Omakotitalojen hinnat tippuvat 10% vuosivauhtia ja silti pyyntihinnat ovat edelleen taivaissa
Mitennsaada myyjät ymmärtämään, että se kotisi jota myyt ei ole enää uudiskohde vaan energia/katto/täsmäremonttia odottava vanha rämä josta et voi pyytää samaa hintaa millä ostit sen.
Hinnat ovat tippuneet 2021 tasosta jo viidenneksen.
Lyhyellä matematiikalla puhutaan jopa 100 000 eurosta perushintaisissa 300 000-400 000 aikoinaan maksaneista kohteista. Se on totuus, tarkoitus ei ole satuttaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaikki tempat on tehty jo plus salaojat tänä vuonna.
Mutta tottakai myyn ap:lle vaikka alihintaan. Ressukka.Et myy minulle vaan myyt markkinaan, joka on kokoajan laskeva. Se nykyinen 10 prosenttia alennusta vuodessa osuu myös teidän asuntoonne, mutta niihin kohteisiin joissa ei remppoja ole tehty seuraus on se että ei mene kaupaksi. Joku voi siis ostaa asuntonne 2021 tasosta laskien 100 000e halvemmalla, koska se on tosiasia, fakta, markkinatilanne.
Jos ok talo on alle 15v vanha ja sijainti on haluttu, ei sen arvo ole laskenut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ostohousut ollut jalassa monta vuotta. En ole meidän alueella juuri hintojen laskua huomannut. Omaa ei viitsi myydä ennen kuin uusi löytyis. Kyllä tässäkin pärjää...
Sama meillä. 10 vuotta etsitty asuntoa. Ei löydy sopivaa mistään. Ollaan jo luovutettu ja päätetty, että asutaan tässä. Tämäkin on omistusasunto, mutta liian pieni meidän perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tottakai myyn ap:lle vaikka alihintaan. Ressukka.Et myy minulle vaan myyt markkinaan, joka on kokoajan laskeva. Se nykyinen 10 prosenttia alennusta vuodessa osuu myös teidän asuntoonne, mutta niihin kohteisiin joissa ei remppoja ole tehty seuraus on se että ei mene kaupaksi. Joku voi siis ostaa asuntonne 2021 tasosta laskien 100 000e halvemmalla, koska se on tosiasia, fakta, markkinatilanne.
Jos ok talo on alle 15v vanha ja sijainti on haluttu, ei sen arvo ole laskenut yhtään.
Saahan sitä itseään pettää jos niin haluaa :)
AP taitaa uskoa Joulupukkiin ihan oikeasti. Seuraavaksi AP kertoo olevansa varmaan rakennustekniikan DI. AP:n tuloilla ei ajeta edes sitä vanhaa Toyotaa pihaani ilman että soitan poliisit. Pysy siellä neukkukuutiolähiössä niin tulee vähiten vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
AP taitaa uskoa Joulupukkiin ihan oikeasti. Seuraavaksi AP kertoo olevansa varmaan rakennustekniikan DI. AP:n tuloilla ei ajeta edes sitä vanhaa Toyotaa pihaani ilman että soitan poliisit. Pysy siellä neukkukuutiolähiössä niin tulee vähiten vahinkoa.
Onko kaikki rahat kiinni omakotiladon seinissä kun noin visottaa :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aikaa odottaa. Turhaan yrittävät pitää hintoja ylhäällä, ei niitä kukaan sellaisella pyynnillä osta. Jossakin vaiheessa on nöyrryttävä ja sitten minä ostan pilkkahintaan ;:D
Melko harvoin sellaista pakkoa tulee.
Myydään sitten kun omistaja kuolee, eikä perijöistä kukaan halua itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri tämä on se harhakäsitys jota AP haluaa aloituksessaan korjata. Kyse on markkinasta, ei jostain sinun fiiliksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Nimi löytyy lehdestä kun verotiedot julkaistaan. Maksan niitä sun terveyskeskuskäyntejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri tämä on se harhakäsitys jota AP haluaa aloituksessaan korjata. Kyse on markkinasta, ei jostain sinun fiiliksestä.
Meillä tehtiin 15 vuotta vanhaan taloon jo putkiremontti. Oli pakko tehdä, kun putket vuosivat.
No, kannattaa aina tinkiä ja tehdä järkeviä valintoja asuinpaikan suhteen.
Me ostimme 93 tonnilla omakotitalon, jonka alkuperäinen hintapyyntö oli 150k hujakoilla. Järvi vieressä, pihasauna ja palvelut noin kilometrin säteellä.
Toki pienempi kaupunki, mutta ei missään Lapin perukoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Nimi löytyy lehdestä kun verotiedot julkaistaan. Maksan niitä sun terveyskeskuskäyntejä.
Sitä suuremmalla syyllä. Sehän on hyvin yleistä suurituloisillakin, että kaikki mitä tulee, myös menee.
Mikä hiton pyyntihinta? Oletko metsästämässä? Hintapyyntö sen on oltava. Ikinä en minun asuotoa antaisi myytäväksi välittäjälle, joka käyttää metsästystermejä.🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ihmettelen kun täyttä remonttia vaativasta vuokratontilla sijaitsevasta omakotitalosta pyydetään satoja tuhansia... Helsingissä siis.
Helsongissä pelkkä okt tontti voi maksaa 0,5 - 1 miljoonaa.
Tässä esimerkissä oli vuokratonti. Maksatko siitä 0,5-1 miljoonaa?
Yhtä lailla se vuokratontti on arvokas, jos se on hyvällä sijainnilla, koska voimassa oleva vuokrasopimus oikeuttaa moniin oikeuksiin ja etuihin. Talolla säilyy arvo, vielä sopimuksen päätyttyä, joko se lunastetaan tai jatketaan sopimusta. Ei niitä taloja myydä alihintaan.
Ahaa, yhtä arvokas kun kaupunki päättää sopimuksen päätettyä nelinkertaistaa tontin vuokran.
Eihän, vaan se jatkuu niillä ehdolilla mitä aikoinaan on sopimuksessa sovittu. Tietysti, jos joskus on niin hölmön sopimuksen tehnyt, niin sitten nelinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuossa se ristiriita että uudisrakentaminen kallistuu koko ajan, eli 500 000 maksaa uuden talon rakentaminen ja 200 000 voi saada iänikuisesta vanhasta.
Uudisrakentamisen hinta ei kuitenkaan hirveästi ole laskemassa kun materiaalien hinnat vain nousevat ja palkat myös ja datakeskukset vievät kohta työtntekijätkin.
Eikä maksa. Alle 200000€ saa avaimet käteen periaatteella uuden talon. Suurin osa suomalaisista omakotitaloista ei ole mitään 500k€ kivitaloja vaan korkeintaan tiilivuorattuja homepesiä.
Kaverini varasi Oulusta erillistalon. Maksaa 240 000 euroa. Neliöitä vai 82. Me rakennettiin itse vuokratontille 2014 aloitettiin. Perustukset ja maatyöt ostettiin, talofirma pystytti seinät ja katon alushuovalle. Siitä eteenpöin kaikki itse, patsi sähkötyöt ja putkiasentaja liittu putket. 260 000 meni rahaa. On tosin lämmin autotalli ja maalämpö. Arvaisin, että rakentamisen hinta on tämän jälkeen vain noussut, joten ei 200 000 saa avsimet käteen taloa kuten joku täällä väitti. Ehkä 60 neliöisen saisi.
Sain vanhempieni omakotitalon ennakkoperintönä. On aika siistiä tuoda uusi nainen yökylään, ja esitellä isoa. Taloani.
Suomessa on ihan kaikki asiat täysin ylihinnoiteltua.
Vierailija kirjoitti:
Ennen haaveilin omakotitalosta ja kasvimaasta, mutta en enää. 10 vuotta etsitty sopivaa asuntoa/tonttia. Mutta täällä ei ole muuta kuin tulitikkulaatikon kokoisia minitontteja, joihin emme halua rakentaa taloa ja homeisia 70-luvulla rakennettuja hökkeleitä. Suomi on täysi persläpi koko maa. Säästämme rahaa ja kun lapset kasvavat muutamme ulkomaille.
Siellä ne talot vasta homeisia ovatkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän alueelle tulee kokoajan "etsitään ok taloa" ilmoituksia. Ekat talot valmistui 2015. Uusi koulu vieressä, pieni rauhallinen alue, metsät vieressä, ison kaupungin keskustaan 7km. Meillä hirsitalo, maalämpö ja iso lämmin autotalli. Hyvin haluttu combo. Rakennettiin itse. Rakentaminen kustansi
260 000 euroa. Nyt varmaan pyyntihinta olisi 350 000 ja tarjoukset siitä alaspäin. Mutta ei myydä. Tämä on meille sopiva kun ollaan nyt kahdestaan ja osattiin ennakoida lasten lähtö, joten , rakennettiin vain 120 neliöinen.
Olen seurannut ilmoituksia parilla alueella. Siellähän ne ylihintaiset samat talot keikkuu jatkuvasti.
Tervemenoa. Olen asunut "etelässä" ja pieni yllätys suomalaiselle.kun ei ole kunnon lämmitystä ja aamuisin muutama aste lämmintä sisällä talvella.