Vinkkisi tupakanpolton lopettamiseen?
Mitä niksejä keksit millä onnistuit?
Tai mitä kaikkea olet kuullut miten saada sauhuttelu loppuun?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Laske kuinka paljon rahaa sinulla on mennyt tupakkatuotteisiin.
Keksi rahoille parempi vaihtoehto
Vaihdoin savun sähkötupakkaan ja nikotiinipurukumeihin. Lopulta nikotiini alkoi aiheuttamaan niin pahaa närästystä että se oli lopettamisen pakottava oire.
Nikotiinipurkkaa alkuun, vähennät sen käyttöä pikkuhiljaa. Pahimpaan tupankahimoon Sisuja tai muita vahvoja karkkeja. Lupaa itsellesi aina jokin palkinto, kun olet ollut polttamatta viikon, pari viikkoa, kuukauden.
Joku käsi liike tms. En ala kyl opettele Virkkalan.
Jotain Rubikin kuutio tehdä aina kun tekee mieli tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivän aikana usein niinkuin palkitsee itsensä sillä tupakalla. Se jotenkin kuluttaa ja täyttää päivää päivän mittaan. Päivän naita palkitsemishetkua6on useita. Miten sitten kuluttaa päivää? Juo lasin vettä?
Kahvia, karkkia, leivonnaisia
Stumppaa tähän kirjan luin joskus. Pystyin olleen 3kk polttamatta. About 15 vuotta sitte. Nyt hommasi uudestaan kirjan.
Tupakka on kuin rakas lapsi
Päätä ettet polta, koska tiedät kuinka haitallista se on. Ole järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Ole vain polttamatta…
Näinhän se on. Poltin aikanaan 13 vuotta kunnes se alkoi tuntua turhalta ja lopetin. Nuo nikotiinilaastarit yms. on heikkolunteisille jotka haluavat harrastaa tupakkalakkoa. Jos ei halua enää polttaa niin ei vaan polta. Jättää tupakat ostamatta niin ei tule kiusausta polttaa "vielä yksi". Tosi itsehän poltin kuukauden jälkeen yhden kokeeksi. Se tuntui typerältä ja se oli viimeinen jonka poltin.
Nuuska huuleen. 3e purkki. Röökiaski yli kympin.
Lapsesta asti kun on tupakoinut, niin ei sitä lopeta millään. Joskus olen yrittänyt, ja tunne on kuin kättä revittäisi irti.
Vierailija kirjoitti:
Päätä ettet polta, koska tiedät kuinka haitallista se on. Ole järkevä.
Vastusta mielihalua. Mielihalu ohjaa valintaa huonoon suuntaan. Mielihalut eivät ole merkki siitä, että sinun on ”pakko käyttää”. Toimimalla mielihaluja vastaan, sinä ”poisherkistät” itsesi. Mielihalujen voima vaimenee ja et ole enää niiden edessä yhtä avuton kuin ennen.
Kyllä kannattaa hakea se lääkeresepti ,49 v. Poltin ja nyt 7 kk polttamatta .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän aikana usein niinkuin palkitsee itsensä sillä tupakalla. Se jotenkin kuluttaa ja täyttää päivää päivän mittaan. Päivän naita palkitsemishetkua6on useita. Miten sitten kuluttaa päivää? Juo lasin vettä?
Kahvia, karkkia, leivonnaisia
Kun polttaa niin herkkuja ei tee mieli ja paino putoaa. Jo 10 kg pudotettu!
Lopetin kolme kertaa. Viimeisellä onnistuin. Nuorempana päätös purkautui aina ravintolailtana, siis humalassa. Seuraavana päivänä palasin sitten aina säännölliseen tupakointiin, vaikka olisin ollut jo puoli vuotta polttamatta. Tuolloin myös kumppanini, sekä kaikki kaverini polttivat.
Kolmannella kerralla lopettaessa olin lähes 40 vuotias. Aiemmista kerroista olin oppinut, mitkä ovat itselleni ne vaikeimmat paikat, joissa sorrun. En myöskään enää käyttänyt alkoholia säännöllisesti kuten nuorempana. Lisäksi olin eronnut siitä tupakoivasta kumppanista. Sillä kertaa kokeilin myös hieman erilaista tapaa.
Olin kuullut, että joskus addiktioiden hoidossa käytetään jäähyväiskirjettä. Kirjoitin jäähyväiskirjeen hieman kuin olisin jättämässä taakseni parhaan ystäväni. Kirjasin ylös hyvät sekä huonot puolet, ja miksi meidän on aika erkaantua. Jotakin hämmentävää tapahtui kirjeen seurauksena. Jokin muuttui persoonassani, identiteetissäni, en nähnyt enää itseäni tupakoitsijana. Siksi se ei myöskään pyörinyt enää niin paljon mielessäni, kuten yleensä oli tapahtunut lopettaessa. Toki mielitekoja oli ensimmäisinä päivinä, viikkoina, kuukausina, mutta ei sellaista ihan alati takovaa ajatusta 'pakko saada tupakkaa'.
Ilmeisesti aiemmista epäonnistuneista lopetuskerroista saamani oppi, raittiinpi elämänvaihe, ero tupakoitsijasta, ja enempi ajanviettoa savuttomien ihmisten seurassa, sekä kirjeen tuoma itsesuggestio tukivat lopetusta kaikki yhdessä tuolla kerralla. Oma motivaatio oli myös korkea!
Tuosta on kulunut nyt aikaa 10 vuotta. Koskaan en ole katunut päätöstäni. Joskus toki olen ollut tupakoivien ihmisten seurassa, mutta se tapa ei enää tartu taikka houkuttele, koska minä en enää näe itseäni tupakoijana. Olin itsekin ihmeissäni, miksi se jäähyväiskirjeen kirjoittaminen auttoi. En voi taata, että jokaiselle toimii. Uskon, että ne kaikki muut tekijät elämässäni olivat aivan yhtä tärkeät, kokonaisuus ratkaisi.
Toivottavasti löydät itsellesi jonkin tavan, millä onnistut AP! Kovasti tsemppiä! :)
Hommaa harrastus joka vangitsee ajatukset, koska pitää keskittyä. Kudo vaikka kirjoneulekuvioinen villapaita tai kokoa suuri palapeli. Ajatus on tekemisessä eikä addiktiossa.