Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita aamuvirkkuja. Miten perhe suhtautuu?

Vierailija
24.09.2026 |

Itse olen hyvin aamuvirkku ja nyt kevään valoisasta ajasta asti alkanut heräämään 05:00, tai 05:30, riippuen aamun ohjelmasta. Sekä arkena että viikonloppuna. Nukkumaan menen 21:00 - 22:00 välillä. Heräämisen jälkeen lähden 4 aamuna viikosta lenkille, tai uimahallille, parina aamuna teen liikkuvuusjumppaa kotona. 

Tavoite ollut, että etäpäivinä olen viimeistään 06:30 aamupala syötynä ja kahvit keitettynä työn touhussa. Toimistopäivinä 07:00 mennessä toimistolla. 

Olen todella tyytyväinen tähän rytmiin. Aiemmin nousin sängystä seiskan - kasin välillä ja töissä vasta kasin - ysin aikaan, eikä mitään tehtynä ennen sitä. Aina oli jokseenkin flegmaattinen ja vetämätön fiilis koko aamupäivän. Tuntui, että puolet päivästä meni täysin haaskuuseen. 

Ongelmana nyt kuitenkin on, että etenkin mies on alkanut valittamaan aikaisen heräämisen herättävän myös hänet. Vaikka nousenkin hiljaa, pelkällä rannekellon värinähälytyksellä, enkä kolistele muutenkaan pitkin asuntoa. Kuulemma "herkistynyt" nyt jotenkin tälle. Keväällä ja kesällä ei ongelmaa tuntunut olevan. Lisääntyvä pimeys kuulemma tuo oman lisänsä tähän. En ymmärrä miten, koska pimeällähän sitä luulisi nukkuvankin paremmin. 

Oma fiilis on, että häntä harmittaa oma saamattomuutensa. Yritimme yhdessä tätä kesällä ja nopeasti kävi ilmi, ettei sovi hänen päivärytmiinsä, koska tykkää katselle teeveetä illalla helposti jopa puolilleöin. Itseäni edes tämä ei häiritse, sillä laitan korvatulpat, tai nykyään "unikuulokkeet", joten ei haittaa nukkumistani. 

Muilla kokemuksia? 

Tuntuu kohtuuttomalta vaatimukselta, että pitäisi vaihtaa takaisin tuohon aiempaan rytmiin, mikä tuntuu nyt aivan "laiskiaismaiselta" - vaikka ymmärrän, että ihmisiä on erilaisia eikä kaikki sovi kaikille.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset 20 vuotta olen työpäivisin herännyt 5.00 tai viimeistään 5.20

Ei siitä auta napiseminen kun se meillä tuo leivän päälle muutakin kuin ylähuulen.

Kai se on puolisolle ja lapsille kelvannut, kun yli tuon ajan ovat nurkissa pyörineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi