** ELOkuisten ke-to **
Linkki alkuviikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10419481&p=2&tmode=1&smod…
Vaihteeksi silmät ihan sikkuralla, kun viimeiset yöt ovat menneet vähän miten sattuu. Ensin vaivasi kuumuus, viime yönä yskä. Kummasti yskiminen on vaikeaa makuultaan, kun vatsalihakset puuttuvat.
Koetan saada itseni taas työvireeseen.. Helpommin sanottu kuin tehty. Onneksi päivät koko ajan vähenee. Tajusin myös, että jos vauva syntyy normiajassa, niin nyt minulla olisi vauvan syntymään aikaa 2-3kk. 2kk kuulostaa tosi vähältä. hui. Eilen tuli hankittua pieni body, mutta vieläkään ei ole kaappitilaa vauvan tavaroille..
Oma napa vaan paisuu paisumistaan, taas jäi yhdet housut pieneksi (lainaksi saadut) ja osa mammapaidoistakin alkavat kinnata. En tiedä, uskallanko tilata nettikaupasta paitaa, jos sekin on liian pieni jo heti. Olen usein niin huono peruuttamaan tilauksia.
Nyt töiden tekoon..
Västis ja Taimi 28+5
Kommentit (42)
Sateista aamua Englannista!
Olen ollut vahan taustapeikkona,lueskellut muiden juttuja,vaikka alussa kylla ilmoittaudun mukaan mahtavaan elokuisten joukkoon. Nyt on aika aktivoitua ja alkaa kirjoittelemaan tarinoita teidan kanssa!
Hurjasti vasyttaa taallakin,yo meni niin huonosti,parin tunnin valein juoksemista vessaan ja kyljen kaantoa,mikaan asento ei tuntunut hyvalta,vauva vaan potkiskeli ja liitoskivut vaivasi.Hmm,onko tama nyt sita luonnon tapaa valmistaa tuleviin yoheratyksiin! Mutta huomaan etta en ole yksin vaivani kanssa.
Viela olisi 3 viikkoa aitiyslomaan,laskettu aikahan on 1.8. ja tyomotivaatio taysi nolla! Taitaa olla yleista.Ajatukset pyorii jo vaavin ymparilla aika tiuhaan,voi miesparkaa kun en osaa enaa muusta puhuakaan.Mitens teilla muilla, pyoriiko jutut tulevan vauvan ymparilla vai loytyyko muutakin rupateltavaa?
voi ihanaa,ovikello soi nain aamusella ja ihana serkkuseni on laittanut minulle kokoamansa aitiyspakkauksen,mika ihana yllatys nain aamutuimaan, ja vahan suomiherkkuja siina ohessa,mm.fazerin sinista,nami.Aitiyspakkaustahan en suomesta saa kun en sinne enaa veroja maksa. Ihan alkoi kyyneleet valumaan kun niin herkistyin!
Mukavaa keskiviikkoa!
ikimba 30+6
Niin se on siten tämäkin viikko keskivälissä Tänään onki sitten sateista ja harmaata. Melle pölähti jo heti aamusta kämpän takuukorjaus setä. En ollu ees vaatteita saanu vielä päälle. No nyt ei sitte enää ainakaan vedä pistorasiasta. Tänään pitäs yrittää vähän siivoilla taas ja pyykkiäki pestä
saa sitten nähdä mitä kopeutuu tekemään.
Minä tässä laskeskelen kans viikkoja ja mietin että kohta se on ohi tämä raskaus. Miten sitä sitten osaa ola kun ei massussa enää möngikkään ketään vaan se tuhisee täällä ulkopuolella. Luultavasti ei mene enää ku noin 8-10 viikkoa korkeintaan. Sitten sitä pitääkin opetella olemaan äiti. saa nähdä olenko siis seuraava elokuisita joka saa nyyttinsä, jää nähtäväksi.
Kovasti tekisi mieli alkaa jo hankkimaan vaunuja ja kaikkea pientä tarpeellista hilpetööriä, mutta kai tässä vielä ehtii. Ainaki mun äiti on sitä mieltä ettei vielä kannata alkaa hätäillä niiden vaunujen ja muiden kanssa kun on niin pieni kämppäkin ja vähän säilytystilaa. Itestä alkaa tuntua että
aika käy vähiin. Ku ei tästä omasta olotilastakaan voi ihan varma olla.
Meillä mun äiti yritää saada meidät luopumaan tuosta meidän kissasta,kun vauva on tulossa. Vauva ja kissa ei kuulemma sovi samaan kämppään.Onko kellään kokemuusta miten ne oikeasti sopivat Yhteen.
Kun ei haluaisi tuosta kissastakaan luopua kun se kuitenkin on perheenjäsen. Tietysti karvojahan siitä lähtee kun on vähän tommonen pitkäkarvaisempi yksilö. Ja vauvaa ei kuulemma voi pitää kissankarvaisella lattialla.
mutta eipä tässä taas muuta tällä erää
Teresa81+ tytsy 28+1
Helteet taitaa tällä erää olla ohi ja esimakua ollaan nyt saatu kesästä... Huh! Olin alkuviikon töissä ja työhuoneen lämpötila oli varmasti 30 C, joten aamulla niin sorjat nilkkani olivat päivän mittaan turvonneet ihan muodottomaksi. Olokin oli runsaasta juomisesta aika kehno. Jotain tuosta työpaikan lämpötilasta kertoo, että lämpömittari kotona näytti varjossa työpäivän jälkeen 27,5 C ja ulkoilma tuntui työpäivän jälkeen mukavan VIILEÄLTÄ!
Ihanaa oli kun olin investoinut ajoissa kevyisiin helleyläosiin, jotka kyllä helpottavat mukavasti oloa! Tuota helteestä johtuvaa turvotusta lukuunottamatta olo on aika hyvä. RR mittailen melkein päivittäin ja hyvät ovat paineet olleet, oma painokin on pysynyt tovin paikoillaan, johtuen siitä, että ruokahalu on aika huono jostain syystä ja ruoka-annokset pitää pitää tosi pieninä, koska muuten alkaa ruokailun jälkeen rasittavat sydämen tykytykset. Maha on pieni, eikä yhtään vielä tiellä, johtunee tuosta vauvan pienestä koosta, 3 vkoa sitten siis painoarvio meni siellä -2 sd käyrällä..., joten jos nyt samaa tahtia kasvaa niin painoa lienee tällä hetkellä sellainen 750 g, joten eipä tuo nyt vielä kauheasti mahassa paina! Onneksi on vilkas tapaus, joten ei tarvitse vauvan voinnista olla huolissaan.
Koti on kauheassa kunnossa ja pitäisi ryhtyä siivouspuuhiin: vaatekaapit ovat pullollaan vaatteita, joita pitäisi setviä, että saisi näille tyttöjen kesähellevaatteilla ja mekoille tilaa...ääh, lounaskin pitäisi kehittää ja tuo ruokien laittaminen kyllä tökkii, kun mitään ei oikeastaan tee mieli. Mitäs jos söisi ananasta ja vesimelonia, se kuulostaa mukavan raikkaalta ja kohtahan sitä alkaa tuo mansikka-aika, joka on erinomainen konsti turvotuksiin.
No ei tässä auta vetkutella, se on lähdettävä hommiin, että saa jotain tehdyksi ennen iltaa...
wintergirl h 27+1
Jeps, jälleen huonosti nukuttu yö takana ja silmät ristissä koneen vieressä yritän tehdä töitä. Eilen tuli ostettua parit omenapuut ja istutettuakin, katsotaan vaan miten pärjäävät meidän savimaassa. No, ainakin ostettaessa niissä oli kauniit kukat, on ainakin hetkeksi iloa ;)
Maha on alkanut oikeasti häiritsemään elämää, tuntuu kasvaneen kauheaksi palloksi ja heti kun vähän reippaampia kävelyaskelia ottaa niin supistaa ja myöhemmin kolottaa. Maha on ainakin muiden mielestä kovin alhaalla, joten siitä varmaan johtuu tunne että se on kokoajan tiellä. Vaatteetkin käy tosiaan vähiin vaikka juuri investoin uusiin mammapaitoihin.
Lemmikeistä ja vauvoista niin pah kannattaa sanoa kaikille sukulaisille jotka kehottavat hankkiutumaan lemmikeistä vauvan takia eroon. Tietysti jos tulee jotain allergiajuttuja niin asia on toinen mutta nekin yleensä ilmenevät lapsilla vasta muutaman vuoden iässä. Meiltäkin esikoista odottaessani joku sukulainen ihmetteli että meinataanko pitää koira vaikka on vauva tulossa kun on sitten karvoja joka puolella ja kuka sitä koiraa ehtii lenkittääkään. Koiran (eikä kissan) karvoihin ole kukaan vielä kuollut ja kunhan niitä elukoita pitää silmällä ettei tule mitään konflikteja vauvan kanssa niin en saata ymmärtää sukulaisten järjen juoksua. Viimeksi kimpaannuinkin kommentista niin että nyt ei ole kukaan vielä mitään sanonut vaikka koiramääräkin on lisääntynyt ;) Lisäksi ainakin meidän tyttö on nyt pienestä niin tottunut eläimiin että osaa suhtautua niihin luontevasti ja tietää miten kuuluu käyttäytyä (useimmiten ;). Eikä ole mitään tarvetta mennä esim. muiden koiria paijailemaan tai halailemaan.
Jotta sellaista, mitähän sitä söisi tänään. Aamupala jäi väliin ja nälkä kurnii masussa...
Jav@ 27+2
Mä täs heräilin vasta kymmenen aikaa..illalla tuli nukuttua nii pitkään et meni yöunista osa.. Ulkona pilvinen ilma..saas nähä alkaako sataa. Eilen otin partsilla aurinkoo ja kasvot vähän palo. Pieni flunssa viel päällä ja nenän alunen punasena :( Eilen tein ruoaksi karjalanpaistia ja perunamuusia ja kun nousin pöydästä syötyäni tuli heti huono olo ja juoksin vessaan ja kaikki ruoat lensi pitkin seiniä..vieläkin pahoinvointia vaikka rv 27! Neuvolas sanottii et tytöt vie äidiltä kauneuden sillä pahoinvoinnilla..et mulla on typy vatsas sitte!:)
Eilen selailin kalenteria..on täs viel monta kuukautta raskautta jälel..mut eiköhän ne mee nopeeta kun kesäl kuitenki nii paljo kaikkee tekemistä. Pinnasänky saatiin sukulaisilta ihan ilmaseksi. Ois ollu kiva ostaa uus mut meil makkari niin pieni eten ois saanu sellasta kuin itse haluun nii sama ottaa väliaikasesti tuo vanha. Sit seuraavalle ostaa paremman. Haetaan nyt syksyllä tonttia jospa kävis tuuri ja saatais ja päästäis ens kesänä rakentaa omaa kotia. Meil 63 neliöinen asunto nii tänne ei kauheesti mitää ylimääräistä mahdu. Vaunut vie oma tilan, sänky vauvalle..sit jos hankkii sitterin ym leikkimattoja nii eihän tänne muuta mahdukkaan.. Pitäis alkaa tekeen kouluun viel yks terveystiedon portfolio :( Ei yhtää innostas mut viimenen tehtävä tuo ja sit ehkä ei vuoteen kouluun nii asenteel teen sen:) Mutta mukavaa keskiviikkoa mameille!:)
Mandi ja vauveli 27rv
Masu kasvaa täälläkin ja rupeaa tuo vauhti jo hidastumaan. Yöt täälläkin semmoista pyörimistä ja parina iltana ollut valvomista, ei vaan tahdo uni tulla. Välillä ihan kipeetäkin tekee kun vauva potkii.
Muistan kun odotin esikoista, ni mietin että nostan hattua kyl niille ketkä jaksaa hoitaa omaa pientä ja samalla ovat raskaana. Ni nyt sitä ollaankin samassa tilaanteessa ja hyvinhän tuo on toistaiseksi mennyt, ja onhan tämä raskaus ollut helpompikin kuin esikoisella.
Eilen olin kaupoilla, mut ei sielläkään oikein jaksanu olla, masuun kävi. Pitäs etukäteen tietää mitä aikoo ostaa, ei jaksa juosta joka kauppaa läpi.
Yritin juhliin etsiä vaatetta, mutta mies hiillosti selän takana " pitäs joutuu, pitäs joutuu" , sit autossa kysyy , oliko kaupassa huono valikoima kun ei löyty juhlavaatteita, hohhoijaa kylläpä tämä mamma puri huulta ettei vaan sammakoita ois tullut suusta:)
Perjantaina menen sit poitsun kans kahdestaan ostoksille, jos jaksaa:)
Itseäni niin jo haluttas lähtee ostaa ne tuplavaunut, mut odottelen viel....ja vaik mitä haluttas ostella:)
Mut nyt taidan käydä vähän pitkäkseen kun poikakin nukahti,
mukavaa päivänjatkoa:)
Iivokki 30+5
Heip, täällä vietän vapaa päivää yksin, tyttö on tarhassa. On ollu nämä kaksi viimeistä hellepäivää sen verta raskaita, että oli ihana yön päälle vetästä tuossa vielä tunnin aamupäivätirsat. Minä olen nukkunut tosi sikeästi viime yöt, viime yönä en edes pissalla käyny. Oon varmaan juonu liian vähän, vaikka koko ajan yrittää lipittää jotain...
Ikimba, teretulemast vaan taas joukkoomme!
Kelan laput on nyt viety, jotain se setä siellä vaan sönkkäs mun 6 kk palkkatodistuksesta, että olisi pitänyt olla laskettuun päivään asti, mutta miten sinne vois edes tehä etukäteen, jos tulee vaikka saikkuja ym.? Ei ymmärrä. Ja mulle kun ei työnantaja maksa mitään mammaloman ajalta. No, kait sieltä sitte tulee jotain kyselyjä. Viimeksi ainakin meni ihan hyvin näin. Mutta systeemit muuttuu koko ajan, ja aina meidän rahojen vähentämiseksi :(
Muuten täällä voidaan hyvin, masu on kyllä tiellä ollut jo jonkin aikaa, kumartelut saa heti supistelemaan. Supisteluja tulee muutenkin tasaseen tahtiin, tänään on kyllä heti vähemmän, ku heiluu vähemmän. Kaikki fyysinen ponnistelu saa supistelemaan. Onneksi tänään on kuitenkin vähän viileämpi päivä, ei nuo helteet näköjään sovi mulle :( Veljen vaimo, joka synnytti elokuussa -03 muisteli just, että meni synnyttään varvastossuissa, ku muut kengät ei mahtunu, ja laitokselle jäi jo 11 kg. Tais vähän turvottaa... Mutta toki ne ennakoivat supistukset kuuluu jo tässä vaiheessa asiaan ja toista kun ollaan tekemässä, ne on vielä yleisempiä. Koetan vaan ajatella koko ajan positiivisesti, että hyvä kun kohtu harjoittelee suurta päivää varten.
Vauva touhuaa nytkin jotain kummaa, ojentelee kait jalkojaan. Ja taitaa olla pää alaspäin, hikkakin tuntuu aina tuolla kohdunsuulla tasaisena naputuksena :D On ollu tarkemmin ajateltuna jo aika kauan näin päin... Mutta johan niitä on viikkojakin kohta 30 täynnä... aika muuten rientää oikeasti... mutta ootas ku la lähenee ja päivät käy vähiin, aika ei oo ikinä ennen menny hitaammin... Joten nautitaan nyt masuista ja kesästä!
Voikaa hyvin! emma 29+5
Heissan täältäkin, viimeiset 3 yötä on kyllä mennyt aivan pyörinäksi. On kuuma ja vessahätä, jano useampaan kertaan yöllä, vauva melskaa vatsassa ja lonkat puutuvat. Huh huijaa, ONNEKSI on vain 9 viikkoa jäljellä (toivottavasti ei siis mene yli ajan). Vatsa on pinkeä kuin jalkapallo aivan edessä, takaa ei vatsaa huomaa yhtään. Olin myös -03 kesällä raskaana, kun kaksoset syntyivät alkusyksystä. Oli kuuma ja turvotusta vaikka muille jakaa, mitkään kengät eivät mahtuneet jalkaan, miehen sandaalit olivat käytössä. Eilen jouduin luopumaan kihla-ja vihkisormusten käytöstä, sen verran tuntuivat heti aamusta jo tiukoilta. Saas nähdä kuinka jaksaa viikonlopun ylioppilasjuhlat käydä läpi.
en oo kovin tarkkaan viime viikoina lukenut tekstejä, kotona kun ei vielä ole muuton vuoksi nettiä,ja töissä käyn aika pikaseen sivusilmällä lukasemassa.nyt vielä yksikseni töissä,joten nyt on aikaa =)
katselin että elokuisilla on ilmassa yövalvomisia, huonoa oloa, supisteluja, työmotivaation puutetta...
itselläni toteutuu kaksi, työmotivaation paha puute ja jälleen alkaneet kivuttomat supparit.olin 3vk saikulla hoitotyöstä ja nyt ollut 1,5vko jälleen töissä.tämän työn lisäksi kävelen joka pv yht.3-4km työmatkat ja kotonakin saa tehdä " töitä" kun muutimme juuri.tai jos mies järjestelee paikkoja,on jonkun oltava 4v poikamme kanssa.
Alkuviikko meni töissä vielä ok,mutta eilen tuli tosi paljon suppareita. Ja kun mä suoraan sanoen en tykkää koko työpaikasta yhtään (ahdistava ilmapiiri) niin rupeaa oikeen suuttamaan tämä koko touhu.ja senkin takia supparit lisääntyy kun ottaa stressiä jostain.
Sitten kurja olo purkautuu kotona kiukkuna ja itkuna =( eikä se oo taas miehen ja pojan vika ollenkaan =(
Mulla on työpäiviä enää 9, ja olen päättänyt tän homman hoitaa kunnialla läpi.Terkka kyllä sano heti kirjoittavansa pätkäsaikkuja jos musta siltä tuntuu.Eli omaa vointia seuraten menen kuitenkin.
Mutta on se niin ihanaa että saa koko kesän vaan olla niinkuin huvittaa!
yöt olen vielä nukkunut hyvin.esikoisesta oli näistä viikoista loppuun asti jo aamuyön heräilyjä jonka jälkeen en saanut enää unta.samoin oli liitoskipuja ym kremppaa ja nyt ei ole vielä mitään.
itse nautin näistä parista lämpimästä hellepäivästä " mitä kuumempi sen parempi" -sanon aina.nyt onkin taas ihan pilvistä ja tuulee.en ehinyt vielä kaivaa hameita/mekkoja esiin,uutta aurinkoa siis odotellessa.
masuasukki liikkuu ahkeraan ja pokut voimistuneet viime päivinä huomattavasti.on todella kova liikkumaan.masu on jotenkin pienempi kuin esikoisesta,tai jos siitä ekasta vaan jäi sellainen valasolo. mulla se paino kun nyt ei oo paljon noussu (mikä on hyvä juttu) +3,5kg vasta.
me ei oikeestaan kotona olla paljoa yhtään puhuttu vauvasta.tai kyllä se jutuissamme on " sivuseikkana" mutta jotenkin on silittelyt ja masulle puhuminen ja sen miettiminen kokonaan jäänyt.syynä on kyllä ollut muuttomme,joka vie vieläkin kaiket illat,ja sekun olen vuorotyössä.ei sitä ehdi niin miettimään itseään,eikä mieskään minua.
neitiniiskunen rv 27+6 (hui kun viikot vierii)
LEMMIKEISTÄ : no joo, meille ei edes ole ehdoteltu rakkaista kissoistamme tai koiristamme luopumista. Uskaltakoot kukaan ehdottaa ;o) Meillä siis on kohta 6 lasta, 2 isoa koiraa ja 2 kisuliinia. Kisut ovat 100 % sisäkissoja ja olleet meillä jo yli 10 vuotta !!! Kuuluvat siis " kalustoon" :o) Erinäinen määrä marsuja on tässä ehtinyt myös olla, mutta syksyksi täytyypi noiden vanhuuteensa kuolleiden marsujen tilalle katella uusia jyrsijöitä. En tajua miksi eläimet ja lapset eivät sopis yhteen ! Päin vastoin. Lapset saavat halia ja hellitellä lemmikeitä mikä on tärkeää etenkin tuolle murkulle (12½ v) Ja oppiipahan vastuuta eläimistä ja niiden hoidosta. Tuo esikko on muutenkin eläinhullu heppatyttö...... Kaikki liikenevä aika menee oman koiransa + hevosten parissa. Allergioita meillä ei kellään ole sen enempää ruokiin saatikka eläimiin. 6½ vuotiaalla oli 10kk-5v infektioastma, josta on nyt päästy kokonaan eroon luopumatta lemmikeistä. Ja mielestäni on erittäin omituista ottaa lemmikki sillä perusteella et pääseehän siitä eroon jos se ei meille käykkään. Vertaan vaikka ei pitäisi että tekevätkös ihmiset lapsiakin sillä perusteella että tehdäänpä nyt ja katellaan sitten että sopiiko tuo nyytti meille vaiko ei ;o/ VASTUUTA vaan moista ehdotteleville sukulaisille !!!!!!!!!!!!!!!
Ah mikä paasaus, mutta tää aihe aina kiihottaa kirjoitussormiani :oD
Nonni ja sit omaan napaan : voin edelleen erittäin hyvin mitä nyt iskias ja massiivinen närästys piinaavat. Närästykseen auttavat Gaviscon sekä Rennie, joten sekin asia on hoidossa. Jalat tahtovat turvota iltaan mennessä ja jalkapohjat kipunoivat, mutta huomenna hoitolapset ovat hoidossa viimosta päivää ja voin rauhoittaa askeliani ;o)
Nyt hoitomuksut herättelemään (ovat levänneet tuossa tunnin) ja laittamaan koululaisille tukevampaa ruokaa ja hoitolapsille välipalaa :o) Huomiseksi, viimeiseksi hoitpäiväksi, olen luvannut että iltapäivällä syödään karjalanpiirakoita kun ovat tuon isomman herkkua, joten niitä pitäs pyöräytellä......
rapuäiti ja rakas Lahjamme 30+1
Eipä tästä kyllä tiedäkkään kuin työtoverit, pomo, KELA, terkkari, ukko, lapset ja hoitolasten äiti ;o) Kel onni on se onnen kätkeköön.
ei tätä painostavaa ilmaa kestä kohta enään erkkikään. musta tunutu et happi loppuu ihan kohta, joten nyt sitä vesisadetta kiitos!
Vauva hikotteli tänään ensimmäistä kertaa, ainakin niin että minä sen tunsin. Oli kyllä hassun tuntuista. Tytönkin käden pistin vatsalle, josko hänkin sen tuntisi ja niinhän hän tuntikin. Oli veikeä ilme muksulla naamalla kun ihmetteli niin kovin :)
Mulla on myös hellevaatteita hankittuna jo ihan hyvä määrä entuudestaan, joten paljoa ei ole tarvinnut enään shoppailla. Mitä nyt yhden tosi kivan farkkuhameen onnistuin vielä löytämään. Se on ihanan vilponen päällä, vaikka farkkukangasta onkin, ja sainpahan eilen otettua se päällä vähän aurinkoakin jaloilleni kun hiekkalaatikon reunalla istuskelin. Hintakaan ei päätä huimannut 29,90e joten tyytyväinen olen. Lauantaina pääsen minäkin shoppailemaan, kun pitäis ukon rahjukselle synttärilahjaa mennä etsimään. Onneksi tiedän jo suunnilleen mitä olen hakemassa, ettei tarvitse hesan mukula kivillä kauheasti talsia edestakaisin. Saas vaan nähdä mitä bussimatkasta tulee, vaikka nyt olenkin säästynyt selkäsäryiltä, mutta bussin penkit on tosi epämukavia aina selälle, ja esikon odotusaikaan tein kuolemaan jo muutaman minuutin bussimatkasta, toivottavasti nyt olisi toisin.
Turvotusta oli aamusta niin paljon sormissa, että sormukset oli pakko ottaa hetkeksi pois. Nyt ovat taas tasoittumaan päin, kun vettä olen litkinyt. Toivottavasti tää turvotus ei taas ala tästä kiusaamaan :/
Mutta sadetta odotellen hauskaa keskiviikon jatkoa!
Toiv. Falz & Veijari 30+5
Lukenut olen ahkerasti juttuja, mutta omat kirjoittelut ovat jääneet vähemmälle.
Anteeksi, kun en muista kuka, kyseli, puhutaanko muilla kotona muusta kuin tulevasta vauvasta. Kyllä puhutaan, meillä ainakin, mutta lähinnä 2-vuotiaasta esikoisestamme! Koska oloni on mainio (ja toivottavasti vauvankin), turvotus nolla, ja töissäkin jaksan, niin raskaus etenee tässä ohessa. Nukkuminen sujuu esikoisen ehdoilla, kuten heräämisetkin. Joskus nukutaan huonommin ja lyhyemmin, useimmiten onneksi ihan hyvin ja tarpeeksi. Onneksi olen sellaisessa työssä, että pystyn halutessani nukkumaan myös päiväunia esikoisen kanssa.
Paino lisääntyy tasaiseen tahtiin täälläkin. Eiliseen mennessä oli kertynyt n. 11 kg tässä odotuksessa. Lienee silkkaa vettä, vauvaa ja läskiä, koska sormukset ovat edelleen käytössä :) Ekassa odotuksessakin jouduin sormuksista luopumaan vasta viimeisinä viikkoina. Saa nähdä, kuinka nyt käy, kun edessä lienevät jonkinlaiset kesähelteet. Kunpa vain pystyisi uimaan loppuun asti!
Mahtaako se elokuisten meseporukka olla vielä koossa? Onko joku käynyt tsekkaamassa? Tuli vain mieleen.
Huomenna on neuvola edessä taas. Viimeinen lääkäriaikakin on varattu. Loppusuora alkaa!
Minuakin vaivaa kumma yöyskä. Lienee koivuallergiani tänä keväänä vain sellaista muotoa, joten en valita, kun ilman lääkkeitä ja muita oireita olen pärjännyt.
Miten sinulla, Englannin elokuinen? Oletko tyytyväinen sikäläiseen neuvolasysteemiin/terveydenhoitoon muuten? Olen kuullut ystäviltäni joukon hyvin erilaisia kokemuksia.
Hannele9 rv 30 (totta se on!)
Älä nyt loukkaannu, mutta minusta lemmikkieläimiä ja omia lapsia (tai lapsia yleensä) ei kyllä voi verrata noin yksioikoisesti - olkoot eläimet kuinka kalustoon kuuluvia!
Näin se muisti pätkii, kun en muista, mitä muuta piti kommentoida...
Hannele9
Ihan ensiksi noista eläimistä: Minä en ainakaan ymmärrä miksi eläimet ja lapset eivät sopisi yhteen? Itse olen ainakin miettinyt niin että siinähän lapsetkin oppivat samalla hyvin elämän perusasioita syntymistä, kuolemista jne. (lemmikit kun usein ovat meihin ihmisiin verrattuna aika lyhyt ikäisiä). Sekä vastuutuntoa (eläimen kun kerran ottaa on se jaksettava joka päivä ruokkia ja hoitaa). Lemmikistä on paljon iloa ja seuraa jne. Ihan valtavasti hyviä puolia!!!! Tietysti eläin on aina aikuisen vastuulla (vaikka olisi lapsenkin lemmikki) ja aikuisen on katsottava sekä lapsen että lemmikin perään!!!! Itse en esim. päästäisi kissaa nukkumaan vauvan sänkyyn, mutta lattialla antaisin vauvan sekä kissan olla ihan normaalisti!! Sitten kun lapsi kasvaa pitäisi tärkeänä, että lapsi antaa myös kissan olla omissa oloissaan silloin kun kissa sitä haluaa!!!!
Sitten, katsoiko kukaan eilen illalla 4-D dokumenttia ikuisesti imettävät? Jos niin mitä mieltä olitte? Minä en ainakaan voisi kuvitella imettäväni vielä 7-8 vuotiasta lasta!! taisi sielä yhden äidin tissillä käydä mieskin.. ihme ettei koira!!!
pönttö-örvelö rv 28+4
Kuinka olet onnistunut pitämään vauva-asian näin pitkään äidiltäsi piilossa?! Eikö hän loukkaannu, kun et ole kertonut mitään? Näin erilaisia me ihmiset ollaan (onneksi). Äiti kun on itselläni aina ensimmäinen, jolle tärkeät asiat haluan kertoa (ja mies tietysti toinen)!
Ihailtavaa tuo leivontataitosi ja jaksamisesi! En ole eläessäni vielä leiponut karjalanpiirakoita, vaikka ovatkin suurta herkkuani!
Siis tuo edellinen viestini oli jatkoa Rapuäidille!
Moi taas,
iltavuorossa toissa,niin on hyvaa aikaa olla koneella!
Hannele9, kyselit olenko ollut tyytyvainen tahan englannin systeemiin/terveydenhoitoon, niin taytyy sanoa etta olen ollut suht tyytyvainen,vaikka itsekin olen kuullut monenlaista tarinaa.
Tai sanotaan etta nyt etenkin olen tyytyvainen tahan raskaudenajan seurantaan,jonka hoitaa katilo,aika samaan malliin menee tapaamiset kuin Suomessakin, ja kaksi ultraa takana,yksi viela tulossa kun istukka on alhaalla,niin tarkistetaan onko noussut ja paasenko synnyttamaan alakautta.
Taalla kylla tuntuu olevan sillai rennompi ote joihinkin asioihin,esim.aidin painoa ei seurailla,ei haluta stressata liikaa,mista olen ihan kiitollinen! Eika sisatutkimuksia tehda,en tieda onko hyva vai huono homma.
Ja reseptilaakkeet ja hammaslaakari on raskaudenajan ja vuoden synnyttamisen jalkeen aidille ilmaista.Etta ihan hyvilla mielin olen taalla keski-englannissa.
Yleisesta terveydenhuollosta taalla on itsella kaikenlaisia kokemuksia,taallahan on aina se oma laakari jolle mennaan ja jos ei tule toimeen tai ei kemiat kohtaa,kuten itsellani laakarin kanssa, niin se on tylsempi homma.
Noh tuli nyt tallaista enkkutarinaa,koittakaa kestaa!
kyllahan sita monesti miettii etta olisi kiva synnyttaa Suomessakin suomenkielella, mutta paadyttiin tahan ratkaisuun,kun poikakaveri englantilainen ja ei olisi ollut reilua jos olisin karannut Suomeen synnyttamaan itsekseni.
Onneksi on tallainen palsta,niin saa ainakin suomenkielella vaihtaa ajankohtaisia kuulumisia!
ovat eri isälle kuin 4 vanhinta. Äidilleni oli kova paikka kun erosin ja hänen maailmansa " murtui" siitä :o/ Sukuni ei halua periaatteessa olla juurikaan tekemisissä kanssani mitä nyt puhuvat selän takana pahaa :o( Tästä olisi paljon kerrottavaa, mutta jätän tämän nyt tähän. Asia ei ihan noin yksoikoinen ole, mutta pääpiirteittäin selostin mitä ilkesin.... Ja miksi käyn äitini luona on syynä se että käytän yleensä lapsia siellä kun en viitsisi alkaa heille sopottamaan millainen mamma heillä on. Ja lisäksi äitini on sen ikäinen (yli 70v) ja sen kuntoinen että hän tarvitsee pikkuapua enkä viitsi lähtä kostolinjalle vaan käyn auttelemassa missä ehdin ja pystyn.
Sitä paitsi vanhempani eivät anna meille minkäänlaista hoitoapua esim. synnytyksen ajaksi tms. joten miksikä vaivata heitä ilmoittamalla että TAAS tulee uusi vauva, ihan kuin olisin vaatimassa heitä että heidän täytyy osallistua jotenkin. Hoitoasiat saan järkättyä ystävieni avulla...
Ja sitten tuohon eläinasiaan. Eihän sekään asia noin yksoikoinen ole, mutta itse en ota elukkaa sillä periaatteella että otetaas nyt tuosta koira. Sitten ei tiedetä höykäsen pöläystä koiran koulutuksesta tai kasvatuksesta tms. Ja jos ei meillä onnistu niin ainahan siitä pääsee eroon ! Meillä esikko (12½v) tahtoi pitkään omaa koiraa ja toinen koira otettiin piiiiiiiiiitkän harkinnan jälkeen. Ekana valmisteltiin kaikki mitä se koiran hoito tulee pitämään sisällään ja että ei sitä voi hyljätä heti kun kiinnostus lopahtaa. Eläimelläkin on tunteet ja koira varmasti kärsii jos sitä riepotellaan perheestä toiseen....
Nyt tytöllä on innostusta riittänyt jo yli vuoden tuon ko. koiran kanssa ja hän hoitaa kunnioitettavasti sekä oman koiransa että tuon ukkoni koiran aivan omasta halustaan. Päävastuu on toki sekä minulla että ukolla ja mehän huolehdimme että koirat saavat oikean määrän ruokaa oikeaan aikaan jne. Me vastaamme koiran ruokaostoista, välineistä ja eläinlääkärikuluista jne. Mutta sanoinkin tuon aiemman tuolla edellä tarkoituksella kärjistetysti sillä eläin EI mielestäni ole kertakäyttötavaraa !!!!!
Onhan tapauksia että eläimestä on syystä tai toisesta luovuttava, mutta sitä ei tarvinne esille enää ottaa.
Noh, toivottavasti tämä selvensi jotain :o)
Kyllä täälläki väsyttää ihan sikana ja tarttis töitä tehdä että ehtis miehen kanssa yhtäaikaa kesälomalle (alottaa juhannuksena) tarkoitus ois että sen jälkeen vielä tekis hommia jos vaan kykenee...
Sokerirasituksen tuloksia soittelin ja kaikki arvot oli reippaasti alle viitearvojen..jes! Kerkesin jo pelätä että nyt mennään varmasti yli ku meillä on " suvussa niin tapana ollu" eli sukuvika mutta ite olen säästynyt siltä joka raskaudessa...
Mutta kylläpäs lapsi tykkäs huonoa eilisestä..voi kauhia paikka..ei liikkunu paljo ollenkaan ja nyt ollaanki sitten ihan eri poikaa että!
Viime yönä ukkosti ja se tais jonkin verran raikastaa tätä ilmaa..se on ollutki tosi painostavaa jo pari päivää..ihan semmonen hiki ilma..
Mää en uskalla enää mennä puntarille...miten ihmeessä se voi joka päivä näyttää enenmmän ku edellisenä päivänä???? Tällä menolla menee 20kg rikki jo ennen ku viikkoja on kasassa 35!! Mää en ala enää...miten hitossa tän painon nousun saa kuriin kertokaa???
Pitäs käydä terrassa tai multasormessa tänään tai huomenna että sais vielä nuo tuplapojarit hyödynnettyä ku kaikki kesäkukat ja kuolleille kasveille korvaajat on vielä ostamatta...jos vaan sitte sais ne joskus maahanki asti :) Mää niin tykkään sinisistä orvokeista ja niitä on pakko saada johonki ruukkuun..
Hyviä vointeja ja iloista päivän jatkoa!
Nani76 ja Vilperi 28+3