Aiotko lopettaa tupakoinnin parvekkeella/pihalla
Uuden 1.10.2026 voimaantulevan lain perusteella vuokralaisen tupakointi kielletään parvekkeella sekä asunnon/taloyhtiön piha-alueella.
Kommentit (373)
Asiaan on yksinkertainen ratkaisu. Ostaa kämpän omaksi niin saa jatkaa tupakointia parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Asiaan on yksinkertainen ratkaisu. Ostaa kämpän omaksi niin saa jatkaa tupakointia parvekkeella.
Tai ihan vaan pyytää vuokranantajalta että uusii sopimuksen että tupakointi sallittu. Näin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut tupakoinnin mutta jos polttaisin niin polttaisin kyllä parvekkeella ainakin yöllä.Keksisin jonkin keinon miten voisin tehdä sen kiinni jäämättä.
"Parvekerikollisuudesta" on kylläkin vaikeampi jäädä kiinni kuin olla jäämättä kiinni, koska parvekkeilla ei ole valvontakameroita. Pelkkä suullinen väite ei riitä oikeussalissa.
Aion aloittaa. Tämä sääntely potuttaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pyytänyt naapureita tupakalle omistusasuntoni parvekkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisille lähtee soitto jokaisesta lain rikkojasta siitä päivästä alkaen. Muuttakaa vaikka toiselle planeetalle savustamaan itseänne.
Olisi se outoa, että poliisilla riittäisi henkilöstöä tähän parveketupakoinnin partioimiseen, mutta ei huume kauppiaiden kiinni ottamiseen.
Joo, olen käynyt satoja kertoja Virossa ja vain pari kertaa olen nähnyt huumekoiran satamassa Tallinnassa. Niin ja kerran Narvassa. Tuntuu siltä että huumeilla on täysin vapaa pääsy maahan. Pikkusikarin silloin tällöin polttelen edelleen terassilla kauniina kesäiltana. Ei ole taloyhtiössä otettu kantaa tupakointiin kun ei taida kukaan polttaa eikä ketään häiritse.
Taas sääntö jota ei voi valvoa. Eikä saa valvoa!
Vierailija kirjoitti:
Aion aloittaa. Tämä sääntely potuttaa niin paljon.
Samaa miettinyt että pitäisikö aloittaa taas polttamaan. Ihan noiden vinkujien takia ja muutenkin olen aina ollut mielummin kapinallinen kuin lammas.
Milläpä sitä todistaa että naapuri tupakoi. Paljon melua tyhjästä eikä mikään muutu
Ei tarttee. Mun taloyhtiöön ei tule tuota kieltoa. Tosin asunkin tuetussa asumisyksikössä. Täällä vaan plussaa jos asukkaat menee parvekkeelle röökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio muuttaa millään tavalla käyttäytymistäni, poltan jatkossakin normaalisti parvekkeella - ei tule tapahtumaan mitään, ei tänne rynni mikään isännöitsijä mittausvehkeiden kanssa antamaan häätömääräystä. Joku naapurin mummo voi pommittaa isännöitsijätoimiston as.palvelua, mutta ei tule johtamaan mihinkään toimenpiteisiin.
tupakastasi häiriintyvä asukas voi ottaa yhteyttä asumisterveystarkastajaan, joka voi todeta tupakoinnin.
lisäksi tupakoinnin voi paljastaa teknisillä apuväleineillä ja siitä näkee aika suoraan miten ja mistä palamistutteet tulee (se on vain metematiikkaa sen jälkeen, kun on mitattu pitoisuudet)
Oikeesti, kukahan nämä kaikki mittailut ja tarkastajat maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisille lähtee soitto jokaisesta lain rikkojasta siitä päivästä alkaen. Muuttakaa vaikka toiselle planeetalle savustamaan itseänne.
Poliisia varmaan kiinnostaa ihan vtusti 🤣🤣Saat vielä ite sakot kun kuormitat hätäkeskusta turhalla pskalla.
poliisiin saa yhteyden ilman hätäkeskustakin
Ja mitä se hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ihan vaan pyytää vuokranantajalta että uusii sopimuksen että tupakointi sallittu. Näin meillä.
Onnistuu ehkä jossain Kontulassa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa lopettaa tupakoinnin, ei ne jaksa kauaa juosta ulkona parin sadan metrin päähän tupakointipaikalle.
Tätähän moni luulee, mutta ei tule tapahtumaan.
Lakimuutoksen mukaan asuntoyhteisön saavat jatkossa päättää itse sisä-, piha, parveketupakoinnista, ei tarvitse hakea kieltoja kunnan viranomaisilta. Ei muuta. APn asettelu on siis hieman harhaanjohtava.
Tupakointikielto on Teidän parhaaksenne.
Ihmettelen sitä, että mistä ulkopuoliset edes tietävät kuka omistaa asuntonsa ja kuka on vuokralla. Tuttavat tietenkin tietävät ja vuokrataloyhtiöt ym. erikseen. Mutta aika viidakko heille jotka haluavat käräytellä ihmisiä luvattomasta polttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointikielto on Teidän parhaaksenne.
Mikäön kieltäminen ei ole parhaaksi, vaan kontrollointia. Kielletään lemmikit! Ei ole eettisesti oikein pitää eläimiä vangittuna vain siksi ettö ne on kivoja.
Lasketaanko se lopettamiseksi jos nyt aloitan polttamisen ja lopetan sen sitten reilu 4 päivän jälkeen 30.9 keskiyöllä?
En siis polta, ainakaan vielä.
Samaa mieltä. Luulisi että nykyaikana jokainen ajatteleva kädellinen olisi jo lopettanut tupakoinnin.