Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkoholista täysin kieltäytyvät ovat usein niin aggressiivisia?

Vierailija
23.09.2026 |

Olen viettänyt 99,9% alkoholivapaata elämää jo yli 10 vuotta. Tämä siis tarkoittaa sitä että en juo käytännössä mitään, joskus otan lusikallisen minttuviinaa kurkulle. Ehkä puolikkaan alkumaljan kerran vuodessa jossain juhlissa, puolet jää juomatta siitäkin. Melko vähän, eikö? 

Liityin joskus FB ryhmään nimeltä alkoholiton elämäntapa, koska se kuulosti minulle sopivalta, mutta hittovie, juttuja lukiessa siellähän jotkut vanhat äijät raivosi naama punaisena niille jotka erehtyi mainitsemaan että juo alkudrinkin juhlissa eikä mitään muuta koskaan. Että eihän silloin voi sanoa viettävänsä alkoholitonta elämää.

Erosin siitä ryhmästä pian, kun huomasin miten raivopäistä porukkaa siellä on, todennäköisesti entisiä alkoholisteja ainakin osa. Itsekin olisin varmaan tuon ryhmän jäsenten mielestä kauhea juoppo, kun pidän jääkaapissa pientä minttuviinaa, josta otan pari ruokalusikallista flunssan iskiessä, helpottaa liman yskimistä kurkusta.

En koe olevani mikään absolutisti, mutta omasta mielestäni voisin väittää viettäväni alkoholitonta elämää, vai voiko tässä muka sanoa niin?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista keskustelua käydään vain suomessa. Omituinen kansa.

Suomalaisten suhde alkoholiin on ihan vääristynyt. Jos et juo alkoholia, joudut edelleen perustelemaan asiaa. 

Vierailija
42/46 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista keskustelua käydään vain suomessa. Omituinen kansa.

Suomalaisten suhde alkoholiin on ihan vääristynyt. Jos et juo alkoholia, joudut edelleen perustelemaan asiaa. 

Tuota samaa on myös itä-Euroopassa (tunnen tällaisen henkilön sieltä, joka ei juo, ja kaikki kuulema aina ihmettelevät asiaa) ja myös esim. Briteissä ja Irlannissa. Ne on oikeastaan vaan nuo viinimaat, joissa alkoholiin osataan suhtautua tekemättä asiasta numeroa suuntaan tai toiseen. Tunnen esim. absolutisti italialaisen, eikä hän sitä ole selittelemässä vaan ihan vaan tilaa seen kokiksen, kun muut tilaa viiniä, eikä kukaan kysy mitään. Vastaavasti siellä Italiassa myös on ihan normaalia juoda sitä viiniä ilman, että on joku kukkahattutäti kauhistelemassa asiaa - tätäkin tapahtuu Suomessa. Eli joit tai et, aina on Suomessa joku kauhistelemassa ja kyselemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vetää viinan tilalle kannabista. Sen käyttö aiheuttaa monenlaista mielialaa.

Olen vaihtanut alkoholin kannabikseen ja ainoa vaikutus mielialaan on positiivinen. Päihtyminen ei ole niin voimakas kuin alkoholilla niin ei tule niitä sekoiluja. Ei ne mitään vakavia olleet lähinnä kännipuheluita. Iso plussa sekin kun ei joudu kärsimään krapuloita. 

Vierailija
44/46 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AA tekee jösenistään raivokkaita kulttilaisia.

Vierailija
45/46 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en juo alkoholia. Koska en tykkää. En koe asiaa niin suureksi asiaksi, että etsisin vertaistukea tai vinkkejä alkoholittomuuteen.

Entinen juoppo ei voi ottaa edes sitä minttuviinaa kurkkukipuun tai yhtä tervetuliaismaljaa. Liian iso riski. Sen vuoksi on typerää mennä entisten juoppojen ryhmään kehuskelemaan omista alkokäyttötavoista. Asia on monelle vuosienkin jälkeen hyvin herkkä, siksi saat typerien kommenttien vuoksi kuraa nuskaan.

Itse väänsin aikanaan korkin kerralla kiinni ja siihen se sitten jäi. Samaten tupakan kanssa kerrasta poikki. Kumpaakin tuli käytettyä kymmeniä vuosia ja selviä päiviä oli viimeiset parikymmentä vuotta vähemmän kuin kännipäiviä.

No, minä varmaan olen sekä entinen juoppo että myös vanha äijä. Olen ollut juomatta yli 20v, enkä ota edes tuota paria lusikallista minttuviinaa.

Tuli itselleen jo todistettua, että aine ei sovi mulle. 

Sen sijaan minulle on ihan se ja sama, kuinka paljon joku muu juo ja kutsuuko itseään juopoksi, alkoholittomaksi tai vaikka saunatontuksi. Ei kiinnosta. Enkä ole FB:n ryhmiä ihmettelemässä, kun ei some-accountteja juuri ole. Baarissa saatan eri porukoiden kanssa käydä ja siellä on ihan yhtä hauskaa kuin muillakin. Kukin tavallaan. Itse en alkoholia käytä ja se sopii minulle. Muut tekevät omat juttunsa.

Vierailija
46/46 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Olet tehnyt hienoja huomioita. Itse olen moisia ihmetellyt pitkään, mutta nyt on uusi ihmettelyn aihe... Nämä entiset alkoholistit, joista tuntuu moni hakeutuvan julkisuuteen tavalla tai toisella.

Miten nuo julistavat raittiutta ja muut hurraa vieressä, että olet sankari! Sitten hämmentävät soppaa ja haukkuvat maltilla juovat lyttyyn tai kohtelevat peräti alkoholisteina.

Kyllä on alkoholi vaikea aihe tässä maassa. Mä olen pärjännyt lähes ilman koko ikäni, teinivaiheen kokeiluja lukuunottamatta. Ei mulla mitään ideologiaa ole ja pärjään juovienkin vauhdissa ja mä saan jäädä bileisiinkin "en vahdi muiden juomistahtia" Kuulemma monet juomattomat paheksuvat ja nyrpistelevät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi