Uusi huoneenvuokralaki 1.10.2026 lähtien: väkivallalla uhkaava naapuri voi saada häädön ilman irtisanomisaikaa
Keskeisimmät muutokset
Tupakointikielto oletuksena: 1.10.2026 jälkeen allekirjoitetuissa vuokrasopimuksissa tupakointi on kielletty asunnossa, parvekkeella ja siihen liittyvissä ulkotiloissa, ellei sitä ole erikseen nimenomaisesti sallittu.
Vuokravakuuden 14 päivän määräaika: Vakuus on pääsääntöisesti palautettava tai sen pidättämisestä on ilmoitettava perusteluineen viimeistään 14 päivän kuluessa vuokrasuhteen päättymisestä tai asunnon hallinnan luovuttamisesta.
Vuokranantajan irtisanomisajan lyhenneminen: Pidempi irtisanomisaika lyhenee 6 kuukaudesta 4 kuukauteen, ja se koskee vuokrasuhteita, jotka ovat kestäneet yhtäjaksoisesti vähintään 2 vuotta (alle 2 vuoden vuokrasuhteissa irtisanomisaika on 3 kuukautta). Vuokralaisen irtisanomisaika pysyy 1 kuukautena.
Vuokrankorotukset kirjallisesti: Vuokrankorotuksesta on aina ilmoitettava vuokralaiselle kirjallisesti etukäteen vähintään kuukautta ennen korotuksen voimaantuloa, eikä takautuvia korotuksia saa periä.
Ilmoitusvelvollisuus asukkaista: Vuokralaisen on kirjallisesti ilmoitettava vuokranantajalle huoneistossa asuvien henkilöiden lukumäärä sekä asumisen peruste. Täysi-ikäisistä asukkaista on annettava myös nimi, syntymäaika ja yhteystiedot.
Uusi purkamisperuste: Vuokrasopimus voidaan purkaa ”muun erittäin painavan syyn” vuoksi, kuten vakavan naapureiden kotirauhaa häiritsevän (väkivallalla uhkailu, seuraamiset, sotkemiset) toiminnan seurauksena myös kiinteistön yhteisissä tiloissa tai lähialueella.
Muuttopäivä: Lakiin tulee olettamus, että muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivä, jollei toisin sovita.
Sähköinen tiedoksianto: Viestejä ja ilmoituksia voidaan toimittaa sähköisesti, mikäli siitä on osapuolten kesken yksilöllisesti ja kirjallisesti sovittu.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku häädetään sen takia että jotkut väittää ko. henkilön esim. käyttäytyneen uhkaavasti/seuranneen niin jos oikeus toteaakin että ei olekkaan näyttöä ko. toiminnasta niin aikamoisiin korvauksiin voi joutua taloyhtiö/vuokranantaja/ilmiantojen tekijät.
Kannattaa hankkia omaan kotiin kameravalvonta - sillä voi todistaa kodissaan tapahtuvat tapahtumat ja sitten kun yhteistiloissa kulkee, niin olla puhelimessa jonkun kanssa - siitä saa myös todistajan, että mitä on puhuttu ja missä. Siis jos on sekopäisiä naapureita.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku häädetään sen takia että jotkut väittää ko. henkilön esim. käyttäytyneen uhkaavasti/seuranneen niin jos oikeus toteaakin että ei olekkaan näyttöä ko. toiminnasta niin aikamoisiin korvauksiin voi joutua taloyhtiö/vuokranantaja/ilmiantojen tekijät.
Häätö menee tulevaisuudessakin käräjäoikeuden kautta. Yksikään isännöitsijä ei ala häätöä sieltä hakea ilman pitäviä todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kannattaisi olle kunnon todisteet, eli videomateriaalia mihin pohjata väitteet.
Ja väkivaltaisten asukkaiden kavereiden haastattelu voi joissakin tapauksissa tuottaa tulosta tänä aikana, kun nuoriso suunnittelee pahuuksia yhdessä ja niistä jää merkintöjä heidän käyttämiinsä sovelluksiin ja laitteisiin. Osa ryhmissä olevista voi olla mukana pelkästä painostuksesta ja tarpeen tullen kertoa viranomaisille totuuden.
Snitches get stitches.
On olemassa niin rohkeita vasikoita, että he eivät pelkää tikkejä. He voivat ihan yksinkertaisesti olla jo niin puhki ja poikki kaveriporukkansa toimintaan, että he jo sen takia ilmiantavat heidät.
Vierailija kirjoitti:
Pian alkaa romanit ja muut ei toivotut naapurit saamaan häätöjä.
Vainot alkaa.
Nassesedilläkin oli ilmianto toimisto 1939-1945.
Niin mikäs tässä nyt oli huono asia? Noita ei kaipaa kukaan yhtään mihinkään. Asukoon vaikka ojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti alussa meni tekoälyllä väärin.
Tupakointi on 1. lokakuuta alkaen kielletty kaikissa vuokra-asunnoissa suoraan lain nojalla. Kielto koskee myös jo voimassa olevia vuokrasuhteita.
Mä oon ainakin saanut luvan ja lupa on jatkossakin. Rentojakin tyyppejä on vielä olemassa.
Vuolta tulee kuin nakutettu ja pidän asunnosta hyvän huolen. Otsonipuhdistus ei maksa luin pari sataa, jos on tarpeen tulevaisuudessa.
"Mä oon ainakin saanut luvan ja lupa on jatkossakin."
Miksi kysyit luvan, jos tuo kielto koskee vain uusia sopimuksia?
Käsitin, että koskee myös vanhoja sopimuksia.
Mutta yhtä kaikki, asia sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä juttu! Samassa rapussa asui ikuinen mielenterveyskuntoutuja, joka mm. viilteli vuokrakämppänsä ovea toistuvasti ja joka uhkaili useita naapureita tappamisella. Kesti yli 3 vuotta päästä hänestä eroon.
Pääsee vielä hengestään 👍
Vierailija kirjoitti:
Isoja ongelmia tulee siitä miten näyttää tuo toteen eli mielivaltaa luvassa.
Ei ole mielivaltaa luvassa. Tarkoituksena on saada väkivaltaiset naapurit rauhoittumaan, että he tajuaisivat, että sillä on seurauksia, jos jatkaa riehumista.
Parasta mitä oikeistohallitus on saanut aikaan. Valitettavasti tupakoivat persut ampuvat taas itseään jalkaan.
Jos häädöt lisääntyvät niin samalla varmaan myös asunnottomuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mielivaltaa luvassa. Tarkoituksena on saada väkivaltaiset naapurit rauhoittumaan, että he tajuaisivat, että sillä on seurauksia, jos jatkaa riehumista.
Oletko koskaan kohdannut henkisesti sairasta kateellista ihmistä?
Hyvä juttu, että porukkaa alkaa delaamaan kaduille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on 1. lokakuuta alkaen kielletty kaikissa vuokra-asunnoissa suoraan lain nojalla. Kielto koskee myös jo voimassa olevia vuokrasuhteita.
Mä oon ainakin saanut luvan ja lupa on jatkossakin. Rentojakin tyyppejä on vielä olemassa.
Vuolta tulee kuin nakutettu ja pidän asunnosta hyvän huolen. Otsonipuhdistus ei maksa luin pari sataa, jos on tarpeen tulevaisuudessa.
Ap:han kertoi, että koskee vain uusia sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksena on yrittää saada väkivaltaiset ihmiset rauhoittumaan. Jos he rauhoittuvat, niin kukaan ei lennä pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kohdannut henkisesti sairasta kateellista ihmistä?
Olen valitettavasti. On sellaisia naapurissa. Ovat erittäin väkivaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on siis huomioitu kiusantekeminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:han kertoi, että koskee vain uusia sopimuksia.
Koskee myös vanhoja sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei häädetä kodistaan ilman varoitusta. Tyhmä saa olla, jos varoituksen jälkeen jatkaa vielä häiriköintiään. Ehkä ojanpohja sitten viimeistään opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi naapuria todistaa ja ääni/videomateriaalia häiriköinnistä riittää. Sen jälkeen häädetty voi tietysti viedä asian oikeuteen oman asianajajansa kanssa. Kun kaksi tai useampi naapuri todistaa valalla jatkuvista häiriöistä ja videomateriaalia löytyy, onnea vain matkaan valitustielle.
Hyvä juttu! Samassa rapussa asui ikuinen mielenterveyskuntoutuja, joka mm. viilteli vuokrakämppänsä ovea toistuvasti ja joka uhkaili useita naapureita tappamisella. Kesti yli 3 vuotta päästä hänestä eroon.