Miksi tätä NANCY SPUNGENIA sanotaan "punk-prinsessaksi"?
Kuva:
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/gettyimages-877511810.jpg?r…:*
Täti selvästi laittoi tukkaansa, meikkasi huolella ja pukeutui seksikkäästi korsetteihin ja verkkosukkiin. Oikeilla punkkarinaisilla oli kalju pää, likaiset roikkuvat vaatteet, metalliromua yllään ja meikki sutattu pitkin naamaa.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat vanhemmatkin jo kuolleet. Kirjan kirjoittanut äiti vuonna 2024. Siskonsa on vielä elossa ja varsin menestynyt urallaan. Oikein oma wikipediasivukin. Muistan että kirjan lukeminen oli kyllä suuri kokemus teini-ikäiselle. Todella surullinen kohtalo nuorella tytöllä.
Ei tainnut mennä vuosiluku oikein. Olen lukenut tän ysärin alussa.
Ihan oikea vuosi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Clashin Joe Strummer oli diplomaatin poika, Pelle Miljoona luokanopettaja, mikään köyhien juttu punk ei ollut. Rock muuttui progen myötä liian monimutkaiseksi. Punkin idea oli, että kuka tahansa saattoi soittaa, vaikka ei ollut virtuoosi.
Joel Hallikainen oli televisiotähti.
Costello Hautamäki soitti aluksi Sensuuri nimisessä punk-yhtyeessä. Paljon on muusikkoja, jotka siirtyivät 80-luvulla valtavirran rockiin mm . Eppu Normaali. Eikös punkin käynnistänyt Ramones 1976, tulivat keikalle Englantiin. Ramones säilytti tyylinsä aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat vanhemmatkin jo kuolleet. Kirjan kirjoittanut äiti vuonna 2024. Siskonsa on vielä elossa ja varsin menestynyt urallaan. Oikein oma wikipediasivukin. Muistan että kirjan lukeminen oli kyllä suuri kokemus teini-ikäiselle. Todella surullinen kohtalo nuorella tytöllä.
Nancyn veli David Spungen taitaa myös olla vielä elossa, syntynyt 1961. Sisar Susan (Suzy) on syntynyt 1959.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea vuosi on.
Deborah Spungenin kirja "And I Don't Want to Live This Life" on kylläkin vuodelta 1983, olen itse lukenut sen ensimmäisen kerran 1980-luvun lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vicious kuoli 4kk Nancyn jälkeen. Ei siis koskaan taidettu saada juttua tutkittua sekö Nancyn puukotti vai joku muu. Ihmetyttää että kuolema lopetti koko jutun tutkinnan vaikka yksi epäilys oli että joku muu olisi Nancyn puukottanut. Ilmeisesti sitten todisteet Sidiä vastaan olivat niin vahvat.
Sid ei muistanut mitään kun oli niin heroiinitokkurassa. Ehkä tappoi, ehkä ei. Todennäköisesti kuitenkin tappoi. Sid itse tuli raiskatuksi mustien jengiläisten toimesta Rikers island-vankilassa tutkintavankina. Hän pääsi vastaamaan vapaalle, mutta tööttäsi överit koska pelkäsi että joutuu takaisin sinne pitkäksi aikaa.
Mikä yllätys että apinalauma ollut taas heilumassa munineen.
Se, mikä on erilaista tänä päivänä verrattuna omaan punk-nuoruuteni aikaan, on silmiin pistävä rasismi, mitä ei tuolloin ollut. Ainakaan punk-piireissä. Punkiin kuului suvaitsevaisuus. Jengi sai olla mitä oli ja taustaltaan mitä vain, tärkeintä oli mitä oli korvien välissä, ei väri naamalla. No, olihan tuolloin skinit, jotka olivat nasseja, mutta he olivat suht pieni ja säälittävä porukka. Tämän päivän suomalainen suvaitsemattomuus ja rasismi olisi tuolloin ollut täysin tuomittavaa punk-piireissä. Ja eiköhän se ole tämänkin päivän punkkareiden keskuudessa asia, mistä ei tykätä.
Ja Nancy Spungen ei kiinnostanut minua aikoinaan. Minusta hän ei ollut mitenkään punk - ei punk tarkoita totaalista rappiolla oloa.
No montako esimerkiksi tummaihoista kuului tähän teidän hilpeään punk-kerhoon?
Tuo tuollainen on sinusta jotenkin oleellista? Hilpeä punk-kerho - no oltiinhan me hilpeitäkin. Ja kun nyt miettii, niin vaikka olimme huolissamme maailmanrauhasta, Reaganista, Thatcherista jne. niin ei ilmapiiri Suomessa ollut näin raskas kuin nyt. Vaikka mm. nuorisotyöttömyys oli tapetilla, niin niin ei henki ollut kuitenkaan täysin näköalaton ja toivoton, kuten nyt. Eikä ollut etenkään sellaista työttömien ja köyhien halveksuntaa, vihaa ja leimaamista, mitä tänä päivänä on. Ja sanonpa ääneen, että tänä päivänä tuntuu, että persut ovat vieneet Suomen jonnekin merkilliseen synkkyyteen, mitä ei välttämättä ollut edes sota-aikana. Sota-aikanakin suomalaiset pitivät yhtä ja jälleenrakensivat maata. Tämän päivä vihamielisyys ja ihmisten jaottelu puuttui. Siksi tulee välillä ikävä jonnekin kasarille. Tuntuu, että olemme menneet kansana ja koko ihmiskuntana taakse päin kehityksessä. 1980-luvulla oli vielä jonkinlaista kehitysuskoa ilmassa, vaikka oli vaikeaakin, niin kaikki uskoi, että tulevaisuus on parempi. Ja tosiaan, emmepä arvanneet, että tulee vielä Reaganiakin pahempi jenkkipressa. Reaganhan oli kiltti ja harmiton naapurinsetä mielipuoli-Trumpiin verrattuna.
Ja nyt kysymykseesi: tuolloin Suomessa ei ollut vielä paljon maahanmuuttajia - Vietnamin venepakolaiset olivat ehkä ensimmäisiä. Ja vielä sitä aiemmin varmaankin mm. Chilen sotilasjunttaa paenneet. Olimme avoimia ihmisyydelle, ei meillä ollut mitään rajoituksia ihmisen hipiälle. Enemmänkin olimme uteliaita tutustumaan vieraisiin kulttuureihin, kun maailma oli vielä paljon suljetumpi kuin nyt. Ihmiset eivät matkustaneet samassa määrin, eikä etenkään ollut nettiä avartamassa maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea vuosi on.
Deborah Spungenin kirja "And I Don't Want to Live This Life" on kylläkin vuodelta 1983, olen itse lukenut sen ensimmäisen kerran 1980-luvun lopulla.
Julkaisuvuodesta ei ollut kyse vaan äitinsä kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Jo tuon genren nimen pitäisi itsestäänselvänä kertoa kaikille mistä siinä on kyse. Ei kauheasti sovellu tuollaisen nimen alle joku Nietzscheä lueskeleva rauhanaktivistiporukka. Kuulostaa enemmän joltain hippiliikkeeltä kuin renttuilevalta katusakilta.
Itse olin punk-piireissä jonkun verran mukana 2000-luvulla ja ei ne sillonkaan rähinäporukoita ollu.
Että kyllä siellä on monenlaista, niinkuin kaikissa alakulttuureissa on. Ja toki siitä en lähde väittelemään, että mitä se homma yleisesti oli silloin kun koko punk-aate oli saanut juuri alkunsa, ei sillä mun mielestä ole niin väliäkään, kun aikaa kuluu, niin tottakai asiat kehittyy eteenpäin, niin käy kaikessa muussakin.
Ihan turha tapella että "mikä on se oikea alkuperäinen", kun fakta on, että eri variaatioita vuosikymmenien varrelta jokatapauksessa löytyy.
Ja ihmisillä on muutenkin monta puolta, miksi ei voisi lukea Nietzcheä, polttaa tupakkaa, juoda kossua, kuunnella suompunkkia, pitää vihreää irokeesiä ja osallistua rauhanmarssiin? Ei yhtään mikään estä yhtä ihmistä toteuttamasta tuota kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea vuosi on.
Ööö, vuosi ei ole oikein. Mulla on Deborah Spungenin Nancysta kovakantinen painos kuvaliitteellä vuodelta 1984, pokkari vuodelta 1991 ja kovakantinen kuvaton painos vuodelta 2002.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea vuosi on.
Ööö, vuosi ei ole oikein. Mulla on Deborah Spungenin Nancysta kovakantinen painos kuvaliitteellä vuodelta 1984, pokkari vuodelta 1991 ja kovakantinen kuvaton painos vuodelta 2002.
Minäkin luin sen kirjoittajan tekstin väärin, sitten googletin niin hän ilmeisesti tarkoitti että Nancyn äiti kuoli vuonna 2024, eikä että hän kirjoitti kirjan silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo tuon genren nimen pitäisi itsestäänselvänä kertoa kaikille mistä siinä on kyse. Ei kauheasti sovellu tuollaisen nimen alle joku Nietzscheä lueskeleva rauhanaktivistiporukka. Kuulostaa enemmän joltain hippiliikkeeltä kuin renttuilevalta katusakilta.
Itse olin punk-piireissä jonkun verran mukana 2000-luvulla ja ei ne sillonkaan rähinäporukoita ollu.
Että kyllä siellä on monenlaista, niinkuin kaikissa alakulttuureissa on. Ja toki siitä en lähde väittelemään, että mitä se homma yleisesti oli silloin kun koko punk-aate oli saanut juuri alkunsa, ei sillä mun mielestä ole niin väliäkään, kun aikaa kuluu, niin tottakai asiat kehittyy eteenpäin, niin käy kaikessa muussakin.
Ihan turha tapella että "mikä on se oikea alkuperäinen", kun fakta on, että eri variaatioita vuosikymmenien varrelta jokatapauksessa löytyy.
Ja ihmisillä on muutenkin monta puolta, miksi ei voisi lukea Nietzcheä, polttaa tupakkaa, juoda kossua, kuunnella suompunkkia, pitää vihreää irokeesiä ja osallistua rauhanmarssiin? Ei yhtään mikään estä yhtä ihmistä toteuttamasta tuota kaikkea.
"Ja ihmisillä on muutenkin monta puolta, miksi ei voisi lukea Nietzcheä, polttaa tupakkaa, juoda kossua, kuunnella suompunkkia, pitää vihreää irokeesiä ja osallistua rauhanmarssiin? Ei yhtään mikään estä yhtä ihmistä toteuttamasta tuota kaikkea."
Juuri näin. Tässä hienosti kiteytettynä se, mitä minä monisanaisesti olen täällä yrittänyt selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvassa on Nancy Debbie Harryn seurassa. Kuppi ja rööki maistuu mutta kovin punk ei ole kumpikaan.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQE2zUoso1eKpv51tZ…
Eikös Debbie Harry sanonut ettei Nancysta pitänyt kukaan.
Please kill me -punkmuistelussa kerrottiin, että Sid alkoi olla Nancyn kanssa, koska se ärsytti muita. Jos muut olisivat teeskennelleet pitävänsä Nancysta niin Sid olisi lopettanut suhteen alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Nancy ja Christiane F kirjat kyllä jääneet mieleeni ikuisiksi ajoiksi. En ehkä halua lukea niitä uudelleen ollessani jo näin vanha. Pelkään pahoin että muuttaisi kokemustani niistä. Ne kolahtivat juuri siinä iässä kun ne luin. 80-90-luvulla.
Christiane kirjoitti jatko-osan Minun toinen elämäni, suomennettu kymmenisen vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan tietää soijapunkkareiden alalajin. Yheksäkyluvun alussa ne alkoivat ilmestyä katukuvaan ja kapinoivat lähinnä tärvelemällä luokkatovereiden nahkatakkeja ja kenkiä samalla vegaaniuttaan korostaen. Se huuto kun ruokalassa ei saanutkaan vain ilmoittamalla kasvisruokaa. Unohtamatta röökin polttoa ja kiljun juomista. Niin ja isojen ympyröityjen a-kirjainten piirtelyä kouluvihkoihin.
Soijapunkkari? Persu on keksinyt uuden termin ja muutenkin täyttä paskaa koko teksti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvassa on Nancy Debbie Harryn seurassa. Kuppi ja rööki maistuu mutta kovin punk ei ole kumpikaan.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQE2zUoso1eKpv51tZ…
Please kill me -punkmuistelussa kerrottiin, että Sid alkoi olla Nancyn kanssa, koska se ärsytti muita. Jos muut olisivat teeskennelleet pitävänsä Nancysta niin Sid olisi lopettanut suhteen alkuunsa.
Ei kuulosta kovin uskottavalle. Nancy ei ollut yhtään hullumman näköinen ja jenkkilän ihmemaasta. Miksei olisi tykännyt Nancysta? Myöhrmminhän he olivat täysin riippuvaisia toisistaan. Sid kutsui Nancya "äidiksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikea vuosi on.
Minäkin luin sen kirjoittajan tekstin väärin, sitten googletin niin hän ilmeisesti tarkoitti että Nancyn äiti kuoli vuonna 2024, eikä että hän kirjoitti kirjan silloin.
Selvästihän tuossa niin lukee, että äiti kuoli v. 2024, kun lukee edellisenkin lauseen.
Ei kukaan pitänyt Debbiestäkään. Mutta hänessä oli Sitä Jotain. Karisma sai ihmiset hakeutumaan seuraan ja hyväksyntää.