Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalojen hinnat tippuvat 10% vuosivauhtia ja silti pyyntihinnat ovat edelleen taivaissa

Vierailija
19.09.2026 |

Mitennsaada myyjät ymmärtämään, että se kotisi jota myyt ei ole enää uudiskohde vaan energia/katto/täsmäremonttia odottava vanha rämä josta et voi pyytää samaa hintaa millä ostit sen. 

Hinnat ovat tippuneet 2021 tasosta jo viidenneksen. 

Lyhyellä matematiikalla puhutaan jopa 100 000 eurosta perushintaisissa 300 000-400 000 aikoinaan maksaneista kohteista. Se on totuus, tarkoitus ei ole satuttaa.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikaa odottaa. Turhaan yrittävät pitää hintoja ylhäällä, ei niitä kukaan sellaisella pyynnillä osta. Jossakin vaiheessa on nöyrryttävä ja sitten minä ostan pilkkahintaan ;:D

Melko harvoin sellaista pakkoa tulee.

Vierailija
22/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihmettelen kun täyttä remonttia vaativasta vuokratontilla sijaitsevasta omakotitalosta pyydetään satoja tuhansia... Helsingissä siis.

Helsongissä pelkkä okt tontti voi maksaa 0,5 - 1 miljoonaa. 

Tässä esimerkissä oli vuokratonti. Maksatko siitä 0,5-1 miljoonaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kaikki tempat on tehty jo plus salaojat tänä vuonna. 

Mutta tottakai myyn ap:lle vaikka alihintaan. Ressukka. 

Et myy minulle vaan myyt markkinaan, joka on kokoajan laskeva. Se nykyinen 10 prosenttia alennusta vuodessa osuu myös teidän asuntoonne, mutta niihin kohteisiin joissa ei remppoja ole tehty seuraus on se että ei mene kaupaksi. Joku voi siis ostaa asuntonne 2021 tasosta laskien 100 000e halvemmalla, koska se on tosiasia, fakta, markkinatilanne.

Tuskin tuo juuri remontoinut kaveri nyt heti myymässä on. Taitaa markkina olla aika jakautunut nyt. Hyvällä paikalla uusi tai juuri remontoitu pitää hintansa ja on haluttu. Kovasti remonttia vaativa ja ei niin hyvällä paikalla ei liiku. Remonttitaitoisia ja haluisia koko ajan vähemmän.

Jos naapurissa pyydetään summa X, niin minäkin pyydän minäkin summan X.

Mutta hups, se naapurin asunto menikin vaatimattomasti hintaan X-Y, mutta minähän en alle hinta X:n myy! Tämähän on sentään minun kotini!

5 vuotta myöhemmin kaikki nauraa kun myynti-ilmoitus on edelleen lehdessä.

Ei okt hinnoittelu ole noin suoraviivaista, vaan hinta muodostuu tontista, liittymistä, pihasta ja puutarhasta jne. Joku hyvin laitettu piha voi nostaa hintaa satatuhatta tai jos oma tontti, niin puhutaan jopa sadoista tuhansista, jopa miljoonasta jossakin pk seudulla.  

Vierailija
24/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuossa se ristiriita että uudisrakentaminen kallistuu koko ajan, eli 500 000 maksaa uuden talon rakentaminen ja 200 000 voi saada iänikuisesta vanhasta.

Uudisrakentamisen hinta ei kuitenkaan hirveästi ole laskemassa kun materiaalien hinnat vain nousevat ja palkat myös ja datakeskukset vievät kohta työtntekijätkin.

Tekoälyn myötä rakentaminenkin siirtyy yhä enemmän koneiden tehtäviksi. Kustannukset tulee tippumaan.

Vierailija
25/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä sitten osta taloa.

Jatka kyyhöttämistä siellä betonikopissasi.

Joko naapurin pianon soitto on alkanut?

Naapurin pianon soitto on varmasti meluongelmista harvinaisin.

Vierailija
26/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihmettelen kun täyttä remonttia vaativasta vuokratontilla sijaitsevasta omakotitalosta pyydetään satoja tuhansia... Helsingissä siis.

Yhtä lailla se vuokratontti on arvokas, jos se on hyvällä sijainnilla, koska voimassa oleva vuokrasopimus oikeuttaa moniin oikeuksiin ja etuihin. Talolla säilyy arvo, vielä sopimuksen päätyttyä, joko se lunastetaan tai jatketaan sopimusta. Ei niitä taloja myydä alihintaan. 

Vierailija
27/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutu on slummiutumassa hyvää vauhtia, turha itkeskellä kun kehitykselle nyt ei vaan voi mitään tehdä, se juna on mennyt jo.

Vierailija
28/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just myytiin meidän talo, meni heti ja saatiin reippaasti enemmän kuin mitä siihen itse laitettiin.

Ei nämä kauhukuvat koko Suomes koske, jossain hinnat laskee, toisaalla nousee.

Todennäköisesti löysit vaan typerän ostajapariskunnan jonka asetit velkavankeuteen ylihintaisella asunnollasi. Eivät koskaan tule saamaan 'rahojaan takaisin', todennäköisesti kun asia selviää heille eroavat ja jäljelle jää avioriitalapsi. Oletko ylpeä? Kannatatko Trumpia joka tekisi juuri samoin kuin sinä?

Koti ei ole mikään sijoitus, vaan kuluerä , koska hyöty tulee asumiskustannusten, asumisviihtyvyyden ja nousseen elintason myötä. 

Vierailija
29/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla se vuokratontti on arvokas, jos se on hyvällä sijainnilla, koska voimassa oleva vuokrasopimus oikeuttaa moniin oikeuksiin ja etuihin. Talolla säilyy arvo, vielä sopimuksen päätyttyä, joko se lunastetaan tai jatketaan sopimusta. Ei niitä taloja myydä alihintaan. 

Ahaa, yhtä arvokas kun kaupunki päättää sopimuksen päätettyä nelinkertaistaa tontin vuokran. 

Vierailija
30/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tässä yhtälössä mättää ja pahasti. Olen katsellut talopaketteja ajatuksena rakentaa/rakennuttaa oma torppa vähän syrjemmälle. Parisataa tonnia menee jo pelkästään tontin hankintaan sekä kaikkiin liittymämaksuihin. Siihen perustukset yms., itse talopaketti ja työ. Ollaan äkkiä 500te paremmalla puolella 🥴 Tää on tää demarien veropyramidi, joka hiivatin käänteessä pitää maksaa aivan kaikesta viiteen kertaan verot joten loppusumma on hiuksianostattava. Demareitten ainoa "ratkaisu" on keksiä uusi vero ettei vaan kukaan pääsisi tienaamaan mitään (paitsi niiden oma rälssi). Demarit on sitäkin vastaan että ihmiset päättävät itse omasta elämästään.

Vierailija
31/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tässä yhtälössä mättää ja pahasti. Olen katsellut talopaketteja ajatuksena rakentaa/rakennuttaa oma torppa vähän syrjemmälle. Parisataa tonnia menee jo pelkästään tontin hankintaan sekä kaikkiin liittymämaksuihin. Siihen perustukset yms., itse talopaketti ja työ. Ollaan äkkiä 500te paremmalla puolella 🥴 Tää on tää demarien veropyramidi, joka hiivatin käänteessä pitää maksaa aivan kaikesta viiteen kertaan verot joten loppusumma on hiuksianostattava. Demareitten ainoa "ratkaisu" on keksiä uusi vero ettei vaan kukaan pääsisi tienaamaan mitään (paitsi niiden oma rälssi). Demarit on sitäkin vastaan että ihmiset päättävät itse omasta elämästään.

Hassua, minä olen aina olettanut että ne rakennusalan urakoitsijat ja kunnan teknisen viraston tyypit on kokoomuslaisia.

Vierailija
32/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, minä olen aina olettanut että ne rakennusalan urakoitsijat ja kunnan teknisen viraston tyypit on kokoomuslaisia.

Demareiden ajatusmaailmassa kenelläkään ei ole varaa omistaa omaa, vaan valtio/kunnat omistaa kaiken. Tästä syntyi esimerkiksi ajatus vuokratonteista.

Vierailija
33/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katos ku joillaki on rahaa ja joillakin ei.

Ihan sama kuin ihmettelisit sitä että miksi joku ajaa mersulla ku skodan saa halvemmalla.

Vierailija
34/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustupas huvikses Lehtisaaren ja Kuusisaaren vuokratontilla olevien kiinteistöjen (omistusasuntoja, kerrostaloja) vastikkeisiin ja arvonnousuun eli -laskuun. Hyvin on ryssittyluonnonläheinen, vehreä arvoalue ahneuden alttarilla. Muutaman vuoden päästä ihana merellinen alue on järkjy matuhlvetti nistejä unohtamatta. Näitä varten sitä länsiratikkaa rakennetaan.

Vierailija
35/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sinua liikuttaa, ettet saa sitä rämää 100000 €:lla tai varmaan mieluiten alle, ethän varmaan halua ostaa sellaista vai sittenkin haluat ja harmittaa, kun et pysty maksamaan korkeampaa hintaa. Jokaisellahan asuntonsa myyjällä on oikeus pyytää omastaan mitä haluaa ja toisilla on aikaa odotella ostajaa tai ei myydä sitten ollenkaan.

Vierailija
36/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuossa se ristiriita että uudisrakentaminen kallistuu koko ajan, eli 500 000 maksaa uuden talon rakentaminen ja 200 000 voi saada iänikuisesta vanhasta.

Uudisrakentamisen hinta ei kuitenkaan hirveästi ole laskemassa kun materiaalien hinnat vain nousevat ja palkat myös ja datakeskukset vievät kohta työtntekijätkin.

Eikä maksa. Alle 200000€ saa avaimet käteen periaatteella uuden talon. Suurin osa suomalaisista omakotitaloista ei ole mitään 500k€ kivitaloja vaan korkeintaan tiilivuorattuja homepesiä.

Vierailija
37/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen haaveilin omakotitalosta ja kasvimaasta, mutta en enää. 10 vuotta etsitty sopivaa asuntoa/tonttia. Mutta täällä ei ole muuta kuin tulitikkulaatikon kokoisia minitontteja, joihin emme halua rakentaa taloa ja homeisia 70-luvulla rakennettuja hökkeleitä. Suomi on täysi persläpi koko maa. Säästämme rahaa ja kun lapset kasvavat muutamme ulkomaille. 

Vierailija
38/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katos ku joillaki on rahaa ja joillakin ei.

Ihan sama kuin ihmettelisit sitä että miksi joku ajaa mersulla ku skodan saa halvemmalla.

Niin, siis sinä yrittäisit myydä sitä skeidaa mersun hinnalla. Sitähän tässä haetaan takaa että pyynnit ei ole suhteessa arvoon.

Vierailija
39/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikaa odottaa. Turhaan yrittävät pitää hintoja ylhäällä, ei niitä kukaan sellaisella pyynnillä osta. Jossakin vaiheessa on nöyrryttävä ja sitten minä ostan pilkkahintaan ;:D

Oletko vuokralla siihen asti?

Vierailija
40/68 |
19.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostohousut ollut jalassa monta vuotta. En ole meidän alueella juuri hintojen laskua huomannut. Omaa ei viitsi myydä ennen kuin uusi löytyis. Kyllä tässäkin pärjää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän