Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöttikö teidän mummo teille aniskarkkeja?

Vierailija
21.09.2026 |

Meidän mummo tarjosi niitä jatkuvasti. Kyllä ne silloin maistuivat, mutta myöhemmin se maku alkoi tympimään, eikä nykyään esim. fenkoli maistu ollenkaan.

Eikö niitä ollut sinistä ja punaista anista vai miten se oli?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
22/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo kyseli vaan että otatko vielä leipäkakkua. Mummo taas popsi "lippua" jota sai vain tietystä apteekista Lapinlahdelta. Mitä lie jauhettua pervitiiniä mahtanut olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjottiinko teille rynd mehua?

Vierailija
24/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta piparminttupastilleja sain, kun jouduin istumaan kirkonpenkissä mummon pakottamana. 

Vierailija
25/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä oli pohjanmaan pastilleja. 

Muut tutut vanhukset söivät Pectuksia tai muita perinteisiä pastilleja. 

Vierailija
26/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mummo kyseli vaan että otatko vielä leipäkakkua. Mummo taas popsi "lippua" jota sai vain tietystä apteekista Lapinlahdelta. Mitä lie jauhettua pervitiiniä mahtanut olla.

Niissä lipuissa oli hotapulveria.

Vierailija
27/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä nähnytkään missään. 

Vierailija
28/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aniskaramelleissa on se etu, että ne eivät sisällä happoja, ne ovat siis hampaille paljon parempi vaihtoehto kuin happamat hedelmäkarkit. Itse syön anispastilleja hampaiden takia, hampaiden kiille kuluu vähemmän.

Jos hampaista haluaa pitää huolta, ei kannata syödä yhtään mitään karamelleja. Sokeri ja lisäaineet noin muutenkaan eivät ole ihmiselle hyväksi. 

Sokeri ja lisäaineet kohtuudella nautittuna tuovat elämään pieniä iloja sillointällöin. Varsinkin mummolassa syötynä niistä rakentuu jopa elinikäisiä makumuistoja. :)  (eri)

Vierailija
29/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli pussissa olevaa keinotekoisesti makeutettua jauhoa joka veteen sekoitettiin.

Vierailija
30/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aniskaramelleissa on se etu, että ne eivät sisällä happoja, ne ovat siis hampaille paljon parempi vaihtoehto kuin happamat hedelmäkarkit. Itse syön anispastilleja hampaiden takia, hampaiden kiille kuluu vähemmän.

Jos hampaista haluaa pitää huolta, ei kannata syödä yhtään mitään karamelleja. Sokeri ja lisäaineet noin muutenkaan eivät ole ihmiselle hyväksi. 

Sokeri ja lisäaineet kohtuudella nautittuna tuovat elämään pieniä iloja sillointällöin. Varsinkin mummolassa syötynä niistä rakentuu jopa elinikäisiä makumuistoja. :)  (eri)

Ei minulla mitään sokeria vastaan ole. Lähinnä kommentoin ajatusta, että syö aniskarkkeja hampaiden takia. 

viimerksi lainaamasi

Vierailija
31/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mummo syöttänyt minulle yhtään mitään. Söin ihan itse silloin, kun olin mummolla hoidossa. Kettu-karkkeja oli usein tarjolla. 

Tosikko

Niin olet. Meni huumori sinulta ihan ohi. 

Palstalla ruukkaa mummot olevan usein haukkumisen kohteita. Sen vuoksi ei oikein aina tiedä mikä on sarkasmia.

Mummot kun eivät oikein tienneet näitä nykypäivän ehdottomasti noudatettavia ravintotrendejä.

Vierailija
32/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja Marianne karkkeja

Vierailija
33/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli pussissa olevaa keinotekoisesti makeutettua jauhoa joka veteen sekoitettiin.

Se oli Rymd. Ruotsalainen tuote.

Vierailija
34/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla mitään sokeria vastaan ole. Lähinnä kommentoin ajatusta, että syö aniskarkkeja hampaiden takia. 

viimerksi lainaamasi

Tuo on kyllä totta. (Sama)

Vierailija
35/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja Marianne karkkeja

Ja sitten tuli jossain vaiheessa niitä eritavoin maustettuja Marianne karkkeja. Yhdessä oli sinivalkoraidallinen kääre, yhdessä keltavalkoraidallinen. Jokin niistä maistui toffeelta, muuta en muista.

Vierailija
36/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hän teki myös itse mansikka -ja vadelmamehuja, sekä viinimarjamehuva, joita sitten lipitettiin innolla. Todella makeita mehuja, oikein sellaista paksua ja makeaa.

Vierailija
37/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mummolassa piti vierailun ajan istua hiljaa sohvalla.

Vierailija
38/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli Rymd.

Vierailija
39/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo syötti ananaskaramelleja, sellaisia kovia. Varsinkin pitkillä automatkoilla pitkin Kainuun kuoppaisia teitä ne olivat kauheita, kun pahoinvointia tuli jo ilmankin.

Muistan myös nuo aniskarkit, eivät olleet suosikkejani, mutta menettelivät paremman puutteessa.

Oliko nuo ananaskarkit pyöreässä peltirasiassa?

Vierailija
40/50 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aniskarkkeja oli aina marja- ja sieniretkillä. Niitä pussissa olevia joissa oli valkoisia ja vaaleanpunaisia.

Kasarin alussa serkku sai mummon vakuutettua muidenkin karkkien ansioista joten joskus saimme automatkaksi mökille askin Amerikanpastilleja. Ne kestivät pitkään koska piti neuvotella minkä väriset nyt otetaan, ja tietysti syödä kuori ensin. 

Hopeatoffeepussista jäi traumat, isosisko väitti että ne tummat ovat oikeastaan aika pahoja ja vanhempien ihmisten makuun, mutta reiluuttaan hän antaa minun ottaa kaikki vaaleat. Vaaleita on vähemmän 😭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän