Miten täytätte elämämme 5-10 vuoden päästä kun tekoäly on vienyt kaikkien työt?
Minä luovun töistä ihan mielellään. En ole rakentanut identiteettiäni työn varaan, ja keksin kyllä paljon mukavampaa ajankulua kuin työ. Varmaan työnarkkareille tulossa vaikeat ajat.
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
No se tekoäly siis keittää kahvit ja paistaa pullat ja pikkusuolaiset ? Terveisin kahvilan täti
No eikös ne pullatkin tule useimpiin paikkoihin pakasteina ja ravintoloihin ruoat puolivalmisteina? Monessa paikkaa tilaat ja maksat sovelluksella, muuten palvelet itse itsesi. Kyllä ehkä tarvitaan yksi henkilö per pulju, ellei ihmiset sitten mieluummin osta eväitä itsepalvelumyymälästä ja syö jossain julkisessa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
No se tekoäly siis keittää kahvit ja paistaa pullat ja pikkusuolaiset ? Terveisin kahvilan täti
Olen nähnyt kun humanöidirobotti kokkaa
Vierailija kirjoitti:
Palstaillaan ja otetaan viinaa.
Näinhän se vaan menee👴🏻🐠🧺😬👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ja koneistuminen vie suorittavan työn työpaikkoja. Henkisen työn eli korkeakoulutettujen ei niinkään. Esimerkiksi lääkärien, juristien ja opettajien töitä ei voi tekoäly pysty korvaamaan. Eikä sairaanhoitajienkaan
Voi hyvää päivää. Se kun on juuri toisinpäin, eli tekoäly vie ENSIN korkeakoulutettujen työt, sitten vasta kun robotiikkakin on kehittyneempää, myös duunarien työt.
Niin ja ruokarekat muhaahaa se pitää olla sitten teköälyrobotti joka roudaa suomeenkin ruuat ja juomat tuhansiin paikkoihin, eli arska terminaattoreita aluksi satatuhatta .Naurettavaa sontaa tämä tekoäly ja sen valloittus , joka siihen uskoo ja pelkää sitä, menköön viidakkoon, siellä ei tekoälyllä nuolet ja keihäät lennä.
Rekkakuskit korvataan itse ajavilla rekoilla ensimmäisten joukossa. Jo nyt on itse ohjautuvia autoja, ja Tampereella jopa bussi ilman kuskia. 5 vuoden päästä ei ole töitä rekka ja bussikuskeilla.
Tiedä häntä. Jossain paperitehtaan pihalla joku automaattirekka liikuttaa materiaalia hiljakseen. Aikanaan ajoin sahatavaraa satamaan. Aina ajettiin lähes rajoitinta vasten. Tuli erilaisia tilanteita mm. säästä ja keleistä johtuen. Joten itse ajava mikä tahansa ajoneuvo ajaa selkeästi hitaammin kuin oikea kuljettaja. Eikä ratikoitakaan ole automatisoitu vaikka se olisi paljon yksinkertaisempaa kuin autojen kohdalla. Että tuskinpa viidessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ja kaikki muut elätte juuri niin kuin se taho, joka maksaa hengissäpysymisen, haluaa. Jos olette ilman työtä.
Tulevaisuudessa työssä pysyminen takaa vapauden omiin valintoihin. Ja se on harvinainen etuoikeus.
Minkä vapauden palkkatyö muka antaa?! Kyllä ne yritykset tarvitsevat edelleen asiakkaita. Ja siksi ihmiskunnan enemmistölle valtio maksaa hyvän elintason.
Riippuu ihan että mikä työ. Kenelle sen työn hyöty menee? Kyllähän tulevaisuudessa voi olla taas vaikka kamaripalvelijoita ja hovimestareita, mutta heitä ei tarvita sadoin tuhansin.
Eiköhän tuo onnistu, kun viimeisen 13 vuoden aikana olen ollut töissä 2 päivää. Eläkeikään on sellaiset 35 vuotta, mutta ei ole aikomusta olla hengissä enää silloin, kun on saanut elää työn häiritsemättä ihan riittävästi jo nyt. Haen toki yhä töitä, mutta en voi kieltää, että en olisi tyytyväinen, kun joku muu valitaan. Varsinkin tällä hetkellä olen tyytyväinen, kun paikan saa joku sellainen, joka tarvitsee taloudellisista syistä tai siksi, että pää hajoaa työttömänä. Itse olen ollut köyhä suunnilleen koko elämän ja jo lapsena opin löytämään elämään sisältöä vähästä tai tyhjästä, koska täytyi paeta kotioloja jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ja koneistuminen vie suorittavan työn työpaikkoja. Henkisen työn eli korkeakoulutettujen ei niinkään. Esimerkiksi lääkärien, juristien ja opettajien töitä ei voi tekoäly pysty korvaamaan. Eikä sairaanhoitajienkaan
Voi hyvää päivää. Se kun on juuri toisinpäin, eli tekoäly vie ENSIN korkeakoulutettujen työt, sitten vasta kun robotiikkakin on kehittyneempää, myös duunarien työt.
Niin ja ruokarekat muhaahaa se pitää olla sitten teköälyrobotti joka roudaa suomeenkin ruuat ja juomat tuhansiin paikkoihin, eli arska terminaattoreita aluksi satatuhatta .Naurettavaa sontaa tämä tekoäly ja sen valloittus , joka siihen uskoo ja pelkää sitä, menköön viidakkoon, siellä ei tekoälyllä nuolet ja keihäät lennä.
Rekkakuskit korvataan itse ajavilla rekoilla ensimmäisten joukossa. Jo nyt on itse ohjautuvia autoja, ja Tampereella jopa bussi ilman kuskia. 5 vuoden päästä ei ole töitä rekka ja bussikuskeilla.
Tiedä häntä. Jossain paperitehtaan pihalla joku automaattirekka liikuttaa materiaalia hiljakseen. Aikanaan ajoin sahatavaraa satamaan. Aina ajettiin lähes rajoitinta vasten. Tuli erilaisia tilanteita mm. säästä ja keleistä johtuen. Joten itse ajava mikä tahansa ajoneuvo ajaa selkeästi hitaammin kuin oikea kuljettaja. Eikä ratikoitakaan ole automatisoitu vaikka se olisi paljon yksinkertaisempaa kuin autojen kohdalla. Että tuskinpa viidessä vuodessa.
Se että niitä ei ole vielä automatisoitu, ei tarkoita ettei niin tulla tekemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työnsä menettävät velvoitetaan pakkotöihin yleistukea saadakseen. Eli roskien keruuta, vanhusten ulkoilutusta yms ja lisäksi toki pitää hakea 12 työpaikkaa kuukaudessa. Muuten menettää tuet.
T Riikka ja Petteri
Ei silloin enää mitään tukia ole kun ei ole työttömiäkään. Jokaisella basic high income. Ja nuo mainitsemasi hommat tekee robotit
Ei tule mitään high incomea, se on muskin utopia. Jotain kyykytystä aivan taatusti tulee, että saa sen minimin millä kitua.
Kutistuva keskiluokka ja äärioikeistihallitukset työntävät kohta muuttajat ja työttömät uuniin, niin se tulee menemään. Tarpeettomia ihmisiä on kohta aivan liikaa, heille etsitään lopullinen ratkaisu. Yrittävät ensin sytyttää kolmannen maailmansodan, että porukkaa saataisiin vähemmäksi humaanimmin ja sodan varjolla.
Oikeisto tarvitsee kuluttajia. Jos suurin osa ihmisistä on työtä vailla, heitä tarvitaan kuluttamaan. Jos suurin osa ihmisistä tapetaan niin pisnes kärsii.
Mutta luonnon resurssit eivät riitä kuin murto-osalle nykyisestä ihmismäärästä. Valtaa pitävä eliitti ei tarvitse kuluttajia, vaan palvelijoita. Raha on vain vaihdon väline, välttämättömät ihmistyön tekijät ja heidän tuotteensa ja palvelunsa voi omistaa ilmankin.
Niin. Vaan kun varakkaiden palveleminen ja suoranainen orjuus ei ole koskaan kannattanut pidemmän päälle. Lopulta orjuutetut ja palvelijat kyllästyvät ja lähtevät ja alkavat elää keskenään normaalisti ja varakkaat kun eivät halua pestä toistensa selkiä tai paitoja niin systeemi romahtaa. Niin kävi Etelä- Amerikan intiaanikulttuureille, Kiinan dynastioille, Rooman ja Egyptin valtakunnille esimerkiksi. Aina on joku raja.
Minne nykyihminen ottaa ja lähtee? Miten elättää itsensä? Keräilemällä, metsästämällä ja kalastamallako? Mutta hedelmälliset ja riistaiset maat ja kalaisat vesistöt kuuluvat jo jollekin, joka voi kieltää halutessaan oleilun maillaan. Voi jossain joku aavikon reuna tai muu joutomaa olla vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Te ja kaikki muut elätte juuri niin kuin se taho, joka maksaa hengissäpysymisen, haluaa. Jos olette ilman työtä.
Tulevaisuudessa työssä pysyminen takaa vapauden omiin valintoihin. Ja se on harvinainen etuoikeus.
Arbeit macht frei? Ei ole nykyaikaa. Tunnen useita omistajia ja sijoittajia joita ei työt rasita. Lisäksi useita eri syistä eläkeläisiä. Työ ei enää välttämättä määritä elin tai tulotasoa. Samalla myös verotus muuttuu pakostakin. Työssäpysyminen antaa vapautta jossain määrin mutta työssäkäyvä kustantaa edelleen omasta mielestään liian paljon yhteiskunnan toimintoja. Mutta kiitos siitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rekat purkaa kuormat kerro mitenkä? ja mitä niihin rekkoihin tulee niin, ei mene kauan kun rikolliset ohjaa ne omiin tarkoituksiin ja ryövää lastin joten antaa olla se kauhukuva että rosvot myy suomessa kahvia tuhat euroa kilo.
Opetan edelleen kädentaitoja ja elämänhallintaa amattikolussa.
Jokuko vieläkin viitsii haaveilla jostain kivasta elämästä missä kaikki saa rahaa tekemättä mitään, vaikka selvää on ettei nuo kravattikaulat halua sallia mitään helpotuksia alaisilleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin lakialalla tekoäly aiheuttaa aikamoista pöhinää juuri nyt. Nimenomaisesti lakialalle suunnatut tekoälysovellukset tekevät rutiinihommia jo vähintään samalla luotettavuudella kuin ihminen. Moni tekee tekoälyn avulla tunnissa tai parissa saman homman kuin aikaisemmin koko työpäivän aikana. Koska työmäärä ei mitenkään mystisesti kasva, niin tästä seuraa tarvittavan ihmistyön määrän putoaminen murto-osaan entisestä. Ei mikään firma pidä neljää ihmistä tekemässä töitä kahta tuntia päivässä, kyllä se niin menee että paras niistä neljästä jää, ja loput lähtevät. Valtavaa potkuaaltoa ei ole vielä tullut, ajan kysymys sekin kyllä vain on, mutta muutos näkyy jo aloitteleville juristeille avointen työpaikkojen määrän tuntuvana vähentymisenä.
Mä vähän luulen että lopulta käy niin että tekoäly vie just ne kivat ja keveet hommat ja ihmisille jää sitten vaan tyyliin vessanpöntön jynssäys....
Ei tule tapahtumaan ainakaan mun elämän aikana eli ei ole mun ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Jokuko vieläkin viitsii haaveilla jostain kivasta elämästä missä kaikki saa rahaa tekemättä mitään, vaikka selvää on ettei nuo kravattikaulat halua sallia mitään helpotuksia alaisilleen.
Ei me tavis ihmiset mitään alaisia siinä vaiheessa olla porvareille. Vaan asiakkaita. Robotit ovat heidän alaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan ainakaan mun elämän aikana eli ei ole mun ongelma.
No jos aiot kuolla tyyliin ensi vuonna. Mutta jos elät vaikka 5 vuotta tai enemmän, niin kyllä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin lakialalla tekoäly aiheuttaa aikamoista pöhinää juuri nyt. Nimenomaisesti lakialalle suunnatut tekoälysovellukset tekevät rutiinihommia jo vähintään samalla luotettavuudella kuin ihminen. Moni tekee tekoälyn avulla tunnissa tai parissa saman homman kuin aikaisemmin koko työpäivän aikana. Koska työmäärä ei mitenkään mystisesti kasva, niin tästä seuraa tarvittavan ihmistyön määrän putoaminen murto-osaan entisestä. Ei mikään firma pidä neljää ihmistä tekemässä töitä kahta tuntia päivässä, kyllä se niin menee että paras niistä neljästä jää, ja loput lähtevät. Valtavaa potkuaaltoa ei ole vielä tullut, ajan kysymys sekin kyllä vain on, mutta muutos näkyy jo aloitteleville juristeille avointen työpaikkojen määrän tuntuvana vähentymisenä.
Lakimiesten työ vähenee myös sitä kautta, kun ihmiset pystyvät kysymään lakineuvoja tekoälyltä juristin sijaan. Ja tekoäly laatii myös dokumentteja joita yleensä ovat juristit laatineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä elää haavemaailmassa. Terv rahtari
Mökeillään ja retkeillään lasten kanssa. Käydään museoissa ja taidenäyttelyissä. Ulkoillaan ja luetaan kirjoja.
Ei ole velkaa ja hajautetut sijoitukset tuottaa.