aina saattaa sattua jotain.
No mitä ihmeen väliä sillä nyt on näyttääkö lipun puhelimesta vai paperitulosteesta? Junamatkoille otan joka tapauksessa paperitulosteen koska jätän auton yleensä Mikkeliin VRn parkkialueelle ja siellä pitää se lippu olla näkyvissä kojelaudalla. Junassa toki sitten näytän lipun yleensä puhelimesta.
Tulostan kaikki matkaan liittyvät dokumentit mukaan varmuuden vuoksi. Mutta lentokentällä, hotellissa jne. käytän sähköisiä dokumentteja.
Tapahtui tosielämässä eurooppalaisella lentokentällä: kaupungissa oli terroriuhkaus, ja tästä syystä verkot olivat ylikuormittuneet. Lentokentälle sisään poliisi päästi vain ne, joilla oli näyttää lentovaraus. Ja käytännössä sisään pääsivät vain ne, joilla oli perinteiseen malliin näyttää paperinen vahvistus. Tosi harvinainen tilanne, myönnän, mutta olen tämän jälkeen printannut omat vahvistukseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri viime viikolla lähtöselvityksessä yksi nuori oli ongelmissa, kun hänen puhelimensa ei jostain syystä toiminutkaan. Tämä tapahtui ulkomailla - hänet ohjattiin sivuun elvyttämään sitä puhelintaan ja jonossa seuraavana olevat pääsivät hoitamaan asiansa. En tiedä, miten hänen lopulta kävi, aika tuskaisen näköinen oli, kun virkailija kysyi, että onko mitään paperilla.
Vain kokematon matkaaja jättää tulostamatta oleellisia asiakirjoja. Ei niitä normaalisti tarvita, mutta aina saattaa sattua jotain.
Tämäkin asia selviää helposti passin tietojen kautta. Olen ollut samassa tilanteessa itsekin. 3 minuutin viivästys max.
Tulostan aina.
On helpompi kentällä näyttää paperia ja kysyä neuvoa jos vastapuolen englanti on huonoa.
Yleensä ei tarvitse, mutta kaikenlaista voi sattua.
Minulla on puhelimessa google drive ja siellä kansio, missä on kaikki kyseiseen matkaan liittyvät liput, laput ja vahvistukset. Kansio on jaettu kaikkien reissaajien kesken, joten jokainen pääsee sinne ja jos joku oman puhelimensa rikkoo, niin seurueesta joku toinen voi tsekkailla asioita. Enimmäkseen tuo on omaksi rauhaksi, voi tarkistaa aikatauluja sun muita. Paperille en mitään tulosta, menen joka paikkaan puhelinta heilutellen. Jos vähänkään epäilyttää, että netin kanssa voi olla ongelmia, esim junat tai Eu:n ulkopuoliset kohteet, missä oma datapaketti on kallis käyttää, niin silloin mulla on myös kuvakaappauksia varmuuden vuoksi. Mutta noin pääsääntöisesti käytössä on tuo google drive.
Jos ei omista printteriä niin voi kirjoittaa käsin paperilapulle lentolipussa olevat merkkijonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tulostan varuiksi, mutta en toki käytä paperiversioita, jos ei ole tarve. Mutta siis siltä varalta, että puhelimen kanssa tuleekin jotain ongelmaa, niin epätodennäköistä kuin se onkin.
On kyllä juurikin näin.
Ja vitut. Olet vainoharhainen.
Budabestin kentällä muutama vuosi sitten olin hätää kärsimässä, kun en saanut puhelimesta boarding cardia esiin. Sen jälkeen olen aina tulostanut.
Jotkut lentoyhtiöt eivät kysele. Tulostavat vaan.
Tulostan aina, tottakai. En niinkään boardingia varten, vaan kohteen maahantulotiskiä varten. Monissa maissa täytyy olla paluulippu että pääsee maahan, ja minä ojennan virkailijalle mieluummin paperin kuin puhelimeni. Tietysti jos matkustaa pelkästään schengen-aluella niin ei tarvitse näytellä lippujaan kellekään.
Monet kirjoittaa, että on harvinaista, että noin tai noin kävisi.
Silti se jollekin osuu aina joskus.