Miksi juttukuvissa esitetään etätöitä tekevä ihminen makuullaan sängyssä tai sohvalla?
En tiedä yhtäkään toimistotyötä tekevää joka etänä ollessaan valitsisi mahdollisimman epäergonimisen asennon työntekoon. Tunnen 11 etätyöntekijää ja kaikilla on kotonaan ihan normaalit työpöydät, joiden ääressä tekevät työnsä.
Kommentit (108)
Sen nimi on kuvituskuva, Veeti.
Varmaan siksi, että on todella mukava köllöttää pehmeällä sohvalla ultrakevyt ammattiläppäri massun päällä (DELL).
Näin voi työskennellä vaikka olisi 38 asteen kuumeessakin. Sensijaan lähityössä jäisi duunit tekemättä.
Aivotyö on tehokkaimmillaan. Mene sinä töihin kyselemästä tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kuvata pesemässä pyykkiä, koska suurin osa hyväksyy sen tekemisen etätöissä.
Ai käsinkö ne niitä pyykkejä pesee? Itse laitan pyykit pesukoneeseen, siinä menee joku 30 sekuntia. 1,5 tunnin päästä siitä menee 2 min kun laittaa ne peseytyneet pyykit kuivumaan.
Käytän välillä nenää nappuloiden painamiseen, sitä ei konttorilla viitsi tehdä. Sitten taukojumppana jalka pöydälle, ja käsi jalan alta läppärille, molemmin jaloin ja käsin. Vähän tulee sutta, mutta korjaan myöhemmin.
Otsikossa mainittua makoilua olen itsekin ihmetellyt noissa kuvissa. Itse teen etätöitä seisten tai satulatuolissa istuen. Mäin ennaltaehkäisen selkä- ja hartiavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu laitteli kuvia läppärinsä kanssa, taas työt yhdeksältä alkoi. Hemaisevia ohuita yöasuja sarjan avoimen aamutakin kanssa. Siis ei mitään flanellipyjamia tai puuvilla-yöpaitoja.
Ja? Eihän töitä vaatteilla tehdä
Asiaa käsittelevien artikkeleiden piiloviesti on se että etätyöntekijät eivät anna täyttä työpanosta, koska eivät istu ryhdikkäästi työpisteillään toimistoissa. Ja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu laitteli kuvia läppärinsä kanssa, taas työt yhdeksältä alkoi. Hemaisevia ohuita yöasuja sarjan avoimen aamutakin kanssa. Siis ei mitään flanellipyjamia tai puuvilla-yöpaitoja.
Ei oikein sovi lihavalle, karvaiselle miehelle tuollainen asu. Vai oletko eri mieltä?
Hmm, mjaa,... moikka.. ..
Vierailija kirjoitti:
minun tuntemani julkisen sektorin työntekijät etäpäivinään hoitavat lastaan, siivoavat asuntoaan, käyvät kaupassa, salilla, kampaajalla ja koiran kanssa lenkillä. Tekevät ruokaa, somettavat, harrastavat seksiä ja tekevät käsitöitä.
Sama se missä asennossa sitä hiirtä näpytellään vartti silloin tällöin.
Ja niin tekevät kaikki lähityössäkin olevat. Sillä nuo asiat kaikki tekee omalla ajallaan, myös työpäivinä eli päivinä jolloin on töitä. Etätyössä vaan jää lähityöhön kuluvien matkojen verran enemmän omaa aikaa.
Piereskelettekö paljon siellä etätöissä? Entä nenänkaivuu, kuuluuko päivärutiineihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme harhakuva tosiaan. Tehdään molemmat etänä omissa huoneissa ja ympäristö on melko lähellä työhuonetta paikanpäällä. Myös työasento on ryhdikäs.
Käytätkö koiraa välillä ulkona ? Valmistatko ruuan uuniin paistumaan ? Pesetkö pyykkiä ja laitat ne kuivumaan ? Käytkö myös ruokaostoksilla ?
Lounastauolla eli omalla ajalla onnistuu kyllä. Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kuvata pesemässä pyykkiä, koska suurin osa hyväksyy sen tekemisen etätöissä.
Eli pyykkikoneen kuvia haluat nähdä? Työntekijää ja pyykkikonetta ei yleensä saa samaan kuvaan koska työpiste on eri huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eiköhän sillä haluta luoda tietynlaista, negatiivista kuvaa etätöistä. Yhtä hyvin voitaisiin sitten kuvittaa toimistolla tehtävä läppärityö niin että näytetään kun äijät vaan surffaa p*rnosivuilla.
Onko sinulla kenties jokin looginen ajatuskulku, joka saa sinut ajattelemaan, että keskivertoihminen haluaa työaikanaan katsella p*rnoa juuri siellä konttorilla eikä esimerkiksi etätöissä?
Itse en moista harrasta, mutta jos niin tekisin, näkisin sen olevan etätöissä vähemmän kiusallista.
Et varmaan ymnärtänyt, mutta tuolla lainaamallasi kommentilla haluttiin alleviivata, että on erittäin epänormaalia jos etätyöntekijä röhnöttää sohvalla läppärinsa kanssa.
Joku sitä varmasti harrastaa, kuten pokea konttorilla, mutta se on enemmänkin poikkeus kuin sääntö.
Kyse on enemmän siitä, missä valossa jutun kuvituksella halutaan tuoda etätyötä esille.
Yleensä etätyöläisellä (ja etenkin sellaisella joka tekee erittäin tai kaiken etänä) on työlleen ihan oma kunnon työpiste, joissa on vielä sellainen luxus mitä ei nykyään toimistolla useinkaan ole - ainakaan rivityöntekijällä - nimittäin suljettava ovi.
Kyllä se on ihan faktaa, että etätöissä lusmuillaan! Läppärillä teams näyttää online vaikka touhuat muuta siellä kotona. Netflix pyörii taustalla, otat päikkärit sohvalla tai teet ruokaa samalla. Olkaa rehellisiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun tuntemani julkisen sektorin työntekijät etäpäivinään hoitavat lastaan, siivoavat asuntoaan, käyvät kaupassa, salilla, kampaajalla ja koiran kanssa lenkillä. Tekevät ruokaa, somettavat, harrastavat seksiä ja tekevät käsitöitä.
Sama se missä asennossa sitä hiirtä näpytellään vartti silloin tällöin.
Tulkkaan. Etätyön ansiosta sairaan lapsen vuoksi ei tarvitse olla kokonaan töistä pois, vaan voi tehdä etätöitä sen verran kuin pystyy: tässä nimenomaan työnantaja voittaa, vaikkei työpanos olisi täysin sama kuin ilman sairasta lasta.
Itsekin siivoan asuntoa silloin, kun olen tiedotusluontoisessa palaverissa, jossa minun täytyy vain omaksua kuulemani informaatio - ei siis fasilitoida tai ratkoa jotain ongelmaa. Saatan tällaisessa kokouksessa myös tehdä käsitöitä.
Kampaajalle, kauppaan tai lenkille ehdin etätyöpäivänä, koska minun ei tarvitse istua kahta tuntia työmatkalla. Tiesitkö, että aivot hyötyvät etenkin liikuntatauosta keskellä työpäivää, ja se auttaa suorittamaan töitä paremmin? Tämä tauko ei tietenkään ole työaikaa, vaikka etätyö mahdollistaa sen.
Tärkeää on se, että työt hoituvat. Ei se, ettei etätöissä pidettäisi taukoja. Tauot ovat tietotyössä suorituksen edellytys. Ja meidän kaikkien aivot tarvitsevat niitä, olivat ne tauot sitten toimistolla kahvikoneella tai etätöissä pyykkikoneella.
Huh, karmeaa luettavaa. Toivottavasti et ole minulla töissä. Kerrotko, työnantajasi, edes millä alalla työnantajasi toimii, yksityinen, julkinen, ja toimiala.
Varmaan kaikki on karmeaa luettavaa - sen ymmärtämisessä kun näyttää olevan haasteita
Ei ole löydetty kuvia kuin työttömistä
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä en voi edes opintojani tehdä sohvalla maaten, ellei kyse ole pelkästään jonkun luennon kuuntelemisesta. Etätyöhön mulla on kunnon työtuoli, sähköpöytä, ulkonen näyttö, näppäimistö ja hiiri ja kannettavan oma näyttö kakkosnäyttönä.
ei tommosiin oo varaa opiskelijalla.
Läsnätyössähän moni tekee töitä sohvilla, raheilla ja nojatuoleilla, koska kunnon työpistettä ei ole kaikille. Ja ravaavat kahvikoneella ja vessassa.
Itse en keksi miksi kotona pönöttäisin työpöydän ääressä. Aina sängyllä makuulla, tyyny pikkuisen ylempänä päätyä vasten. Läppäri mahan päällä pystyasennossa, yleensä ristissä olevaa jalkaa vasten nojaten. Hiiri oikeassa kädessä siinä peiton päällä. Kuka jaksaa istua jossakin pöydän ääressä kaiket päivät kun voi paljon mukavemmin pötkötellä sängyllä?