Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehet, syöttekö lihaa joka päivä piittaamatta määräsuosituksista?

Vierailija
16.09.2026 |

Naisetkin voivat vastata kunhan ilmoittavat sukupuolensa, kun mainosavat pupun ruokaansa.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön vaihtelevasti naudanlihaa, kanaa tai kalaa. Yleensä sen 300-400g mitä paketissa on. Uskon että ultraprosessoituliha kuten teollisesti tuotetut makkarat ja muut on haitallisia mutta raaka liha, joka paistetaan ja maustetaan ei ole.

Syöt sen koko paketin kerrallaan/päivässä?😨 Itse laitan puolet pakkaseen ja ainakin tänään kokkailustani riittää vielä huomisellekin.

Vierailija
42/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset, syöttekö pullaa joka päivä piittaamatta painosuosituksista?

No mutta. Persieen ammuttu karhu on noussut talviunilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta mitkään suositukset yhtään missään asiassa.

Minun mottoni on: Kohtuus kaikessa ja kaikkea kohtuudella.

Vierailija
44/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattaa mennä päiviä että en käytä maitotuotteita, sitten jossain vaihessa niitä alkaa tehdä mieli, sitten niitä syödään.

Lihaa kun sitä tekee, mieli, kalaa kun sitä tekee mieli.jne..

helppoa ja yksinkertaista. Eikä tuota tarvitse edes miettiä tai suunnitella.

Vierailija
45/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facessa seuraan noita carnivore ihmisiä, se on jotain aivan karmean ällöttävää mitä suuhunsa pistävät. Ja lihaa monta kiloa/viikko.

Vierailija
46/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, liha on luonnon luomus ja tarkoitettu nimenomaan ensisijaiseksi proteiinin lähteeksi niin ihmisille kuin useille eläimillekin. Ajattelen niin, että luonto ei erehdy, eli liha ei ole vaarallista kuten väitetään. Se ei ole oikeata tiedettä, vaan valeagenda.

Vierailija
47/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ääliö noudattaa valtion antamia ravintosuosituksia? 

Ihan kuka tahansa tiedättä ja tutkimusta ymmärtävä. Tai ainakin ymmärtää, että suositukset perustuvat ihan vankkaan tietoon. Toki vaalean lihan määrää ei terveydellisesti tarvitse rajoittaa. Itse ainakin olen ihan tietoisesti vähentänyt punaisen lihan ja leikkeleiden määrää 

Vierailija
48/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön vaihtelevasti naudanlihaa, kanaa tai kalaa. Yleensä sen 300-400g mitä paketissa on. Uskon että ultraprosessoituliha kuten teollisesti tuotetut makkarat ja muut on haitallisia mutta raaka liha, joka paistetaan ja maustetaan ei ole.

Tälle olis mielenkiintoista saada ihan faktaa. Löytyy varmasti jostain.

Vierailija
49/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön lähes joka päivä paljon lihaa. Aikuinen mies ei millään rehuilla tee täysipainoista työpäivää.

Silloin tällöin pidän luksuspäivän kun savustan kokonaisen lohen omalla salaisella savustusreseptilläni. Herkkupäivä lisukkeineen on niin mahtava ettei silloin jaksa eikä halua syödä lihaa.

Savustus aiheuttaa syöpää:(

Niin aiheuttaa myös esim. braatvurstit ja nugetit. Ihan kaikkea ei ruokavaliosta kuitenkaan pysty leikkaamaan!

Vierailija
50/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuka tahansa tiedättä ja tutkimusta ymmärtävä. Tai ainakin ymmärtää, että suositukset perustuvat ihan vankkaan tietoon. Toki vaalean lihan määrää ei terveydellisesti tarvitse rajoittaa. Itse ainakin olen ihan tietoisesti vähentänyt punaisen lihan ja leikkeleiden määrää 

Mutta piti sitä vaaleaakin lihaa välttää, ei tosin tainnut tosiaan olla terveydelliset perusteet.

Vierailija
51/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-2krt viikossa 

Vierailija
52/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis himputti. tottakai syön sen vähintään 200g päivässä. Vois vähempää kiinnostaa jotkut suositukset. Kiinnostaa se lihan laatu. Makkarat ja siipidkarja jää multa kaupan hyllylle. Mitään eineslihoja en syö. Valmistan vain hyvästä lihasta pihvejä  ja laadukasta ruokaa.  Lapset ja siippakin kiittää. 

Vierailija
53/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis himputti. tottakai syön sen vähintään 200g päivässä. Vois vähempää kiinnostaa jotkut suositukset. Kiinnostaa se lihan laatu. Makkarat ja siipidkarja jää multa kaupan hyllylle. Mitään eineslihoja en syö. Valmistan vain hyvästä lihasta pihvejä  ja laadukasta ruokaa.  Lapset ja siippakin kiittää. 

niin lisäys vielä tähän että siis vaaleassa lihassahan ei ole ravinteita niin paljon kuin punaisessa. Ja toki myös kalan suuri ystävä olen. Kalahan sekin on lihaa. 

Vierailija
54/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facessa seuraan noita carnivore ihmisiä, se on jotain aivan karmean ällöttävää mitä suuhunsa pistävät. Ja lihaa monta kiloa/viikko.

