Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäinen kaverini innostuu kaikesta, mistä teini-ikäinen tytärkin

Vierailija
20.09.2026 |

En oikein osaa kommentoida hänen juttujaan. Hän innostuu nuorisojutuista, muodista, mitä niitä nyt on alle parikymppisten maailmassa. Elää vahvasti mukana ja ihailee ääneen ja usein. Ymmärrän hyväksynnän ja pidän hyvänä, ettei hän esim. paheksu, mutta tuo ihannointi mykistää minut, koska en halua teeskennellä tai tulla vedetyksi vastentahtoisesti mukaan ja olla siis feikki. Miten kommentoida vai olisiko vaikeneminen "hyvä reaktio" vai mikä? 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa vain, että paheksutaan joukolla tätä kaveria, joka ei tajua, että hänen pitää olla AIKUINEN ja käyttäytyä AIKUISEN tavoin ja kätkeä kiinnostuksenkohteensa. Ainoastaan ap:n LAPSELLA on oikeus kiinnostua asioista joista haluaa, koska hän TEINI. 

Vierailija
42/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi kysyä kaveriltaan, onko kaveri mahdollisesti vähän läheisriippuvainen tytöstään, "näitähän sattuu".

Oletan nyt ettei tässä ole kyse sellaisesta nuoresta, joka omasta tahdostaan innoissaan kuuntelee itseään vanhempien sukupolvien musaa esim. grungea. Sellaisiakin nuoria tiedän.

Vanhempien sukupolvien musaa? Onkohan se nyt kovinkaan yleistä että keski-ikäinen kuuntelee vain nuoruusvuosiensa musiikkia? 

Tarkoitatko että 45v iässä levylautaselle vaihtuu Eikka Grön ja Kutri Heluna 🤣 Tuskin sentään. 

Itse jo 60v ja kuuntelen laidasta laitaan musiikkia. Eniten 60/70-lukujen musiikkia koska se nyt oli musiikin paras aikakausi. Runsaasti myös vanhaa jazzia, bluesia sekä klassista musiikkia. Vanhempaa metallia mös .  Nykymusa on aivan paskaa, sitä ei jaksa kuunnella edes radiosta.

Ai jos keski-ikäinen ei jaksa kuunnella Dingoa, Modern Talkingia, Nirvanaa yms. niin sitten vaihtoehtona nähdään vain boomeri-iskelmä? Erikoinen tulkinta sinulla. 

Dingo, Nirvana ja sokerina pohjalla Modern Talking. Noihan on juuri boomeri-iskelmiä. Nykynuorille sama kuin Erkki Junkkarinen oli aikanaan sinulle. Nolointa mahdollista musiikkia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten suhtautua kaverina, mutta tyttärenä muistan sen olleen äääääärimmäisen noloa ja rasittavaa. Luulen että teinit melkein tarvitsee sen "mutsi ei tajuu" kokemuksen voidakseen tuntea tervettä erillisyyttä ja itsenäisyyttä, eli voivat tehdä, ihailla ja hankkia myös asioita joista vanhemmat ei ole täysin samaa mieltä.

Hassua, minä taas yritin saada äitini kiinnostumaan asioista, joista olin innostunut. Yleensä huonolla menestyksellä, mutta kyllä hän edes yritti.

En tiedä, mitä se sitten kertoo minusta, etten erityisemmin kapinoinut tai ottanut etäisyyttä. Varmaan jotain ikävää.

Vierailija
44/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi kysyä kaveriltaan, onko kaveri mahdollisesti vähän läheisriippuvainen tytöstään, "näitähän sattuu".

Oletan nyt ettei tässä ole kyse sellaisesta nuoresta, joka omasta tahdostaan innoissaan kuuntelee itseään vanhempien sukupolvien musaa esim. grungea. Sellaisiakin nuoria tiedän.

Vanhempien sukupolvien musaa? Onkohan se nyt kovinkaan yleistä että keski-ikäinen kuuntelee vain nuoruusvuosiensa musiikkia? 

Tarkoitatko että 45v iässä levylautaselle vaihtuu Eikka Grön ja Kutri Heluna 🤣 Tuskin sentään. 

Itse jo 60v ja kuuntelen laidasta laitaan musiikkia. Eniten 60/70-lukujen musiikkia koska se nyt oli musiikin paras aikakausi. Runsaasti myös vanhaa jazzia, bluesia sekä klassista musiikkia. Vanhempaa metallia mös .  Nykymusa on aivan paskaa, sitä ei jaksa kuunnella edes radiosta.

Ai jos keski-ikäinen ei jaksa kuunnella Dingoa, Modern Talkingia, Nirvanaa yms. niin sitten vaihtoehtona nähdään vain boomeri-iskelmä? Erikoinen tulkinta sinulla. 

Dingo, Nirvana ja sokerina pohjalla Modern Talking. Noihan on juuri boomeri-iskelmiä. Nykynuorille sama kuin Erkki Junkkarinen oli aikanaan sinulle. Nolointa mahdollista musiikkia

No ei todellakaan ole boomeri- musiikkia, vaan 70- luvuilla syntyneiden musiikkia. Mun boomeri-äiti (synt -42) kuunteli Abbaa ja Barbara Streisandia.

Mutta ap:lle. Pitääkö ystäväsi aidosti niistä oman teininsä pitämistä asioista itsekin, eikä vain yritä elää keski-ikäisenä uutta nuoruutta?

Vierailija
45/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta se taisi olla tässä pointtikin. Ettei kukaan 90-luvulla nuoruutensa viettänyt kuuntele pelkkää Nirvanaa loppuikänsä, eikä toisaalta vaihda yhtäkkiä Eino Gröniin kun täyttää 50.

Niiden nuoruusvuosien jälkeen on tullut monta vuosikymmentä kaikenlaista musiikkia, jota keski-ikäinenkin voi kuunnella. Vaihtoehdot ei siis ole Nirvana, Eino Grön tai tämän hetken teinipoppi.

Vierailija
46/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä, mitä se musiikki on, vaan siitä, että kaikkea ihaillaan teini-ikäisen tyttären kautta. Oli se musiikki, muoti, ilmiöt. Ap

Miksi puutut kenenkään elämään millään tavalla?

Jos luit avausviestini, kysyin vinkkejä, mitä kommentoida, kun en halua feikata innostunutta, kiinnostunutta jne. Mistään asiaan puuttumisesta tässä ei ole ollut kyse missään vaiheessa. Ap

Älä jaksa feikata. Pelkäät että sinut hylätään, jos kerrot mitä ajattelet? Olet koko ikäsi halunnut miellyttää muita suojautuaksesi heidän kielteisiltä tunteiltaan ja reaktioiltaan, ja olet muuttanut mielipiteitä keskustelukumppanin mukaan? Sinun on vaikea ja joissakin tilanteissa jopa mahdotonta sanoa ei, kun pelkäät, että jos kieltäydyt ja paljastat omia mielipiteitä,  sinut hylätään? Yrität nyt täällä jyrätä ja saada muut puolellesi, kun olet todellisuudessa sellainen nössö, joka vain haukkuu muita selän takana? Olet pesunkestävä narsisti. 

Vierailija
47/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan 40-50-luvulla syntyneet näitä kuunnelleet. Ne kuunteli etupäässä kotimaista tanssimusiikkia/iskelmää. 

Vierailija
48/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten suhtautua kaverina, mutta tyttärenä muistan sen olleen äääääärimmäisen noloa ja rasittavaa. Luulen että teinit melkein tarvitsee sen "mutsi ei tajuu" kokemuksen voidakseen tuntea tervettä erillisyyttä ja itsenäisyyttä, eli voivat tehdä, ihailla ja hankkia myös asioita joista vanhemmat ei ole täysin samaa mieltä.

Hassua, minä taas yritin saada äitini kiinnostumaan asioista, joista olin innostunut. Yleensä huonolla menestyksellä, mutta kyllä hän edes yritti.

En tiedä, mitä se sitten kertoo minusta, etten erityisemmin kapinoinut tai ottanut etäisyyttä. Varmaan jotain ikävää.

Eihän sellaisesta vanhemmasta tarvitsekaan irrottautua joka ei yritä pitää kiinni.

Mut on kiinnostumista ja kiinnostumista. Kuvittele että alkaisit pelata sulkapalloa, ja kertoisit siitä äidille, puolisolle tai kaverille. Tämän jälkeen se läheinen:

1. Kysyisi sinusta miten treenit sujui. Kiinnostuisi kun kerrot että tarvitset uuden mailan jossa on ominaisuudet x ja y. Tulisi katsomaan pelejäsi jos haluat. Ehdottaisi että voisitte joskus pelata yhdessäkin. Pohtisi että pitäisikö hänenkin rohkeammin kokeilla jotain uutta lajia.

2. Ilmoittautuisi sulkapallokurssille. Hankkisi itselleen tuplasti paremmat välineet kuin sinulla. Kertoisi miten hyvää sulkapallo tekee hänelle. Kertoisi millaisia keskusteluja kävi työpaikalla sulkapallosta kollegoiden kanssa. Hankkisi liput sulkapallokisoja katsomaan. Esittelisi omia sulkapallovälineitään aina kun vieraita tulee käymään. Ja kun sinä hoksaisit ettei sulkapallo ehkä ollutkaan sun juttu ja vaihtaisit suunnistukseen, tämä läheinen innostuisi suunnistuksesta, hankkisi suunnistuksen historiasta kirjan ja alkaisi pitää sinulle opettavaisia luentoja aiheesta.

Kiinnostuminen sinun kiinnostuksesta vs. kiinnostuksen kohteen "omiminen".

Vierailija
49/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuus on yliarvostettua. Jos et näyttele sitä aikuisuuden roolileikkiä Oscarin arvoisesti joudut helposti muiden arvostelun kohteeksi.

Mitä tahansa ap nyt pelkäätkin, repäise laastari irti. Kerran se vaan kirpaisee ja voi jatkaa sitä keskinkertaista epätäydellistä elämääsi yhtä kokemusta rikkaampana. 

Vierailija
50/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinillä (nyk. nuori aikuinen) oli yläkoulun musiikin tunnilla ihan opiskeltavana aiheena tutustua eri vuosikymmenten musiikkityyleihin/bändeiltä. Kokeessa piti tunnistaa soitetusta näytepätkästä musiikkikappale ja bändi. 

Viimeistään tässä vaiheessa teini innostui monesta vanhasta bändistä.

Opettaja oli näyttänyt youtube pätkän vuoden -88 Provinssirockista, jossa itsekin aikoinaan olin... piti vielä kotona tihrustaa näkyykö äitiä, ei näkynyt 🤣

Vierailija
51/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä, mitä se musiikki on, vaan siitä, että kaikkea ihaillaan teini-ikäisen tyttären kautta. Oli se musiikki, muoti, ilmiöt. Ap

Miksi puutut kenenkään elämään millään tavalla?

Jos luit avausviestini, kysyin vinkkejä, mitä kommentoida, kun en halua feikata innostunutta, kiinnostunutta jne. Mistään asiaan puuttumisesta tässä ei ole ollut kyse missään vaiheessa. Ap

Miksi sinun pitäisi innostua? 

Vierailija
52/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, kuntelen myös nykymusiikkia. En jämähtänyt kasarille. Kuuntelen musiikkia 50-luvulta lähtien.

Vierailija
53/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on teinityttö. Minusta on ihan normaalia olla kiinnostunut ja nauttia samoista asioista kuin tyttäreni. On minulla omat harrastukset myös ja hänellä omansa, mutta tehdään myös todella paljon yhdessä asioita. Ehkä äitiys on nykyisin erilaista. Olen elänyt jokaisen vaiheen lapsen mukana ja nauttinut niistä jutuista, joista hän on ollut kiinnostunut.

Tyttö puhuu minulle muuten hyvin paljon asioistaan eikä meillä ole mitään kuilua välissä. Teinin vanhemmuus on aika paljon helpompaa, kun meillä on aidosti yhteys eikä olla napit vastakkain joka asiasta.

Vierailija
54/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on uusiomiehelle melkein parasta elämää kun äiti on vielä nuorehko ja tytär teinikinkku.

Vierailija
55/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö nuorista yhtään mitään? 

Toisaalta mikä ihmeen Erkki Junkkarinen... kuuntelikohan häntä lähinnä 40-luvulla syntyneet, jos hekään? 

Vierailija
56/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä helvetin ongelma tässä sinulle on? Jos ystäväsi innostua, ei sinun tarvitse. Anna ystäväsi nauttia elämästä ja innostua ihan mistä itse lystää, se ei ole millään tavalla väärin eikä sinulta pois. Jos sinua ei kiinnosta niin voit todeta sen toiselle ja jos toinen ei ymmärrä ja tuputtaa (mitä tahansa, kuka tahansa, missä tahansa) niin ota etäisyyttä. Hänen innostumisensa ei silti kuitenkaan ole millään tavalla sinun ongelmasi joten kaiva se sitruuna perseestäsi ja elä elämääsi, ystäväsi selvästi niin tekee, kokeile sinäkin löytää itsellesi jotain innostavaa ja mielekästä niin ei tarvitse toisen asioista noin stressata. 

Vierailija
57/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nykyään on aika tavallista ettei vanhemman ja lapsen (esimerkiksi x- ja z-sukupolvi) välillä ole kovin isoa kuilua mitä tulee vaatteisiin, musiikkimakuun, viihteeseen. Tosin jos se keski-ikäinen pukeutuu johonkin Lolita-tyyliin niin se nyt ehkä menee yli... 

Ei mene mikään yli niin kauan kun noudataa pukeutumisessa lakisääteistä säädyllisyyttä, eli pitää intiimialueet peitettynä. Jokainen aikuinen kun on oikeutettu pukeutumaan ihan just niin kuin itse haluaa ja tykkää, eikä yhtään mikään lainmukaan sallittu "mene yli" vaikket sinä siitä tykkäisi ja sinusta aiukuisen tulisi pukeutua sinun hyväksymälläsi hillityllä tavalla. Sori mut et sinä sitä päätä eikä sitä sulta kysytä. Sulla on oikeus päättää vaan omista ja alaikäisten kakaroidesi kledjuista. Se mikä sulle on liikaa saa ihan rauhassa olla toiselle liian vähän. 

Vierailija
58/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse lapset nuorena, noin parikymppisenä, ja pakko myöntää, kun he olivat teini-iässä, innostuin hetkeksi bilettämään ja tavallaan elämään uudelleen nuoruutta. Vanhemman velvollisuudet hoidin silti. Nyt on ikää jo lähes 60, ja lasten kanssa muistellaan välillä yhteisiä bileitä. En tiedä, näyttikö nololle aikanaan, mutta eipä kiinnosta. Mitään haittaa tuosta ei ollut.

Vierailija
59/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö nuorista yhtään mitään? 

Toisaalta mikä ihmeen Erkki Junkkarinen... kuuntelikohan häntä lähinnä 40-luvulla syntyneet, jos hekään? 

1930-luvulla syntyneet vanhempani kuuntelivat Erkki Junkkarista. Olivat kovia käymään lavatansseissa.

Vierailija
60/64 |
20.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut vaatteeni samoista kaupoista viimeiset 20v. Nyt teinini on tykästynyt samoihin merkkeihin ja monella tapaa myös samoihin harrastuksiin ja kiinnostuksen kohteisiin kuin minä. Minusta se on ihanaa, vaikka en koskaan tällaiseen lasta mitenkään yrittänyt opettaa. Ap:n silmään voi vaikuttaa siltä, että minä innostun teinin jutuista, vaikka oikeasti innostun siitä, että teini pitää kanssani samoista asioista.

Ap vaikuttaa muutenkin ihmiseltä, että joka vaan halveksuu toisia naisia ja erityisesti äitejä. Jotenkin todella negatiivinen kuva tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi