Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teet hernekeiton itse, keitätkö herneet samassa vedessä jossa ne ovat lionneet yön yli?

Vierailija
23.09.2026 |

Ohjeita löytyy molempiin. Toisissa suositellaan keittämään samassa, toisissa vaihtamaan vesi.

Onko totta, että vatsavaivoja tulee vähemmän, jos vaihtaa?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
01.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitosta tulee vähemmän  vaahtoavaa, jos veden vaihtaa.

Itse en vaihda.

En vaihda minäkään, mutta minä kuorin kaiken pinnalle tulevan vaahdon pois. Vasta sen jälkeen lisäilen mausteet. Muut ainekset kuten lihan laitan mukaan vasta reilun tunnin päästä, jopa vasta kahden tunnin päästä, jos on tarpeeksi aikaa haudutella.

Itse en tosiaan ole aiemmin vaihtanut vettä, ja silloin on osin likaisen näköistäkin vaahtoa tullut hyvinkin paljon, ja sitä on pitänyt kauhoa pois. Nyt vaihdoin veden, eikä vaahtoa tullut lainkaan. Ap

Se likainen vaahto johtui siitä, että koska herneet puidaan kuivasta pellosta, puimuri pöllyttää samalla pellon pinnasta savista pölyä joka takertuu herneisiin ja jää niihin. Keitettäessä tuo savipöly tarttuu vaahtokupliin ja nousee sen mukana kattilan laitaan kiinni.

Herneet kannattaa tämän vuoksi huuhtoa puhtaalla vedellä siivilässä haudutuksen jälkeen ja laittaa uuteen veteen, sekoittaa ja vaihtaa vesi vielä kertaalleen, että savipöly varmasti huuhtoutuu pois.

Jos savi ei ruuan seassa haittaa niin voi tietenkin keittää samassa vedessä, missä ovat hautuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä