Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako kolmekymppisenä enää tehdä lapsia

Vierailija
27.09.2026 |

Jaksaako, kaksikymppisenä niiden kanssa varmaan jaksaakin

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teiniäiti wt:t tulevat kehumaan kerta vauvapalstan keskustelu kertoo että he ovat tehneet oikean valinnan 

Tuskin on ollut valinta, mikäli on teininä raskautunut. Kunnioitettavaa toki on se, jos on lapsestaan mallikkaasti huolehtinut nuoresta iästä huolimatta.

Vierailija
22/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se riippuu ihmisestä ja miten siihen asennoituu. Itse tein lapset nuorena (alle 20.v) ja en todellakaan olisi halunnut enää vauvoja kun olin olin 30.v

Minä taas olin alle 20-vuotiaana vielä koulussa. En olisi pystynyt huolehtimaan lapsista.

Minäkin olin😊 Suoritin Lukion loppuun vauvasta huolimatta ja pidin vähän taukoa jatko-opiskelusta että sain olla vauvan kanssa kotona, kuopuksen hoiti isä kotona 3- vuotiaaksi.

Niin? Ja hankitko sen jälkeen koulutuksen ja menit työelämään?

Kyllä,  siksi en enää kolmekymppisenä olisi lapsia halunnut koska loin uraa. 

Tämä oli minun ratkaisuni, turhaa sinä sitä alapeukuttelet.

Kirjoitin jo ekaan viestiin että se on varmaan kiinni siitä miten siihen äitiyteen asennoituu. 

Arvostelua ja wtksi haukkumista sain jo silloin osakseni niinkuin nyt täälläkin, kertoo enemmän haukkujista kuin minusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se riippuu ihmisestä ja miten siihen asennoituu. Itse tein lapset nuorena (alle 20.v) ja en todellakaan olisi halunnut enää vauvoja kun olin olin 30.v

Minä taas olin alle 20-vuotiaana vielä koulussa. En olisi pystynyt huolehtimaan lapsista.

Minäkin olin😊 Suoritin Lukion loppuun vauvasta huolimatta ja pidin vähän taukoa jatko-opiskelusta että sain olla vauvan kanssa kotona, kuopuksen hoiti isä kotona 3- vuotiaaksi.

Sit tuli tehtailtua viisi lasta lisää. Nuorimmat eri miehille.

Voi herraisä, oikeinko monelle ukolle? Ei siinä paljon ole järki päätä pakottanut!

Vierailija
24/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teiniäiti wt:t tulevat kehumaan kerta vauvapalstan keskustelu kertoo että he ovat tehneet oikean valinnan 

Tuskin on ollut valinta, mikäli on teininä raskautunut. Kunnioitettavaa toki on se, jos on lapsestaan mallikkaasti huolehtinut nuoresta iästä huolimatta.

Kyllä oli ihan oma valinta tehdä lapset nuorena. Kunnioitettavaa on se että huolehtii lapsestaan oli minkä ikäinen tahansa ja vähemmän kunnioitettavaa on se että haukkuu nuorena äidiksi tulleita tietämättä heistä yhtään mitään.

Vierailija
25/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo ekaan viestiin että se on varmaan kiinni siitä miten siihen äitiyteen asennoituu. 

Arvostelua ja wtksi haukkumista sain jo silloin osakseni niinkuin nyt täälläkin, kertoo enemmän haukkujista kuin minusta.

Samanlaista haukkumista mäkin sain ja nimenomaan näiltä vannhemmalla iällä lapsen saaneilta äideiltä, en tiedä mikä tarve näillä on haukkua ja arvostella nuoria äitejä.

Vierailija
26/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 29-vuotias, eikä ole mitään aikeita tehdä lapsia vielä 5 vuoteen. Ei ole töitä, ei rahaa, ei tarpeeksi suurta asuntoa tai mahdollisuutta siihen.

Oletko edes varma että saat lapsia sitten kun sinulle on optimaalinen aika TEHDÄ niitä?

Nainen tulee raskaaksi suojaamattomasta yhdynnästä. Eri

Ei välttämättä tule.

Vierailija
27/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole kiinni pelkästään äitiyteen asennoitumisesta, hölmö. Kaikilla kaksikymppisillä nuorilla naisilla ei esim. ole sellaista poikaystävää josta olisi isäksi. Tai minkäänlaista poikaystävää.

Vierailija
28/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin lapset 35/41v ja 39/45v iässä. En valita, kun kaikki sujui hyvin. Molemmilla vakityöt, talous kunnossa, päät kasassa ja mahdollisuus ja halu panostaa lasten hyvinvointiin ja onneen. Nyt lapset jo aikuisia ja liittomme jatkuu onnellisena vihdoinkin yhteistä aikaa kahden tehdä mitä halutaan. Olimme lapsemme saadessamme hyvä kuntoisia ja jaksavia, ja sitä olemme edelleen.

Vierailija
29/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 29-vuotias, eikä ole mitään aikeita tehdä lapsia vielä 5 vuoteen. Ei ole töitä, ei rahaa, ei tarpeeksi suurta asuntoa tai mahdollisuutta siihen.

Nyt sun kannattaisi ne lapset tehdä. Viiden vuoden päästä tilanne ei ole yhtään parempi. Ainakin voit sanoa työnhakutilanteessa, että olet hoitanut lapsiasi etkä vain ollut työtön. 

Vierailija
30/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla parikymppisellä on vielä sellaista parisuhdetta, ammattia ja asuntoa että se kestää perheellistymisen. Lapsi syntyy yhteiskunnan tukien varaan.

Vierailija
31/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jos ei ripiltä päästessä ole tiineenä, niin kannattaa unohtaa koko asia.

Vierailija
32/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien synnyttäjien keski-ikä Suomessa on 32,0 vuotta ja ensisynnyttäjien keski-ikä 30,5 vuotta (vuoden 2025 ennakkotietojen mukaan).

Vierailija
33/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sillon kannattaakin. Viimeiset hetket.

Vierailija
34/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tekee nykyään kolmekymppisinä lapsensa.

Vierailija
35/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen perustaminen on yliarvostettua.

Vierailija
36/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain nuorimmaisen lapseni 44-vuotiaana. Hyvin jaksoin. Kummallista, jos jo kolmekymppisenä on ihan rikki ja poikki

Vierailija
37/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla parikymppisellä on vielä sellaista parisuhdetta, ammattia ja asuntoa että se kestää perheellistymisen. Lapsi syntyy yhteiskunnan tukien varaan.

Jollain ei ole koko elämän aikana oikein mitään. Vuokrakämppä kelan tuella ja lapsia pukkaa tulemaan.

Vierailija
38/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain nuorimmaisen lapseni 44-vuotiaana. Hyvin jaksoin. Kummallista, jos jo kolmekymppisenä on ihan rikki ja poikki

No mun läheinen kuoli 40 vuotiaana, että kyllä ne muksut kannattaa tehdä ajoissa. Hyväkuntoinen ja puuhakas mies on, mutta sydän petti. Onneksi he olivat tehneet nuorena, niin lapsi on jo aikuinen. Silti kamala juttu menettää isä kun sitä vielä tarvitsisi.

Vierailija
39/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No AP ei varmaan jaksa jos omasta fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista ei ole pitänyt huolta. Mitenkähän muuten meinaat työelämässä jaksaa lähes 70-vuotiaaksi?

Vierailija
40/44 |
27.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellaista, jos pumppu pettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi