Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri muuttaa uuteen vuokra-asuntoon. Edellisessä avainten luovutus 1.11. mutta seuraavaan saa avaimen vasta 2.11.

Vierailija
28.09.2026 |

Kumpikaan vuokranantaja ei jousta asiassa. Molemmat isoja yhtiöitä. Onko tällainen nykyään oikeasti laillista?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on niin iso ongelma? 

Kuorma säilyy muuttoautossa yön yli ja itse voi mennä johonkin edulliseen tai varoista riippuen myös vähemmän edulliseen paikkaan yöksi. 

Vierailija
22/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vuokranantaja voi edellistä asukasta potkia ulos kaverisi vuoksi. Tai estää uutta tulemasta asumaan nykyiseen asuntoon. 

Tietysti on laillista, kaverisi olisi kannattanut pitää asioistaan paremmin huolta ja sopia päivät fiksummin. 

Aivan oma moka. 

Kumpikaan näistä puljuista ei tee yksilöllisiä soppareita. Teet sen sopparin mitä tarjotaan tai etsit asunnon muualta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuorma säilyy muuttoautossa yön yli ja itse voi mennä johonkin edulliseen tai varoista riippuen myös vähemmän edulliseen paikkaan yöksi. 

Onhan se ongelma. Jos on muuttofirma niin perii kyllä lisämaksua, kun autonon yön yli säilytyspaikkana. Saattaa 500 euroon muutti maksaakin 1000e.

Mysteeri vielä minne viikonloppuna avaimet palautetaan. 

Vierailija
24/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1.11. on sunnuntai. Avainten luovutus on siis seuraavana päivänä. 

Vuokrasopimuksessa lukee että laista poiketen luovutus on kuun ensimmäisenä päivänä vaikka ko. päivä olisi viikonloppu

Ap

Laki on muuttunut vasta, ja se tosiaan on noin, sopia voi toisin. 

Jos laissa jotain sanotaan, ei siitä voi sopia toisin edes osapuolten välisellä sopimuksella. Sellainen sopimusehto on pätemätön. On ns. Pakottavaa lainsäädäntöä.

Sanni16kerava 

Vierailija
25/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän on voinut "muuttaa", ellei hänellä avaintakaan sinne ole ollut?

Itse muutin siten, että oli kaksi asuntoa muuton yhteydessä, eli oli vielä vanhassa asunnossa asumisaikaa jäljellä, kun jo vuokrasin uuden ja aloin muuttaa siihen. Semmoinen ei tosin onnistu, jos ei ole varoja tarpeeksi, koska molemmista asunnoista tarvii maksaa.

Vierailija
26/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vuokranantaja voi edellistä asukasta potkia ulos kaverisi vuoksi. Tai estää uutta tulemasta asumaan nykyiseen asuntoon. 

Tietysti on laillista, kaverisi olisi kannattanut pitää asioistaan paremmin huolta ja sopia päivät fiksummin. 

Aivan oma moka. 

Kumpikaan näistä puljuista ei tee yksilöllisiä soppareita. Teet sen sopparin mitä tarjotaan tai etsit asunnon muualta.

Ap

Olisi voinut irtisanoa asuntonsa kuukautta myöhemmin. Kyllä tällaiset ongelmat normaaliälyinen osaa ennakoida. 

Vierailija
27/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän on voinut "muuttaa", ellei hänellä avaintakaan sinne ole ollut?

Itse muutin siten, että oli kaksi asuntoa muuton yhteydessä, eli oli vielä vanhassa asunnossa asumisaikaa jäljellä, kun jo vuokrasin uuden ja aloin muuttaa siihen. Semmoinen ei tosin onnistu, jos ei ole varoja tarpeeksi, koska molemmista asunnoista tarvii maksaa.

Ei välttämättä tarvitse edes maksaa. Joillakin isoilla vuokrataloyhtiöillä on tarjouksia ensimmäisen kk:n vuokra 0€. Voi kuukauden ajan tehdä rauhassa muuttoa. Tai esimerkiksi 6kk - 50% niin käytännössä asut 3kk ilmaiseksi. 

Vierailija
28/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ongelma. Jos on muuttofirma niin perii kyllä lisämaksua, kun autonon yön yli säilytyspaikkana. Saattaa 500 euroon muutti maksaakin 1000e.

Monella isolla ja pienemmälläkin vuokranantajalla on avainhallinta ulkoistettu lokeroihin. Eli haet/viet avaimet jostakin lokerosta. 

Vierailija
29/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi tulee pitää muuttofirman auto varattuna. Onpa hankalaa. 

Vierailija
30/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka isosta ongelmasta puhut?

Kysyin vain onko tällainen laillista. Olen itse vuokranantaja ja osallistun aina sumplimiseen niin että sekä sisään että ulos muuttava ihminen saadaan pidettyä tyytyväisenä.

Ap

Vierailija
31/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella isolla ja pienemmälläkin vuokranantajalla on avainhallinta ulkoistettu lokeroihin. Eli haet/viet avaimet jostakin lokerosta. 

Tai avaimet jätetään ihan vaan kaittiön tasolle.

Vierailija
32/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2026.

Tätä lakia sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa tehtyihin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin. Ennen tämän lain voimaantuloa tehtyihin asuinhuoneiston vuokrasopimuksiin sovelletaan kuitenkin tämän lain asemesta tämän lain voimaan tullessa voimassa ollutta ... 68 :ää, jollei tämän lain tultua voimaan toisin sovita. 

Tuo 68 on se muuttopäiväklausuuli, jotta aiempaa lain muuttopäiväehtoa tulee noudattaa, jos ei lokuussa muuta sovita, mutta nyt apllä oli jo sopimusehto siitä, ettei auta. 

Vierailija
33/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taida onnistua. Avaimista pidetään rekisteriä ja ne kuitataan saaduksi tai annetuoksi isoissa firmoissa. Kyseessä voi olka sadat eurot, jos avaimia on hukassa, joku välikäsi hukkaa. Miksi ne edes vietäisiin mihinkään lokeroon, kun ei niitä kukaan hae sieltä ennen arkipäivää?

Vierailija
34/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraloordi kusettaa AINA.

Vierailija
35/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliiksi tulee pitää muuttofirman auto varattuna. Onpa hankalaa. 

Niin, muuttaminen maksaa. Ei voi tulla aikuiselle ihmiselle yllätyksenä. Oishan sekin ollut vaihtoehto, että olisi pitänyt nykyistä asuntoa kk:n pidempään. Tai edes 2 vkoa, mikäli va olisi tähän suostunut 

Vierailija
36/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaimet kuitataan aina saaduksi ja annetuksi. Typerä suostua niitä jonnekin jättämään noin vain. Kyse voi olla 1000e lukon sarjoituksesta, kun vain katoaa. 

Vierailija
37/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka isosta ongelmasta puhut?

Kysyin vain onko tällainen laillista. Olen itse vuokranantaja ja osallistun aina sumplimiseen niin että sekä sisään että ulos muuttava ihminen saadaan pidettyä tyytyväisenä.

Ap

On laillista, kuten on jo moneen kertaan todettu. 

Kaikki va:t eivät ole mulkkuja, onneksi sinä olet yksi näistä hyvistä ja mukavista vuokranantajista. 

Vierailija
38/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaimet kuitataan aina saaduksi ja annetuksi. Typerä suostua niitä jonnekin jättämään noin vain. Kyse voi olla 1000e lukon sarjoituksesta, kun vain katoaa. 

No sä varmaan sitten perustelet isoille vuokranantajille, joiden avainten hallinta on ulkoistettu joko lokeroihin (esim. HOAS) tai jollekin ulkopuoliselle firmalle, jossa virka-ajan ulkopuolella avaimet palautetaan lukolliseen postilaatikkoon (esim. Avara/Blc-lukkotirva). 

Vierailija
39/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma moka, jos on noin asian hoitanut. 1 kk pidetään päällekkäin kahta vuokrasopimusta aina. 

Vierailija
40/64 |
28.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ole vielä irtisanonut vanhaa kämppää, mutta oletko oikeasti sitä mieltä että on kohtuullista/järkevää maksaa yli tuhat euroa ylimääräistä yhden päivän takia?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi