Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos teet hernekeiton itse, keitätkö herneet samassa vedessä jossa ne ovat lionneet yön yli?

Vierailija
23.09.2026 |

Ohjeita löytyy molempiin. Toisissa suositellaan keittämään samassa, toisissa vaihtamaan vesi.

Onko totta, että vatsavaivoja tulee vähemmän, jos vaihtaa?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelen ja vaihdan veden

Eikö ne herneet voi huuhdella ensin kun laittaa likoamaan?

Vierailija
22/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa köyttää Aromipesää hernekeiton tekemiseen.

T. Kokki Mikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon liuotusveden ja vedän herneet nenään.

Vierailija
24/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen keitin liotusvedessä, mutta nykyään vaihdan puhtaan ja raikkaan veden. Tulee paremman makuista ja tosiaan kuten joku totesi, niin ei muodosta ikävää vaahtoa. 

Itse olen myös aiemmin keittänyt samassa vedessä, mutta tänään vaihdoin veden. Maku toki oli hyvä, vaikea verrata, kun edellisestä keittokerrasta on niin pitkä aika. Vatsavaivoihin en osaa vielä sanoa mitään 😀 ap

Mitä mausteita laitoit, jos saa tiedustalla. 

Laitan hernekeittoon aina (herneiden ja veden lisäksi) hyvin pientä sipulisilppua, valkosipulia, meiramia ja suolaa. Nyt myös kesältä jääneen sinappituubin lopun. Tulee hyvää 😊 Tykkään kun sipulit hautuu kunnolla keitossa. Ap

Vierailija
25/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto on kaikkein helpoin tehdä heittämällä kaikki aineet kattilaan ja kattila yöksi uuniin. Ei tarvita mitään liottamista ja veden vaihtoa. Lihaakaan ei tarvitse pillkoa, se murenee. Hesarin ohje, löytyy netistä.

Meillä suvussa tuolla ohjeella tehty varmasti sota-ajoilta.  Ja perinne on jatkunut.  Kesällä ei syödä hernekeittoa kun korkeintaan jos on pakastettuna.

Vierailija
26/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitosta tulee vähemmän  vaahtoavaa, jos veden vaihtaa.

Itse en vaihda.

En vaihda minäkään, mutta minä kuorin kaiken pinnalle tulevan vaahdon pois. Vasta sen jälkeen lisäilen mausteet. Muut ainekset kuten lihan laitan mukaan vasta reilun tunnin päästä, jopa vasta kahden tunnin päästä, jos on tarpeeksi aikaa haudutella.

Vierailija
27/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhtelen ja vaihdan veden

tämä!

Vierailija
28/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, herneitä ei suositella keittämään samassa vedessä, jossa niitä on liotettu.

Liotusvesi kannattaa kaataa pois, herneet huuhdella puhtaalla vedellä ja keittää ne aivan uudessa, raikkaassa vedessä.

Tähän on kaksi pääsyytä:

Vähemmän ilmavaivoja: Liotuksen aikana herneistä liukenee veteen oligosakkarideja (monimutkaisia sokereita), joita ihmisen ruoansulatus ei pysty pilkkomaan kunnolla. Jos keität herneet samassa vedessä, nämä sokerit päätyvät takaisin ruokaan ja aiheuttavat herkemmin vatsanväänteitä ja ilmavaivoja.

Parempi maku ja puhtaus: Liotusveteen irtoaa herneiden pinnalta pölyä, epäpuhtauksia sekä karvasta makua. Veden vaihtaminen parantaa keiton tai muun herneruoan makua.

höpöhöpö taas!
SIKSI NE HUUHDOTAAN ENSIN!

Vierailija
29/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en vaihda.

En vaihda minäkään, mutta minä kuorin kaiken pinnalle tulevan vaahdon pois. Vasta sen jälkeen lisäilen mausteet. Muut ainekset kuten lihan laitan mukaan vasta reilun tunnin päästä, jopa vasta kahden tunnin päästä, jos on tarpeeksi aikaa haudutella.

Itse en tosiaan ole aiemmin vaihtanut vettä, ja silloin on osin likaisen näköistäkin vaahtoa tullut hyvinkin paljon, ja sitä on pitänyt kauhoa pois. Nyt vaihdoin veden, eikä vaahtoa tullut lainkaan. Ap

Vierailija
30/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen keitin liotusvedessä, mutta nykyään vaihdan puhtaan ja raikkaan veden. Tulee paremman makuista ja tosiaan kuten joku totesi, niin ei muodosta ikävää vaahtoa. 

Itse olen myös aiemmin keittänyt samassa vedessä, mutta tänään vaihdoin veden. Maku toki oli hyvä, vaikea verrata, kun edellisestä keittokerrasta on niin pitkä aika. Vatsavaivoihin en osaa vielä sanoa mitään 😀 ap

Laitan hernekeittoon aina (herneiden ja veden lisäksi) hyvin pientä sipulisilppua, valkosipulia, meiramia ja suolaa. Nyt myös kesältä jääneen sinappituubin lopun. Tulee hyvää 😊 Tykkään kun sipulit hautuu kunnolla keitossa. Ap

Muuten samat mausteet minäkin laitan, paitsi valkosipuli. Tulee maukas liemi. 

Vierailija
31/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka.

Itse asiassa kreikkalainen perinneruoka. Ateenan kaduilla myytiin hernekeittoa jo noin 400 eaa.

Nokitan:

Wanhassa Testamentissa kerrotaan Iisakin ja Rebekan pojan, Eesaun lempiruokaa olleen hernekeitto!

Vierailija
32/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten samat mausteet minäkin laitan, paitsi valkosipuli. Tulee maukas liemi. 

Testaa valkosipulia ensi kerralla. Monelle olen suositellut, ja yhtä moni on ihastunut 😀 Tosin jos ei tykkää valkosipulista ylipäätään, niin sitten ei tietenkään. Ap

Vierailija
33/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaan kun palkokasveja söin niin tykkäsin vaihtaa veden ja myös kuoria herneet, siis poistaa sen uloimman kuoren joka löystyy kun ne likoavat.

Liian työlästä kuitenkin, en syö enää palkokasveja.

Vierailija
34/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisempää samassa vedessä. Tosin pierettää enemmän.

Vierailija
35/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en vaihda.

Itse en tosiaan ole aiemmin vaihtanut vettä, ja silloin on osin likaisen näköistäkin vaahtoa tullut hyvinkin paljon, ja sitä on pitänyt kauhoa pois. Nyt vaihdoin veden, eikä vaahtoa tullut lainkaan. Ap

Oletko ikinä keittänyt lihaa? Liha kuin liha, niistä sitä likaisen näköistä vaahtoa vasta tuleekin. Tulee muuten linssienkin keittämisestä, eli normaali reaktio tuo on. Itse pidän tuota liotettujen herneiden vedenvaihtoa turhana näpertelynä raskaiden kattiloiden kanssa, helpompaa tuo vaahdon kuoriminen on.

Vierailija
36/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kreikkalainen perinneruoka. Ateenan kaduilla myytiin hernekeittoa jo noin 400 eaa.

Nokitan:

Wanhassa Testamentissa kerrotaan Iisakin ja Rebekan pojan, Eesaun lempiruokaa olleen hernekeitto!

Eipäs vaan punainen linssikeitto!

Vierailija
37/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en vaihda.

Oletko ikinä keittänyt lihaa? Liha kuin liha, niistä sitä likaisen näköistä vaahtoa vasta tuleekin. Tulee muuten linssienkin keittämisestä, eli normaali reaktio tuo on. Itse pidän tuota liotettujen herneiden vedenvaihtoa turhana näpertelynä raskaiden kattiloiden kanssa, helpompaa tuo vaahdon kuoriminen on.

Linssikeittoa tein viimeksi viime viikolla, ja ei siitä kyllä vaahtoa irtoa, kun linssit huuhtelee kunnolla ensin. 

Kukin tavallaan. Itse kyllä jatkossakin vaihdan veden. Jotenkin miellyttävämpää, kuin sitä harmaata vaahtoa siivoten. Ap

Vierailija
38/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nokitan:

Rokasta taitavat mainita Raamatussa. Se on joidenkin tulkintojen mukaan voinut oikeasti olla linssikeittoa.

Vierailija
39/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto on kaikkein helpoin tehdä heittämällä kaikki aineet kattilaan ja kattila yöksi uuniin. Ei tarvita mitään liottamista ja veden vaihtoa. Lihaakaan ei tarvitse pillkoa, se murenee. Hesarin ohje, löytyy netistä.

Tolkuton sähkön kulutus

Jotkut lämmittävät vielä ihan puillakin!

Kun takassa on illalla poltettu pesällinen ja saatu pelti kiinni, pannaan takkaan jalallinen grilliritilä ja sen päälle pata ja suljetaan luukut. Aamulla on ruoka valmis ilman mitään ylimääräisiä kuluja.

Samalla lailla on helppo valmistaa hyvä ohrapuuro. Itse panen ohrapuuroon sekaan kinkunjämiä tai palvikinkkua pieninä noppina, jos on. On hyvää ja ruokaisaa. Tapa jäi minulle keskiaikaseuran ajoilta.

Vierailija
40/50 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolkuton sähkön kulutus

Höpö höpö. Ei kuluta yhtään enempää sähköä kuin muutaman tunnin keittäminen liedellä. Ja pörssisähkö on yleensä yöllä halvempaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi