Eteisistukka
Hei!
Minkälaisia kokomeuksia teillä jo synnyttäneillä on eteisistukasta? Meillä löytyi rakenneultrassa 20+ viikolla eteisistukka eli istukan reuna on kohdunsuun päällä. Kontrolli on rv 30 mutta arveluttaa, tokkopa se enää mihinkään siirtyy. Kokemuksia?
Luppis
Kommentit (32)
Neuvolassa ei seurattu istukkaa millään tavalla. Minun etinenistukkani " löytyi" seulonnoissa, minulla hälytti rakennepoikkeavuuksien verikoe, AFP oli todella koholla, siksi ultrasivat 16 ja 20 viikoilla, mitään muuta eivät onneksi löytäneet kuin etisenistukan. Rakenneultrassa vko 20 sain äitipolilta jo ajan viikolle 32, ja ohjeen ottaa heti yhteyttä jos vuotoa tulee.
Kun vuotoa sitten 28 vkolla tuli pääsin heti kontrolliin ja sen jälkeen kävin kahden viikon välein.
Sinun tilanteessasi minä menisin yksityiselle ultraan, jotta asiaan tulisi varmuus. Terveystalossa tekevät ultrauksia samat lääkärit jotka minua tutkivat äitipolilla eli Carl Mikael Löfhjelm, hän on todella kokenut ultraaja ja Jaana Kröger, hän teki minulle sektion ja kaikki meni todella hyvin, istukka saatiin kokonaan pois, enkä menettänyt paljoa verta. Maksaahan se tietysti mutta tulisi asiaan selvyys.
Kävin rv 28+2 kontrollissa ja eteisistukka on edelleen. On pari senttiä kohdunsuun yli eli ei varmaankaan enää siirry. Ongelmana ovat nyt lisäksi supistukset, joita meinaa olla pitkin päivää ja yötä. Muutaman viikon kun vielä pääsisi.. Vielä ei ole vuotoa näkynyt ja toivottavasti pysyykin poissa.
Luppis 29+3
Minulla todettiin rv 19 marginaalinen eteisistukka, kun selvitettiin syytä akuuutisti alkaneeseen verenvuotoon. Kävin ultrakontrollissa kättärillä vk 28 ja istukka ei ole siirtynyt. Istukka on takaseinässä ja lääkärin mukaan takaseinään kiinnittyneet istukat eivät niin helposti " siirry" kauemmaksi kohdunsuusta kuin etuseinässä olevat. Seuraava kontroli on viikolla 32. En tiedä jatketaanko kontrolleja vielä tuon 32 viikon jälkeenkin vai päätetäänkö jo silloin mahdollisesta sektiosta. Tietääkö joku mikä on käytäntö kättärillä vai vaihteleeko tapauskohtaisesti?
Netistä olen lueskellut, että kun marginaalinen eteisistukka on takaseinässä, niin yleensä päädytään sektioon, koska vauvan pään kiinnittyminen puristaa takaseinässä olevan istukan ristiluun ja vauvan pään väliin, jolloin on suurempi riski siihen, että alatiesynnytyksen aikana vauva kärsii hapenpuutteesta. Tätä ongelmaa ei ole, jos istukka on etuseinässä.
Tällä hetkellä rv 30 eikä verenvuotoja ole onneksi tuon rv 19 jälkeen ollut. Mukavaa odotusaikaa Luppikselle, meillä taitaa olla lasketut ajat aika lähekkäin!
Odotan nyt toista rv 37+ ja molemmissa raskauksissa rakenneultrissa (siinä rv 20 kieppeillä) on huomattu etinen istukka. Sen jälkeen on alettu seurata tilannetta. En sitten tiedä, kukaan ei tarkemmin kertonut, kuinka etinen se istukka on ollut. Kuitenkin kummassakin raskaudessa istukka on siirtynyt pois edestä aivan täysin, eli se on noussut ylemmäs. Ekassa raskaudessa etuseinään ja nyt toisessa raskaudessa takaseinään.
Heli
Minulla oli esikoista odottaessa istukka vain aavistuksen kohduunsuunreunalla tai siinä jossain tuntumassa ja asiaa ei huomattu ultrissa ollenkaan.
Säikähdys olikin suuri kun rv 34+1 rupesin lorisemalla vuotamaan verta ja viikko ennen tätä oli irronnut limatulppa.
Ambulanssilla mentiin naikkarille ja vuoto hieman laantui kunnes alkoi seuraavana päivänä supistukset ja lapsivedet tuli veren mukana.
Nukutuksessa leikattiin rv 34+2 ja terve poika syntyi 47cm ja 2450g. Viikossa saatiin poika kotiin ja on nyt todella reipas 3vuotias miehen alku.
Seuraava vauva syntyi tasan 11kk myöhemmin normaalisti alkautta ja lokakuun alussa kolmannenkin olisi tarkoitus syntyä normaalisti.
Tällä kertaa istukka on niin ylhäällä ettei pelkoa vuodoista.
Tsemppiä kaikille joilla etinenistukka. Kaikki voi mennä hyvin ja on helpotus että tiedätte asiasta.
Tsirppna rv 30+5
Heips! Tässä lueskelin ja huomasin, että meillä on Meriheppasen kanssa lähestulkoon identtinen tilanne. Myös minulla todettiin marginaali etinen istukka rv 19, jonka jälkeen kontroli oli raskausviikolla 28. Tuossa kontrollissa äippäpolilla todettiin, ettei istukka ollut siirtynyt tarpeeksi kohdunsuulta, joten taas uusi kontrolliaika viikolle 32. Niin ja olen myös rv30 tällä hetkellä! Tuosta ei muuten minulle lääkäri puhunutkaan mitään, että olisi eroja siirtyvyyden kannalta onko istukka takaseinässä vai edessä.
No itsekin tiedustelisin onko kellään kokemuksia Kätilöopiston käytännöstä vastaavasta tilanteesta. Annetaanko rv 32 jälkeen vielä kontrolliaika vaiko suoraan aika sectioon? Onko täällä ketään joka olisi leikattu etisen istukan vuoksi? Millä rv:llä tuo tapahtui? Ymmärtääkseni synnytys ei saisi käynnistyä luonnollisesti, joten onkohan leikkaus paljonkin aikaisemmin la:ta?
Kesäterkuin HemuliP rv 30
Pakko laittaa omasta kokemuksestani viestiä - minulla todettiin vkolla 27 kokonaan etinen istukka ja siellä kohdunsuullahan se istukka pysyi loppuun saakka. Ja ihan suunniteltuun sektioaikaan saakka ei meilläkään päästy (38+ vkoille oli sovittu sektioaika) kun vkolla 37 yhtäkkiä levätessäni sohvalla verta hulahti todella paljon (arviolta 1-1,5l) ja ambulanssilla mentiin sairaalaan jossa oltiin hätäsektiovalmiudessa. Istukka ol irronnut osittain. Sektiota ei kuitenkaan tehty välittömästi vaan jäätiin odottelemaan josko vuoto rauhoittuu ja rauhoittuhan se, jäin osastolle seurantaan. Kuulin tutuilta lääkäreiltä että tällaisissa tapauksissa on todellakin sairaalakohtaisia eroja - monessakaan sairaalassa ei haluta ottaa sitä riskiä että istukka irtoaisi lisää ja sekä äiti että lapsi olisivat hengenvaarassa, varsinkaan kun raskausviikkotkin oli jo niin pitkällä. Lähes vasta viikon kuluttua tuosta hirvittävästä verihulahduksesta sektio vihdoin tehtiin (vain pari päivää ennen suunniteltua sektiota) ja loppu hyvin kaikki hyvin:) Pelätty leikkaus sujui onneksi oikein hyvin. Minulta ei muuten kielletty raskausaikana mitään nosteluja tms. (ihmettelin tuota kovasti!) vaan sanottiin että " jos istukka lähtee irtoamaan niin se lähtee irtoamaan, sitä kun ei pysty estämään vaikka pumpuliin kääriytyisi" , ja tottahan se tavallaan olikin, ainakin kohdallani - ihan pelkässä levossahan tuo istukan irtoaminen tapahtui...Mutta terve järkikin jo sanoo että kannattaa kyllä ottaa rennosti ja jättää turha rehkiminen...
Mulla on istukka takaseinässä/etinen ja menee vieläkin kohdunsuun yli. Eli tuskin siirtyy kun on takana. Olen jostain lukenut että edessä olevat ja etiset siirtyvät paremmin. Istukan reunan täytyisi olla yli 3 sentin päässä kondunsuusta, jotta alatiesynnytystä voisi harkita. Ja kyllä hapenpuute saattaa olla ongelmana, jos alateitse yrittää.
Mulla on seuraava kontrolli rv 32 ja sanottiin jo rakenneultrassa että leikkaus on edessä viimeistään rv 37-38. Näin siis Naistenklinikalla. Kättärillä hyvin samansuuntainen hoito-ohje (kävin yksityisellä gynellä pari viikkoa sitten, gyne oli Kättäriltä).
Itse toivon että sais ton 34 viikkoa täyteen, sitten vois jo leikatakin. Eli vielä 30 päivää olis siihen. Kyllä odottavan aika on pitkä!! Pitäkää peukkuja ettei ala vuotaa ennen sitä.
Luppis 29+5
Hei vielä
Minua hoideltiin edellisen raskauden aikaan Kätilöopistolla, ja siellä mun kohdalla leikkauspäätös tehtiin alustavasti jo rv 28, kun istukka vuosi. Varsinainen leikkausajankohta sitten sovittiin viikolle 38+0 joskus viikkojen 34 ja 35 tuntumassa. Näin siis toimittiin 2005, ja edelleen varman samoin, kuten Luppis77 kuvasikin.
Tässä edellisten viestieni jälkeen sain toisen lapseni, ja hän syntyi alakautta. Sektiohaava ei aiheuttanut kipuilua tms, mutta istukkaa jouduttiin nytkin operoimaan: se ei lähtenyt itsekseen synnytyksen jälkeen irti, vaan poistettiin kaapimalla nukutuksessa. Ilmeisesti edellinen sektioarpikudos jotenkin vaikutti tilanteeseen. Mutta eipä se mitään, ihana poika tuli silti maailmaan :)
Tsemppiä kaikille etisen istukan kanssa taiteileville!
Luppis77:
Mulla on istukka takaseinässä/etinen ja menee vieläkin kohdunsuun yli. Eli tuskin siirtyy kun on takana. Olen jostain lukenut että edessä olevat ja etiset siirtyvät paremmin. Istukan reunan täytyisi olla yli 3 sentin päässä kondunsuusta, jotta alatiesynnytystä voisi harkita. Ja kyllä hapenpuute saattaa olla ongelmana, jos alateitse yrittää.
Mulla on seuraava kontrolli rv 32 ja sanottiin jo rakenneultrassa että leikkaus on edessä viimeistään rv 37-38. Näin siis Naistenklinikalla. Kättärillä hyvin samansuuntainen hoito-ohje (kävin yksityisellä gynellä pari viikkoa sitten, gyne oli Kättäriltä).
Itse toivon että sais ton 34 viikkoa täyteen, sitten vois jo leikatakin. Eli vielä 30 päivää olis siihen. Kyllä odottavan aika on pitkä!! Pitäkää peukkuja ettei ala vuotaa ennen sitä.Luppis 29+5
tai tulee muita ongelmia. Onneksi oli siirtynyt ylöspäin 5cm ja alateitse nyt pääsen parin viikon kuluttua synnyttämään. Että voi se vissiin ihan hyvin siirtytäkin vaikka olisi takana ja päällä.
Kiva kuulla että jollain muulla samassa tilanteessa olleella on vielä näinkin myöhään siirtynyt!! Siirtyis nyt edes sen verran et ei vuotais!! Mullakin oli rakenneultrassa kohdunsuun yli noin 3 senttimetriä, nyt rv 28 kontrollisssa oli 1,3 cm yli kohdunsuun. Seuraava kontrolli rv 32.
Luppis77
Kysyisin vielä tiituliiltä, miten neuvolassa asian seuranta eteni? Olen jyväskyläläinen ensisynnyttäjä (rv 25) ja rakenneultrassa istukan paikka alkoi huolettaa kun lääkäri kysyi ensin, onko ollut verisiä vuotoja (ei ole) ja sanoi että kun istukka on niin alhaalla, mutta sanoi myöhemmin että ei olekaan.
Tämä epämääräinen tutkimus sai minulle sellaisen olon, että seuranta olisi jossain vaiheessa vielä hyvä varmuuden vuoksi (siskolle tehtiin juuri sektio samasta syystä ja nämä asiat kulkevat usein perheessä).
Eli pääsitkö neuvolasta ultraan ja missä vaiheessa? Mietin, pääsenkö itse kun ei ole esim. lääkärin lausuntoa siitä, että istukka tosiaan on pahassa paikassa, ainoastaan oma huoleni. Täällä Jyväskylässä kun tunnutaan muutenkin pihistelevän noissa ultrissa..
Ymmärrän hyvin jännityksesi, mutta jos Sinua yhtään lohduttaa niin minulle lääkäri sanoi, että lähes aina etinenistukka " varoittaa" pienellä vuodolla 28-30 viikon paikkeilla, ei siis yleensä ala heti runsaasti vuotamaan. Minullakin tuli vain " pikkuhousunsuojallinen" . Tämä asia tuli esille tilanteessa kun kyselin lääkäriltä, että miten etinen istukka olisi tullut tietoon ennen synnytystä tai suurta vuotoa, jos en olisi osallistunut vapaaehtoisiin seulontoihin tai yksityisellä käynyt ultrauksessa.
Onnea loppuraskauteesi!
Hengessä mukana ollaan edelleen.... tsemppiä ja kaikkea hyvää missä vaiheessa sitten oletkin tällä hetkellä menossa. Kerrothan kuulumiset?
ja istukka oli siirtynyt pois kohdunsuulta (UÄ rv 28). Nyt se on etuseinämässä ja n. 1.5-2 cm kohdunsuulta etäällä (niskapoimu-ultrassa oli totaalisesti kohdunsuun päällä). Alatiesynnytys siis edessä! Kuulemma poikaraskauksissa on hieman enemmän etisiä/alhaalla sijaitsevia istukoita, ja niinhän lääkäri meille ultratessaan veikkasi: POIKA tod.näk. tulossa :-).
t. Kisukatti, poikien äiti, rv 29+6
näin sanottiin rakenneultrassa viime viikolla. uusi aika vk 28,ja kovasti elättelen toiveita että ehtii siirtyä. Mitään mittoja ei kätilö mulle kertonut, eli oletan ettei niin pahasti ollut? Onneksi täällä on ollut hyviä kertomuksia, sopivan realistisia, eli tiedän mitä voi tapahtua.
Tämä on mun kolmas raskaus (tai viides, 2 x km), ekassa oli istukka etuseinässä, tokassa takaseinässä, ja nyt takana mutta osittainen etinen. Jännä että tämä olisi enemmän " poikajuttu" kuin tyttö. Poika siis meillekkin nyt ilmeisesti tulossa :-)
Niinhän siinä sitten kävi että diagnoosi muuttui eteisistukasta osittaiseksi eteisistukaksi. Normaalia alatiesynnytystä lähdetään yrittämään. Lääkärin mukaan kun vuotoja ei tähän kään mennessä ole ollut, ei ole vuotoherkkä istukka.
Luppis 38+5
Miten synnytyksen etenemistä tarkkaillaan tuon osittaisen etisen takia?
t.Sokeritoppa 20+3
Synnytyksen aikana/ ennen synnytystä seurataan vauvaa tarkemmin ja verenvuotoon suhtaudutaan vakavasti mutta toisaalta pieni vuoto ok. Vuotoriski on suurempi ja sen takia voidaan kesken synnytyksen päätyä normaalia helpommin sektioon.
Osittainen eteisistukka on mulla itseasiassa tässä vaiheessa väärä termi, reunaetinen on virallinen nimitys mun tilanteelle eli ei ole enää kohdunsuun yli vaan reunalla.
Luppis 39+3 eikä merkkiäkään vielä synnytyksestä..
Sinulla on siis reunaetinen eli marginaalinen istukka. Se voi ihan hyvin nousta ylöspäin kohdun kasvaessa ja alaosan venyessä ja kasvaessa. Mikäli istukka olisi reunaetinen vielä synnytyksen aikaan, saattaa alatiesynnytys olla siltikin mahdollinen.
Itsellä on ollut sama juttu. Kontrollissa n. rv 28 istukka oli siirtynyt ylemmäs taakse. Toivotaan, että sinulla on samoin!