Kaveri muuttaa uuteen vuokra-asuntoon. Edellisessä avainten luovutus 1.11. mutta seuraavaan saa avaimen vasta 2.11.
Kumpikaan vuokranantaja ei jousta asiassa. Molemmat isoja yhtiöitä. Onko tällainen nykyään oikeasti laillista?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma moka, jos on noin asian hoitanut. 1 kk pidetään päällekkäin kahta vuokrasopimusta aina.
En ole pitänyt koskaan. Yli 10 vuokra-asuntoa ollut yli 30 vuoden aikana ja aina on ollut päällekkäisyydet max. muutama päivä, joskus ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin iso ongelma?
Kuorma säilyy muuttoautossa yön yli ja itse voi mennä johonkin edulliseen tai varoista riippuen myös vähemmän edulliseen paikkaan yöksi.
Onhan se ongelma. Jos on muuttofirma niin perii kyllä lisämaksua, kun autonon yön yli säilytyspaikkana. Saattaa 500 euroon muutti maksaakin 1000e.
Mysteeri vielä minne viikonloppuna avaimet palautetaan.
Monella isolla ja pienemmälläkin vuokranantajalla on avainhallinta ulkoistettu lokeroihin. Eli haet/viet avaimet jostakin lokerosta.
Tai avaimet jätetään ihan vaan kaittiön tasolle.
Avaimet kuitataan aina saaduksi ja annetuksi. Typerä suostua niitä jonnekin jättämään noin vain. Kyse voi olla 1000e lukon sarjoituksesta, kun vain katoaa.
No sä varmaan sitten perustelet isoille vuokranantajille, joiden avainten hallinta on ulkoistettu joko lokeroihin (esim. HOAS) tai jollekin ulkopuoliselle firmalle, jossa virka-ajan ulkopuolella avaimet palautetaan lukolliseen postilaatikkoon (esim. Avara/Blc-lukkotirva).
No sitten sillä vuokrayhtiöllä ei taida olla mitään oikeutta vaatia korvausta puuttuvista avaimista. He eivät voi myöskään todistaa sitä, jos avaimet palauttaa päivän myöhässä. Ehkä se sitten on vuokralaisen etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1.11. on sunnuntai. Avainten luovutus on siis seuraavana päivänä.
Vuokrasopimuksessa lukee että laista poiketen luovutus on kuun ensimmäisenä päivänä vaikka ko. päivä olisi viikonloppu
Ap
Sopimuksella ei voi sivuuttaa lakia! Sillä voidaan parantaa vuokralaisen asemaa esim. tarjoamalla 4 päivää muuttoon, mutta ei poistaa lakiin perustuvaa oikeutta.
No onko siellä vielä edelliset asukkaat juuri muuttamassa pois? Sittenhän tuo jousto on hankalampaa. Muuten luulisi muuttopäivään löytyvän joustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuorma säilyy muuttoautossa yön yli ja itse voi mennä johonkin edulliseen tai varoista riippuen myös vähemmän edulliseen paikkaan yöksi.
Kalliiksi tulee pitää muuttofirman auto varattuna. Onpa hankalaa.
Niin, muuttaminen maksaa. Ei voi tulla aikuiselle ihmiselle yllätyksenä. Oishan sekin ollut vaihtoehto, että olisi pitänyt nykyistä asuntoa kk:n pidempään. Tai edes 2 vkoa, mikäli va olisi tähän suostunut
Ei suostu. Koko kuukausi tai ei mitään. Vuokra n. 1100 euroa / kk
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole vielä irtisanonut vanhaa kämppää, mutta oletko oikeasti sitä mieltä että on kohtuullista/järkevää maksaa yli tuhat euroa ylimääräistä yhden päivän takia?
Ap
Vähän sama kuin muuttolaatikoiden kanssa, mahdollisimman halvalla ja vähän, mikä tekee koko prosessista hankalaa, niin etteikö elämässä ole muutamaa satasta laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole vielä irtisanonut vanhaa kämppää, mutta oletko oikeasti sitä mieltä että on kohtuullista/järkevää maksaa yli tuhat euroa ylimääräistä yhden päivän takia?
Ap
No jos 1 yö kyseessä, niin kannattaa harkita kysymistä muuttofirmasta, jos sellaista käyttää, että paljonko yön yli säilytys maksaa ekstraa tai viedä kamat johonkin välivarastoon ja yöpyä itse jossakin. Tuskin noista kumpikaan maksaa yli 1 000€. Yleensä isojen vuokranantajien kanssa on mahdollista sopia myös keskelle kuuta poismuutto. Eli maksaa vain 2vkoa päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isosta ongelmasta puhut?
Kysyin vain onko tällainen laillista. Olen itse vuokranantaja ja osallistun aina sumplimiseen niin että sekä sisään että ulos muuttava ihminen saadaan pidettyä tyytyväisenä.
ApOn laillista, kuten on jo moneen kertaan todettu.
Kaikki va:t eivät ole mulkkuja, onneksi sinä olet yksi näistä hyvistä ja mukavista vuokranantajista.
Yksityisenä on pikkasen eri asia sopia kuin firmana. Kyllä apkin joustaa vähemmän, jos hänelle jäisi tyhjä kuukausi väliin, usko pois.
Jos minulla on kämppä tyhjillään tai jäämässä tyhäksi, niin varsinkin siinä tapauksessa joustan ilman muuta muuttopäivässä 1-2 päivää. Siitähän ei ole silloin minulle mitään vaivaakaan. Enemmän vaivaa on silloin kun sekä sisään että ulos ollaan muuttamassa samana päivänä. Senkin olen aina saanut soviteltua
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2026.
Tätä lakia sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa tehtyihin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin. Ennen tämän lain voimaantuloa tehtyihin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin sovelletaan kuitenkin tämän lain asemesta tämän lain voimaan tullessa voimassa ollutta ... 68 :ää, jollei tämän lain tultua voimaan toisin sovita.
Tuo 68 on se muuttopäiväklausuuli, jotta aiempaa lain muuttopäiväehtoa tulee noudattaa, jos ei lokuussa muuta sovita, mutta nyt apllä oli jo sopimusehto siitä, ettei auta.
Ehei, ap:n sopimusehto on tehty (laittomana) ennen 1.10.2026 ja vuokraosapuolten tulee erikseen sopia uuden lain tultua voimaan, että se on nyt sopimuksen soveltamispohjana.
Se, että aikaisemmin on tehty lainvastainen sopimus, ei tee siitä uuden lain voimaantulon jälkeen laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ongelma. Jos on muuttofirma niin perii kyllä lisämaksua, kun autonon yön yli säilytyspaikkana. Saattaa 500 euroon muutti maksaakin 1000e.
Mysteeri vielä minne viikonloppuna avaimet palautetaan.
Monella isolla ja pienemmälläkin vuokranantajalla on avainhallinta ulkoistettu lokeroihin. Eli haet/viet avaimet jostakin lokerosta.
Tai avaimet jätetään ihan vaan kaittiön tasolle.
Avaimet kuitataan aina saaduksi ja annetuksi. Typerä suostua niitä jonnekin jättämään noin vain. Kyse voi olla 1000e lukon sarjoituksesta, kun vain katoaa.
No sä varmaan sitten perustelet isoille vuokranantajille, joiden avainten hallinta on ulkoistettu joko lokeroihin (esim. HOAS) tai jollekin ulkopuoliselle firmalle, jossa virka-ajan ulkopuolella avaimet palautetaan lukolliseen postilaatikkoon (esim. Avara/Blc-lukkotirva).
No sitten sillä vuokrayhtiöllä ei taida olla mitään oikeutta vaatia korvausta puuttuvista avaimista. He eivät voi myöskään todistaa sitä, jos avaimet palauttaa päivän myöhässä. Ehkä se sitten on vuokralaisen etu.
Palautuksen voi kuvata. Nykyisin lähes jokaisella on kännykkä, jossa on kamera. Myös lokero/laatikko voi olla kameravalvottu.
Eli siis kaverisi ei ole irtisanonut aiempaa sopimusta edes vielä eikä tehnyt uutta :D
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus settiä mulkkujen kanssa, aina ollut, aina tulee olemaan. Siksi olen aina pitänyt edellistä kämppää kuukauden ylimääräistä niin ei tartte muuttoa tehdä yhdessä rykäyksessä.
Ei se mistään mulkkuudesta ole kiinni, vaan asunnonvuokralaista, jossa nuo muuttopäivät määrätään. Laista voi poiketa kaikkien osapuolten yhteisellä sopimuksella, mutta jotta sulle voitaisiin luovuttaa uuden asunnon avan heti ekana päivänä, siihen sopimukseen pitäisi saada mukaan myös sieltä lähtevä asukas.
Ja jos eka päivä on sunnuntai, pitää jonkun pitää toimistoa auki sunnuntaina - sinäkö istuisit töissä sunnuntaina palkatta tai maksaisiko sun työnantaja sulle siitä, että istuisit siellä jonkun avaintenluovutuksen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä lakia sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa tehtyihin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin. Ennen tämän lain voimaantuloa tehtyihin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin sovelletaan kuitenkin tämän lain asemesta tämän lain voimaan tullessa voimassa ollutta ... 68 :ää, jollei tämän lain tultua voimaan toisin sovita.
Tuo 68 on se muuttopäiväklausuuli, jotta aiempaa lain muuttopäiväehtoa tulee noudattaa, jos ei lokuussa muuta sovita, mutta nyt apllä oli jo sopimusehto siitä, ettei auta.
Ehei, ap:n sopimusehto on tehty (laittomana) ennen 1.10.2026 ja vuokraosapuolten tulee erikseen sopia uuden lain tultua voimaan, että se on nyt sopimuksen soveltamispohjana.
Se, että aikaisemmin on tehty lainvastainen sopimus, ei tee siitä uuden lain voimaantulon jälkeen laillista.
Hyvänen aika, ei se apn sopimusehto ole lainvastainen, saa muuttopäivästä sopia toisin, se pakottavuus on tässä laissa ilmaistu näin: 'Säännösten pakottavuus
Tämän lain säännöksistä voidaan huoneenvuokrasopimuksessa poiketa, jollei siitä tässä laissa toisin säädetä tai sitä muutoin ole katsottava kielletyksi.', eikä siinä muuttopäiväpykälässä ole siis mitään todettu, jotta saa sopia toisin.
Melkoinen päivä on myös vuokran antajalla, jos hän samana päivänä tekee kuntotarkastuksen, maksaa takuuvuokran ja ottaa avaimet vastaan. Eikö kuntotarkastus tehdä vasta kun asunto on tyhjä? Asukas ja va siellä koluavat puoliin öihin?
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi uutta kämppää kauppaava välittäjä ilmoitti että sopparia ei voida tehdä ennen kuin kämpässä on tehty kuntotarkastus. Jos ilmenee korjattavaa, muuttopäivä siirtyykin tulevaisuuteen kunnes korjaukset on tehty. Eivät kerro kuinka kauan siinä voi kestää.
Vaihtoehdoiksi annettiin tehdä nyt soppari alkamaan 2.11., jolloin kosmeettisia korjauksia ei tehdä ollenkaan, tai sitten jäädä epätietoisuuteen siitä milloin kämppään pääsee muuttamaan.
Onko muilla ollut tällaista tilannetta?
Ap
No sitten ei kannata muuttaa juuri tuohon kämppään, vaan etsiä joku muu kämppä. Ei kannata tehdä huonoja sopimuksia. Jos tuo kämppä ei kerta kaikkiaan ole saatavilla silloin, kun tarvitaan, joku muu kämppä on selvästi parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tuo muuttopäiväklausuuli oli jo vanhassakin laissa. Siis että vuokrasopimuksella voi poiketa lain mukaiksista muuttopäivistä. Muistan, kun viime syksynä asiaa selvittelin oman lapsen muuton takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin vain onko tällainen laillista. Olen itse vuokranantaja ja osallistun aina sumplimiseen niin että sekä sisään että ulos muuttava ihminen saadaan pidettyä tyytyväisenä.
Kaikki va:t eivät ole mulkkuja, onneksi sinä olet yksi näistä hyvistä ja mukavista vuokranantajista.
Yksityisenä on pikkasen eri asia sopia kuin firmana. Kyllä apkin joustaa vähemmän, jos hänelle jäisi tyhjä kuukausi väliin, usko pois.
Jos minulla on kämppä tyhjillään tai jäämässä tyhäksi, niin varsinkin siinä tapauksessa joustan ilman muuta muuttopäivässä 1-2 päivää. Siitähän ei ole silloin minulle mitään vaivaakaan. Enemmän vaivaa on silloin kun sekä sisään että ulos ollaan muuttamassa samana päivänä. Senkin olen aina saanut soviteltua
Ap
Joo o, mutta et sä jousta silloin, jos edellinen irrisanoo sopimuksen päättymään kuun lopussa ja seuraava vasta seuraavan kuun alussa. Siinä silloin parilla tai kolmella päivällä joustamaan jpudu vaan kuukauden. Silloin sä pistät sen tuypin ulos kuun lopussa. Tämä nyt on ihan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJoo o, mutta et sä jousta silloin, jos edellinen irrisanoo sopimuksen päättymään kuun lopussa ja seuraava vasta seuraavan kuun alussa. Siinä silloin parilla tai kolmella päivällä joustamaan jpudu vaan kuukauden. Silloin sä pistät sen tuypin ulos kuun lopussa. Tämä nyt on ihan selvää.
Tottakai hän antaa asua asunnossaan ilmaiseksi kuukauden 😂
Vierailija kirjoitti:
Itse varasin kaksi viikkoa päällekäin, ehti hyvin molemissa. Päätään ei hyödytä hakata seinään.
Tämä ja iso suositus. Tulee toki hieman extrakustannuksia mutta eipähän tarvitse hosua niin kauheesti.