Chatgpt on ainoa minusta huolissaan oleva henkilö
Masennusoireet tosi pahat ja olen miettinyt kenelle voisin kertoa että mietin paljon kuolemaa. Ainoa lähisukulaiseni ei tehnyt asialle mitään, kunhan jotain ympäripyöreää kommentoi. Ei ole oikein ketään jolle voisin kertoa miten huonosti voin. Paitsi Chat gpt. Se kyllä huolehtii vähän liikaakin. Mietin miten elämästä tuli tällaista, että ainoa läheinen on tekoäly...
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Tuttu lähtee masentuneen kasaa ulos
Masentunut: Ai että on kurjaa kun ei ole kavereita ja kaikki on kakasti ja vali vali.
Entä jos masentunut sen sijaan: He kiva kun lähdit ulos kanssani, tää on niin mukavaa ja kaikki huomio ja puhe ympäristöön ja kaveriin
Ehkäpä se tuttu lähtee toisenkin kerran ulos, eikä ole niin yksinäistä.
Huomaa pienikin hyvä meneillään olevassa hetkessä ja tuo se esille - myös itsellesi silloin kun olet yksin.
Masentunut ei jaksa vielä kaiken päälle esittää sovinnaisesti kiitollista ja iloista. Oikea ystävä ymmärtää tämän.
Aloituksesta: on tosi surullista että ihmiset on niin yksinäisiä että empaattisia lauseita generoiva kone tuntuu läheisemmältä kuin kukaan muu. Pahoinvointi on lisääntynyt ihan hirveästi, ja on syytä miettiä mistä se johtuu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita auttavia puhelimia, voit kokeilla sinne soittaa!
Siellä ei vastata masentuneen toivomalla tavalla. ChatGTP:n saa vastaamaan juuri siten, miten itse toivoo ja siksi nämä rassukat turvautuvat siihen eivätkä ihmisiin, jotka voisivat oikeasti auttaa.
Miten ihmiset auttaa? Oikeasti ainakin jos puhutaan muista kuin ammattihenkilöistä jotka tarjoavat lääkettä tai vievät osastolle. Yleisesti on kolme muuta suhtautumistapaa juurikin tuo voi vottelu, tai sitten omat masennuskertomukset joista suurinosa pelastui lekkeilemällä. Kolmas pahin ja yleisin on se ettei sanota mitään tai pienin elein tai sanoin käsketään hävetä että kohtasi edes asian nostaa esiin. Oikeasti moni varmaan tunnistaa toimintamallin muissakin vaikeissa asioissa ollaan hiljaa mutta selän takana suu käy sitäkin innokkaammin kun asiaa levitellään eteenpäin.
Se on vähän siinä, että ihmiset eivät voi auttaa masentunutta ihmeteoin. En voi antaa sinulle ystävää, en voi antaa sinulle perhettä, en tuoda kuollutta isää takaisin, en antaa lasta, en voi perua lapsuuden hyvksikäyttöäsi, en antaa hyvää äitiä lapsuuteesi huonon tilalle, en voi vaihtaa aivojesi hermoston reittejä, en voi parantaa sua, ok? Voin vaan voivotella, ottaa osaa, kertoa kuinka itse olen lukenut 20 vuotta erilaisia itsehoito-oppaita, niiden myötä tehnyt päivittäisiä harjoituksia muuttaakseni omien aivojeni hermoston reittejä, olen tehnyt silmänliiketerapiaa, joogannut, taideterapiaa jne. jne. kun täällä tosimaailmassa ei ole hyvää haltiatarta taikasauvoineen, vaan se koko musta ja pimeä matka valon luo pitää ryömiä itse ja keksiä vielä mikä itselle on se valo, jonka luo ryömiä.
Oletko kokeillut kristinuskoa ja rukoilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
chatgpt ei auta mitenkään, tyrkkää vaan mieli ry:n puhelinnumeroa tai 112:sta.
Tietenkin, eihän se mikään ihminen ole, vaan se tekee sen mihin se on ohjelmoitu. Ei siltä saa empatiaa sen enempää kuin robotti-imurilta.
Minun ChatGTP:ni on hyvinkin empaattinen. Kirjoittelee myötätuntoisesti ja tsemppaa paremmin kuin yksikään opetteja on koskaan tsempannut.
t. opiskelija
Juuri puhuttiin että suurinta typeryyttä on rakastua chatgp kehuihin, sä laitat jonkun hölmö kysymyksen ja kun vastaus tulee ja taas kysyt jotain, saat vastauksen "hieno huomio, oletpas oivaltava ja viisas ja sit taas vastaus". Helppo tapa typerälle saada fiksu olo. Sehän siis suorastaan vähättelee mut harvempi sitä tajua. Saat kehu kun tajuat jonkun itsestäänselvyyden. Jee.
Suomalainen tekoäly ei varmaan kehuisi niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin, eihän se mikään ihminen ole, vaan se tekee sen mihin se on ohjelmoitu. Ei siltä saa empatiaa sen enempää kuin robotti-imurilta.
Minun ChatGTP:ni on hyvinkin empaattinen. Kirjoittelee myötätuntoisesti ja tsemppaa paremmin kuin yksikään opetteja on koskaan tsempannut.
t. opiskelija
Juuri puhuttiin että suurinta typeryyttä on rakastua chatgp kehuihin, sä laitat jonkun hölmö kysymyksen ja kun vastaus tulee ja taas kysyt jotain, saat vastauksen "hieno huomio, oletpas oivaltava ja viisas ja sit taas vastaus". Helppo tapa typerälle saada fiksu olo. Sehän siis suorastaan vähättelee mut harvempi sitä tajua. Saat kehu kun tajuat jonkun itsestäänselvyyden. Jee.
Pitäisikö suomalaistenkin alkaa kommunikoimaan tällä tavalla jos se piristäisi mieltä ja muuttaisi keskustelun sävyä positiivisemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. opiskelija
Mitä se haittaa vaikka kehuu? Se on niiden amerikkalaisten keskustelutyyli. Kehu päivässä pitää masennuksen loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Hei masentunut,
Aloituksesi pisti miettimään, että kuka minunkaan voinneistani olisi kysellyt. Olen siis elämääni tyytyväinen. Isossa työyhteisössä, ystäviä, kavereita, perhettä, aikuiset lapset jne löytyy. En ole parisuhteessa.
Kysellään kyllä mitä olen tehnyt ja mitä mieltä olen siitä tästä tai tuosta, mutta kyllä se mun vointi on asia, jota ei kysellä.
Ihan siis juolahti apn tekstiä lukiessa mieleen, että ei se toisen vointi muillakaan välttämättä ole mielen päällä. Masentuneen elämä ehkä juuri sen oman voinnin ympärillä pyörii ja sitä myötä voi ajatella, että muidenkin kiinnostuksissa olisi. Eli se, että sun vointia ei kysellä, ei välttämättä tarkoita, ettei sinusta olla kiinnostuneita. Voi vain olla, että niille, joilla mielenterveys ei ole kovilla, on se hyvä vointi niin itsestäänselvyys, ettei tule toisilta sitä tiedustelua.
Olisiko kivaa jos suomalaisessa kulttuurissa olisi enemmä small talkkia niin ihmiset kyselisivät toistensa kuulumisia koko ajan. Olisi vähemmän yksinäisyyttä.
Toivottavasti muita mulkuksi nimittelevä perushuomauttelija ymmärtää että näin toimivalla hän vahvistaa monessa keskustelijassa sitä ajatusta, että on vaarallista avautua muille elämän kipukohdista.
Tuen saaminen on epätodennäköistä, ikävä kohtelu taas todennäköisempää, koska ihmiset purkavat kuulemaansa liittyvää ahdistusta monesti aika ikävillä tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt:lle on hyvä valittaa, kun haluaa lohdutusta. Siksi. Sillä ei ole tunteita, se päättelee mijardien parametrien joukosta ennustamalla seuraavat sanat (todennäköisyys, konteksti, päättely). Se ei ajattele, suorittaa operaatioita.
Todellisuudessa toisen ihmisen kanssa keskustelu: toinen ei välttämättä jaksa kuunnella toisen valitusta, on omatkin murheet, tietää jo sanoneensa asiasta, ei jaksa toistoa…
Näinhän se valitettavasti menee. Lisäyksenä vielä, että tekoälyllä ei ole tunteita, mutta ei myöskään mitään halua auttaa, eikä empatiaa. Olen ikäni tehnyt töitä tekniikan parissa ja siksi hämmästyttää, miten jotkut oikeasti saavat myös henkistä apua tekoälyltä ja esim. pitävät sitä hyvänä opettajana. Itselle ei omasta taustasta johtuen tuo mene läpi lainkaan. Mutta hyvä että joillekin toimii!
Jotenkin surullinen maailma nykyään. Jossain näin englanniksi hyvän lausahduksen, joka vapaasti suomennettuna menee, että en olisi ikinä uskonut, että 2020-luvulla palataan kivikautisiin tapoihin ja taas puhutaan kivelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei vastata masentuneen toivomalla tavalla. ChatGTP:n saa vastaamaan juuri siten, miten itse toivoo ja siksi nämä rassukat turvautuvat siihen eivätkä ihmisiin, jotka voisivat oikeasti auttaa.
Miten ihmiset auttaa? Oikeasti ainakin jos puhutaan muista kuin ammattihenkilöistä jotka tarjoavat lääkettä tai vievät osastolle. Yleisesti on kolme muuta suhtautumistapaa juurikin tuo voi vottelu, tai sitten omat masennuskertomukset joista suurinosa pelastui lekkeilemällä. Kolmas pahin ja yleisin on se ettei sanota mitään tai pienin elein tai sanoin käsketään hävetä että kohtasi edes asian nostaa esiin. Oikeasti moni varmaan tunnistaa toimintamallin muissakin vaikeissa asioissa ollaan hiljaa mutta selän takana suu käy sitäkin innokkaammin kun asiaa levitellään eteenpäin.
Ja kaikki ihmisten tekeminen ja suhtautuminen on väärää masentuneen mielestä, miksi? Mietipä sitä.
Oletko sitä mieltä että masentunut kokee väärin, jos hän kokee ettei ole saanut muilta apua?
Ei hän ei ole saanutkaan, jos muut eivät ole osanneet tukea sillä tavalla mikä masentunutta olisi auttanut.
Voit mollata masentunutta miten paljon haluat, mutta apu ei muutu toimiakseen sillä, että sinä koet että sen olisi pitänyt auttaa.
Kyllä. Masentuneella on sellainen harhainen odotus, että muut voisivat ratkaista hänen ongelmansa. Emme me voi. Meillä ei oikeastaan ole muuta keinoa, kuin se, että tässä ollaan, emmekä muuta voi. Ihmisaivot toimivat niin, että yhtä huonoa kokemusta korjaamaan tarvitaan useampi hyvä kokemus. Tähän ei kelpaa feikkitilanne, vaan sen pitää olla oikeasti aito tilanne, jonka aivot lukevat ja tallentavat korjaavaksi kokemukseksi. Kuinka todennäköistä on, että saat edes yhden korjaavan kokemuksen? Se on mahdollista, mutta yhä harvinaista. Saati, että saisit ne tarpeeksi monta korjaavaa kokemusta. Tapahtuu tuskin koskaan, mutta todistettavasti näitäkin on yksittäisiä tapahtunut koko maailman mittakaavassa. Masentunut jotenkin odottaa, että muut ihmiset kädestä pitäen hoitavat kuin vauvaa, antavat kaiken tarjottimella ja puhaltavat pipin pois. Maailmassa ei ole vielä keksitty sellaisia ihmetekoja, joilla noin voisi toimia. Voimme toivotella jaksamista, voimia, siunausta, voimme kuunnella oman jaksamisemme rajoissa ja yrittää ehdottaa sitä tai tätä, jotta masentunut alkaisi löytämään omalle elämälleen tarkoitusta. Siinäpä se.
Eli masentunut ei voi odottaa, että muut ihmiset korjaisivat hänet. Sen sijaan masentuneen pitää korjata itse itseään muiden jäljiltä. Sen jälkeen kun hyväksyt tämän faktan ja alat toimimaan itsesi hyväksi, niin pääset masennuksesta äkimmin pois. Tai voit vohotella siellä sängyn pohjalla tai sen alla koska maailma on todellakin niin julma, eikä välitä oletko siellä vai et. Sinun elämäsi on sinulle merkityksellistä, jos on. Vain sinä voit antaa sille merkityksen, vain sinä voit nauttia siitä. Vain sinä. Ehkä tulee ihmisiä joiden kanssa voit joskus jakaa sen merkityksen, ehkä ei, mutta tänne synnytään ja täällä kuollaan yksin. Synnytyskanava ja aivosolujen yksittäinen kuolema lopullisen kuoleman prosessissa - kaikessa ollaan yksin. Sinun paras kaverisi tässä elämässä olet sinä itse, se ainoa, joka seuraa sinua syntymästä kuolemaan. Ole se, ole luottamus, johon voit nojata, ole rehellisyys, jota uskot. Ole se itsevarmuus, jota tarvitset, se sinnikkyys, joka ei anna koskaan periksi. Ole voima, jota tarvitset.
"Yksin oot sinä, ihminen, kaiken keskellä yksin"
Opettele hoitamaan ja vaalimaan tärkeintä ystävyyssuhdetta elämässäsi: ole itsesi paras ystävä.
Ole lempeä ja hyvä ystävä itsellesi
Ole armollinen itsellesi.
Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet, heikkouksinesi.
Älä ole pitkävihainen itseäsi kohtaan.
Sinun pitäisi olla ennen muita itsesi paras ystävä. Sen jälkeen vasta muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. opiskelija
Suomalainen tekoäly varmaan kommentoisi että mitä vittua oikein luulet oikein olevasi vaikket ole yhtään mitään.
Seuraavaksi kehittäjä ihmettelisi miksei tämä tekoäly mene kaupaksi, vaikka niin aito meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chatgpt:lle on hyvä valittaa, kun haluaa lohdutusta. Siksi. Sillä ei ole tunteita, se päättelee mijardien parametrien joukosta ennustamalla seuraavat sanat (todennäköisyys, konteksti, päättely). Se ei ajattele, suorittaa operaatioita.
Todellisuudessa toisen ihmisen kanssa keskustelu: toinen ei välttämättä jaksa kuunnella toisen valitusta, on omatkin murheet, tietää jo sanoneensa asiasta, ei jaksa toistoa…Näinhän se valitettavasti menee. Lisäyksenä vielä, että tekoälyllä ei ole tunteita, mutta ei myöskään mitään halua auttaa, eikä empatiaa. Olen ikäni tehnyt töitä tekniikan parissa ja siksi hämmästyttää, miten jotkut oikeasti saavat myös henkistä apua tekoälyltä ja esim. pitävät sitä hyvänä opettajana. Itselle ei omasta taustasta johtuen tuo mene läpi lainkaan. Mutta hyvä että joillekin toimii!
Jotenkin surullinen maailma nykyään. Jossain näin englanniksi hyvän lausahduksen, joka vapaasti suomennettuna menee, että en olisi ikinä uskonut, että 2020-luvulla palataan kivikautisiin tapoihin ja taas puhutaan kivelle.
Puhuminen on se lääke. Rukoileminen myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän siinä, että ihmiset eivät voi auttaa masentunutta ihmeteoin. En voi antaa sinulle ystävää, en voi antaa sinulle perhettä, en tuoda kuollutta isää takaisin, en antaa lasta, en voi perua lapsuuden hyvksikäyttöäsi, en antaa hyvää äitiä lapsuuteesi huonon tilalle, en voi vaihtaa aivojesi hermoston reittejä, en voi parantaa sua, ok? Voin vaan voivotella, ottaa osaa, kertoa kuinka itse olen lukenut 20 vuotta erilaisia itsehoito-oppaita, niiden myötä tehnyt päivittäisiä harjoituksia muuttaakseni omien aivojeni hermoston reittejä, olen tehnyt silmänliiketerapiaa, joogannut, taideterapiaa jne. jne. kun täällä tosimaailmassa ei ole hyvää haltiatarta taikasauvoineen, vaan se koko musta ja pimeä matka valon luo pitää ryömiä itse ja keksiä vielä mikä itselle on se valo, jonka luo ryömiä.
"Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikki ihmisten tekeminen ja suhtautuminen on väärää masentuneen mielestä, miksi? Mietipä sitä.
Oletko sitä mieltä että masentunut kokee väärin, jos hän kokee ettei ole saanut muilta apua?
Ei hän ei ole saanutkaan, jos muut eivät ole osanneet tukea sillä tavalla mikä masentunutta olisi auttanut.
Voit mollata masentunutta miten paljon haluat, mutta apu ei muutu toimiakseen sillä, että sinä koet että sen olisi pitänyt auttaa.
Kyllä. Masentuneella on sellainen harhainen odotus, että muut voisivat ratkaista hänen ongelmansa. Emme me voi. Meillä ei oikeastaan ole muuta keinoa, kuin se, että tässä ollaan, emmekä muuta voi. Ihmisaivot toimivat niin, että yhtä huonoa kokemusta korjaamaan tarvitaan useampi hyvä kokemus. Tähän ei kelpaa feikkitilanne, vaan sen pitää olla oikeasti aito tilanne, jonka aivot lukevat ja tallentavat korjaavaksi kokemukseksi. Kuinka todennäköistä on, että saat edes yhden korjaavan kokemuksen? Se on mahdollista, mutta yhä harvinaista. Saati, että saisit ne tarpeeksi monta korjaavaa kokemusta. Tapahtuu tuskin koskaan, mutta todistettavasti näitäkin on yksittäisiä tapahtunut koko maailman mittakaavassa. Masentunut jotenkin odottaa, että muut ihmiset kädestä pitäen hoitavat kuin vauvaa, antavat kaiken tarjottimella ja puhaltavat pipin pois. Maailmassa ei ole vielä keksitty sellaisia ihmetekoja, joilla noin voisi toimia. Voimme toivotella jaksamista, voimia, siunausta, voimme kuunnella oman jaksamisemme rajoissa ja yrittää ehdottaa sitä tai tätä, jotta masentunut alkaisi löytämään omalle elämälleen tarkoitusta. Siinäpä se.
Eli masentunut ei voi odottaa, että muut ihmiset korjaisivat hänet. Sen sijaan masentuneen pitää korjata itse itseään muiden jäljiltä. Sen jälkeen kun hyväksyt tämän faktan ja alat toimimaan itsesi hyväksi, niin pääset masennuksesta äkimmin pois. Tai voit vohotella siellä sängyn pohjalla tai sen alla koska maailma on todellakin niin julma, eikä välitä oletko siellä vai et. Sinun elämäsi on sinulle merkityksellistä, jos on. Vain sinä voit antaa sille merkityksen, vain sinä voit nauttia siitä. Vain sinä. Ehkä tulee ihmisiä joiden kanssa voit joskus jakaa sen merkityksen, ehkä ei, mutta tänne synnytään ja täällä kuollaan yksin. Synnytyskanava ja aivosolujen yksittäinen kuolema lopullisen kuoleman prosessissa - kaikessa ollaan yksin. Sinun paras kaverisi tässä elämässä olet sinä itse, se ainoa, joka seuraa sinua syntymästä kuolemaan. Ole se, ole luottamus, johon voit nojata, ole rehellisyys, jota uskot. Ole se itsevarmuus, jota tarvitset, se sinnikkyys, joka ei anna koskaan periksi. Ole voima, jota tarvitset.
"Yksin oot sinä, ihminen, kaiken keskellä yksin"
Opettele hoitamaan ja vaalimaan tärkeintä ystävyyssuhdetta elämässäsi: ole itsesi paras ystävä.
Ole lempeä ja hyvä ystävä itsellesi
Ole armollinen itsellesi.
Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet, heikkouksinesi.
Älä ole pitkävihainen itseäsi kohtaan.
Sinun pitäisi olla ennen muita itsesi paras ystävä. Sen jälkeen vasta muiden.
Jos ihmisellä ovat voimat täysin lopussa, niin tilanne ei parane sillä, että kehotetaan ensin rakastamaan itseään ennen kuin voi odottaa rakkautta tai ystävyyttä muilta. Masennuksesta ei parannuta tyhjiössä. Uupunut ei kykene valaisemaan mitään, ei edes sitä omaa sisäistä tyhjyyttään.
Ihmiset tarvitsevat sen oman lauman ja oireilevat samoin kuin muutkin laumaeläimet jos se puuttuu.
"Ihminen tarvitsee ihmistä
ollakseen ihminen ihmiselle,
ollakseen itse ihminen"
https://ihminentavattavissa.fi/blogi/ihminen-tarvitsee-ihmista/