Vuokralaisena yksityisellä - miten toimitaan...?
Olen asunut pitkään ulkomailla, sitä ennen asuin pk-seudulla vuokralla ison yrityksen vuokra-asunnossa, jossa asiat sujuivat mutkattomasti, esim. jos huoltoyhtiöön piti olla yhteydessä. Apin kautta laitettiin palvelupyyntöä ja huoltomies tuli piipahtamaan.
Nyt olemme muuttaneet yksityiseltä vuokrattuun asuntoon, kaikki on sujunut hyvin vaikkakin alussa oli hieman yskähtelyä. Vuokranantaja vuokraa ensimmäistä kertaa asuntoa "perheen ulkopuolelle", joten tuntuu että eivät ehkä ole ihan perillä siitä, miten asiat tulisi hoitaa (esim. asunto oli aivan järjettömän likainen kun muutimme sisään, hella rikki, jääkaapista puuttui ovenkahva, jne.). Sisään jo muutettuammekin huomasimme kaikenlaisia kremppoja, esim pönttö ei halunnut joka kerralla nostaa vettä, väliovista puuttui ovenkahvoja, yksi sisäovi ei toimi lainkaan, sälekaihtimet toimivat vain yhdessä makuuhuoneessa. Joitakin juttuja (esim. ovenkahvat) fiksailin omaan piikkiin, sillä työni puolesta saan tehtyä hankintoja henksuhintaan, mutta jotkut asiat kyllä vaivaavat..
Nyt kysynkin, jos asuntoon tulee jokin korjausta vaativa asia, niin voinko minä olla suoraan yhteydessä huoltoyhtiöön vai tuleeko minun olla ensin yhteydessä vuokraemäntään? Mulla ei ole mitään hjaua miten tämä toimii, eikä tästä ollut puhetta vuokrasopimusta allekirjoittaessa..
En ole koskaan omistanut asuntoa, joten en tiedä että maksaako asunnon omistajalle nämä talkkarin käynnit aina erikseen jotain, vai sisältyvätkö ne vastikkeeseen?
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (79)
Pyydä vastuunjakotaulukko huoltoyhtiöstä, siitä selviää milloin otat yhteyttä huoltoon ja milloin vuokranantajaan. Oven avaus ja vesivahinko on asioita, joista soitat aina suoraan huoltoyhtiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin huonokuntoisesta asunnosta voi pyytää ja alennusta vuokrasta. Et kai maksa markkinahintaa?
Turha alennusta on alkaa vinkumaan, kun on huonokuntoisen asunnon vuokrannut. Jos asuntoa vuokrataan repsottavin paikoin, vuokralainen joko hyväksyy kunnon sellaisenaan tai etsii toisen asunnon.
Asunto on nyt pääpiirteittäin ihan kunnossa. Hella vaihdettu ennen sisäänmuuttoa jne, nämä on ne asiat jotka fiksattiin sen kuukauden aikana kun sisäänmuuttomme viivästyi. Jotain "pikkujuttuja" vielä on, mutta olemme oppineet elämään niiden kanssa.
Tosiaan, kyse tässä postauksessani ei ollut vuokran alentamisesta vaan ihan vaan ymmärryksestä, että jos jotain tulee, voinko olla ite suoraan yhteydessä huoltoon vai ekana vuokranantajaan.
Tätäkin kysyin aloituksessa: maksaako jokainen talkkarin käynti asunnon omistajalle jotain, vai onko vastikkeeseen sisällytetty talkkari?
ap
Asun myös yksityisessä asunnossa ja ainakin täällä taloyhtiölle kuuluu hanat ja vesijärjestelmät, sähköjärjestelmät, ulkopinnat (esim. ulko-ovet) jne. Sisäpinnat, esimerkiksi seinät, lattiat, kylpyhuoneen pinnat (laatat, kalusteet) ovat vuokranantajan vastuulla, mutta hajulukon, hanojen, ja pytyn huolto taloyhtiöllä. Uuden muutoksen myötä myös ikkunat kokonaisuudessaan on huollon asia, esim. tiivisteet.
Esimerkkejä kehen ottaa yhteyttä ensimmäisenä:
Vuotava hana > heti yhteys huoltoon
Pytty ei toimi kunnolla ja esim. vuotaa> heti huolto
Rikkinäinen putki > huolto
Ikkuna vetää > huolto
Kaakelit tai saumat rikki > vuokranantaja
Lattia rikki > vuokranantaja
Suihkun lattiakaivo > omalla vastuulla tyhjentää, jos täysin tukossa > huolto
Vuokranantajalla saattaa olla sopimus kai huollon kanssa että korjaavat, joten saattaa pyytää ottaa yhteyttä sinne jokatapauksessa. Kaikissa vesiputkiongelmissa heti yhteys huoltoon, vuokranantajalle voi aina ilmoittaa myöhemmin jos tarvetta edes tai jos huolto sittenkin käskee hänen hoitaa. Meillä toimii sähköinen ilmoitus netissä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaisi tutustua taloyhtiön vastuunjakotaulukkoon ja sen perusteella ilmoittaa viasta joko huoltoon tai vuokranantajalle.
https://asuntotaito.fi/wp-content/uploads/2024/12/Vastuunjakotaulukko.p…
Yhtiö / osakas. Eli asunnon omistaja on osakas ja yhtiö on taloyhtiö? Jos vika koskee taloyhtiötä, ilmoitetaan huoltoon suoraan, jos osakasta, ilmoitetaan vuokranantajalle?
Ap taisi pyytää selkeitä ohjeita, kun ei ole koskaan asuntoa omistanut, joten auttaako tämmöset listat siis? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin huonokuntoisesta asunnosta voi pyytää ja alennusta vuokrasta. Et kai maksa markkinahintaa?
Turha alennusta on alkaa vinkumaan, kun on huonokuntoisen asunnon vuokrannut. Jos asuntoa vuokrataan repsottavin paikoin, vuokralainen joko hyväksyy kunnon sellaisenaan tai etsii toisen asunnon.
Asunto on nyt pääpiirteittäin ihan kunnossa. Hella vaihdettu ennen sisäänmuuttoa jne, nämä on ne asiat jotka fiksattiin sen kuukauden aikana kun sisäänmuuttomme viivästyi. Jotain "pikkujuttuja" vielä on, mutta olemme oppineet elämään niiden kanssa.
Tosiaan, kyse tässä postauksessani ei ollut vuokran alentamisesta vaan ihan vaan ymmärryksestä, että jos jotain tulee, voinko olla ite suoraan yhteydessä huoltoon vai ekana vuokranantajaan.
Tätäkin kysyin aloituksessa: maksaako jokainen talkkarin käynti asunnon omistajalle jotain, vai onko vastikkeeseen sisällytetty talkkari?
ap
Siis kutsutko sinä nyt huoltoa vai talkkaria? Ne eivät ole sama asia. Ja kyllä, huoltoyhtiön kutsuminen maksaa ja se, joka apua pyytää, myös maksaa. Iso osa luettelemistasi asioista ei kuulu huoltoyhtiölle lainkaan!
Aniharvassa taloyhtiössä on enää taloyhtiön palkkaama oma talkkari, missä 50-luvulla oikein elät? Niissä on huoltoyhtiö ja sen kiinteään taloyhtiöltä perittävään kk-veloitukseen kuuluu huoltomiehen normaalit käynnit ja vikaselvitykset, ja tarvittaessa huoltomies tilaa esim. sähkärin paikalle mikäli kyseessä taloyhtiön vastuulle kuuluva vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asuntoon liittyvä yhteydenpito pitää mennä vuokranantajan kautta ellei kyseessä ole hätätilanne kuten vesiputken rikkoutuminen, jonka seurauksena vesi tulvii. Netistä pitäisi löytyä taulukko, jossa on lajiteltu asiat, mitkä kuuluvat taloyhtiön vastuulle ja mitkä asunnon omistajan.
Jos vuokranantaja ei halua pitää asunnosta huolta, kannattaa vaihtaa asuntoa. Nyt on vuokralaisen markkinat, vapaita asuntoja löytyy.
Itse asuin nuorempana perikunnan vuokraamassa asunnossa. Ei ikinä enää, se oli sen verran traumaattinen kokemus.
Kyllä minä olen suoraan ollut isännöitsijään tai huoltoyhtiöön yhteydessä jos on asunnossa jotain vikaa tai valitan naapurista. Kerran tuli huollolta bumerangina takaisin ettei kuulu heille, jolloin vasta ilmoitin vuokranantajalle. Minähän tässä asun, joten miksi vuokranantajan tulisi tietää jos viemäri ei vedä, kun huoltoyhtiö sen hoitaa?
Meillä huolto ei korjaa viemäriä, ellei asunnon omistaja ota yhteyttä, koska tilaaja maksaa. En vuokranantajana maksa kuluja, joista en ole vastuussa.
Viemärit kuuluu huollolle. Lakimuutos tuli jokin aika sitten.
Viemärit on taloyhtiön, isännöitsijä tilaa huollon.
Miksi ottaa isännöintiin yhteyttä kun voi itse suoraan laittaa viestiä huoltoyhtiölle? Ei isännöitsijää kiinnosta. Vai onko teillä niin pihi taloyhtiö, ettei ole mitään vakituista huoltofirmaa vaan kaikki tulee tilata ulkopuoliselta?
Vesikalusteet kuuluvat taloyhtiölle joten vuotavat vesihanat ilmoitetaan huoltoyhtiölle. Vessanpöntön kansi ei ole vesikaluste, sen voi uusia itse tai soittaa vuokranantajalle. Itselläni alkoi keittiön vesihana vuotamaan tiivisteestä, soitin huoltohenkilölle, hän tuli katsomaan tilanteen, tilasi putkihenkilön joka tulikin saman päivän aikana vaihtamaan uuden hanan. Vuokranantajalle en ilmoittanut mitään, hän kyllä näkee yhtiön toimintakertomuksesta, että tämän asunnon hana on vaihdettu uuteen. Asuin aiemmin omassa asunnossani jonka myin muuttaessani joten nämä asiat ovat entuudestaan tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki asuntoon liittyvä yhteydenpito pitää mennä vuokranantajan kautta ellei kyseessä ole hätätilanne kuten vesiputken rikkoutuminen, jonka seurauksena vesi tulvii. Netistä pitäisi löytyä taulukko, jossa on lajiteltu asiat, mitkä kuuluvat taloyhtiön vastuulle ja mitkä asunnon omistajan.
Jos vuokranantaja ei halua pitää asunnosta huolta, kannattaa vaihtaa asuntoa. Nyt on vuokralaisen markkinat, vapaita asuntoja löytyy.
Itse asuin nuorempana perikunnan vuokraamassa asunnossa. Ei ikinä enää, se oli sen verran traumaattinen kokemus.
Kyllä minä olen suoraan ollut isännöitsijään tai huoltoyhtiöön yhteydessä jos on asunnossa jotain vikaa tai valitan naapurista. Kerran tuli huollolta bumerangina takaisin ettei kuulu heille, jolloin vasta ilmoitin vuokranantajalle. Minähän tässä asun, joten miksi vuokranantajan tulisi tietää jos viemäri ei vedä, kun huoltoyhtiö sen hoitaa?
Meillä huolto ei korjaa viemäriä, ellei asunnon omistaja ota yhteyttä, koska tilaaja maksaa. En vuokranantajana maksa kuluja, joista en ole vastuussa.
Miksi ottaa isännöintiin yhteyttä kun voi itse suoraan laittaa viestiä huoltoyhtiölle? Ei isännöitsijää kiinnosta. Vai onko teillä niin pihi taloyhtiö, ettei ole mitään vakituista huoltofirmaa vaan kaikki tulee tilata ulkopuoliselta?
Jos tilaa huoltofirmasta käynnin, niin maksaa sen itse, mutta jos isännöitsijä tilaa, menee kulut taloyhtiölle. Asukkaan tilaukset siirtyvät taloyhtiön maksettaviksi vain silloin, kun kyseessä sopimuksessa määritelty kiireinen tehtävä, joku viemäritukos keittiössä ei ole sellainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Vaikea sanoa mikä sisältyy vastikkeeseen, yleensä se on nämä yleiset asiat ja järjestelmät mitkä kuuluisi muutenkin taloyhtiölle. Jos esimerkiksi suihkukaivo menee tukkoon koska et ole tyhjentänyt sitä, huoltomies voi tulla sen avaamaan mutta maksu voi mennä tilaajalle. Mutta vuokralaisena et itse joudu tietenkään maksamaan, jos et ole tahallisesti tai muuten vastuuttomasti aiheuttanut jotain. Ilmoita vain vioista aina kun ne huomaat. Tavallinen kuluminen yms. on ihan vuokranantajan tai taloyhtiön vastuulla, joten en lähtisi nyt miettimään mitä he keskenään ovat maksamassa, sinä maksat vuokraa siitä että asut siinä ja pidät huolta asunnosta, he hoitavat muut.
Vierailija kirjoitti:
Vesikalusteet kuuluvat taloyhtiölle joten vuotavat vesihanat ilmoitetaan huoltoyhtiölle. Vessanpöntön kansi ei ole vesikaluste, sen voi uusia itse tai soittaa vuokranantajalle. Itselläni alkoi keittiön vesihana vuotamaan tiivisteestä, soitin huoltohenkilölle, hän tuli katsomaan tilanteen, tilasi putkihenkilön joka tulikin saman päivän aikana vaihtamaan uuden hanan. Vuokranantajalle en ilmoittanut mitään, hän kyllä näkee yhtiön toimintakertomuksesta, että tämän asunnon hana on vaihdettu uuteen. Asuin aiemmin omassa asunnossani jonka myin muuttaessani joten nämä asiat ovat entuudestaan tuttuja.
Meillä huoltoyhtiö ei tee tuollaisia päätöksiä, ensin pitää varmistaa asunnon omistajalta, kenen se hana on (ei ole automaattisesti taloyhtiön!). Olisi tosi kiva huomata, että asukas on vaihdattanut erikoishanat tavallisiin ja myynyt erikoishanat ominaan eteenpäin.
Huoltoyhtiön huoltomiehen (jota ilmeisesti tarkoitat "talkkarilla") ei maksa asunnon omistajalle erikseen*, jos kysymyksessä on taloyhtiön vastuulle kuuluva ongelma. Jos ongelma ei kuulu taloyhtiön, vaan osakkaan (= asunnon omistaja) vastuulle, maksaa omistaja käynnistä.
* Omistaja toki käytännössä maksaa vastikkeessaan myös ne taloyhtiön vastuulle kuuluvat jutut, mutta ne sisältyvät vastikkeeseen.
Vuokralaiseni tilasi huoltoyhtiön kiinnittämään lamppuja, korjaamaan lattialistoja ja tiivistämään ikkunat. Kaikki tuo tehtiin, mutta vuokralainen sai laskun, jonka kiikutti minulle. Ilmoitin, että tilaaja maksaa, ei omistaja. Riitahan siitä tuli, mutta en edelleenkään suostunut maksamaan töistä, joita en tilannut ja jotka eivät kuuluneet vastuulleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaa huoltofirmasta käynnin, niin maksaa sen itse, mutta jos isännöitsijä tilaa, menee kulut taloyhtiölle. Asukkaan tilaukset siirtyvät taloyhtiön maksettaviksi vain silloin, kun kyseessä sopimuksessa määritelty kiireinen tehtävä, joku viemäritukos keittiössä ei ole sellainen!
Aika monessa paikkaa ihan pyydetään ottamaan suoraan huoltoon yhteyttä, eikä isännöitsijään, ellei asia ole sellainen että siitä erikseen pitää sen kanssa sopia. Vakituinen firma yleensä hoitaa asiat ja huoltomieskin on monesti määrätty, kenelle voi vaikka heti soittaa. Jos asuu kerrostalossa niin rapusta yleensä löytää yhteystiedot ja ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaiseni tilasi huoltoyhtiön kiinnittämään lamppuja, korjaamaan lattialistoja ja tiivistämään ikkunat. Kaikki tuo tehtiin, mutta vuokralainen sai laskun, jonka kiikutti minulle. Ilmoitin, että tilaaja maksaa, ei omistaja. Riitahan siitä tuli, mutta en edelleenkään suostunut maksamaan töistä, joita en tilannut ja jotka eivät kuuluneet vastuulleni.
Ootko tosissasi? Lattiat ja ikkunoiden tiivisteet kuuluu sinun hoitaa, jos on kuluneet tai muuten vialliset. No lamput nyt ei, ellei ole jotain erityistä systeemiä siinä ettei vuokralainen voi normaalisti niitä asentaa. Et tilannut mutta selvästi vuokralaisesi piti huolta asunnosta sinun puolestasi, olisi tietysti ollut hyvä olla yhteydessä sinuun sitä ennen. Mutta voisit vuokranantajana ottaa myös opiksi ja kun otat vuokralaisen, kerro hänelle mistä asioista sinulle voi ilmoittaa ENNEN kun tilailee mitään. Ärsyttävää kun vuokranantaja on itse ihan pihalla monesti eikä edes hoida asuntoa kuntoon ennen uutta asukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska hän sen osakkeen omistaa. Jos vuokralainen tilaa ominpäin tekijöitä tekemään, on kustannus vastuu tilaajalla eli sinulla. Ethän sä vuokra-autoakaan vie omin päin korjaamolle maalattavaksi tai huollettavaksi ja odota että vuokrafirma maksaa mukisematta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noin surkeaa kämppää kukaan vuokraa, sokeaako ap sen vuokrasi?
Yllättyisit...
Etsitään omakotitaloa vuokralle tälle syksylle ja on tullut käytyä katsomassa vaikka mitä rötisköä. Tai paikan päällä selviää että niin vuokralainen saisi rakentaa tähän kylppärin. Tai anteeksi tämä onkin täynnä mummovainaan romuja ja jääkaappikin jäänyt tyhjäämättä, mutta otatte kai tämän.
Yhdessä paikassa oli sitten naapurissa joku heidän iäkäs sukulainen, joka kuulemma tulisi suihkuun vuokrattavaan taloon välillä. Ööh.
Enää ei kovin helposti lähdetä edes katsomaan ennen kuin on kysytty kirjallisena aivan kaikki kun ei tiedä mikä ihmeen viiden tunnin hutireissu tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko tosissasi? Lattiat ja ikkunoiden tiivisteet kuuluu sinun hoitaa, jos on kuluneet tai muuten vialliset. No lamput nyt ei, ellei ole jotain erityistä systeemiä siinä ettei vuokralainen voi normaalisti niitä asentaa. Et tilannut mutta selvästi vuokralaisesi piti huolta asunnosta sinun puolestasi, olisi tietysti ollut hyvä olla yhteydessä sinuun sitä ennen. Mutta voisit vuokranantajana ottaa myös opiksi ja kun otat vuokralaisen, kerro hänelle mistä asioista sinulle voi ilmoittaa ENNEN kun tilailee mitään. Ärsyttävää kun vuokranantaja on itse ihan pihalla monesti eikä edes hoida asuntoa kuntoon ennen uutta asukasta.
Ei kuluneet lattialistat ole mitään sellaista, mikä pitäisi pakosti vaihtaa. Kulunut kämppä on kulunut kämppä.
Toivottavasti otit kuvat asunnon epäkohdista heti asuntoon muuttaessa ja vuokranantajan vastuuhan on olla perillä mitkä asiat hänelle kuuluu. Vuokralaisena sun velvollisuus on ilmoittaa vuokranantajalle kaikista asunnon epäkohdista.
Tämä on juuri sellainen vuokranantajan kanssa sovittava asia, muutoin voi tulla jälkikäteen selvitettävää vaikka vauvapalstalta löytyisi tähän juuri sellainen kuin mitä haluaisit, ei mene enemmistöäänestyksellä. Samoinkuin ne viatkin, ota kuvat talteen ennenkuin teet mitään.