Miksi joku asuu vuosia Suomessa eikä puhu suomea muuta kuin moi tai mitä kuuluu yms
Aivan älytöntä. Se on taas intosuomalaisten vimma heti alkaa puhuu lontoota kaikille ketkä ei edes vaivaudu puhumaan pääkieltämme, kauneinta semmoista.
Kommentit (9)
Moni engla ninkielinen tekee työnsä englanniksi. Kotona puhutaan englantia. Mihin sitä enempää kieltä tarvitsee? Tuolla pärjää kaupan kassalla.
Vastauksena kysymykseen: siksi, kun voi. Eikä moni heistä puhu edes sitä englantia. Katsopa vaikka Lontoon tiettyjä kaupunginosia, joissa pieni vähemmistö on brittejä - näyttääkö kovastikin Britannialta? Katukuva näyttää siltä kuin oltaisiin jossain kehitysmaassa. Ei kotouduta, kun sitä ei edellytetä.
Vierailija kirjoitti:
Moni engla ninkielinen tekee työnsä englanniksi. Kotona puhutaan englantia. Mihin sitä enempää kieltä tarvitsee? Tuolla pärjää kaupan kassalla.
Huono englanti on Suomen toinen virallinen kieli.
Miksi monet ravintolatyöntekijät puhuvat vain englantia? Ärsyttävää. Tilanne tällainen ainakin Helsingissä. Osaan itse englantia, mutta en pidä tilanteesta lainkaan. Palveluammatissa täytyy osata kyseisen maan kieltä edes auttavasti.
Varmaan siksi, kun kielenopiskelu on hidasta ja vaivalloista. Ei pelkkä asuminen jossain maassa opeta kieltä. Asuminen ei ole kielenopiskelua.
Töissäkään ei opi kieltä, jos työ on sellainen, jossa ollaan koko päivä yksin työpisteellä. Aika monet työt ovat nykyään sellaisia.
Wolt-lähettinä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä aika vähän. Ei siinäkään opi kieltä kovin paljon.
Hoivakodeissa työ on usein nopeatempoista. Ei siinä voi työn ohessa harrastaa kielenopiskelua. Asukkaat saattavat lisäksi puhua jotain murretta, mikä tekee hommasta aika vaikeaa. Hoivakoti on luultavasti huonoin paikka opetella vierasta kieltä.
Kieltä pitäisi opiskella itseopiskeluna kotona, mutta ei itseopiskelu luultavasti suju kaikilta yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No kun ei tarvi puhua. Lomakkeet saa kelaan omalla kielellä. Kelassa ja terveydenhuollossa heti työntekijä soittaa tulkkinumeroon eli sitäkään ei tarvi itse järjestää eikä maksaa. Tähän ei vain loppua tule.
Joku oli asunut Espanjassa ja kertoi ettei siellä paikallisessa kelassa pelaa kuin espanja. Jos haluat hoitaa asiat englanniksi tai tulkin avulla niin maksat siitä itse.
Jos työkieli on englanti ja työ akateeminen, aika helposti jää suomenkieli oppimatta, sillä silloin todennäköisesti myös puoliso osaa englantia, ja kaverithan voi tarvittaessa vaikka valita sen mukaan, miten kommunikointi sujuu. Mihin tarvitset suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono englanti on Suomen toinen virallinen kieli.
Kaupan kassalla pärjää hyvin huonommallakin englannilla.
No kun ei tarvi puhua. Lomakkeet saa kelaan omalla kielellä. Kelassa ja terveydenhuollossa heti työntekijä soittaa tulkkinumeroon eli sitäkään ei tarvi itse järjestää eikä maksaa. Tähän ei vain loppua tule.