Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*****^** TAMMENTERHOJEN keto-pinouma **^*****

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenna on tehnyt jo 2 kertaa kakat pottaan. Ekalla kerralla laitoin istumaan ku rupesi " äheltämään" .

Tänään kokeilin ruuan jälkeen huvikseen niin ei tarvinnut kauaa istua niin tuli kakka. Ilman mitään ennakkovaroitusta. Kyl mein äitil oli naurussa pitelemistä kun kuuli. 4kk potalla!

Ehkä asento potalla on sellainen et auttaa vatsaa toimimaan. Jennalla ku muuten on aika kovahko kakka niin tulee helpommin pottaan.

Ei kyl tullu edellisten lasten kanssa mieleenkään. Oppivat kuivaksi " vasta" reilun vuoden ikäisenä.

Vierailija
22/51 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä: muutettiin espooseen ja täällä iso ompussa on ainakin kiva hoitohuone (leikki huoneen yhteydessä). Maksaa euron mutta siellä on puhdasta ja voi käyttää myös mikroa. Ihan yleisissä paikoissa en tykkää imettää.

Saunotuksesta: meillä ei vauvaa ole vielä viety saunaan. Kuukauden verran ollaan vasta totuteltu kylpemiseen. Joten saunominen saa odottaa.

Meillä on ihanan hiljaista. 3 vanhinta lasta nukkuu ja vauva on tyytyväisenä isänsä sylissä.

Täytyy mennä nukkumaan. Huomenna on taas matka lastenklinikalle.

NIT ja tyttövauva 5.1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=blue][b]Ardisia[/b], en saanut sun mailia! Voitko lähettää uudelleen....

[b]Zatu[/b], toivotaan että Kossi olisi tyytyväinen matkamies miitinkipäivänä. En tiiä Zeppelinissä hyviä imetyspaikkoja, kun en oo siellä imettänyt, mutta esim. Pulla-Pirtin kahvilahan on melko rauhallinen ja rauhallisella paikalla koko kauppakeskuksessa.

[b]Äitiliini[/b], hyvä juttu että pääset tulemaan vaikka a+a olisi " uhkana" tulla vierailulle. Oliko sulla kyytiä?

[b]Tau[/b], ihan törkeetä tollainen!! Oisit sanonut sille eukolle (oliko se nainen, en muista?) että kutsut poliisit, jos tulee häiritsemään sun vauvan ruokarauhaa. Melko ahdasmielistä!!

[b]Pupina[/b], ikävä kyllä meillä on edelleen yhteistä :) mullakin alkoi maanantaina menkat!!!! :-( Tosi hämmentävää, olin ihan sata varma että ainakin nyt sen täysimetysajan pysyis pois. Ihan epistä kun kavereilla on pysynyt vuodenkin menkat pois kun imettävät. Mutta mulla on kyllä pari kaveria, joilla on näihin aikoihin ollut yhdet menkat ja sitten jääneet pois kokonaan imetyksen loppuun saakka. Toivottavasti mä kuulusin niihin.... kun meillä on tarkoitus jättää ehkäisy vasta vuodenvaihteen jälkeen. Sopiva ikäero meille olisi noin 2 vuotta. Nyt kyllä tuli mieleen että miksei jo aiemmin, jos kerran mahikset ois.... Ainut vaan että miten sitte käy imetyksen? Miten olet ajatellut (ja muut imettävät ja toisella kierroksella olevat, esim. [b]Mirabella[/b]) jos tulette kesken imetyksen raskaaksi, niin lopetatteko? Kun eikö siinä ole lievä keskenmenon riski, kun imetys saa kohdun supistelemaan? Mulla on niin tuoreessa muistissa 2 keskenmenoa, etten halua pienintäkään riskiä siihen. Mutta en halua lopettaa aikaisin imetystäkään, noin vuoden ikään olisi tarkoitus. Siksi jätämme ehkäisyn vasta vuodenvaihteessa. Pupina, jos et saa pumppaamalla maitoa herumaan, oletko kokeillut antaa vauvan " aukaista hanat" . Esim. vasta syötetyn, kylläisen vauvan imaista pari kertaa ja sitten alat pumppaamaan. Tai kun alat syöttämään, annat eka imeä vähän aikaa ja vaihdat toiselle rinnalle ja alat pumppaamaan ekaa rintaa samalla kun vauva syö toista. Toimii ainakin mulla, saa tuolla tekniikalla 10 minsassa saman kuin " kylmiltään" tunnissa! Eli noin 100 ml. Vauvan katselu, lämmin haude ja etukumara asento auttavat myös herumisessa. Itse olen päättänyt lantrata soseet omaan maitoon ja siksi en myöskään annan puuroja ym. ollenkaan joissa on maitoa. Muksulta on tullut uusia maidottomia puuroja, niitä jotka on tetroissa.

Mites muut imettäjät, annatteko maidollisia ruokia ollekaan vai annatteko ekat maitoproteiinit vasta 10 kk iässä hapanmaitotuotteina?

Ai niin, [b]kynnenleikkuu-Gallup[/b], oletteko leikanneet jo varpaankynsiä? Meillä alkaa olla sen pituiset että olisi aika leikata, ainakin pottuvarpaasta. Kuinka usein leikkaatte sormien kynnet? Meillä kun nyrkit asuvat suussa, niin joutuu leikkaamaan 2 x viikossa! Ja vielä että miten leikkaatte, nukkuessa, syödessä...? Leikkaan itse vauvan nukkuessa tai imettäessäni joskus.

Nyt nukkumaan......

Sinda kp 3 & Nipsu 22.1.

Vierailija
24/51 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä äitisuhteesta kommentoinnista nimittäin :) En mä edes ajatellut, että mulla olisi täällä kohtalotovereita, yleensä kun tuntuu, että " kaikki" ovat parhaita ystäviä äitiensä kanssa, käyvät yhdessä shoppailemassa ja syömässä jne. Ja me ollaan tosiaan aivan eri planeetoilta äitini kanssa! Mut ei sitä enää tän ikäisenä niin jaksa stressata ja pahoittaa mieltään, ei tää enää tästä muutu. Ja lasten vuoksi haluan olla paljon tekemisissä, hyvinhän meillä menee kun puhutaan vaan lapsista ja kun jaksan olla oma-aloitteinen noiden tapaamisten suhteen. Mut oishan se kiva, jos joskus edes pyytäisi anteeksi tai soittaisi mulle päin...

Imetyksestä oli puhetta. Mulla ois tarkoituksena imettää sinne vuoden ikään saakka. Esikoinen vieroitettiin reilu 9 kk iässä ja se oli kyllä ihan hölmöä, kun piti ensin opettaa tyttö juomaan korviketta ja sitten melkein saman tien tavallista maitoa. Jotenkin vaan meni hermo niihin jatkuviin yösyömisiin ja siihen, ettei tytölle kelvannut kiinteätkään, pelkkä tissi vaan. Jälkeenpäin on kyllä kaduttanut kovasti ja tuntunut, että oltiin julmia :(

Munkin mielestä pientä lasta saa ruokkia ihan missä vain, mut itse koitan kuitenkin mahdollisimman huomaamattomasti asian hoitaa. Tuntuu, että imetys sujuu paljon paremmin kun ei ole kukaan näkemässä. Ja lisäksi meidän poju on tosi sählä, imee tosi äänekkäästi ja vauhdilla ja yhtäkkiä onnistuu vaihtamaan tissin tilalle oman kätensä ja maidot lentelee sitten mihin sattuu... On se niin huvittava pikku mies.

Voi kun käy ihan kateeksi kun te niitä tapaamisia järkkäilette :) Tosin ei täältäkään ois " kuin" 100 km pk-seudun tapaamisiin, pitäis vaan ottaa ja osallistua! Kiva se kyllä olisi saada nimimerkeille kasvot ja oikeat nimet!

ariella ja j

Vierailija
25/51 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=104E8B][b]nenn:[/b] Voi kuule,jos ei mulla aika riitä,niin on nuo pakasteet,niitä kun hieman lätkii niin näyttää itse leivotulta :)))

Mutta ei siinä,kyllä mulle passaa että pidetään " nyyttärit" ;)

Laitankin Teille osoitetta tän höpinän jälkeen tulemaan..

Pitääs olla niis netin reittipalveluis semmonen harjoitus ajo simulaattori :)

[color=8B0A50]oi voi...kävin just matto pyykillä..HerraIhanPian2vee otti ja joi keittiössä HeViä ja lähdin vauvan kans makkariin.Takasin tulles oli olkkarin matto ihan punainen siitä himskatin HeVistä!

Muutenkin tuntuu,että tuo herraPian2vee on niiiin täys tuho!

meillä on kova ITTE-vaihe menossa.

Joten varautukaa vaan ,että kun meille tuutte,että saattaa löytyä jotain lattioilta ;)

Maria ja Jere 25.1

Vierailija
26/51 |
30.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti mennä nukkuun jo aikaa sitten, mutta tässä oon nyt koneella istunu jo toista tuntia. Pikkumies nukahti jo ysin pintaan ja torkahdin itsekin, mutta havahduin kun isompi poika laitto huoneessa postimies pate- äänisadun täysille. Nukahtaa usein vasta jotain äänisatua kuunnellessa, luetaan tietty iltasatukin, mutta pojalla on ton yksin nukahtamisen kans vähän vaikeeta välillä ja kun vauvan kans siitä ei tuu mitään jos toinen ähisee ja puhisee vieressä niin eipä se saa nukutuksi. Mies oli siis reeneissä illan ja yövuoroon meni sen perään. Ihana olla " yksin" kotona.

Väsyttää vaan niin etten muista puoliakaan mitä täällä on juteltu.

Tuntuu että kaikki on siirtyneet jo antaan kiinteitä? Kuinka moni vielä pelkästään imettää? Meillä mennään imetyksellä edelleen, ens viikolla on neuvola että katsotaan paljonko on taas kasvettu, mutta ajatuksena jatoiveena ois imettää se 6kk. Sen jälkeen oon aatellut tehdä kans noi soseet äidinmaitoon, riippuu nyt siitä kuinka saa pumpattua maitoo. Jos se ei onnistu niin sitten otetaan tuttelit kehiin. En ota ressiä siittä asiasta.

Tästä tulikin mieleen tää imetyskeskustelu. Minä kans imetän ihan melkeen missä vaan. Ja en oo kyllä koskaan törmännyt sellasiin, jotka arvostelis imetystä, lähinnä tuntuu että ihmiset jotka huomaa että imetttää, niin kääntää hienotunteisesti päänsä pois. Niin minäkin teen, jos näen imettävän äidin jossain. Mutta minäkin kyllä vähän katson missä imetän, jos on mahdollista hakeutua syrjäisempään paikkaan niin sen teen. Mulla on jotenkin rajana itsellä, etten paljon yli 1v. lasta enää imettäis. Esikoinen lopetti itse imetyksen siinä 9kk iässä ja silloinhan se oli haikeeta ja oisin sitä halunnut vielä vähän aikaa jatkaa. Lähinnä siihen liittyi haikeus siitä vauva-ajan loppumisesta.

Mutta jälkeenpäin ajatellen se oli ihan hyvä ikä lopettaa ja meillä ei siis ollut mitään ongelmia vierottamisen kanssa. Helposti kävi se lopetus. Mutta enpä tiedä kuinka tän pikkumiehen kanssa, se kun on niin tissin perään, ettei pullokaan kelpaa. Täytyis ihan opettaa juomaan myös pullosta, koska nyt tää on vähän sitä, että oon aika sidottu tän pikkumiehen kanssa oloon. Sinänsä se ei kyllä haittaa, mutta ois joskus kiva käydä isomman pojan kanssa elokuvissa tai jotain muuta ja yksin shoppaileen, mutta no, aikansa kutakin. Äkkiähän nää viikot menee ja poika kasvaa, eipä se äiti kohta ole enää niin korvaamaton.

Joo eipä tuu nyt mitään mieleen, mitä piti kirjotella...paitsi se tapaamisjuttu. Eli Mansemamma, mäkin oon Tampereelta ja mulle kyllä sopis tavata. Sitä oon itsekin meittinyt, että saiskos Tamperelaisista ja lähipiireistä porukan kasaan. Onkos meitä muita? En yhtään muista. Täällä ainakin Stockmanni ja sokos ois hyviä paikkoja, lastenhoitohuoneet meinaan ihan kahvion vieressä ja helppo mennä vaunuilla niihin. No palataan asiaan....

Nyt meen kyllä nukkuun, pikkumies siellä jo tuhisee peiton alla. Koskahan sitä koittasi nukuttaa omaan sänkyyn? Ei sillä, on se ihana nukkua pieni mies kainalossa. Isointa miestä ei ookkaan siellä aikoihin näkynyt. Meillä myös sitä kuorsausongelmaa, niinkuin myös teillä jollain muilla, niin ei onnistu toi sängynjakaminen.

No mutta öitä kaikille!

Vierailija
27/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sindalle alkuun: Juu, tapaamiseen ollaan tulossa ja kyyti löytyy, eiköhän tuo C5 starttaa tuosta pihasta, kun/jos mies on vain kotona. Ei ole kyllä nyt tehnyt lainkaan töitä viikonloppuisin, joten eiköhän tämä järjesty kohtuullisesti. Saan sitten vaunut reilusti mukaan, kun tulen omalla autolla, kun tarkoitus olis nyt tämän viikonlopun aikana siirtää neiti kaukalosta turvaistuimeen, kun kaukalossa " istuminen" näyttää jo vähän hankalalta tilan puutteen vuoksi. Eli cosmiciin on neiti menossa seuraavaksi istumaan ja sitten miitinkiviikonloppuna ei ole enää kaukaloakaan, jossa neitiä mukana raahata.. Saa nähdä, että miten automatka sujuu, kun ensimmäistä kertaa lähden neidin kanssa sitten " pidemmälle" automatkalle kahdestaan.. Tosin matka on hirmuisen lyhyt verrattuna Ardisian ja Zatun matkoihin miitinkiin tullessa, joten eiköhän me selvitä, vaikka neiti huutaiskin koko matkan.. Yleensä kyllä nukkuu, mutta eihän sitä koskaan voi tietää, kun yksin lähtee.

Ja luulen/toivon, etteivät edes a+a ole tulossa " sotkemaan" meidän tapaamista. Sen yritän varmistaa sillä, että olemme itse menossa heidän luokseen sitten viikon päästä tästä meidän tapaamisesta. Ei olla käyty heidän luonaan pitkäääään aikaan. En itse asiassa edes muista, että milloin. Varmaankin joskus vuosi sitten, ei ainakaan syksyn jälkeen yhtään kertaa, ja en muista, että kesälläkään. Kun raskaanaollessa tuo automatka (500km) ei paljon kiehtonut mua ja nyt kolmen lapsen kanssa ei ole tullut mieleenkään, että oltais vielä lähdetty.. Mutta pitää kokeilla käydä siellä yhden kerran tälle kesää, useampi kerta ei houkuttele.. Heillä on tosi pieni asunto ja hermot siellä lähtee kaikilla, jos sinne kovin pitkäksi aikaa aiomme mennä. Mutta pari yötä just ja just kestää :)

Mulla on tullut menkat kahden edellisen lapsen kanssa niin, että kun ovat alkaneet imetyksen aikana (yleensä lapsen ollessa noin 3kk), niin ne ovat tulleet sen jälkeen joka toinen kuukausi. En tiedä, että mikä sen tarkoitus on ollut, mutta näin on mennyt. Nythän mä laitatin sen hormonikierukan, joten toivon, että se vie kuukautiset kokonaan.

Imetyksestä raskausaikana. Tiedän tapauksia, että äiti on imettänyt koko uuden raskausajan, mutta nämähän on niin yksilöllisiä, että toiselle sopii ja toiselle ei. Meillä tosin ei ole yritetty edes uutta vauvaa imetysaikana, niin omaa kokemusta ei ole, mutta toisilla onnistuu imettäminen, vaikka olisikin raskaana ja toisilla ei onnistu ja toiset eivät edes halua imettää. Joten tähän en Sinda osaa sen enempää auttaa, kuin tämän pohdintani verran.

TAUlle on pitänyt kommentoimani, että ei ole kyllä ollut käytöstapoja sillä ihmisellä, joka ajoi sut pois imettämästä. Mä olisin kyllä sanonut vastaan korkealta ja kovaa.. Ja aion sanoakin, jos joku tulee mulle asiasta joskus jossain valittamaan. Mä olin myös esikoisen kohdalla aika arka imettämään julkisesti ja nyt olen sitten kolmosen kohdalla jo paljon rohkeampi ja imetän silloin, kun tarvetta ilmenee.. Tosin eipä tätä neitiä ole tarvinnut kovin usein reissun päällä imettää, vaan on jaksanut usein kotiin asti tai sitten autoon. Autossa olen imettänyt usein, mm. Zeppeliininkin pihalla pari viikkoa sitten imetin auton takapenkillä, kun neiti hermostui vasta siinä vaiheessa, kun lähdettiin pois kaupoista ja mentiin autoon.

Kynsienleikkauksesta: olen mä leikannut myös varpaan kynsiä tarpeen mukaan, en ole tainnut kovin montaa kertaa sitä tehdä, mutta jostain varpaasta aina näyttää kasvavan muita enemmän. Sormen kynnet pitäisi leikata joka päivä, välillä tuntuu siltä. Mutta oikeasti olen niitä leikannut n. pari kertaa viikossa. Ja leikkaan ne ihan tytön hereillä ollessa, oppii siinä samalla tottumaan siihenkin hommaan.

Mulla olis tarkoitus imettää n.10-kuukauden ikään asti, jos kaikki menee hyvin. Sinne asti mä olen imettänyt kahta isompaakin ja sit maito on vaan loppunut ja lapsi itse siirtynyt pois rinnalta, eli meillä onneksi kahden aiemman kohdalla on " vieroitus" onnistunut kuin itsestään, katsotaan, että miten tämän kolmosen kanssa käy :) Sit mä olen mahdollisesti palailemassa töihinkin (ei vaan oma pää ja perheen talous kestä kotona olemista pidempään) ja neiti osaa varmaan jo paremmin juoda (nokka)mukista, niin ei tule ongelmaa siitä tuttipullosta, jota alun hyvin menneiden kokeilujen jälkeen juo nykyään tosi huonosti. Mä myös olen sitä mieltä, että yli 1-vuotiasta en haluaisi itse imettää, vaan pidän sitä rajana imettämisen lopettamiselle. Silloin lapsi voi jo juoda " tavallista" maitoa ja muutenkin syö jo niin " isojen ruokaa" eli samaa ruokaa kuin muu perhe, että en koe tarpeellisesti enää rintamaitoa. Mutta tässähän tekee jokainen niinkuin parhaaksi kokee.

Meillä ei vielä " syödä" kiinteitä, mutta maisteltu on perunaa ja porkkanaa.. Neiti selvästi tykkää, kun saa maiskuteltavaa suuhun, mutta ei osaa sitä vielä kovin hyvin nieleskellä, joten makuannoksia saa, mutta muuten mennään pelkällä rinnalla. Vaikka sose on niin sileää kuin mahdollista, niin silti tuntuu olevan välillä vähän vaikeeta. Tosin toisella kerralla onnistuu tosi hyvin, eli on vaan näköjään päivästä sekin kiinni.

Nyt alkaa pikkuneiti heräilemään, joten jäi vähän kommentoinnit kesken..

Mutta se tärkein kysymys vielä: Eli onko kukaan muu nyt tulossa OULUN seudun tapaamiseen kuin Zatu, Sinda, Ardisia ja minä itse?? Olisi kiva tietää etukäteen, että ketä on tulossa, jos vaikka tapaamisaikaa ja paikkaa päätetään lopullisesti sähköpostitse, niin silloin saisivat kaikki tietää oikean ajan ja paikan. Eli nyt vain ilmoittautumaan, jos muita on tulossa ja tapaaminenhan on sovittu ensi viikon lauantaiksi eli 9.päivä kesäkuuta :)

Mutta nyt aamutoimiin pikkuneidin kanssa.

-äitiliini78 ja pikkuneiti 5.1.

Vierailija
28/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut tänne oli pakko tulla lukemaan ja nyt näköjään jotain kirjoittamaan!

Eli Ariellalle, itsekin olen kateellinen niille jotka saavat shoppailla ja kahvitella äitejensä kanssa ja niille joiden ihanat äidit hoitavat innolla lastenlapsiaan ja kannustavat tyttäriään... Mut mä en osaa olla katkera tai vihainen äidille, vaan itse koen hänen alkoholisminsa menetyksenä, mun äitiä ei enää ole, vaan viina on vienyt vallan äidin elämässä eikä hän itse enää voi sille mitään. Surutyötä olen tenhyt vuosikausia siitä ettei minulla ole äitiä ja kaikista menetyistä vuosista. Asia on arka ja tunteellinen. Äiti puhuttaa meitä kaikkia, hyvällä tai huonolla.

Birigt kirjoittelit anopin alkoholismista, itse olen kertonut näille vanhemmille suoraan että mummo on alkoholisti (virtahepo olohuoneessa-syndroomaa välttääkseni) ja kun mummo käyttäytyy huonosti tai lupailee liikoja, sanon heti että mummo on kännissä eikä osaa pitää tuota lupaustaan eikä tiedä että tekee väärin. meillä säälitään mummoa ja lapset ymmärtävät miksei häneen voi luottaa. Mut jokaisen oma asia on se kuinka näihin asioihin tartutaan.

Tsemppiä anoppitilanteeseen, ymmärrän että voi olla vaikeampaa suhtautua siihen kun kyseessä on vieras ihminen jota ei ole tuntenut ennen riippuvuutta!

Nyt mun pitää lähteä kaupunkiin, myöhempään!!

Vierailija
29/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minul on ollut vaikeaa alusta (14v) asti anopin kanssa kun hän oli sitä mieltä et mie vein hänen pojan ja oon ihan huora kun tehdään " sitä" vaikka en oo viel 15v (täytin kk päästä tapaamisesta sen 15v). Kadulla puhutaan et hänen poika on huoran kans ja niin edespäin... Se ääni puhui vaan hänen päässään. Sit kun viel tein lapsen (huom. tein yksin) HÄNEN pojan kans niin se oli katasrofi. Eikä etitty häntä kapakasta lapsen kans ku tultiin laitokselta. Eli tein kaiken väärin. Aikani kuuntelin hänen haukkumistaan ja sit mies sanoi et ei tarvii soitella/käydä jos aina haukkuu. Myös minun vanhemmat oli anopin mielestä ihan peeestä ku mies tykkää käydä heillä. Nykyään (kiitos kännykkä ajan) en vastaa puhelimeen jos nään et anoppi soittaa. Anoppi on alkoholismin avustuksella sairastunut jonkinasteiseen skitsofreniaan (näin hoitajan mielipiteenä) mut kun ei halua apua niin minkäs teet. Selvänä päivänä ihan mukava mut niitä selviä päiviä kun on valitettavan vähän.

Lapsille on sanottu et mummo on sairas ja juo liikaa viinaa mut ei silti lapset ymmärrä et mummoon ei voi luottaa, hän kun niinä selvinä päivinä (n.1pvä/kk) ostaa lapsien rakkauden rahalla (eli lapset saa mitä haluavat) minkä on tehnyt omienkin lasten kohdalla.

Sori tää valitusvirsi mut ei näitä juttuja voi oikeen tuttujen kans jutella. Onneks on mies ja vanhemmat ja nyt tää palsta ni voi purkaa vähän pahaa oloa.

Birgit

Vierailija
30/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas hieman erikoinen aamu, toisaalta vaikka eilinenkin oli niin ihan hyvin poitsu sitten nukkui kuiteski päikkäreitä sekä yöunia!

Käytiin nopsaan äsken työpaikallani ja ajattelin et ehditään kotiin enneku poitsu simahtaa pitkille päikkäreille (yleensä nukkuu tähän aikaan sen 2-2,5 h) mutta ei, tuossa pikkuinen nyt tuhisee kaukalossa ku en raaski herättää....

Jäi aamutorkutkin vaan 20 min. pituisiksi joten saaa nyt tovin tuossa torkkua ja mennään sit vähän myöhemmin ulos nukkumaan!

SINDA- ei nää yhtäläisyydet lopu ei!

Kovasti on kyllä mielessä ollut tuo mahdollinen uusi raskaus sekä imetys. Halutaan kyllä pieni ikäero lapsille, mutta toisaalta haluaisin niin kovasti myös nauttia tämän kauan kaivatun esikoisen vauva-ajasta täysillä enkä oksentelevana ja väsyneenä toista odottaessa....

Kakspiippuinen juttu!

Toisaalta, keskenmenon kokeneena (ja on myös erittäin tuoreessa muistissa, valitettavasti...) en haluaisi riskeerata toista raskautta, mikäli niin onnekkaita oltaisi että se alkaisi niinkin nopsaan että vielä imettäisin. Mutta en mistään hinnasta myöskään haluaisi lopettaa imetystä ellei olisi ihan pakko ja näillä näkymin jatkankin sitä kunnes poitsu on vuoden ikäinen jos vaan maitoa riittää!

Sitten olen myös huolissani omasta kunnosta mikäli toinen raskaus olisi yhtä voimia vievä kun tää eka, eli miten riittää energiaa sekä uudelle masuasukille että esikoiselle jos imettää samaan aikaan....?

Nää jossittelut ei lopu ei....

Pumppaamisesta, olen kyllä kokeillut samalla kun imetän, mutta meidän poitsu kun ei siedä häiriötekijöitä syödessään (ei voida esim. miehen kanssa puhua samalla tms.) joten se on jäänyt yritykseksi!

(sähköpumppu pitää aika meteliä siinä korvanjuuresa...)

Ja siskonikin sanoi että heti imettämisen jälkeen olisi paras pumpata, mutta muutamana kertana on tullut suurella vaivalla 10 ml, mikäli poitsu on siis ollut tosi nälkäinen....Kyllä sieltä saa sen 50-70 ml pumpattua välillä, ja sinnittelen nyt sillä niin kauan kun tuntuu että riittää, vasta sitten siirryn korvikkeisiin jos pakko!

Nythän poitsu ei suostu kauheesti syömään tuttipullosta, joten niin kauan ku pelkkä rinta kelpaa ei tarvii pumpata muuta kun ruuan lantringit!

Arvatkaa vaan ja tiedättekin varmaan onko suuri kynnys siirtyä antamaan edes pientä määrää muuta kun rintaa!

Kiitos SINDA vinkistä, täytyy kokeilla noita Muksu-puuroja sen Hipp-merkin sijaan! Onko nekin alkaen 4 kk vai vasta 5 kk ikäisille? En oo huomannut kaupassa kattoa....

ÄITISUHTEESTA- meillä kyllä ihan hyvät välit äitini kanssa, mutta koska työskennellään yhdessä niin yhteenottoja tulee harva se päivä. Nyt kun olen kotona eikä nähdä joka päivä työn merkeissä niin suhde hieman parantunut. Mutta ei mekään koskaan käydä shoppailemassa tai syömässä yhdessä, joten ARIELLA et ole ainoa jolla hieman " etäinen" suhde omaan äitiin....

Vaikka sanotaan että kun saa ensimmäisen lapsen niin oma äitisuhde syvenee....jaa, ehkä joillain.

NIT- just mietinkin yks päivä kun olin Ompussa että pitäiskö käydä siellä yläkerran maksullisessa hoitohuoneessa kattomassa!

Meenkin sinne ens kerralla jos maksaa vaan sen euron, sinne toiseen huoneeseen on nimittäin aika usein tunkua ja meidän poitsu kun haluaa syödä rauhassa....;)

Onko siellä isommat tilat kun siinä alakerrassa? Ja onko se rauhallisempi vai käykö siellä enempi porukkaa jos on siistimpi?

KYNNENLEIKKUU G: leikkasin isovarpaiden kynnet ekaa kertaa ehkä kuukausi sitten, kasvaa ihan eri tahdissa ku muiden varpaiden kynnet!

Ja sormista leikkaan ainakin 2 x viikossa, kasvaa tosi nopsaan ja meillä kun huidotaan niin paljon käsillä ja hierotaan rähmää silmistä niin tulee naarmuja harva se päivä....!

Ja jostai syystä poitsu haroo takaraivoaan syödessään joten sielläkin välillä naarmuja, samoin korvan sisällä...!

Nyt poitsu heräskin joten mennään tissittelemään ja sit pikkuhiljaa ulos, palailen myöhemmin!

Voikaahan hyvin!

Pupina & poitsu s.15.1

Vierailija
31/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oltiin hki 4 vrk ja tirpsukka oli ihan kauhuissaan ihmispaljudesta! itäkeskuksessakin jouduin kantamaan koko ostosreissun sylissä, kun rattaissaan ei suostunut jännitykseltään olemaan.. voi toista :/ mitenkäs kaupunki vauvat? ovatko he sitten tottuneita vilskeeseen ja ihmisjoukkoon? niin näky muiden vauvat nukkuvat rattaissa/vanuissa vaikka kauhea vilinä menossa.. me ollaan niin täältä maalta, että ei meidän lyyli ole sellaisiin tottunut. ruuhkakin tarkottaa täällä sellasta 5 autoa samassa paikkaa ! :D kylässä tyttö nukkui todella hyvin, vaikka pelkäsin risaisia öitä tulevan..

ollaan persikkaa maisteltu ja nyt olisi tarkoitus ottaa pottu mukaan kuvioihin. ei kyllä tosissaan vielä syödä soseita, kunhan maistellaan ja ihmetellään :) tissi on yhä pop meillä.

ardisia: arvaa onko taas paniikkihäiriö tullu takas :/ pitäs siis olla raskaana, että oireet pysyis poissa. ikävää, kun alkaa pyörryttää ja sydän hakkaa julmetusti.

niin ja näin muutes viimeyönä unta, että olin raskaana ja lapsivedet pamahti lattialle. muistan siinä unessa kun kyselin lääkäriltä kuinka pitkään voidaan odotella, että itsellään käynnistyy synnytys kun se vaan kesti ja kesti.. :) ja imetin vielä tirpsua. annoin vaan sitten pullon hälle kun lähdin laitokselle. vauvakuume on järkyttävän kova! jännä kun ihmiset katselee tirpsua, että ¿pieni vauva¿ ja omasta mielestä hän on jo niin iso pötkylä typykkä ;)

sain viimein sisustettua tytön huoneenkin :) täytyys laittaa teillekin kuvia tulemaan blogiin! vielä hän ei tosin nuku omassa sängyssä.

saunaG: eikös vauvaa viedä vasta 1v iässä saunaan? tai siis tarkotan ihan löylyihin.. meillä ei vielä olla oltu. vois kyllä alalauteilla käydä :)

imetysG: niin kauan kun maitoa riittää., mutta max 1 ikävuoteen. sitä en tiedä, miten käy jos tulen taas sitten raskaaksi, että uskaltaako jatkaa imetystä supistusten vuoksi. viimeksi kun alkoi supistella niin aikasinkin jo.

nyt lähden jatkamaan imuroimista.. :)

cec ja pirpanella 4kk

Vierailija
32/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=CD3278]Poju nukahti just päiväunille ja mun pitäis käyttää tää aika hyödykseni ja pakata, mutta täällä tämä äippä vaan istuu :) Miehellä alkaa huomenna viikon loma (siis on tänään viimeistä päivää töissä) ja lähdetäänkin heti aamusta ajamaan pohjanmaata kohti eli minun vanhemmilleni. Siksi pitäisi olla jo kiireenvilkkaa pakkaamassa reissua varten.

[b]Oulunseudun treffaajat:[/b] Me ollaan juuri tulossa sinne Pohjois-Pohjanmaalle viikoksi, mutta lähdetään taas kotiinpäin ennen 9.6. eli treffipäiväänne. Olisi ollut kyllä kiva tulla tapaamaa teitäkin! Mutta mukavia treffejä teille!

[b]Saunomisesta:[/b] En nyt muista kuka muisteli, ettei vauvaa saisi viedä saunaan alle vuoden ikäisenä. Jep, näin mullekin th sanoi. Ei siis suositella vietäväksi, sillä alle vuoden ikäinen ei osaa/voi säädellä kehon lämpöään kunnolla, joten saunassa tulee tukalat oltavat.

[b]KynsienleikkuuG:[/b] Varpaiden kynnet olen leikannut vissiin kahdesti pojulta, sormien kynnet pari kertaa viikossa, sillä raapii itseään ja saa aikaiseksi aikamoiset naarmut, jos kynnet on yhtään liian pitkät (josta tulikin mieleeni, että täytyy muistaa pakata kynsisaksetkin mukaan). Pojulla kun on nyt ollut sitä ihottumaa jaloissa, niin kynsii niitäkin tosi ikävästi, jos housut ei ole jalassa. Ikävää, näin lämpimään aikaan, kun haluaisin pukea pienelle shortsit. Ja minä leikkaan yleensä kynnet pojun ollessa hereillä, laitan hänet esim. lattialle makaamaan ja leikkaan siinä.

[b]Sinda:[/b] Kyselit mahdollisten maitotuotteiden antamisesta vauvalle. Meidän poju on saanut muutaman kerran korviketta, kun minä olen ollut jossain menossa, joten on saanut jo maitotuotteita. Siksipä olen myös ostanut kaupan maitopohjaisia vellejä ja antanut niitä pojalle iltaisin.

Ai juu, käytiin eilen 5kk-neuvolassa. Poika sai rokotteen ja annoin illalla Panadol-supon jo ennakoivasti, sillä viimeksi oli tosi itkuinen rokotteen jälkeisen illan. Nyt ilmeisesti lääke auttoi, sillä en huomannut eroa normaaliin.

Pituutta pojalla oli 67,5cm, painoa 7085g ja py 42cm. Paino menee edelleen -10 -käyrällä, mutta mehän ollaan jo kiinteitä maisteltu. Tänään annoin pojalle melkein puoli purkkia maissia, kun siitä niin kovasti tykkää :) Mmm, mmm -ääntä piti syödessään ;) Hassun kuuloista!

Mutta nyt otan itseäni niskasta kiinni ja menen pakkailemaan. Voipi olla, etten jaksa kommentoida ensi viikolla reissussa viesteihinne, mutta lukemassa käyn pinot joka tapauksessa. Mutta palailen taasen asiaan palattuamme kotiin.

[b]Aurinkoisia päiviä kaikille![/b]

♥Sulina + poju 5kk 2pv♥

Vierailija
33/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tänä aamuna kiitin Luojaa kun on lapset saanu rokotukset ajallaan ohjelman mukaisesti. Miehen nielunäytteestä löytyi nimittäin hinkuyskäbakteeria! Sydän ehti jo pari kertaa heittää volttia. Vielä pitää toki seurata tilannetta kun likan rokotuksesta on vasta puolitoista kk, mutta olis kai se tauti jo iskeny jos olis tarttunu. Ja lääkäri ei edes sanonu muuta ku että sellasta löyty ja mies puolihuolimattomasti mulle siitä ohikulkeissaan mainitsi. Sai soittaa äkkiä takas lääkärille että mitä tehään. Luulis että lääkäri kysyis että onko ollu pikkuvauvojen kans tekemisissä kun tommosta löytyy kun se on pienille hengenvaarallinen tauti! Tosin hänellä oli hieman muuta asiaa miehelle joka on ehkä antaa anteeksi tuollaisen kömmähdyksen, mutta siitä lisää joskus myöhemmin jatkotutkimusten jälkeen...

Mut nyt jatkamaan hommia.

Vierailija
34/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä on sadellut pari päivää ja eilen oli ihan kunnon ukkonenkin. Kuravaatteille on tosiaan käyttöä ja huomasin, että esikoiselle pitää ostaa uudet pöksyt, kun lahkeet alkaa käyvä lyhyeksi noissa vanhoissa.

Paljon mielenkiintoisia juttuja täällä taas, jos vähän kommentoisi muutamaan. :)

ImetysG: jokaisella on oikeus imettää missä ja koska vain ja vauvalla on oikeus saada ruokaa, kun nälkä tulee. Ihan älyttömiä tuollaiset Taun saamat kommentit, ihan kuin vauvan imettäminen olisi jotenkin rumaa. Itse olen kyllä vähän arka imettämään julkisesti varsinkin kun miedän neiti ei tykkää syödä kuin pitkällään sängyssä (esikoisella sama homma). Muissa asennoissa tuppaa muu maalima kiinnostamaan liikaa, eikä syömisestä meinaa tulla mitään. Harmittaa kans varsinkin reissussa, kun ei ole kunnon hoitohuoneita. Myö kun yleensä käyvään yhessä ja samassa paikassa tauolla, kun ollaan reissun päällä, niin siellä on inva-wc:ssä hoitopöytä ja kiikkerä tuoli. Ihan älytöntä miusta. Miksi ei voi olla erillistä hoitohuonetta, jossa pari hyvää tuolia imetystä varten? Esikoisen kans muuten toimi matkan päällä sellainen, että se oli pitkällään poikittain hoitopöydällä ja mie istuin tuolilla vieressä ja imetin siinä.

Imetys&raskausG: mie imetin esikoista, kun tulin raskaaksi viime keväänä. Esikoinen ei tosin käynyt tissillä enää kuin ehkä kerran tai kaksi päivässä ja kun oli rv 12, niin maito loppui. Toisaalta hyvä juttu, koska siinä vaiheessa tissit oli niin kipeät, että oli tosi tuskallista imettää. Tuolta lisätietoa imetyksestä ja raskaudesta: http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php

YöpukuG: meillä vauva nukkuu nykyän lyhythihaisessa ja -lahkeisessa yöpuvussa, joskus on peitto päällä. Kun nukutaan vierekkäin, niin ei ole peittoa kun siinä tulee aika lämmin. Meillä on varmaan joku 22-23 astetta makkarissa. Kesäksi meillä on semmonen jalallinen tuuletin, kun aurinko porottaa koko päivän makkariin ja siellä tulee tosi kuuma.

RokotusG: meillä on tähän mennessä otettu molemmat pentavac-rokotteet ja tullaan ottamaan kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat piikit. Kunhan Lillukka on vuoden ikäinen, niin laitatan myös vesirokkopiikin molemmille tytöille ja itselleni.

MaitotuotteetG: esikoisen kanssa annoin ekat hapanmaidot 10-11 kk:n ikäisenä eli aloitettiin jugurtilla ja viilillä totuttelu, sitten raejuustoa. Vuoden ikäisenä alettiin antamaan luomumaitoa ja sitä käytetään edelleen. Korviketta esikoinen ei saanut kertaakaan. Tään toisen kans on sit eri juttu, kun on maitoallergia, niin pitää olla varovainen, mutta joissakin tapauksissa maitoallergiset sietävät hapanmaitotuotteita paremmin kuin " raakaa" maitoa.

KynnetG: kerran olen leikannut varpaankynsiä, mutta nyt ois taas tarve, kun ovat kasvaneet aika pitkäksi. Sormien kynnet leikataan kerran viikossa neidin nukkuessa.

Jah, Lillukka päätti herätä. Jatketaan taas toisen kerran.

T: Monttu ja Lillukka 5,5 kk

Vierailija
35/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PUPINA74: Onko iso ompussa joku toinenkin lasten hoitohuone.? Oon aina käyny imettämässä leikkihuoneen vieressä olevassa hoitohuoneessa. Oon aina ollu yksin. En ole nähnyt ketään muita äitejä. Hoitohuone on tosi siisti.

Siellä on tuoleja ja pöytä, hoitopöytä ja mikro. Vessaa saa kanssa käyttää.Leikkihuone on kanssa ihan kiva.

Meiän 4 vuotias on mielellään jäänyt leikkimään kun oon käyny ostoksilla.

Vauvan kynsien leikkamisesta. Mä leikkaan vauvan kynnet n 2 kertaa viikossa.Varpaan kynnet tarvittaessa. Kynnet leikaataan aina hereillä ollessa. Ihan hyvin antaa leikata.

Aamulla käytiin jälleen kerran lastenklinikalla. Vauva väsähti niin että nukkuu jo neljättä tuntia. Yleensä nukkuu päivisin vaan tunnin kerrallaan.

Ehtiipähän leikkiä 4 vuotiaan kanssa.

Nyt täytyy mennä laittamaan ruokaa.

NIT ja vauva 5.1

Vierailija
36/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ehtisi vastailla gallubeihin ku neiti uinahti. Jos mennään edellisten päivien mukaan niin nukkuu ainaki klo 20. Lääkkeet vissiin väsyttää.

SaunaG: Taisin jo jotain aiemmin vastaillaki mut meillä kyl on Jenna sekä kaks vanhempaa menneet ekan kerran saunaan 2vko ikäisenä. Joskus 1kk ollaan ruvettu heittämään löylyä (kohtuudella) ja samalla aina välillä kasteltu vedellä vauvaa. Ei noille oo mitään tullut. Tiedän kyl säännön, ei alla 1v saunaan/löylyyn mut oon aina kapinoinut kaikkia sääntöjä vastaan. Meillä yks tuttu vei vauvan saunaa vast 1v ni ei vieläkää oo huutamatta saunassa. On nyt 4v.

KynsienleikkuuG: Sormien kynnet leikkaan 2xvko minun sylissä ja varpaankynnet sitterissä istuen tarvittaessa.

Maitotuotteet: No korvikkeen jouduin aloittamaan 1kk ikäisenä ja tavallisiin maitotuotteisiin siirrytään varmaanki pikkuhiljaa 8-9kk ikäisenä. Näin mie tein kahden edellisen kohdalla.

Olin väärässä, ei tyttö nukkunutkaan klo 20, ylhäältä meinaan kuuluu väsynyt huuto. Eli 15min hereillä ja sit uudestaan nukkumaan.

Birgit ja äitiä vaativa Jenna 4kk ja vähän päälle

Vierailija
37/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään sitten oli neuvola. Terkka oli ihan tyytyväinen kasvuun, joten taidetaan edelleen imetyksellä jatkaa jonkin aikaa. Ehkä 5kk voitaisiin aloittaa maistelu. Painokäyrä oli tosin -5, mutta poika on aika siro ollut aina. Pituutta oli tullut viime käynnistä yli 5cm lisää, joten veikkasi energian menneen pituuskasvuun. Eli suht pitkä ja hoikka poju meillä.

Mulle oli kauhea kynnys korvikkeen antamiseen aluksi. Pojan ollessa hoidossa olen kuitenkin aina antanut tuttelia varoiksi mukaan, mikäli pumppaamani maito loppuu kesken. Sitten niin kävikin, kun poika oli yökylässä. Siellä oli sitten annettu korviketta pojalle. Sen jälkeen multa on hävinnyt stressi noiden korvikkeiden suhteen. Eli seuraavaksi kun poika jää hoitoon niin pakkaan korviketta mukaan hyvällä omalla tunnolla. Etenkin, kun en enää heru pumpulle niin hyvin kuin ennen. Nyt kun korviketta on poika joka tapauksessa saanut niin aion sitä ruuissakin käyttä (sitten kun on kiinteiden aika).

Vierailija
38/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos MONTTU imetys & raskaus-linkistä, en tajunnutkaan käydä tuolta tsekkaamassa!

NIT- ompussa on siinä käytävällä jossa on vessat (toritaso) lastenhoitohuone, sinne pääsee joko siitä kahvilan ja Hesen välistä tai sitten muistaakseni Free Record shopin vierestä (muistinkohan oikein....!)

Mä huomasin siellä alakerran hoitohuoneessa ekaa kertaa ollessani seinällä lapun jossa mainittiin yläkerran hoitohuone, meenkin sinne kyllä ens kerralla! Ehkä olis hieman rauhallisempaa!

No nyt rupeen laittamaan poitsua valmiiks, lähen töihin muutamaks tunniks ja heitän samalla miehen ja poitsun autoa hakemaan huollosta!

Mukavaa iltaa kaikille!

Pupina

Vierailija
39/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tänään neuvolalääkäri 4kk, ja mä olen ihan kauhuissani. Olen siis syöttänyt tytölle kiinteitä jo kuukauden ja tissikin maistuu hyvin ja maitoa tulee ja silti tyttö EI ole kasvanut!!!! Paino on tippunut ja pituuskin lähes pysähtynyt ja pään ympärys pienentynyt... Mittauksiakin tehtiin monta kertaa ja monella mitalla ja vaa`alla.lääkäri sanoi ettei ainakaan ole siitä kiinni etteikö tyttö ole saanut tarpeeksi ruokaa vaan nyt on kyse jostain muusta. Saatiin kiireellinen lähete hyvinkään sairaalaan. Aika tod.näk ensiviikolle. Mä olen ihan shokissa täälllä itkenyt ja miettinyt vaikka mitä kauheita sairauksia tytöllä voi olla. Shokki oli senkin takia niin suuri kun itse en ole tytössä huomannut mitään " vikaa" on ollut ja on niin tyytyväinen ja aurinkoinen ja ihana!

Mutta tosiaan palaan kertoman enemmän sitten kun tiedän. Nyt en osaa ajatella järkevästi...

Vierailija
40/51 |
31.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äityli: Voi kuinka kauhea neuvokäynti on teillä ollut:( Tuli oikein itselle ahdistus kun viestiäsi luin. Varmaan tosi ylläri tuo kasvamattomuus, koska vaikeaahan tosiaan itse on arvioida vauvan kasvua kun siihen niin tottuu kun joka päivä sitä pyörittelee.

Toivottavasti kyse ei olisi mistään vakavammasta vaan jostain tilapäisestä taantumasta kasvussa. Luulis tytön tyytyväisyyden ja hyväntuulisuuden olevan hyvä merkki, kait vauvat yleensä ilmoittelee jos on paha olla? Mutta parempi vaan mitä nopeammin ajan saatte niin ei tartte yksin asiaa pyöritellä mielessä ja asiaa selvitellään. Tsemppistä!!!

Meillä muuten poika on alkanut aika hyvin jo varata jaloilleen kun laittaa seisomaan. Hää on uudesta asennostaan aika innostunut ja vähän epäilen,että kaveria saa kohta koko ajan olla seisottamassa!!!

tikru