Vauva syntyi viikko sitten ja mies jo heti synnytyssairaalassa oli lähdössä omiin harrastuksiinsa
Kotona myös tarvitseva 2-vuotias taapero. Kotiuduttuani huomasin että taapero ei ymmärrä vauvan hauraudesta mitään.
Mites muiden miehet samassa tilanteessa, ovatko osanneet ns rauhoittaa esim ensimmäset viikot vai ovatko heti olleet ns menossa.
Näitä menoja tuntuu riittävän ja minä olen se rajoittaja. Mies puhuu kavereilleenkin "en tiedä pääsenkö"
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla on viikon vanha vauva ja olet vauvapalstalla?
Mitä itse täällä teet? Onko edes vauvoja?
Vierailija kirjoitti:
Lähdet itse harrastuksiin samalla tavalla. Huoltajuus ja vastuu jakautuvat 50/50 isän ja äidin kesken.
Juurikin näin. Kävelee vain ovesta ulos ja lähtiessä sanoo miehelle että tulen parin tunnin päästä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin mies oli kuumeisesti lähdössä treeneihinsä,kun olimme synnärillä ja olin kovissa kivuissa (4cm auki). Ei lähtenyt sillä kertaa, mutta omat harrastuksensa olivat myöhemmin tärkeämmät,kuin lastenhoito/parisuhde. Minusta kyse on puolison kunnioituksesta, tai oikeastaan sen puutteesta,kun puoliso arvottaa harrastukset(kin) perheen edelle. On tottakai ok kummallakin puolisolla olla harrastuksia ja omaa aikaa,mutta tilannetajua tulisi olla. Tarinani loppu oli, että hyväksyin kunnioituksen puutetta 20 vuotta ja sitten nostin kytkintä. Kannattaa puhua omista tuntemuksista miehellesi ja jos tajuaa,niin hyvä. Jos ei,niin mieti haluatko jatkossakin jäädä lastesi kanssa 'kakkosiksi' miehen valitessa kaiken muun teidän edelle.
Miten aloittaisin puheen, koska yleensä jos avaan suuni vaikka "pettymyksestä jhnk asiaan" niin mies sitten kuulema "aina tuottaa minulle pettymyksen, ei osaa mitään, tässäkin epäonnistui" jne. Uhriasenne.
Ap
Eli ensimmäisen kanssa omit lapsen ja teit kaiken yksin. Nyt sitten ihmettelet kun mies käyttäytyy kuten käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
First things first ja hyvistä kavereista kannattaa pitää kiinni, kyllä sinä pärjäät kakrujen kanssa siellä kotona.
T: Miehesi
First things first ja hyvistä MITÄ sönkötät! Ollaan Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten toimi taaperonne syntyessä?
2 lasta on eri kuin 1. En tarvinnut miestä niin paljon silloin.
Ap
No jos sä et ekan keran kanssa miestä tarvinnut, niin mieshän on juuri sen käytösmallin oppinut ja siksi se nyt samalla tavalla rientääkin harrastuksiin. Ihan oman mokan oot tässä tehnyt, ja nyt tarttee tehdä korjausliikettä, jos haluaa asian olevan eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen mies ei tule viemään lapsia hoploppeihin ikinä. Sille oma elämä on tärkeämpi.
Kyllä vie. Tosin yllätti suhtautuminen.
Tai sitten hän ei vaan tajua. Ajattelin nyt että jos 2 ensimmäistä viikkoa rauhoitettaisiin täysin perhe-elämään. Se on kuitenkin aika lyhyt aika.
Ap
Mitä mies sanoi kun kerroit hänelle että ajattelit teidän molempien olevan kotona ekat kaksi viikkoa?
Aika fiksu mies jopa! Itse olen totellut niinkuin vaimo käskee ja nyt lapset 13v. Muistan kun vaimo sanoi että saat opetella olemaan kotona. Jouduin luopumaan harrastuksista, ystävistä kaikesta kulkemisesta, en ole käynyt kohta 14 vuoteen kertaakaan ulkona kavereiden kanssa, en enää niissä harrastuksissa mitä oli. Nyt mietin tosissani avioeroa, elämä on ollut per.seestä. toiset tulee menee ja kulkee, näkee ystäviä jne. Itse en saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin mies oli kuumeisesti lähdössä treeneihinsä,kun olimme synnärillä ja olin kovissa kivuissa (4cm auki). Ei lähtenyt sillä kertaa, mutta omat harrastuksensa olivat myöhemmin tärkeämmät,kuin lastenhoito/parisuhde. Minusta kyse on puolison kunnioituksesta, tai oikeastaan sen puutteesta,kun puoliso arvottaa harrastukset(kin) perheen edelle. On tottakai ok kummallakin puolisolla olla harrastuksia ja omaa aikaa,mutta tilannetajua tulisi olla. Tarinani loppu oli, että hyväksyin kunnioituksen puutetta 20 vuotta ja sitten nostin kytkintä. Kannattaa puhua omista tuntemuksista miehellesi ja jos tajuaa,niin hyvä. Jos ei,niin mieti haluatko jatkossakin jäädä lastesi kanssa 'kakkosiksi' miehen valitessa kaiken muun teidän edelle.
Miten aloittaisin puheen, koska yleensä jos avaan suuni vaikka "pettymyksestä jhnk asiaan" niin mies sitten kuulema "aina tuottaa minulle pettymyksen, ei osaa mitään, tässäkin epäonnistui" jne. Uhriasenne.
Ap
Älä sitten puhu vaan toimi. Kun tiedät, mihin aikaan mies on lähdössä harrastukseensa, lähde itse hetki ennen sitä tai heti hänen tultuaan. Jätät miehen hoitamaan lapsi ilmen ennakkonneuvotteluja tai sopimisia, kuten hänkin tekee . Tämä varmasti havahduttaa hänet puhumaan.
Tuollaiset miehet eivät ansaitsisi tulla iseiksi. Miten esikoisen kanssa oli? Oliko silloinkin vaan miehen menot ja harrastukset ja sinä olit yksin vastuussa lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Aika fiksu mies jopa! Itse olen totellut niinkuin vaimo käskee ja nyt lapset 13v. Muistan kun vaimo sanoi että saat opetella olemaan kotona. Jouduin luopumaan harrastuksista, ystävistä kaikesta kulkemisesta, en ole käynyt kohta 14 vuoteen kertaakaan ulkona kavereiden kanssa, en enää niissä harrastuksissa mitä oli. Nyt mietin tosissani avioeroa, elämä on ollut per.seestä. toiset tulee menee ja kulkee, näkee ystäviä jne. Itse en saa
Kyllä se kuule on niin, että kun lapsia tulee, niin ne menee sijalle 1. Ne harrastukset ja omat menot hoidetaan sitten jotenkin puoliksi.
Muista AP sellainen asia. Miehen kuuluu myös osallistua. Mutta ne miehen harrastukset eivät ole sinulta pois vaan jopa enemmän sinulle. Ystävät, harrastukset jne. Tuovat myös miehelle voimia toimia lasten ja sinun kanssasi. Mene itsekkin välillä niin huomaat kuinka rentouttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko tämä trolli?
Vierailija kirjoitti:
Muista AP sellainen asia. Miehen kuuluu myös osallistua. Mutta ne miehen harrastukset eivät ole sinulta pois vaan jopa enemmän sinulle. Ystävät, harrastukset jne. Tuovat myös miehelle voimia toimia lasten ja sinun kanssasi. Mene itsekkin välillä niin huomaat kuinka rentouttaa.
Kyllä ne on silloin pois, jos mies harrastaa ennemmin kuin on perheensä kanssa, kun kotona on vastasyntynyt ja taapero!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo jos sä et ekan keran kanssa miestä tarvinnut, niin mieshän on juuri sen käytösmallin oppinut ja siksi se nyt samalla tavalla rientääkin harrastuksiin. Ihan oman mokan oot tässä tehnyt, ja nyt tarttee tehdä korjausliikettä, jos haluaa asian olevan eri tavalla.
Niin paljon silloin.. osaatko lukea? Siis ajatellaan asia ihan käytännön kannalta. On yksi vastasyntynyt jos syö, kakkaa, pissaa, nukkuu. Voit itsekin nukkua välillä päiväunia. Niin pitäisikö miehen olla koko ajan päivystämässä kotona tilannetta?
Ap
Olisi varmaan pitänyt jo etukäteen käydä tuo keskustelu, mitä toivot mieheltä. Varsinkin, jos ensimmäisen kohdalla et odottanut samaa. Jos miehellä ei ole kokemusta kahden pienen hoitamisesta, hän saattaa ajatella, että vauva menee siinä sivussa. Hän ei ole synnyttänyt, joten fyysisestä toipumisesta ja hormoneista hän ei ymmärrä mitään, ellet kerro.
Pysy rauhallisena ja kerro vain,miltä sinusta tuntuu ja mitä toivoisit puolisoltasi. Uhriutuminen on manipulointia ja sinun ei siihen tarvitse alistua. Mikäli miehesi aloittaa itsensä sättimisen, voit kysyä, että tuntuuko sinusta oikeasti siltä ja ehdottaa, että mikäli näin tuntee,niin tulisiko toimintatapojaan sitten muuttaa, ettei tuntisi osaamattomaksi ym. itseään. Toivon, että miehesi tajuaa tilanteen teidän kaikkien neljän kannalta ja asettaa sinut ja lapset etusijalle. Harrastuksiin ehtii kyllä. Vanhemmuus ei myöskään ole mikään valtataistelu, mitä täällä joku ehdottaa. Edelleen molemmilla vanhemmilla tekee hyvää olla välillä omaa aikaa, ja parisuhdeaikaa,mutta vauva-aika on tosi lyhyt ja 2-vuotiaalle on tärkeä myös saada kovasti huomiota, ettei koe jäävänsä pikkusisaruksen takia paitsi huomiosta. Jos vanhemmat kilpailee,kumpi enemmän juoksee ovesta omiin menoihinsa, siitä kärsii ennen kaikkea lapset ja myös parisuhde.
Mitä jos pumppaat maitoa pulloon ja sanot, että sinä lähdet vuorostasi nyt ulkoilemaan. Lähdet vaikka kävelylenkille jonkun kaverin kanssa, ja mies hoitaa lapsia yksin kotona.
Lenkin jälkeen sanot heti miehelle, että lasten hoitaminen yksin ei ole sinusta kivaa ja sovitte, että jatkossa lapsia hoidetaan yhdessä ja menoja vähennetään. Se pitää sanoa ukolle suoraan, koska miehet eivät mitään tajua itse. Vaarana tuossa on, että mies ottaa ulkoilusi niin, että nyt kun sinäkin olet päässyt ulos, niin hänkin voi harrastaa mielin määrin. Eli pitää sanoa, että jatkossa lapset hoidetaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen mies ei tule viemään lapsia hoploppeihin ikinä. Sille oma elämä on tärkeämpi.
Kyllä vie. Tosin yllätti suhtautuminen.
Tai sitten hän ei vaan tajua. Ajattelin nyt että jos 2 ensimmäistä viikkoa rauhoitettaisiin täysin perhe-elämään. Se on kuitenkin aika lyhyt aika.
ApMitä mies sanoi kun kerroit hänelle että ajattelit teidän molempien olevan kotona ekat kaksi viikkoa?
En muista yhtään.
Ap
Tämä ei ole uutta. Joku mies hiljattain palstalla selitti että naiset nauttii siivoamisesta ja toisten palvelemisesta.