Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pianonsoitto- / säestystaitoisille kysymys!

Vierailija
30.05.2007 |

Tämä nyt varmaan on tyhmä kysymys...

Osaan nuoteista soittaa pianoa jonkin verran. Mutta miten tehdä esim. lastenlaulukirjan nuottien suhteen, kun nuoteissa on vain melodia (" oikea käsi" ) ja ilmeisesti sointujen merkit (C tms.) merkitty? Miten keksin sen vasemman käden siihen? Vääntäkää rautalangasta, kiltit...

Meille on tulossa piano ja koska laulan jo todella paljon lapsillemme haluaisin mielelläni myös säestää pianolla. Mutta minulla on ammottava aukko sivistyksessä tämän suhteen :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa vaikka kirjastosta jokin opus. Voin kertoa, että sointujen opettelu ei ole vaikeaa. Esim C:n voi muodostaa valitsemalla c,e ja g. Tämä on vain yksi versio.

Itselleni on vaikeaa osata soittaa vasemmalla kädellä muuta, kuin sointuja. Eli en osaa säestää oikeaoppisesti =( Haluaisin kyllä, ehkä joku kaunis päivä ehdin ottaa hiukan pianotunteja.

Paljon onnellisia hetkiä harrastuksesi parissa!

Vierailija
2/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko niistä soinnuista kehitellä jotain muutakin kuin ... sointuja? :-D (Olen siis ihan öönä tämän asian kanssa) Tuntuu, että vasen käsi jää vähän tylsäksi jos siellä vain silloin tällöin soinnahtaa sointu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa säestys ja improvisointi (kirjoittajat Jyrki Tenni ja Jasse Varpama)

http: //www. otava. fi/oppimateriaalit/vapaa_saestys_ja_improvisointi/fi_FI/etusivu/

Vierailija
4/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. rytmitettynä. VAikkapa jokaisen erikseen peräkkäin (3 säveltä - sopii valssiin) tai 1 ensin ja seuraavat 2 yhtäaikaa (elefanttimarssi..) tai ottaa mukaan soinnun säveliä alempaa ja ylempää ja keksiä niille jotain toistuvaa kuviota...

Vierailija
5/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi soittaa muutakin kuin sointuja, sehän on sitten sitä (vapaa) säestystä :) Lainaa tosiaan jokin opus, kirjastosta varmasti löytyy. Itse en osaa säestää vapaasti vaan soitan perinteiseen tyyliin " kaksikätisesti" . Tärkeintä on, että nautit soittamisesta. Tyyli on vapaa!

Vierailija:

Voiko niistä soinnuista kehitellä jotain muutakin kuin ... sointuja? :-D (Olen siis ihan öönä tämän asian kanssa) Tuntuu, että vasen käsi jää vähän tylsäksi jos siellä vain silloin tällöin soinnahtaa sointu.

Vierailija
6/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisinaan myös, miten nyt sattuu sopimaan, niin otan niitä soinnun säveliä myös oikeeaan käteen.

Vierailija
7/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä minä ne molemmat opettelin.

kaikki ihmeellisemmät ei taivu, mutta sen ei tällä käytöllä niin ongelma olekkaan :)

ja yleensä se kolmisointu tosiaan on ne (esim juuri C-duurissa c, e, g) kolme kosketinta viiden sarjasta.

omalla korvalla sitten kuulostelee, että olisiko joku niistä kolmesta hyvä ylentää tai alentaa.

korvalla kuulee melko paljon, jos yhtään musiikkia ymmärtää (ei tarvitse olla mitenkään absoluuttista korvaa)

tai voithan soittaa alkuun vain " bassoa" eli C-merkinnän kohdalla vain C:tä, Dm kohdalla D:tä jne...

Vierailija
8/8 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikealle samaan aikaan melodia ja sointu. Vasemmalla kädellä voi sitten tehdä erilaisia bassokuvioita. Itse olen itse oppinut pianon soiton ja säestyksen, aloitin itse tuosta vasemmalla kädellä sointu ja oikealla pelkästään melodia, ja vasurilla teon juuri tuota jo jonkun mainitsemaa rytmiä. Sitten kaverini isoveli valisti minua, että vasempaan basso ja oikealla sointu (eli jos nuoteissa on esim. G/H, niin vasurilla keskityn tuohon h:on ja oikealla soitan G-duurin ja melodiaa). Tässä edistyneemmässä säestyksen muodossa pon tiedettävä jotain sointukäännöksistä, jotta melodian soittaminen sointujen ohella samalla kädellä onnistuu. Mutta tekemällä oppii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi