Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti antaa teininsä käyttäytyä huonosti kaupassa. Ylen juttu

Vierailija
24.09.2026 |

Nyt on taas jokin uusi kasvatuskonsti käytössä nepsyille, joka kuulemma toimii. Siihen kuuluu mm. se, että nepsyteinit saavat pilkata asiakaspalvelijoita. Itsellänikin on nepsy-diagnoosi, mutta silti olen sitä mieltä, että kersojen ei pidä antaa kohdella myyjiä huonosti.

Jutun kommenteissa nimimerkki Koti Äiti 22.9. 22:56 lähettämässään kommentissa kertoo sen, miten itsekin ajattelen.

https://yle.fi/a/74-20247448

Kommentit (363)

Vierailija
161/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan järkihän tuossa on, että siinä kohtaa kun kierrokset on tapissa, niin ei yritetä runnoa mitään mitään läpi, kun tuollaisessa mielentilassa ei kuitenkaan mitään oppimista tapahdu. Se on hukkaan heitettyä energiaa, joka vaan mutkistaa tilannetta entisestään. Jotenkin kuitenkin pitäisi pystyä löytämään sellainen välimalli, että vaikeasti tilanteesta ei koituisi ulkopuolisille harmia tai mielipahaa.

Itse varmaan soveltaisin tuollaisessa tilanteessa positiiviseen vahvistamiseen perustuvia koirankoulutusmetodeja. Eli jos ei-toivottu käytös alkaa, tilanne keskeytetään saman tien. Ei rangaistuksia tai komentoja, ei muuta kuin tekemisen keskeyttäminen ja vasta sitten kun on rauhoituttu, yritetään uudestaan. Eli tässä tapauksessa olisin vienyt lapsen pihalle kaupasta, pyytänyt myyjältä anteeksi ja kotona kun tilanne on rauhoittunut, käynyt sen kesksutelemalla läpi.

Tämä. Ulkopuolisen, eli esim sen myyjän ei tarvitse sietää huonoa käytöstä. Mutta äiti voi itse toimia noin. Olen samaa mieltä, että sitten kun keittää niin mikään järkipuhe ei auta. Mutta silloin pitää poistua tilanteesta, eli esim sieltä kaupasta. 

Vierailija
162/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kommentteja täällä. Murrosikäisetkin ovat vielä lapsia ja varsinkin nepsynuoret tarvitsevat enemmän aikaa oppimiseen. Sehän oli koko jutun idea, toivo ja mahdollisuus vaikuttaa nuoren käytökseen.

Itselläni on autistityttö joka raivoaa minulle kotona ja muualla on kuin enkeli.  Autistia ei voi kasvattaa kuten tavallista lasta,se ei vaan toimi. Lapsi peri autisimin isältään,isä ei jaksanut ja nyt olen lapsen kanssa kaksin 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko artikkelin. Ainoa pikkujuttu mikä tässä kusahtaa että koko maailman pitäisi olla mukana. Nyt kuvitellaan että nämä häirikköpennut kuuntelevat vanhempia sitten illalla kun ovat rauhoittuneet. Penskat nyt vaan ottavat kaiken irti siitä että voi käyttäytyä miten haluaa, ketä kohtaan vain. Siinä on turha illalla järkeillä teinin kanssa kun on ottanut pannuun päivällä.

Nynny ilmiantaa. No kuitenkin, tuo on sinun olettamus. Keksitkö useinkin kuviteltua asioita jotka sopivat mielipiteisiisi ja tuomisemiseesi? Pitäisikö siihen saada jotain apua? :/

Vierailija
164/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myyjällä ollut mukavaa. Töissä ei ole aina mukavaa. Monet myyjätkään eivät ole mukavia eivätkä pyytele hekään anteeksi.

Niin, kyllä myyjän työssä joutuu kohtaamaan kus ipäisiä ihmisiä, ja nyt kännikalojen ja peukkutyyppien lisäksi pitää sietää rajattomasti ja röyhkeästi käyttäytyviä nepsyjä? Open työ ainakin on mennyt aika lailla pilalle. t. ope

Vierailija
165/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tytön isä? Miksi näissä jutuissa on aina vain äitejä? 

Ja ne äidit on kaikki samanlaisia, näköisiä ja oloisia. Isät ovat nostaneet kytkintä kun mammoilla mopo lähtenyt keulien käsistä.

Vierailija
166/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas jonkun älypään keksintö. Annetaan penskojen käyttäytyä miten haluavat ja oletetaan ettei esim myyjä kutsu järkkäriä heittämään pihalle. Nuohan oppivat että maailmassa voi tehdä mitä haluaa ja kukaan ei vastusta. Tuossa käy vielä jollekin huonosti.

Narsistiteini kun menee aukomaan päätään väärälle ihmiselle niin voi olla teinin pää kainalossa sen jälkeen 😁

Äiti taputtaa päähän kuspäätä, mutta se voi olla, että maailma opettaa kantapään kautta ja rajummalla otteella. Ja se on ihan oikein.

Vierailija
167/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan järkihän tuossa on, että siinä kohtaa kun kierrokset on tapissa, niin ei yritetä runnoa mitään mitään läpi, kun tuollaisessa mielentilassa ei kuitenkaan mitään oppimista tapahdu. Se on hukkaan heitettyä energiaa, joka vaan mutkistaa tilannetta entisestään. Jotenkin kuitenkin pitäisi pystyä löytämään sellainen välimalli, että vaikeasti tilanteesta ei koituisi ulkopuolisille harmia tai mielipahaa.

Itse varmaan soveltaisin tuollaisessa tilanteessa positiiviseen vahvistamiseen perustuvia koirankoulutusmetodeja. Eli jos ei-toivottu käytös alkaa, tilanne keskeytetään saman tien. Ei rangaistuksia tai komentoja, ei muuta kuin tekemisen keskeyttäminen ja vasta sitten kun on rauhoituttu, yritetään uudestaan. Eli tässä tapauksessa olisin vienyt lapsen pihalle kaupasta, pyytänyt myyjältä anteeksi ja kotona kun tilanne on rauhoittunut, käynyt sen kesksutelemalla läpi.

Tämä. Ulkopuolisen, eli esim sen myyjän ei tarvitse sietää huonoa käytöstä. Mutta äiti voi itse toimia noin. Olen samaa mieltä, että sitten kun keittää niin mikään järkipuhe ei auta. Mutta silloin pitää poistua tilanteesta, eli esim sieltä kaupasta. 

Myyjä voi toimia kuten kenen tahansa huonosti käyttäytyvän asiakkaan kanssa,se ei ollut jutun pointti. Myyjä vok hakea vaikka esimiehen tai kutsua vartijan paikalle.

Vierailija
168/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentteja täällä. Murrosikäisetkin ovat vielä lapsia ja varsinkin nepsynuoret tarvitsevat enemmän aikaa oppimiseen. Sehän oli koko jutun idea, toivo ja mahdollisuus vaikuttaa nuoren käytökseen.

Itselläni on autistityttö joka raivoaa minulle kotona ja muualla on kuin enkeli.  Autistia ei voi kasvattaa kuten tavallista lasta,se ei vaan toimi. Lapsi peri autisimin isältään,isä ei jaksanut ja nyt olen lapsen kanssa kaksin 

Ehkä jotkut kommentoijat jotka haukkuvat nepsyjä, ovat sellaisia itse muttei tiedä sitä. 

Vierailija
169/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei stana. Ja vielä kokemusosaaja nimikkeellä :D

Olen kaksi lasta kasvattanut puolison kanssa, kuriakin on pidetty ja hyvin on yleisesti mennyt. Varmaan ollaan jotain paskavanhempia nykymittapuun mukaisesti :/

Psykologiset käsitteet ja ajatusvääristymät

Egosentrisen empatian puute / Egosentrisyys: Ihminen olettaa automaattisesti, että hänen oma kokemuksensa on "normaali" ja yleispätevä totuus. Jos hänellä ei ole tapana toimia noin, muiden toimintatapa tuntuu hänestä luonnottomalta, oudolta tai vialliselta.

Normatiivinen ajattelu (oman elämän normittaminen): Henkilö korottaa omat henkilökohtaiset mieltymyksensä tai perheensä tavat yleisiksi moraalisiksi normeiksi. Hän ei osaa erottaa makuasioita tai erilaisia toimintatapoja oikeasta ja väärästä, vaan kaikki poikkeava on "huonoa".

Joustamattomuus ja mustavalkoinen ajattelu: Kyvyttömyys sietää harmaan sävyjä tai sitä, että kaksi erilaista tapaa tehdä asia voivat molemmat olla hyviä. On olemassa vain "minun tapani" (oikein) ja "muiden tapa" (väärin).

Käytökseen ja asenteeseen liittyvät nimitykset

Tuomitseva ja kriittinen: Ihminen ei vain vertaa, vaan asettuu muiden yläpuolelle arvostelemaan ja mitätöimään heidän tapojaan.

Ylemmyydentuntoinen tai ylimielinen (Arrogantti): Asenne, jossa oma ryhmä, perhe tai itsensä nähdään muita parempana, sivistyneempänä tai fiksumpana.

Suopeusharha itseä kohtaan (Self-righteousness): Henkilö kokee olevansa moraalisesti tai älyllisesti muiden yläpuolelle, jolloin muiden erilaiset valinnat näyttäytyvät hänelle huonompina tai alempiarvoisina.

:D mitä hemmettiä. Lasten kasvatuksessa riittää ihan ns. maalaisjärki. Kaikenmaailman ylimääräiset käsitteet ja sekopäiset ideologiat pilaavat kasvatuksen ja saadaan aikaiseksi kusipäisiä mukuloita.

Molempia tarvitaan, rakkautta ja rajoja. Sillä tavalla lapselle selviää, mikä on oikein ja väärin. Sama pätee vaikkapa koiriin

Vierailija
170/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, että nykyaikana tuntuu melkein kaikki oireilevan jotenkin. Someko se on saanut aikaan sen ja jatkuva puhelinten pläräily. Kumman sekoja nykyajan ihmiset. 

Itse törmään jatkuvasti yli 7 tai 8 kymppisiin jotka käyttäytyvät huonosti. En allekirjoita väitettä että kyse olisi nyky- tai kännykkäajan ilmiöstä. Eilen törmäsin juuri ihmiseen joka oli lähes 80 v ei omistanut kännykkää mutta käyttäytyi kyllä erittäin tökerösti ja itsekkäästi.

Alkava muistisairaushan se.

Eikä välttämättä kyllä se useinkin on ihan opittu käyttäytymismalli jolla haetaan itselle huomiota eli se on täysin itsekästä käytöstä kun mä nyt vain voin toimia niin.

En allekirjoita. Sen sukupolven ihmisillä oli lapsena kova kuri ja opitut käytöstavat. Tulee jo ihan selkärangasta.

Vierailija
171/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myyjällä ollut mukavaa. Töissä ei ole aina mukavaa. Monet myyjätkään eivät ole mukavia eivätkä pyytele hekään anteeksi.

Niin, kyllä myyjän työssä joutuu kohtaamaan kus ipäisiä ihmisiä, ja nyt kännikalojen ja peukkutyyppien lisäksi pitää sietää rajattomasti ja röyhkeästi käyttäytyviä nepsyjä? Open työ ainakin on mennyt aika lailla pilalle. t. ope

No se ei ole nepsyjen vika se. "Opettajana" luulisi sunkin tietävän. 

Vierailija
172/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas jonkun älypään keksintö. Annetaan penskojen käyttäytyä miten haluavat ja oletetaan ettei esim myyjä kutsu järkkäriä heittämään pihalle. Nuohan oppivat että maailmassa voi tehdä mitä haluaa ja kukaan ei vastusta. Tuossa käy vielä jollekin huonosti.

Narsistiteini kun menee aukomaan päätään väärälle ihmiselle niin voi olla teinin pää kainalossa sen jälkeen 😁

Äiti taputtaa päähän kuspäätä, mutta se voi olla, että maailma opettaa kantapään kautta ja rajummalla otteella. Ja se on ihan oikein.

Kyllä,,se ei.ollutkaan se jutun pointti. Ei ulkopuolisten tarvitse muovata tai muuttaa käytöstään lapsen mukaan,vaan vanhempien. 

Vierailija
173/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne on vain jotain myyjiä. Relaa. 

Vierailija
174/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaksi lasta kasvattanut puolison kanssa, kuriakin on pidetty ja hyvin on yleisesti mennyt. Varmaan ollaan jotain paskavanhempia nykymittapuun mukaisesti :/

Egosentrisen empatian puute / Egosentrisyys: Ihminen olettaa automaattisesti, että hänen oma kokemuksensa on "normaali" ja yleispätevä totuus. Jos hänellä ei ole tapana toimia noin, muiden toimintatapa tuntuu hänestä luonnottomalta, oudolta tai vialliselta.

Normatiivinen ajattelu (oman elämän normittaminen): Henkilö korottaa omat henkilökohtaiset mieltymyksensä tai perheensä tavat yleisiksi moraalisiksi normeiksi. Hän ei osaa erottaa makuasioita tai erilaisia toimintatapoja oikeasta ja väärästä, vaan kaikki poikkeava on "huonoa".

Joustamattomuus ja mustavalkoinen ajattelu: Kyvyttömyys sietää harmaan sävyjä tai sitä, että kaksi erilaista tapaa tehdä asia voivat molemmat olla hyviä. On olemassa vain "minun tapani" (oikein) ja "muiden tapa" (väärin).

Tuomitseva ja kriittinen: Ihminen ei vain vertaa, vaan asettuu muiden yläpuolelle arvostelemaan ja mitätöimään heidän tapojaan.

Ylemmyydentuntoinen tai ylimielinen (Arrogantti): Asenne, jossa oma ryhmä, perhe tai itsensä nähdään muita parempana, sivistyneempänä tai fiksumpana.

Suopeusharha itseä kohtaan (Self-righteousness): Henkilö kokee olevansa moraalisesti tai älyllisesti muiden yläpuolelle, jolloin muiden erilaiset valinnat näyttäytyvät hänelle huonompina tai alempiarvoisina.

:D mitä hemmettiä. Lasten kasvatuksessa riittää ihan ns. maalaisjärki. Kaikenmaailman ylimääräiset käsitteet ja sekopäiset ideologiat pilaavat kasvatuksen ja saadaan aikaiseksi kusipäisiä mukuloita.

Molempia tarvitaan, rakkautta ja rajoja. Sillä tavalla lapselle selviää, mikä on oikein ja väärin. Sama pätee vaikkapa koiriin

Vierailija
175/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, että nykyaikana tuntuu melkein kaikki oireilevan jotenkin. Someko se on saanut aikaan sen ja jatkuva puhelinten pläräily. Kumman sekoja nykyajan ihmiset. 

Itse törmään jatkuvasti yli 7 tai 8 kymppisiin jotka käyttäytyvät huonosti. En allekirjoita väitettä että kyse olisi nyky- tai kännykkäajan ilmiöstä. Eilen törmäsin juuri ihmiseen joka oli lähes 80 v ei omistanut kännykkää mutta käyttäytyi kyllä erittäin tökerösti ja itsekkäästi.

Alkava muistisairaushan se.

Eikä välttämättä kyllä se useinkin on ihan opittu käyttäytymismalli jolla haetaan itselle huomiota eli se on täysin itsekästä käytöstä kun mä nyt vain voin toimia niin.

En allekirjoita. Sen sukupolven ihmisillä oli lapsena kova kuri ja opitut käytöstavat. Tulee jo ihan selkärangasta.

Kuri ja selkäranka eivät liity autismiin millään tavalla. Tutkittu on että autistin aivot toimivat eti tavalla, sen näkee aivokuvista. Ethän pyydä sokeaakaan katsomaan? 

Vierailija
176/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyjä voi toimia kuten kenen tahansa huonosti käyttäytyvän asiakkaan kanssa,se ei ollut jutun pointti. Myyjä vok hakea vaikka esimiehen tai kutsua vartijan paikalle.

Ei ole myyjän tehtävä kiireisessä työssään puuttua näin vajak kisi kasvatukseen. Sinä viet sen yksin ulos. Jääköön vaikka ostokset hihnalle !

Vierailija
177/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän jo etukäteen, että mun mielipiteelle tulee satelemaan alapeukkuja, mutta sanon sen silti. Eli mun mielestä lisääntyneiden nepsydiagnoosien takana on se surullinen tosiasia, etteivät vanhemmat jaksa tai viitsi viettää aikaa lastensa seurassa. Tai jos yhteistä aikaa on, perheenjäsenet viettävät sen nenä kiinni puhelimillaan. Eihän tällainen toiminta opeta vuorovaikutustaitoja tai sitä, miten toinen ihminen pitäisi kohdata. 

N27

Tämän lisänä vielä kaverivanhemmuus. Aikuinen kysyy lapselta lupaa kaikkeen ja lässyttää loputtomasti vaihtoehtoja pienelle ihmiselle, jolla ei ole sellaista päätöksenkykyä kuin aikuisella. Ihmekään jos lapselle tulee turvaton olo ja kehitys kärsii.

Voisko lisääntyviltä vaatia jonkun vanhemmuuskurssin käymistä. Uusavuttomat kaverivanhemmat kasvattaa näitä agressiivisia nepsyjä. Miten muuten selitetään se, että näitä aakkoslapsia on nykyään niin valtavat määrät?

Vierailija
178/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs se viaton asiakaspalvelija? Toivottavasti tuolla edes on vartija, että jatkossa nämä perseilijät voidaan heittää pihalle.

Vierailija
179/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen jos kersa on törkeä muille niin ei sillä kuulukaan olla kiva kauppareissu. Kiva loppuu siihen. Sinänsä varmaan ihan hyvä tekniikka joohinkin tilanteisiin, ettei vaan huudeta kilpaa sen teinin kanssa, mutta muiden ihmisten kohtelua huonosti ei kyllä saa vanhempi katsoa läpi sormien. 

Niin että asiasta ei voi puhua ja hoitaa kotona kun tilanne rauhoittunut? Että pitää vielä lisää provosoida ja mennä mykkänä autoon istumaan? Eiköhän nuo temput ovat noikin vanhemmat kokeillut ja se ei vain toimi.

Niin että unohdetaan vallan ne muut ihmiset, joita lapsi on loukannut ja ollaan vaan niin kuin ei oltaisikaan? Että ei tarvitse ajatella kenenkään muun tunteita kuin se perseilevän teinin. Kyyyllä tätä systeemi on varmaan tosi kiva lumihiutaleille. Oikea maailmannapatekniikka.

Kuka on unohtanut ja ketä? Mistä tiedät ettei ole pyydetty anteeksi ja käsitelty asiaa niin että sama ei toistuisi? Kova olet tuomitsemaan kun itse täällä kiusaat muita.

Ei ole pyydetty anteeksi ei mitään, pääasia että raivopäällä on kivaa, näin sitä kasvatetaan itsekkäitä kuspäitä muilla ei ole väliä kunhan itsellä on kivaa 

"Eräs ryhmän äiti kertoi, miten sovelsi ohjetta käytännössä. Perheen nuori käyttäytyi huonosti vaatekaupan myyjää kohtaan. Aiemmin äiti olisi antanut nuoren kuulla kunniansa ja keskeyttänyt yhteisen ostosreissun. Nyt äiti ei provosoitunut nuoren käytöksestä, ja päivästä tuli lopulta mukava ja molemmille tärkeä. Äiti otti huonon käytöksen puheeksi sitten, kun molemmat olivat rauhallisia."

"Eräs ryhmän äiti kertoi, miten sovelsi ohjetta käytännössä. Perheen nuori käyttäytyi huonosti vaatekaupan myyjää kohtaan. Aiemmin äiti olisi antanut nuoren kuulla kunniansa ja keskeyttänyt yhteisen ostosreissun. Nyt äiti ei provosoitunut nuoren käytöksestä, ja päivästä tuli lopulta mukava ja molemmille tärkeä. Äiti otti huonon käytöksen puheeksi sitten, kun molemmat olivat rauhallisia."

Mitä tuosta et ymmärtänyt? 

Ja ei, raivopäällä ei ole kivaa. Raivoatko sinä useinkin kun on mukava olla?

Ainut vaan, että nepsynuori olisi pitänyt viedä kauppaan rauhoittuneessa mielentilassa pyytämään anteeksi myyjältä. Siitä ei puhuttu artikkelissa mitään. Miksei myös voi laittaa sähköpostia liikkeen johdolle ja pyytää välittämään anteeksipyynnön. Kyse on vuorovaikutuksen oppimisesta: jos teet pahaa jollekulle, se täytyy yrittää korjata. Eikö nepsyillekin pidä opettaa normaalia vastuuta omasta käytöksestä pienin keinoin? 

Toivottavasti en kohtaa näitä raivoavia nepsyjä missään, ei huvittaisi yhtään olla jonkun teinin raivon kohteena ties mistä syystä.

Vierailija
180/363 |
24.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei päde näin autistin kanssa. Aivot toimivat eri tavalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi