Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ymmärrätte taloutta/taloustiedettä, selittäkää nyt minulle:

Vierailija
30.09.2026 |

Kun poliittisessa keskustelussa pidetään huolenaiheena sitä, että valtiolla on  velkaa. 
Niin miten ja minkä takia se paha asia ja minkä takia siitä pitää päästä pois ja maksaa lainat pois?

Kun valtio on itsessään siis ikuinen! Kun ei ole mitään semmoista rajaa, kuten meillä ihmisillä, että lainat olisi hyvä olla maksettu jo työiässä, ja ehdottomasti ennen vanhuutta ja kuolemaa??

Olen itse ymmärtänyt, että valtioiden ja pankkien väliset lainat ja rahansiirrot ovat iso osa toimivaa rahaliikennettä. Siis että se on ihan hyvä ja turvallinen asia. Toimiva.

Niin en tajua, että mikä idea on jotenkin keinotekoisesti laskea, että jokaisella suomalaisella on niin-ja-niin paljon velkaa, kun jaetaan joku summa per hlö.

Mikä tässä velkahuolessa on se idea? Voisiko joku minua viisaampi selittää, kiitän.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurhimäen alli?? 

Vierailija
2/3 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve kansantalous makaa vientiteollisuuden ja työllisyyden varassa. Velkarahoitteisuus on polku kohti ihka-aitoa kehitysmaata. Luottoluokituksella mitataan eri valtioiden velan takaisinmaksukykyä. Ei ole mikään uutinen, että maksukyvyttömille maille ei jonoiksi asti lainaajia löydy. Kreikka lienee ainoa valtio maailmassa, joka suorastaan pakotettiin ottamaan rahaa vastaan. Syy tälle toiminnalle ei suinkaan ollut silkka hyväntekeväisyys, vaan Saksan suurimpien pankkien pelastaminen Kreikka-riskeiltä. Euroopan ja ehkä koko maailman laajuiseen pankkikriisiin verrattuna tuo ratkaisu saattaa kuitenkin olla kahdesta todella huonosta vaihtoehdosta se vähemmän huono. Vähäväkinen Suomi tuskin on millään mittapuulla niin merkittävä talous, että samanlaisen rahasateen saisimme. Velkarahan nollakorkoisuus oli sekin epäterve ilmiö, joka johti aina vain vastuuttomampaan taloudenhoitoon. Nollakorkoihin tuskin on enää koskaan paluuta. Nyt kun korot ovat vielä maltillisella tasolla, on vielä tilaisuus hieman pyrkiä velkasuhdetta pienentämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ainakaan minua sekottako tai laskeko mukaan velkoihinne, minulta ei ole ikinä edes kysytty mielipidettä niiden ottamiseen. Hoitakaa omat velkanne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän