Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häät erillisillä jatkoilla

Vierailija
01.10.2026 |

Kaipaisin ajatuksia ja kokemuksia häistä, joissa on järjestetty erilliset jatkot itse juhlien jälkeen. Vihkimisen jälkeen meillä on tarkoituksena pitää rento ruokailu johon myös lapset saavat tulla. Illaksi olemme suunnitelleet jatkoja erillisessä tilassa. Juhlien väliin olimme suunnitelleet siirtymäaikaa, jotta vieraat saavat rauhassa viedä lapset hoitoon, sekä myöskin me saamme mahdollisuuden sanoa heipat ja kiitokset niille, jotka menevät kotiin. Ajatuksena on, ettei kenenkään tarvitsisi tuntea jäävänsä jostain paitsi. VIrallinen osuus päättyy sinne ruokailuun. Loppuun myös sanottakoon, ettei häistä ole tulossa millään muotoa perinteiset, koska emme välitä semmoisesta. Itse vihkiminen on ehkä ainoa perinteinen asia koko päivässä mutta siihen se sitten jääkin.

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos häät olisi vaan yhdessä paikkaa, niin sieltä voisi väki valua pois omia aikojaan ilman että siitä tehdään numeroa. Lapsiperheet lähtee kun lapsia nukuttaa ja vanhukset lähtee sitten kun eivät enää jaksa juhlia. Käyvät sanomassa heipat hääparille, kiittävät juhlista ja lähtevät vähin äänin. 

Ap:n juhlissa on kokonaan oma juhlanumeronsa se, että mummot ja lapset ja muut bileiltaan ei-toivotut henkilöt poistetaan juhlista. Kärjistetysti sanottu, mutta käytännössä tarkoittaa juuri sitä.

Miten poistetaan? Ap sanoi aloituksessaan että ne lähtevät ihan itse jotka eivät halua jatkoille.

Jossain vaiheessa se siirtymä on tehtävä, eli on asetettava aikaraja milloin toinen osuus päättyy. 

Niin, ja silloin halukkaat siirtyvät toiseen paikkaan ja ei-halukkaat kotiin (tai mihin lystäävät). Ketään ei ajeta minnekään, tilaisuus joko päättyy tai jatkuu. Kaikki päättävät itse.

No, eikä päätä. Hääpari päättää milloin osan osuus päättyy, että he pääsevät siirtymään toiseen paikkaan. 

Mistään tällaisesta järjestelystä ei aapeen aloituksessa kuitenkaan ole kyse. Tuo skenaario on sinun päässäsi, ehkä käytit sitä omissa häissäsi?

Et sitten osannut sanoa enää mitään aiemmin sanottuun? 

Fakta on just se, että hääpari joutuu sen rajan vetämään milloin osan osuus päättyy. Ei se ole kenenkään oman pään keksimää vaikka joku nyt koettaa puhua mustaa takaisin valkoiseksi. 

Minkä osan? Jos kaikki ovat tervetulleita iltajuhlaan, niin jokainen päättää omalla kohdallaan päättyykö oma osuus esim. klo 18 vai vasta kolmelta aamyöllä. Mikä tässä voi olla osalle niin vaikeaa hahmottaa?

Eli lapset ovat tervetulleita iltajuhlaan? 

Ilmeisesti eivät, ellen ymmärtänyt väärin. Iltajuhla on tavallaan verrannollinen yökerhoon.

Vierailija
122/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihan tervetullut kompromissi kun moni varmaan haluaa lapsettomat juhlat aikuisille. Ja sitten samalla ne sukujuhlat missä lapsia kaitsetaan ja on heilläkin jännää. 

Mutta kuten jo ekalla sivulla sanottiin. Joku aina pahoittaa mielensä. Tässä nyt sentään on yritystä, että olisi kaikilla mahd. kivaa. Ei kaikki juhlinta parane lasten läsnäololla. Vaan joskus on vähän rennompaa olla ilman heitä vapaalla. 

Se on sitten yksityisasia miten kukin sen järjestää tai on järjestämättä jos ei koe sen säätämisen arvoiseksi. Muksut on sellaisia, että ne vähän rajoittaa elämää välillä ja se on tosi jees ja ok. ja legit jajjaajaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerros nyt AP onko niihin jatkoihin jotenkin rajoitettu osallistujakuntaa? Muuten kuin lasten osalta? 

Kun tuntuu jengi hikeentyvän kaikkien puolesta asiasta. 

AP tässä! Jokainen häihimme kutsuttu on myös kutsuttu jatkoille! Lapset ovat ainoa poikkeus. Emme tahdo että lapset ovat seuraamassa vierestä aikuisten alkoholintäyteisiä juhlia. Emme itse puolisoni kanssa juo, mutta tiedämme että osa vieraista kyllä nauttii ja saakin nauttia. Lapset eivät kuitenkaan kuulu tähän yhtälöön.

Vierailija
124/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerros nyt AP onko niihin jatkoihin jotenkin rajoitettu osallistujakuntaa? Muuten kuin lasten osalta? 

Kun tuntuu jengi hikeentyvän kaikkien puolesta asiasta. 

AP tässä! Jokainen häihimme kutsuttu on myös kutsuttu jatkoille! Lapset ovat ainoa poikkeus. Emme tahdo että lapset ovat seuraamassa vierestä aikuisten alkoholintäyteisiä juhlia. Emme itse puolisoni kanssa juo, mutta tiedämme että osa vieraista kyllä nauttii ja saakin nauttia. Lapset eivät kuitenkaan kuulu tähän yhtälöön.

Ok. Eli niin kuin oletettiinkin. Ihan fiksu ja käytännöllinen ratkaisu mielestäni. 

Mutta jatketaan trollollaamista ja mielen pahoitusta niiden lapsiperheiden puolesta, jotka siis on kuitenkin kutsuttu. Aikuisten osalta. 

Vierailija
125/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai lähteä mukaan jonkun kotiin kun se on viemässä lapsia pois ja käy vaihtamassa vaatteet?"

Eivät ne kaikki jatkoille menijät käy viemässä mitään lapsia tai vaihda vaatteitaan. Mitä kummaa nyt taas.

No mihin ihmeeseen he sitten menevät pariksi tunniksi juhlatamineissaan odottamaan, että päästään seuraavaan juhlaosuuteen? ABC:n kahvilaan? Sinne illan juhlapaikalle tuskin pääsee samantien ja outoahan se olisi, että hääpari vielä hyvästelisi vain päiväjuhlaan kutsuttuja vieraita ja samaan aikaan iltajuhlijat jo korkkailisi pulloja.

Tähänkin on varmaan jo vastattu. Mutta...

Mitä itse oon ollut bileissä missä on ollut näitä "siirtymiä" niin yleensä kyseessä on ollut esim. joku ns. kabinetti tai juhlatila. Esim hotellin tai ravintolan tms. yhteydessä. Jonne on ihan sujuvasti voinut mennä hengaamaan ja juomaan vaikka teetä. Tai kuoharia aulabaariin jos on tykännyt.  Tai vaikka hotellin kylpylään jos meinaa kerkeevänsä tälläytyä uudestaan. :D En oikein usko, että ihan tyhjän päällä pitää odotella kenenkään. Tai jos niin on, niin voi olla omatoiminen ja kerätä omat tuttunsa kasaan pubiin oottelee ja heittää tikkaa. Tms. Ja kysyä kuka haluaa mukaan. Ei oo vaikeeta sekään... 

Vierailija
126/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ai lähteä mukaan jonkun kotiin kun se on viemässä lapsia pois ja käy vaihtamassa vaatteet?"

Eivät ne kaikki jatkoille menijät käy viemässä mitään lapsia tai vaihda vaatteitaan. Mitä kummaa nyt taas.

No mihin ihmeeseen he sitten menevät pariksi tunniksi juhlatamineissaan odottamaan, että päästään seuraavaan juhlaosuuteen? ABC:n kahvilaan? Sinne illan juhlapaikalle tuskin pääsee samantien ja outoahan se olisi, että hääpari vielä hyvästelisi vain päiväjuhlaan kutsuttuja vieraita ja samaan aikaan iltajuhlijat jo korkkailisi pulloja.

Tähänkin on varmaan jo vastattu. Mutta...

Mitä itse oon ollut bileissä missä on ollut näitä "siirtymiä" niin yleensä kyseessä on ollut esim. joku ns. kabinetti tai juhlatila. Esim hotellin tai ravintolan tms. yhteydessä. Jonne on ihan sujuvasti voinut mennä hengaamaan ja juomaan vaikka teetä. Tai kuoharia aulabaariin jos on tykännyt.  Tai vaikka hotellin kylpylään jos meinaa kerkeevänsä tälläytyä uudestaan. :D En oikein usko, että ihan tyhjän päällä pitää odotella kenenkään. Tai jos niin on, niin voi olla omatoiminen ja kerätä omat tuttunsa kasaan pubiin oottelee ja heittää tikkaa. Tms. Ja kysyä kuka haluaa mukaan. Ei oo vaikeeta sekään... 

Kyllä täällä nyt todellakin on vaikeaa sekin. Ihan ylitsepääsemättömän.

Vierailija
127/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikä ihmeen siirtymäaika?

mitä ne lapsettomat tekee siirtymäaikana? lähtee kotiin, kun eivät viitsi odottaa, että juhlat alkaa myöhässä lapsellisten vuoksi.

No itse olen tehnyt vastaavissa tilanteissa seuraavaa:

-kysynyt etukäteen joltain tutulta (lähellä asuvalta) vieraalta, sopiiko tulla heille laittautumaan/etkoilemaan, kunnes päästään jatkopaikkaan.

-kysynyt saman tutulta, jolla hotellihuone varattuna paikkakunnalta.

-mennyt omaan hotellihuoneeseeni (ja ottanut tarvittaessa muita vieraita mukaan valmistautumaan.

Voit valita sopivan vaihtoehdon. Niin ja jos et uskalla kysyä noin pelottavaa asiaa ihmisiltä tai hankkia itsellesi majoituspaikkaa (kyse oli pitkänmatkalaisista, kuka hitto lähtee yöllä juhlien jälkeen ajamaan satoja kilometrejä), niin sitten ei auta, kun mennä naama näkkärillä päiväjuhlaan ja kotiutua sen jälkeen (tai jättää juhlat väliin). 

Millä menet sinne omaan hotellihuoneeseen, joka saattaa varsin hyvin olla 30 km päässä. Jos omalla autolla, niin palaatko taksilla?

Jotenkin ihanan suloista kuvitella, että hääpaikan ja majoituksen väli on niin lyhyt, että siinäpä kävelen.

No vaikka autolla sinne majoituspaikkaan (jos päiväjuhla ollut holiton) ja taksilla/kuskin autolla jatkopaikkaan. 

En ole saanut koskaan tehtyä ongelmaa mistään siirtymisistä, vaan nauttinut tapahtumista. Jos koet kaikki vaihtoehdot mahdottomiksi/ahdistusta herättäviksi, lienee parempi jättää sellaiset tapahtumat väliin.

Ihmisten oma-aloitteisuus tuntuu pufonneen pakkaden puolelle. Hääparin pitäisi miellyttää jokaista uniikkia hiutaletta sen sijsan, että aikuiset ihmiset ratkoisivat ihan itse logistiikka/muut pulmansa.

Sitä +90 vuotiasta suvun matri/patriarkkaa yleensä normaali suvuissa autetaan selviytymään haasteista

Ns. vanhaan aikaan ei häissä ollut kesken kaiken taukoa, jonka aikana porukka palasi kotiin tai majapaikkaan jatkaakseen sitten pienellä porukalla, joten tämä nykyinen näytösluonteinen pakkojuhla ja sen jälkeen alkava "rento iltajuhla" ovat uusi ilmiö. Harvalle meistä on omaa autonkuljettajaa, joka ajeluttaa pitkin päivää ensin vaikka kotoa kirkolle, kirkolta hääpaikalle, sieltä majoitukseen ja edelleen kaverijuhlaan, mutta hienoa, että sinulla tällainen on. Taksia kun ei kovin helpolla nykyisin saa, vaikka sen olisi etukäteen tilannut. 

Niin, se "oma autonkuljettaja" voi olla vaikka puoliso, oma lapsi, ystävä, joka ei ota alkoa, äidin sisko, jolle sinä olit autokuskina edelliskerralla tai sinä itse, jos sinulle oltiin kuskeja. Tämä tietysti vaatii sen, että elinpiiriin kuuluu muitakin ihmisiä ja että heidän kanssaan pystyy kommunikoimaan ja sopimaan järjestelyitä. 

Taksien kohdalla minulla ei ole kokemusta saapumattomista autoista, mutta se on ainoastaan minun kokemukseni.

Edelleen, sinun ei ole pakko märehtiä mitään juhlaa sapen maku suussa. Jos ei onnistu, niin ei onnistu. Ei onnistuisi minultakaan, jos ilmoitettaisiin, että seuraavaksi juoksemme rivakasti juhlapaikkaan 80 km päähän. 

Nyt vaan tuntuu, että kyse on muusta, kuin siirtymisestä. Ettei vaan kiukuttaisi jonkun juhlat ja joku asia ihan omassa elämässä. 

Vierailija
128/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli käytännössä varmista Ap, että tää jatkopaikka on riittävän lähellä, tai hyvien yhteyksien päässä ja siinä ympärillä on mahdollista hengata jossain järkevästi. Ellei jatkotilaan tyyliin pääse heti jos ei tarvitse pynttäytymisaikaa.

Niin eiköhän toi ihan hyvin mee

Vierailija
129/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konseptissa minua eniten kiinnostaa se miksi hääjuhlapaikassa ei voi jatkaa juhlia? Kai lapselliset vieraat sun muut jotka eivät halua myöhään juhlia, osaavat lähteä silloin kun se heille on ajankohtaista ilman että vieraille täytyy erikseen ilmoittaa että nyt vaihdamme juhlapaikkaa? Vai kutsutaanko jatkoille siis eri porukka kuin se mitä häissä oli? Eli kysymykseni on miksi juhla tehtäisiin noin?

Vierailija
130/130 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut häissä, joissa oli ensin yksi holiton päiväohjelma lapsiperheille ja muille kuivakurkuille, ja sitten illalla oli alkoholibileet. Olin vain lapsiperheosuudessa, koska minulla oli pieni lapsi. Oli kyllä harvinaisen vahvasti sellainen olo, että tätä päiväohjelmaa ns. lusittiin läpi ja tylsimysten lähtöä oikein odotettiin minuutteja laskien, että varsinaiset bileet voivat alkaa! Tästä johtuen en oikein koe olleeni kunnolla vieraana koko häissä. Ei ollut kiva kokemus.

Se varmaan vain tuntuu siltä kun olit nalkissa lapsen kanssa etkä päässyt sen takia iltajuhlaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä