Onko normaalia ottaa pari päivää töistä vapaata vanhemman kuollessa
Onko normaalia ottaa pari päivää töistä vapaata vanhemman kuollessa?
Kommentit (67)
Olin iloinen kun isäni kuoli yllättäen joten en tarvinnut saikkua eikä ollut suruakaan (kyllä, näinkin voi olla).
Äitini kuolema ei tullut yllättäen. Sain yhden palkallisen vapaan asioiden hoitamista varten ja sitten olisin saanut olla palkattomalla vapaalla. Menin työterveyteen jossa ensimmäinen lääkäri sanoi ettei suru ole sairaus ja töihin vaan. Onneksi sain ajan toiselle lääkärille joka ymmärsi etten voi olla työkykyinen (lähityö asiakkaiden edessä) kun en pysty olemaan itkemättä enkä saa nukuttua ja sain viikon saikkua. Saikkutodistuksessa diagnoosi oli ahdistuneisuus ja unihäiriöt.
Tietenkin läheisen kuoleman yhteydessä voi tarvita olla pois töistä, se on hyvin inhimillistä. Se, onko tarvetta sairauslomalle on eri asia, suru ei ole sairaus vaan normaali reaktio joka voi estää työnteon. Nämä poissaolot pitäisi ensisijaisesti pystyä hoitamaan työpaikalla sopien.
Omassa firmassani saa palkallista suruvapaata. Esimerkiksi itse sain sitä äitini kuollessa pari viikkoa. Päivien määrä riippuu osittain omasta toiveesta, fiksuja ihmisiä kun ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko esittää joku saikkulappu?
Tarvii jos esihenkilö vaatii
Lue oman alasi TES. Tai no, ei väliä kun sä et kuitenkaan kuulu liittoon niin ei sulle kuulu liiton edutkaan.
Moni rakastaa vanhempiaan, vaikka vaikuttaa että te kaikki vihaatte. Mitähän se teistä ja perheistänne kertookaan?
Miksi jotkut ei kestä mitään vaan on pois kauan töistä?
Nykyihminen ei kestä normaaleja tunteita, siksi sairausloman syyksi riittää suru ja mikä tahansa tunnekuohu, joka kestää 3 sekuntia pitempään.
En ollut poissa kuoleman jälkeen. Ennen olin yhden päivän, kun luulimme, että isäni kuolee tuolloin. Isä kuoli lopulta vappuaattona, niin vappupäivän sain olla rauhassa. Olin kyllä ihan työkykyinen tuolloinkin, lähinnä vain hajamielinen ja surullinen. Viikonlopun jälkeen menin normaalisti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut ei kestä mitään vaan on pois kauan töistä?
Yksi orpo oli koulusta pois kaksi viikkoa kun oli kadottanut vanhempansa,
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomaa ei voi pitää, minulle ainakin sanottiin, että suru ei ole sairaus, mutta palkatonta voi tietenkin ottaa, jos työnantaja sallii.
Surusta voi aiheutua akuutti stressireaktio, joka on sairaus. Eräs kollega oli pois töistä useamman kuukauden puolisonsa menehdyttyä äkillisesti.
Olin kuukauden poissa. Työpaikalta sain viikon palkallista vapaata, sitten sairauslomaa ja kaksi viikkoa vuosilomaa. Sain hoidettua hautajaiset ja perunkirjoitukset kerralla.
Kyllä voi ja nyt eduskunnan käsittelyssä myös saattohoitovapaa, jos saattohoidossa perheenjäsen tai oma vanhempi. Lakia on kannatettu yli puolue rajojen. Ja se olisi merkityksellinen myös yhteiskunnallisesti.
Jo nykyinen lainsäädäntö mahdollistaavapaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko esittää joku saikkulappu?
Totta kai, jos hait ja sait saikkua. Joissakin työpaikoissa voi olla muutaman päivän omalla ilmoituksella. Esimies sanoi, ettei ole kiirettä töihin, kun yksi läheiseni kuoli äkillisesti ja yllättäen. Äitini kuoleman vuoksi en tarvinnut sairaslomaa, vaikka välimme olivat lämpimät, olin tehnyt surutyötäni, kun hän sai ’’kuolemantuomionsa’’ muutama kuukausi ennen lähtöään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairauslomaa ei voi pitää, minulle ainakin sanottiin, että suru ei ole sairaus, mutta palkatonta voi tietenkin ottaa, jos työnantaja sallii.
Surusta voi aiheutua akuutti stressireaktio, joka on sairaus. Eräs kollega oli pois töistä useamman kuukauden puolisonsa menehdyttyä äkillisesti.
Aika outoa
Vierailija kirjoitti:
Työnantajani kysyi isäni kuollessa, tarvitsenko vapaapäiviä ja pidin palkallisia vapaapäiviä, kun isäni siirrettiin sairaalsta kappeliin sekä hautajaispäivän. Tuo hautajaispäivä on kai kaikilla työpaikoilla palkallinen vapaapäivä, kun lähiomainen kyseessä.
Ei ole palkallinen hautajaispäivä. Kaikissa työpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on herkempiä. Yksi kaveri oli pois koulusta varmaan kuukauden sen jälkeen kun sen vanhemmat oli kuolleet.
Yksi,kaverimtuli,kouluun tiistaina, kun molemmat vanhemmat kuolivat lauantaina. Joillekin arjen jatkuminen on parasta selviytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa
Ei minusta, ihmiset reagoivat asioihin eri tavoin.
No on ihan normaalia, ja yleistä.