Miksi sitten seuraat, kun heidän ruokavalionsa ällöttää sinua? (En ole ikinä ymmärtänyt vihaseuraamista. Seuraan vain kiinnostavia juttuja somessa, en palkitse ketään inhoamaani ihmistä tai juttua seuraamalla.)

Vierailija
55/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta piti sitä vaaleaakin lihaa välttää, ei tosin tainnut tosiaan olla terveydelliset perusteet.

Kananlihassa ei ole terveydellistä tarvetta rajoittaa määrää, mutta jostain syystä suosituksiin on sotkettu ympäristöasiat sekaan. Kana-nauta - sekoitus jauheliha on välillä käytössä meille, mutta pääosin mennään kanajauhiksella. Joskus viikonloppuisin tai ravintolassa sitten kunnon pihvi tai varsinkin tartar.

Vierailija
56/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siipikarja, kana sitten tuon ravitsemussuositusten ulkopuolella?

Ei, siipikarja ja kana eivät ole suositusten ulkopuolella. Suomessa julkaistujen kansallisten ravitsemussuositusten mukaan kypsennetyn punaisen lihan ja siipikarjan lihan yhteismäärän tulisi olla enintään 350 grammaa viikossa. [1]

Ravitsemussuosituksissa kanaa ja muuta siipikarjaa kohdellaan kahdesta eri näkökulmasta:

1. Terveysnäkökulma

Ei suoraa terveyshaittaa: Toisin kuin punaisella lihalla (nauta, sika, lammas), siipikarjan lihalla ei ole todettu olevan samanlaista yhteyttä kohonneeseen syöpä-, sydän- tai verisuonitautien riskiin. [1]

Parempi rasvakoostumus: Kana on itsessään vähärasvainen ja ravintoarvoiltaan hyvä proteiininlähde. Terveyden kannalta sitä ei ole tarpeen vähentää samalla tavalla kuin punaista lihaa. [1, 2, 3]

2. Ympäristö- ja ilmastonäkökulma

Mukaan 350 gramman kiintiöön: Koska suositukset ottavat huomioon myös ympäristön kantokyvyn, siipikarja on laskettu mukaan samaan 350 gramman viikkokiintiöön punaisen lihan kanssa. Broilerituotannolla on merkittäviä ympäristövaikutuksia, kuten luontokadon aiheuttaminen. [1, 2]

Ei suositella korvaajaksi: Suosituksissa linjataan suoraan, että punaista lihaa ei pitäisi korvata kanalla, vaan kulutusta tulisi ohjata ensisijaisesti kasviproteiineihin (kuten palkokasveihin) sekä kalaan. Suomalaisten nykyinen kanan kulutus (yli 30 kg vuodessa per henkilö) on ympäristön kannalta aivan liian korkea.

Vierailija
57/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin varmaan lihomaan jos söisin vielä normaali ruuan päälle nuo ravintosuositusten mukaiset eväät.

Vierailija
58/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö, koska liha on niin kallista.

Vierailija
59/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että suositukset laatineen töryhmän puheenjohtaja sanoi ihan suoraan, että heitä on ohjattu poliittisesti ottamaan huomioon mm. Ilmastonmuutos. Eli kyseessä ei ole puhtaasti tieteeseen perustuvat suositukset.

Vierailija
60/74 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siipikarja, kana sitten tuon ravitsemussuositusten ulkopuolella?

Ei, siipikarja ja kana eivät ole suositusten ulkopuolella. Suomessa julkaistujen kansallisten ravitsemussuositusten mukaan kypsennetyn punaisen lihan ja siipikarjan lihan yhteismäärän tulisi olla enintään 350 grammaa viikossa. [1]

Ravitsemussuosituksissa kanaa ja muuta siipikarjaa kohdellaan kahdesta eri näkökulmasta:

1. Terveysnäkökulma

Ei suoraa terveyshaittaa: Toisin kuin punaisella lihalla (nauta, sika, lammas), siipikarjan lihalla ei ole todettu olevan samanlaista yhteyttä kohonneeseen syöpä-, sydän- tai verisuonitautien riskiin. [1]

Parempi rasvakoostumus: Kana on itsessään vähärasvainen ja ravintoarvoiltaan hyvä proteiininlähde. Terveyden kannalta sitä ei ole tarpeen vähentää samalla tavalla kuin punaista lihaa. [1, 2, 3]

2. Ympäristö- ja ilmastonäkökulma

Mukaan 350 gramman kiintiöön: Koska suositukset ottavat huomioon myös ympäristön kantokyvyn, siipikarja on laskettu mukaan samaan 350 gramman viikkokiintiöön punaisen lihan kanssa. Broilerituotannolla on merkittäviä ympäristövaikutuksia, kuten luontokadon aiheuttaminen. [1, 2]

Ei suositella korvaajaksi: Suosituksissa linjataan suoraan, että punaista lihaa ei pitäisi korvata kanalla, vaan kulutusta tulisi ohjata ensisijaisesti kasviproteiineihin (kuten palkokasveihin) sekä kalaan. Suomalaisten nykyinen kanan kulutus (yli 30 kg vuodessa per henkilö) on ympäristön kannalta aivan liian korkea.

Mikä pyhä lehmä toi kala niille on😂🐟