Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Junassa ei saisi enää syödä eväitä

Vierailija
01.10.2026 |

Ei saa syödä eväitä ettei yliherkät lumihiutaleet saa oireita.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012309632.html

Kommentit (512)

Vierailija
441/512 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergisten ei vissiin tartte syödä ollenkaan. 

Jaaha, tässä vankka uhriutuja. Allergikon pitää saada syödä, mutta ei-allergikko ei, koska allergikko voi oirehtia. Havaitsen ristiriidan.

Ei ole ristiriitaa. Jokainen saa syödä VR:n junissa eväitään. 

Vierailija
442/512 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kestä toisia, syystä tai toisesta, kannattaa mennä taksilla tai omalla autolla. Tai jäädä kotiin. 

Niin tyypillinen kommentti. Huonosti käyttäytyvien ja itsekkäiden paskiaisten mielestä muiden pitäisi muka aina joko sietää hiljaa tai väistyä sen sijaan että paskiainen itse muuttaisi omaa käytöstään ja ottaisi muut huomioon. Paskiainen ei viitsi olla hetkeäkään tunkematta ruokaa suuhunsa vaan kehottaa muita kulkemaan autolla jos eivät halua haistella paskiaisen eväitä tai kuunnella mässytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/512 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergisten ei vissiin tartte syödä ollenkaan. 

Jaaha, tässä vankka uhriutuja. Allergikon pitää saada syödä, mutta ei-allergikko ei, koska allergikko voi oirehtia. Havaitsen ristiriidan.

Ei ole ristiriitaa. Jokainen saa syödä VR:n junissa eväitään. 

Saa siellä jokainen piereskellä tai röyhtäilläkin, mutta aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää että sallitun tekemisen ja hyvän käytöksen välillä voi olla todella suuri ero.

Vierailija
444/512 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kun VR:lle ehdotus allergiavaunusta. Siellä ei saisi syödä mitään, ja vain hajusteettomana vaunuun. 

Vielä kun keksit, kuka sen kustannuksen maksaa. Ne allergisetko ? 

Kuka ne lemmikkivaunujen tai hiljaisten vaunujen kustannukset maksaa? Tässä ei siis olekaan kyse siitä että voisikin olla vaihtoehto, joka olisi allergikoille/yliherkille vaihtoehto, vaan siitä että ”kun en itse voi, kukaan ei saa”.

Näinkö? Vai mitä halusit esittää kysymykselläsi?

Hiljaisissa vaunuissahan ON lisämaksu!

Ja lemmikeistäkin menee maksu. 

Joten? Allergiavaunun nälkäpaikoista  sitten myös, kelpaako? 

Miksi kysyt jos sinulla on tähän jo ratkaisu? Ja eikös ollut mut niin että ehdotetussa vaunussa ei syödä ettei kukaan muu siinä matkustavista saa oireita?

Missäs he sitten syövät pitkällä matkalla tai allergisen diabeetikon tapauksessa verensokerin laskiessa?  Vessassako? 

Taidat unohtaa että kyse oli siitä että junavaunuissa ei ylipäänsä saisi syödä eväitä.

Miksi siis ei voisi olla sellaista vaunua jossa syöminen ei olisi sallittua, oli siinä matkustava allerginen tai ei? Eikö tämä olisi ratkaisu? Ja jos allerginen haluaa sitten itse syödä, syö ravintolavaunussa tai jossain muualla eväänsä, vaikka siellä vessassa jos siltä tuntuu. Tuskin yksittäisiä ruoka-aineita tuskin voisi kieltää, ja allergioita on erilaisia.

No ehdotapa tätä VR:lle, odotan mielenkiinnolla minkä vastauksen saat :D

Miten se allerginen voisi syödä ravintolavaunussa, jos hän ei siedä muiden syömistä muussakaan vaunussa? 

Selitä, jos osaat, mutta ethän sä osaa. 

Miten se allerginen voisi syödä ravintolavaunussa, jos hän ei siedä muiden syömistä muussakaan vaunussa? Selitä, jos osaat, mutta ethän sä osaa.

No en osaa. Juurihan tässä penättiin sitä että allergikoille pitää olla vaihtoehto missä syödä. Miten tavallinen junavaunu eroaisi allergikkovaunusta, jos kummassakaan ei saisi syödä ettei allergikko saa oireita? Missä allergikko sitten syö? Tahtotilahan oli että junassa ei saisi syödä matkustusvaunuissa että allergikko ei saisi oireita. Mulle ei aukea tämä logiikka nyt ollenkaan. Syön edelleen junassa ja juuri siellä missä istun.

Vierailija
445/512 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junissa voi nykyään ostaa yksittäisiä istuimia, maksaa vähän extraa muttei kovin paljon. Extra -luokassa, joka on nykyään myös ns. hiljainen luokka, eli siellä ei kukaan möykkää ja tosi harvoin edesmässyttää. Sieltäkin voi valita yksin istuvan paikan, tai voi myös valita makssa toisen istuimen vapaaksi. 

Myynnssä on myös 2 ja 4 hengen hyttejä , joita esim työmatkalaiset käyttävät paljon. Kahden hengen hytin voi lunastaa ihan yhdellekin ja saa olla taatusti rauhassa ilman muiden "tuoksuja", eli vaihtoehtoja löytyy kyllä nimenomaan näissä kaukojunissa.

Itse matkustan tosi paljon junalla, ja en ole koskaan kokemut ongelmaksi jos joku syö jotain. VR sitä paitsi mainostaa joka paikassa sitä palvelua, että voi tilata ruoan suoraan omalle paikalleen.  Alkoholia voi nauttia vain rajatulla alueella mutta ihan ruokaruokaakin saa syödä kaikissa vaunuissa, ihan vaikka lihapullia muusilla tai sitten niitä omia eväitä.

t. tänään lihapullat ja muussin omalla paikalla syönyt ja oli han hyvääkin vielä. 

Vierailija
446/512 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan keitetty kananmuna haisee pahalle, ihan pierulle. Mutta mä kestän sen sillä että se ei ole oikea pierun haju mitä joudun haistelemaan. 😅

Vierailija
447/512 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ravintolassa ennen tai jälkeen matkan, ravintolavaunussa, asemalla, puistossa, mummolassa tai kotonasi. Juna ei ole sinun ikioma keittiösi tai olohuoneesi. Aikuinen ihminen selviää pari tuntia syömättä mainiosti. Pienet vastasyntyneet vauvat ovat eri asia.

Vierailija
448/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkaahan monta ihmistä tämäkin asia prosentuaalisesti koskettaa...Ehkäpä parempi, että ne harvat järjestävät omat asiansa herkkyytensä vaatimalla tavalla sen sijaan, että muut edes yrittävät kiemurrella heidän mukaansa. Siinä kumarrellessa aina kun pyllistelee toiselle herkälle...

Sama pätee elämässä laajemminkin.

Vierailija
449/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouskuttakaa sipsejä ja ryystäkää limua ja röyhtäiskää ja pieraiskaa sen jälkeen. 

Vierailija
450/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Nyt ihmisiä kuolee nälkään junamatkoilla!

Vierailija
451/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaasupakatut valmislihapullat 😋

Avatessa haisee ihan pierulle

Vierailija
452/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua! Nyt ihmisiä kuolee nälkään junamatkoilla!

Syön siellä joka kerta niin ei tartte kuolla.

Vierailija
453/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin temusta sellasen kannettavan mikron ota se junaan seuraavan keran ja lämmitän silakkapihviä ja parsakaalia.

Vierailija
454/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja luki taas vain otsikon ja teki siitäkin väärän tulkinnan. Kun ei pidempää tekstiä ilmeisesti kykene lukemaan ja ymmärtämään. 

Vierailija
455/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse eväät yleisesti mutta oikeasti on pakko ihmetellä näitä appelsiinin kuorijoita varsinkin lähijunissa. Eikö siis oikeasti voi odottaa sen puoli tuntia jotta pääsee kotiin sotkemaan kätensä ja ruiskuttelemaan appelsiinimehua ympäriinsä? Tai jos se appelsiini on pakollinen syötävä lyhyellä matkalla, kuorii sen kotona valmiiksi  ja laittaa palasina rasiaan. 
Olen tosin lähijunassa nähnyt jonkun putsaavan hammasväliharjalla hampaitaan ja toisen leikkaavan varpaiden kynsiä joten ei kai kaikilla ole sellaista filtteriä mikä on ok julkisilla paikoilla. 

Vierailija
456/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen alkanut huomauttamaan ystävällisesti mutta napakasti jokaiselle junassa omia eväitä popsivalle ohjeistaen korjaamaan toimintaansa. Uskon että jos mahdollisimman moni tekee samoin niin saamme pikku hiljaa ihmisten käyttäytymistä muutettua.

Vierailija
457/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alkanut huomauttamaan ystävällisesti mutta napakasti jokaiselle junassa omia eväitä popsivalle ohjeistaen korjaamaan toimintaansa. Uskon että jos mahdollisimman moni tekee samoin niin saamme pikku hiljaa ihmisten käyttäytymistä muutettua.

Teet ainoastaan itsesi naurettavaksi. 

Vierailija
458/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konduktöörille kannattaa ilmoittaa myös, hän voi poistaa eväiden syöjän junasta seuraavalla asemalla.

Vierailija
459/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä yksi mielensäpahoittajien maa. Ne, jotka eivät sopeudu mihinkään järjestäkööt kyytiinsä itse muilla konsteilla. Joka asiassa ei tarvitse hyppiä marginaaliryhmien pillin mukaan. Marginaalin velvollisuus on sopeutua ja suunnitella elämänsä ja toimintansa omat henk.koht rajoitteensa huomioiden. Ei ympäristöä voi vaatia huomioimaan jokaisen yksilöllisiä oikkuja. Jos muutamaa ylitsepääsemättömästi häiritsee toisten eväät, se painaa vaakakupissa huomattavasti vähemmän kuin muiden saama hyöty omista eväistä. Junasta ostetut on kalliita ja niihin ei monilla ole varaa. 

Vierailija
460/512 |
02.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä hajusteista ja allergioista valittaminen on muotijuttu. Kymmeniin vuosiin koko asiasta ei mainittu eikä kukaan kärsinyt.  Kun ihmisillä on asiat liian hyvin, pitää saada ongelma aikaiseksi  vaikka tyhjästä.