Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan vaihtaa meikkivoidetta 20 vuoden jälkeen, onko Madara mistään kotoisin?

Vierailija
23.09.2026 |

Ystäväni sitä suositteli joskus pari vuotta sitten, mutta vasta nyt ajattelin rohkaistua kokeilemaan. Olen teini-iästä asti käyttänyt Lancomen Teint Miraclea.

Ihoni on rutikuiva. Onko kokemuksia Madarasta, ja mikä kyseisen puljun voiteista olisi paras kuivalle iholle?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skin Equal ja Skinonym ovat molemmat ihan huippuja meikkivoiteita. Kuivalle iholle varmaan parempi Skin Equal. Itsellä sekaiho, ja tykkään käyttää sitä talviaikaan. Pysyy hyvin, sävy 30 Rose Ivory on omalle kylmänsävyiselle keskivaalealle iholleni ihan täydellinen, jättää kauniin pinnan. Skinonymistä 35 Natural Beige on mulle loistava kesäsävy, hyvin neutraali light-medium.

Kiitos!

Jättääkö tuo Skin Equal ihon kovin kiiltäväksi? Olen sitä ikäluokkaa etten varmaan ikinä totu tuohon kiiltotrendiin. :D

Ap

Ei jätä ollenkaan kiiltäväksi. Itsekin olen keski-ikäinen, eikä kyllä omalle iholleni mikään kiiltävä toimi, näyttäisin vaan vaihdevuosissani hikoilevalta enkä lasi-ihoiselta 😆 Kuivalla iholla ei todennäköisesti tarvi edes puuteria tai fixing sprayta ollenkaan. Itse käytän vähän puuteria T-alueella, josta mun sekaiho rasvoittuu.

Tänks! Käytän itsekin aina uskollisesti puuteria meikkivoiteen päällä, vaikka se taitaa olla vain vanha tapa. Taidan laittaa tuon Skin Equalin tilaukseen, vielä kun tietäisi mikä sävy on sopiva...

Ap

Samaa ikää ja ihokin alkanut kuivaa yhä enemmän. Olen lisännyt kerroksen kosteusvoidetta sävytetyn CC-voiteen alle ja lempannut puuterin. En laita puuteria edes silmäluomen pohjustukseen. Kuulostaa hullulta, mutta päätin uudistaa rutiinia, koska kiiltoakin enemmän pelkään, että huokoset ja pienet rypyt ja pintakuivuus vain korostuu puuterilla. Silmien alle ei missään nimessä puuteria. Jotkut tutut laittaa enää peitevoidetta, mutta itse tykkään vähän tasoittaa ihon sävyä kauttaaltaan.

Jep, voin 100 % varmuudella sanoa että olen rutiinieni orja, ja niissä olisi paljon uudistamisen varaa. :D Nyt kun alkaa juonteita ilmestyä silmien alle ja silmäkulmiin, olisi varmaan aika vihdoin lempata vanhat niksit ja kokeilla jotain ihan uutta.

Peitevoidetta en osaa käyttää ollenkaan, se varmaan olisi ainakin silmien meikkaamisessa hyödyllinen soossi. 

Ap

Ap, mee rohkeasti tavaratalon meikkineuvontaan. Maksaa joitain kymppejä. Joutuu olemaan vähän epämukavuusalueella, jos ei ole aikaisemmin ollut ammattilaisen meikkauksessa, mutta sinulle katsotaan oikeat tuotteet ja tekniikat. Itse olen ollut kahdesti eri meikkaajalla ja hyviä vinkkejä saanut!

Ja tähän piti lisätä että olen ollut ammattimeikkaajalla kahdesti, mutta en saanut mitään vinkkejä. Toinen sanoi että nyt on muotia käyttää meikkivoidetta joka ei peitä oikein mitään, that's it.

Meikkineuvojaan pitää kyllä tosiaan joskus satsata.

Ap

Vierailija
42/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tarkoitus on meikkivoiteella? En ole ikinä tarvinnut sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hoidat ihoasi?

Laiskasti, myönnetään. En edes pese kasvojani välttämättä kuin joka toinen päivä. :D Kun pesen, laitan kosteuttavaa kasvovettä alle ja yövoidetta päälle, talvella väliin vielä seerumi.

Ap

Vierailija
44/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita selvittää pohjasävysi, kellertävä vai punertava. Se muka ”neutraali” niiden väliltä on usein se huonoin sävy, sellainen sinertävän betoninen joka kuitenkin vääntyy punaiseen. Päivänvalossa erottuu kasvoilta meikkivoidemaisena. Kellertävä sävy kannattaisi testata, se neutraloi pinkkiin vetävää kalpeaa talvi-ihoa. 

Tän tyyppisiä kuvia ja videoita löytyy, jossa sävymallit. Huom ruudun asetuksista johtuen vääristää. 

https://www.kicks.fi/laura-mercier-tinted-moisturizer-blurred-matte-5c-…

Olen tehnyt aikoinani paljon meikkejä ihmisille, ja tosi monelle suomalaiselle sopii juuri ne neutraalit. Vähemmistössä on selkeästi lämmin- tai kylmäsävyiset, enemmistö on sellaisia joille lämmin-sävyt on liian keltaisia ja kylmä-sävyt liian pinkkejä. Tarvitaan juuri sellainen varsin neutraali "perunanvärinen". Yllättävän moni on jopa vaalea oliivi, jolloin toimivin meikkivoidesävy voi olla jopa epäilyttävän "kuollleenharmahtava" pullossa. Mutta useimmille aika neutraali, korkeintaan kevyellä lämpimään tai kylmään taitolla toimii.

Tuo keltaisella taittaminen on vähän sellainen, että voi toimia jos meikkivoide on kevyt ja läpikuultava. Mutta jos on esim. punoitusta nenällä ja poskilla kuten monella, en lähtisi vetämään koko kasvoja sen takia kellertävällä meikkipohjalla, varsinkaan peittävämmällä, jos ei sitten kaula ja dekoltee ole selvästi kellertävämpää sävyä kuin kasvot jolloin se kellertävä meikkipohja mätsää niihin. 

Hei, kiitos tästä. Sama kirjoittaja siis tässä. Mutta kunpa tuon vaalean kellertävän löytäisi, onko sulla vinkkejä? Ei tietenkään liian keltaista, mutta kun ne neutraalit on usein sittenkin harmahtavia käytössä. Ehkä tätä sanoin vaikea kuvailla. Peruna kuulostaa hyvältä, sekään ei ole kiven värinen vaan kalpean kuulas kellertävä. 

Varsinkin Madaran sävyvalikoima harmittaa, koska laatu ja luomu heillä kunnossa. 

Jos kellertävää haluaa, niin Madaralla sävyt 20 ja 40 on minusta sitä, monelle suomalaiselle tummuusasteeltaan sopivia kevyesti lämpimiä sävyjä. Itse käytän sitä ei-kellertävää sävyä 30, koska mulle harmaus/kylmä vaaleanruskeus sopii. Mutta yleensä noita kellertäviä sävyjä on helpompi löytää meikkisarjoista, koska etelämpänä useammat ihmiset on sen värisiä ja useimmat meikkisarjat tehdään muita kuin kalvakoita pohjoismaalaisia ajatellen. Madara on Latviasta, joten heillä on aika realistiset sävyt kyllä suomalaisillekin.

Joo, sepä se kun ne joille kellertävät sävyt on suunniteltu, eivät ole kalpeita pohjoismaalaisia. Kjaer Weisillä oli hyvä sävy mutta liian outo koostumus. Joka tapauksessa mun elämä muuttui 20v sitten Macin tiskillä, kun tajusin vanhan meikkivoidelookin olleen valkoinen gootti ja vielä pinkkiin/ harmahtavaan vääntyvä. Nyt MAC muuttanu nimiäkin, pitää vähän etsiä sitä oikeaa pohjasävyä. 

https://www.rachaeldivers.com/understanding-nc-nw-c-and-n-in-mac-founda…

Meillähän on talven valokin tosi sinistä ja ankeaa, siinä on vaikeaa hehkua ja vielä vaikeampaa jos joutuu meikkaamaan aamupimeässä kylppärissä. Varsinkin aurinkopuuteria on helppo laittaa oranssit överit silloin. Iltameikki helpompi tehdä. 

Vierailija
45/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän Lancomen teint idole ultra wearia. Olen käyttänyt ainakin 4 vuotta. Miksi vaihtaa hyvää pois!?

Ei välttämättä kannatakaan. Itse haluan näin pitkän ajan jälkeen kokeilla että josko se yksi tietty teininä valittu tuote ei olekaan se paras. Välillä voi koittaa uuttakin ja palata sitten vanhaan jos uusi on huonompi.

Ap

Veikkaan, että monella naisella meikkauksessa ja ihonhoidossa isoin virhe on se, ettei omia rutiineja päivitetä. 

Ikääntyessä omat värit, kasvojen muoto sekä ylipäätänsä tyyli muuttuu. Myös meikkimaailma kehittyy ja tulee uusia innovaatioita. Kannattaa pitää itseään hereille ja vähintään kymmenen vuoden välein uudistaa rutiinejaan.

Joo. Itse nuorena esim. käytin paksuja täysin peittäviä peitevoiteita silmänympäryksille. Meikkipohjana tykkäsin mineraalipohjista, niistä jauhemaisista. Jos nyt 51-vuotiaana laitan semmoista peitevoidejankkia ison kolmion silmänaluselle ja puuteroin baking-tekniikalla, lopputulos on ryppyjen näkymisen moninkertaistuminen 😅 Parempi on taittaa vaan siniset suonet pois persikanvärisellä korjaussävyllä, sitten ihan kevyt kerros peitevoidetta siveltimellä päälle. Kiinnitys sienellä töpötellyllä kiinnitys-sprayllä, ei puuterilla. Ja mineraalimeikit on nykyään ihan hirvitys, ne tekee hilseilevän kuivan näköiseksi ja vanhentaa. Erilaiset vahamaiset toimii oikeastaan parhaiten. Nestemäisetkin on jotkut ihan ok, esim. tuo Madaran Skin Equal, mutta silti vahamainen jotenkin on tässä iässä vielä parempi koska ikään kuin täyttää sitä pintatekstuuria kuten iän myötä isontunteita huokosia. Esim. Graftotian, Trinny London, Seint tekee loistavia vahamaisia meikkipohjia.

Vierailija
46/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skin Equal ja Skinonym ovat molemmat ihan huippuja meikkivoiteita. Kuivalle iholle varmaan parempi Skin Equal. Itsellä sekaiho, ja tykkään käyttää sitä talviaikaan. Pysyy hyvin, sävy 30 Rose Ivory on omalle kylmänsävyiselle keskivaalealle iholleni ihan täydellinen, jättää kauniin pinnan. Skinonymistä 35 Natural Beige on mulle loistava kesäsävy, hyvin neutraali light-medium.

Mäkin suosittelen tuota Skin Equalia! Mulle se on liian rasvainen, mutta tuolla saa todella kauniin ihon. Skinonym on mattaisempi, mutta en usko, että se toimii kuivalla iholla kovin hyvin. 

Mutta. Onko ihonhoitorutiineissa jotain korjattavaa, jos iho on kovin kuiva?

Varmaan. Kosmetologin neuvoilla mennään, mutta ei se ihotyyppiä muuta kuitenkaan.

Ap

"Varmaan. Kosmetologin neuvoilla mennään, mutta ei se ihotyyppiä muuta kuitenkaan."

Mitä ne kosmetologin neuvot on? Jotkut kalliit tuotteet, joita hänen hoitolansa myy?

Eri, mutta jos on kyse keski-ikäisestä ihmisestä, ei mikään ihonhoito todennäköisesti muuta sitä, että ihan hormonaalisista syistä iho kuivuu.

Olen 34, ja iho on aina ollut kuiva ja atooppinen. Teininä se ihan hilseili talvisin vaikka mitä tököttejä siihen tahkosin. Vahemmiten tilanne on hiukan parantunut, mutta kuivalla mennään edelleen.

Ap

Kai peset ihon päivittäinen jos meikki pitää poistaa? 

Ja kun sanot että iho atooppinen ja kuiva, se vesipesu vie kosteuden sinne, jonka lukitset hoitotuotteilla.

”Atooppisen ihon päivittäinen vesipesu haalealla vedellä on tärkeää, koska se poistaa iholta eritteet, karstat ja lian, jotka voivat toimia bakteerien elatusalustana ja pahentaa oireita.”

Vierailija
47/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän on hienoa, ettet tarvi. Me monet muut tarvitaan, koska iholla on erilaisia virheitä joita haluaa häivyttää. Esim. itselläni on iän tuomia maksaläiskiä, vuosikymmenten aurinkovaurioiden tuomaa pysyvää punoitusta. Käytän meikkivoidetta peittämään noita ja tasaamaan ihonsävyä. Muuten näytän vähän sairaalta.

Vierailija
48/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sellaista kukaan varsinaisesti tarvitse. Pakko ei ole kuin kuolla ja maksaa veroja, sanotaan.

Ap

Vierailija
49/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Madaran sivuilta voit tilata näytteitä eri väreistä, suosittelen.

Näppärää, kiitos vinkistä. Tilaan kaksi näytettä. Tuolla sivuilla on myös Find my shade-toiminto johon voi syöttää oman nykyisen meikkivoiteen merkin ja sävyn, ja kone ehdottaa sopivaa sävyä Madaran voiteesta. Näemmä oma sävyni olisi tuo 20, mutta tilaan näytteen myös sävystä 30.

Ap

Vierailija
50/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin suosittelen tuota Skin Equalia! Mulle se on liian rasvainen, mutta tuolla saa todella kauniin ihon. Skinonym on mattaisempi, mutta en usko, että se toimii kuivalla iholla kovin hyvin. 

Mutta. Onko ihonhoitorutiineissa jotain korjattavaa, jos iho on kovin kuiva?

Varmaan. Kosmetologin neuvoilla mennään, mutta ei se ihotyyppiä muuta kuitenkaan.

Ap

"Varmaan. Kosmetologin neuvoilla mennään, mutta ei se ihotyyppiä muuta kuitenkaan."

Mitä ne kosmetologin neuvot on? Jotkut kalliit tuotteet, joita hänen hoitolansa myy?

Eri, mutta jos on kyse keski-ikäisestä ihmisestä, ei mikään ihonhoito todennäköisesti muuta sitä, että ihan hormonaalisista syistä iho kuivuu.

Olen 34, ja iho on aina ollut kuiva ja atooppinen. Teininä se ihan hilseili talvisin vaikka mitä tököttejä siihen tahkosin. Vahemmiten tilanne on hiukan parantunut, mutta kuivalla mennään edelleen.

Ap

Kai peset ihon päivittäinen jos meikki pitää poistaa? 

Ja kun sanot että iho atooppinen ja kuiva, se vesipesu vie kosteuden sinne, jonka lukitset hoitotuotteilla.

”Atooppisen ihon päivittäinen vesipesu haalealla vedellä on tärkeää, koska se poistaa iholta eritteet, karstat ja lian, jotka voivat toimia bakteerien elatusalustana ja pahentaa oireita.”

Pesen meikit kyllä, mutta käytän tosiaan aika harvoin. Ripsarin pesen pois yleensä joka toinen päivä.

Vesipesu tekee omalle iholleni paljon hallaa. Iho voi sitä paremmin mitä vähemmän sitä pesen.

Ap

Vierailija
51/51 |
23.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hoidat ihoasi?

Laiskasti, myönnetään. En edes pese kasvojani välttämättä kuin joka toinen päivä. :D Kun pesen, laitan kosteuttavaa kasvovettä alle ja yövoidetta päälle, talvella väliin vielä seerumi.

Ap

Ei ihme, että on rutikuiva iho.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi