Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan pullonpalautuskoneita - muita?

Vierailija
17.09.2026 |

Juuri eilen palautin pulloja ja oli niin työlästä että oikein kirosin mielessäni.

Kaikista pahimpia palautettavia on nuo pienet ja sinänsä söpöt, 0,33 l pullot. Ne keikahtavat aina siihen hihnalle asettaessa, ja pitää sitten syöttää vaikka miten monta kertaa että laite ne hyväksyy. Ja kun pantti niissä on vain 10 senttiä, niin oikeasti harkitsin että tungen ne jatkossa vain roskikseen. Niin raivostuttavaa ajantuhlausta, ja kaiken kruununa saa koko ajan jännittää, että se lähikaupan ainokainen toiminnassa oleva laite yhtäkkiä menee epäkuntoon, jolloin henksulla kestää ainakin 15 minuuttia palauttaa se toimintaan. Usein käynyt niin, että kone alkaa vain yhtäkkiä huutaa, mutta eihän kaupan henkilökunta sitä edes huomaa, jos et itse lähde hakemaan apua paikalle.

Miksi tämä meidän systeemi on näin p*ska? Miksei noita laitteita voi kehittää paremmiksi?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pullot ja tölkit menee roskiin, super-alkosta nääs 1

Vierailija
22/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas rakastan noita koneita. Niistä saa rahaa roskaa vastaan. Älytöntä! Voisin latoa pulloja yötä päivää jos vaan olisi niin paljon saatavilla. Itse juon pari pulloa vichyä kuukaudessa niin ei siinä paljon rikastu.

Kai tajuat, että olet maksanut sen pantin itse silloin kun vichysi ostit? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas rakastan noita koneita. Niistä saa rahaa roskaa vastaan. Älytöntä! Voisin latoa pulloja yötä päivää jos vaan olisi niin paljon saatavilla. Itse juon pari pulloa vichyä kuukaudessa niin ei siinä paljon rikastu.

Kai tajuat, että olet maksanut sen pantin itse silloin kun vichysi ostit? 

Kyllä tajuan en ole vajaaälyinen. Kai sinä tajuat että jotkut kommentit on vitsillä tehty?

Vierailija
24/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan skeidaa ovat. Se "ah niin kätevä" jättipalutuskone pyörittää niitä pulloja jopa 10 minuuttia, veikkaan että olisin saanut ne nopeammin manuaalisesti palautettua...miten se masiina voikin olla niin hidas?

Vierailija
25/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että käyttämässäsi paikassa on vaan nimenomaan huono kone. En ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan itse.

Sama.. siis miten pullo "keikahtaa"? Itse kaadan Ikean kassillisen tölkkejä ja muovipulloja sellaiseen aukkoon ja kansi kiinni. 10-15s kuitti tipahtaa käteen. 

Vierailija
26/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ap tarkoitat, että ne pikkupullot keikahtavat? Miten keikahtavat? Nehän pullot ja tölkithän laitetaan pohja edellä "makuuasentoon" ja se laite itse pyörittää jos ei löydä viivakoodia.

Vierailija
27/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykoneet on unelmia verrattuna kasarin tai ysärin koneisiin. Lähes yksikään palautuskerta ei silloin onnistunut ongelmitta. Kone meni helposti jumiin, jos olit yhtään liian nopea, meni helposti täyteen, kun lasipullot vei tilaa tai luki väärin ja hylkäsi perusteetta osan pulloista. 

Vierailija
28/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että käyttämässäsi paikassa on vaan nimenomaan huono kone. En ole törmännyt tuollaiseen ongelmaan itse.

Sama.. siis miten pullo "keikahtaa"? Itse kaadan Ikean kassillisen tölkkejä ja muovipulloja sellaiseen aukkoon ja kansi kiinni. 10-15s kuitti tipahtaa käteen. 

Pullo siis asetetaan siihen hihnalle makuulleen, ja hihna vie sen lukijan kautta keräysastiaan. Mutta 0,33 l pikkupullossa korkki on kai liian painava suhteessa pulloon, jolloin se pullo aina keikahtaa kun sen asettaa liikkuvalle hihnalle. Ja kun se keikahtaa, niin viivakoodin luku ei onnistu ja laite ei hyväksy pulloa. Ei juurikaan väliä miten päin pullon sinne syöttää, aina yhtä hankalaa. Sitten kun tämän on toistanut joku 4-6 kertaa, niin pullo lopulta menee läpi.

Ilmeisesti ilmiö ei ole tuttu muille. Hyvä niin. Itsellä on kai ollut huonon onnen yhdistelmä nämä pikkupullot ja lähikaupan ikivanha palautuskone.

Vierailija
29/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykykoneet on unelmia verrattuna kasarin tai ysärin koneisiin. Lähes yksikään palautuskerta ei silloin onnistunut ongelmitta. Kone meni helposti jumiin, jos olit yhtään liian nopea, meni helposti täyteen, kun lasipullot vei tilaa tai luki väärin ja hylkäsi perusteetta osan pulloista. 

Aivan, no tämä meidän lähikaupan kone saattaakin olla melkein sieltä kultaisesta 1990-luvulta. Kunpa päivittäisivät!

Ap

Vierailija
30/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite nakkelen kaikki pullot auton ikkunasta pihalle, ei tarvi palautella.

oletpa aika typerys!

tommosten tollojen takia, kuin sinä esim, kaikki maksaa enemmän!

Vierailija
31/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vain osaa ap. Maailmassa ei ole sellaista konetta jonka kanssa sinä tulisit toimeen.

Vierailija
32/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tunge niitä roskikseen, vaan jätä lojumaan kadulle tai roskisten päälle tms. niin me pullonkerääjät voidaan ne poimia. Tai laita ainakin muovinkeräykseen, ettei mene hukkaan.

Miksipä sitä tukisi järjestelmää josta ei pidä.

Vierailija
33/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske minua, mulla 2x20l kiljupääläri ei tartte palauttaa, vähä vaan  huuhtasee panosten välissä.

Vierailija
34/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ap tarkoitat, että ne pikkupullot keikahtavat? Miten keikahtavat? Nehän pullot ja tölkithän laitetaan pohja edellä "makuuasentoon" ja se laite itse pyörittää jos ei löydä viivakoodia.

Ennen vanhaan ne pullot laitettiin hihnalle pystyasentoon ja kone luki enarin. Ilmeisesti noita koneita vielä jossain on käytössä.

Vierailija
35/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite nakkelen kaikki pullot auton ikkunasta pihalle, ei tarvi palautella.

Pullonkerääjät kiittää! Kunhan et lasipulloja heitä.

Vierailija
36/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on alkanut tulla niitä palautuskoneita, joihin saa keikata kaikki palautuspullot kerralla, ettei tarvi yksitellen niitä enää syöttää masiinaan.

Vierailija
37/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ap tarkoitat, että ne pikkupullot keikahtavat? Miten keikahtavat? 

Pikkupullot ovat niin kevyitä, että ne usein pomppivat ja keikkuvat siinä hihnalla, eikä lukija saa viivakoodista tolkkua, vaan lykkää sen takaisin. Sama ongelma on itsellä ollut monta kertaa kuin ap:llä.

Vierailija
38/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ap:n kuvailema tilanne on aito ongelma vanhoissa koneissa. Siihen auttaa parhaiten se, että syöttää ne pullot rauhallisessa tahdissa mahdollisimman suoraan siihen hihnalle viivakoodi ylös päin.

Vierailija
39/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattikaan ei taida tykätä minusta, piti niin hirveän äänen että vaihdoin toiseen...

Vierailija
40/41 |
17.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne vanhat koneet keinuttelivat niitä pulloja miten sattui ja sitten herjasivat. Sitten yksi murheenkryyni olivat litteät pantilliset muovipullot, esim viinapullot. Eivät kelvanneet millään vaan aina sylkivät ulos. Se lattana pullo piti olla juuri oikeassa asennossa täysin suorassa ja millilleen hihnojen keskellä. Kymmenes asettelukerta saattoi onnistua, mutta hermoja se välillä vaati.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän