Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun mies on aina ärtynyt ja huonolla päällä

Vierailija
22.01.2012 |

En oikein tiedä kuinka pitkään tätä pitäisi sietää. Tilanne on se, että olemme vajaa neljä vuotta yhdessä ollut kolmekymppinen pariskunta. Meillä on alle puolivuotias kovin toivottu vauva. Seurustelumme alussa hurmaannuin miehen kiltteydestä ja pitkästä pinnasta, mutta muutettuamme yhteen parin vuoden seurustelun jälkeen olen pikkuhiljaa alkanut huomaamaan, että mies on jatkuvasti ärtynyt ja pahalla tuulella. Avaimet hukassa - ärtynyttä kiroilua. Kiireinen aamu tai aikainen lähtö - huonoa tuulta taas. Yksikin väärin valittu sana - tiuskimista.

Ongelman ydin on, että olen tajunnut tämän olevan miehen perusluonteessa, eli hän ei käyttäydy vain minua kohtaan näin vain yleensäkin tämä on hänen toimintatapansa eri tilanteissa ja esim. omille sisaruksille. Kyse ei siis ole siitä, että suhteessamme olisi tapahtunut mullistavia, vaan pikemminkin siitä, että miehen todellinen luonne on nyt tullut suhteen syvenemisen myötä esiin.

Tilanne on pahentunut vauvan myötä kun tietysti olemme aiempaa väsyneitä. Myös miehen työstressi saa aikaan sen, että saan kuunnella ärtynyttä puhinaa useita kertoja päivässä. Itselleni on tärkeää, että elämää eletään positiivisella mielellä, eikä pikkuvastoinkäymisiin vastata tällä tavoin. Käy elämä aika rankaksi, jos mies on koko ajan pahalla päällä. Muistan lapsuudestani, että äitini oli aina se, joka nalkutti isälleni ja pilasi hyvät fiilikset käytöksellään meiltä kaikilta. Ehkä siksi otan tämän niin vakavasti.

Tulee niin surullinen fiilis, että hyvä päivä pitää aina pilata kiukuttelulla. Viimeksi tänä viikonloppuna. Vein miehen synttärilahjaksi kylpylään. Maksoi äitiyspäivärahalla olevalle maltaita, mutta ajattelin, että mies tuosta tykkäisi, ehkä hieman relaisi ja olisi edes yhden päivän hyvällä tuulella. Ja ei. Lähtiessä oli huonolla tuulella auton pakkaamisesta, sitten siitä, ettei matkan varrelta löydy kahvilaa, lähtiessä taas huonolla tuulella pakkaamisesta jne. Äitini oli ostanut miehelleni konjakkipullon synttärilahjaksi. Mies kommentoi sisareltaan saamaansa lahjaansa, että tuskimpa tätä kirjaa ehdin lukea, mutta parempi se on kuin joku pullo. Siihen lisäsin ihan ystävälliseen äänensävyyn, että äitini ei keksinyt oikein muutakaan ja hyvää tarkoitti. Tästä taas huutoa siitä, että minulle ei voi "mitään sanoa". Lähti raivoissaan työhuoneeseen mököttämään.

Olen ottanut tämän käytöksen puheeksi moneen kertaan. Mies ei näe käytöksessään ongelmaa tai metsää puilta. Takertuu yksittäiseen pikkutöksäytykseensä ja kysyy, että olenko hänestä eroamassa muka sen yksittäisen tiuskaisun vuoksi. No tietenkään en yksittäisen, mutta kun näitä on monta päivässä. Lupaa aina kiinnittää huomiota käytökseensä, pyytää anteeksi ja tuo kukkia, mutta mikään ei muutu.

Olen todella ahdistunut tästä negatiivisesta ilmapiiristä. Tilanne on kuitenkin kinkkinen. Meillä on yhteinen lapsi ja pahantuulisuutta lukuunottamatta tulemme hyvin yksiin. Mies kohtelee minua muuten hyvin ja on hyvä isä lapselle. Tuntuu äärimmäiseltä lähteä tämän yhden syyn takia, sillä harva suhdehan on ongelmaton. Toisekseen, pikkuvauva-arki on niin rankkaa, etten tahdo sitä elää yksin.

Samaan aikaan mielessä on, että poikamme kasvaa ajattelemaan, että tiuskiminen ja pahalla tuulella oleminen on ihan normaalia elämää ja kommunikaatiota. Näin selvästi ajatellaan mieheni lapsuudenperheessä. Miehen sisko, joka on muuten minulle hyvä tuki, vähättelee myös käytöstä ja toteaa vaan, että ei se pahaa tarkoita. "Meillä vaan on tällainen tapana".

En tietenkään itsekään ole täydellinen. Olen itsekin vähän kovapäinen ja temperamenttinen. Kuitenkin olen nyt joutunut itse olemaan se, joka tässä joustaa. Tuntuu, että perusluonteeni on jo muuttunut nöyristelevämpään suuntaan, koska pienen lapsen kanssa minulla ei ole energiaa huutaa vastaan, vaikka aihetta olisi. Minusta ei ole hyväksyttävää, että katson tätä läpi sormieni, mutta aina kun avaan suuni se koetaan tappelemiseksi ja luvassa on vaan suurempaa mielipahaa.

Kärsin vauvan synnyttyä suhteellisen syvästä synnytyksenjälkeisestä masennuksesta ja syksy oli todella rankka. Tuolloin mies oli kai tilanteestani niin huolissaan, että pystyi hillitsemään itseään. Nyt kun lääkkeet ja terapia purevat ja voin paremmin, tiuskiminen on palannut. Voitte varmaan arvata, ettei tämä ainakaan edesauta paranemistani.

Mitenhän tätä vyyhtiä voisi purkaa. Mies on vastahakoinen pariterapiaan, koska ei näe, että meillä olisi ongelmaa. On kuulemma itse onnellinen suhteessamme, eivätkä hänen tunteensa ole muuttuneet. Olenko liian herkkänahkainen?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko niitä kakaroita on pukata maailmaan ennen sitä suhteen syvenemistä ja kunnollista tutustumista?! En tajua! Sitten vingutaan ja mangutaan myötätuntoa. No, ei heru!

Vierailija
22/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä lähtisin, tai pistäisin miehen pellolle jos en itse koe suhdetta enää toimivaksi. Kerran jo näin tehnyt ja se oli paras päätös vaikka vaikealta tuntuiki. Myönnän että mietin sitä vähän turhan kauan.

Kyllä se huonot vanhempien välit ja kiristynyt ilmapiiri vaikuttaa myös lapseen vaikka sitä yritettäisiin lapselta pimittää.

Tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Miten olis esimerkiksi eri asunnot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli kuin minun suusta.

Mies on kuulemma väsynyt ja siksi hermostuu, valittaa ja on niin negatiivinen. Minäkin olen väsynyt, kumma vaan että vauvan vuoksi osaan käyttäytyä kuin aikuinen ihminen. Miehen ei ole tarvinnut herätä kertaakaan vauvan(nyt 6kk) takia yöllä. On saanut nukkua siis katkeamaton unta kun minä sen sijaan nukun yöt 3-4tunnin pätkissä yhteensä 7h. Luulisi myös, että jos mies on niin pirun väsynyt niin kävisi ajoissa nukkumaan. Jaksaa kuitenkin pelata puolille öin. Kotitöitä ei tee. Eikä edes omia jälkiä siivoa, kaikki minkä käsistään laskee pysyy kyllä liikahtamatta kunnes minä siivoan. Koiran joutuu ulkoiluttamaan. Nyt herra on viettänyt 2päivää sohvalla elokuvia katsellen. Minulla on viimeksi ollut aikaa katsoa elokuva ennen vauvan Syntymää.

Huh huh kyllä nyppii. Taitaa mennä lusikat jakoon.

Vierailija
24/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittamasi on kuin omasta arjesta suoraan. Mies sanoo rakastavansa ja olevansa onnellinen jne. Mutta aina huonolla päällä. Aina tietty suhteellinen käsite mutta siltä se tuntuu. olen passittanut lääkäriin jossa määrättiin mielialalääkkeitä hänelle mutta ei tietenkään sen vuoksi että hän mahdollisesti olisi masentunut vaan kokeile nyt näitä josko se vaimon rauhoittaisi...just tällä perusteellahan niitä määrätäänkin! Söi 2 vko ja lopetti koska vaikutti yöuniin. Kävi n vuoden "terapiassa" joka ei muuttanut mitään. Kävimme myös parisuhdeterapiassa joka sittemmin oli miehen mielestä turhaa rahanhaaskausta. Olen siis elänyt tätä elämää kolmen lapsen kera 14 vuotta. jotain hyväähän tässä myös on koska tässä vielä olen, mutta nyt tuntuu siltä että en jaksaisi enään. Olen niin "herkkänahkainen" että olen tästä syystä itse masennuksen kärsinyt kahdesti ja kolmatta kertaa en jaksa.

Ymmärrän siis sinua ap paremmin kuin hyvin ja ei mielestäni ole herkkänahkaisuutta jos surettaa toisen jatkuva kiukku kohdistuu se sitten sinuun tai ei, olethan kuuloetäisyydellä kuitenkin. :(

Vierailija
25/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 jatkaa vielä, että olen alkanut varomaan sanomisiani, etten vaan sanoisi jotain mikä ärsyttää miestä. Tuntuu että oikein mielistelen miestä koko ajan. Ei ole hyvä olla omassa kodissa enää kun joutuu olemaan jatkuvasti ns. Varpaillaan. Pahaa tekee ajatella miltä vauvasta tuntuu.

Vierailija
26/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

29,31jatkaa vielä että meillä miehen käytös tosin on tuommoista vain minulle. Muiden edessä osaa kyllä käyttäytyä,mutta keskenään ollessa löytyy jatkuvasti jotain mistä valittaa. ("no huh huh mitä p#ska juustoa kun murenee näin" "koira hiljaa" "huh huh kun väsyttää""huh ku pitäs tehä vaikka mitä ja mitään ei kerkiä") ja tämä marmatus alkaa jo heti aamulla. Usein saan kunnian herätä näihin keittiöstä kantautuviin sulosointuihin.

Vierailija
27/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitunen miesnäkökulmaa. Kuinka usein teillä on seksiä? Tiedän vastauksen. Kokeilkaa vaikka kaksi viikkoa. Antakaa sitä pillua vaikka kuinka vaikeaa se olisi, jos ei miehen mieli muutu, niin potku persuuksiin...

Vierailija
28/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 08:39"]Meillä sama juttu, mutta ei lapsia. Kuluttavaa, kun itse olen se optimistinen osapuoli.

[/quote]

Sama täällä. Mieheni ei edes tykkää kylpylöistä tms. Jos saisin raahattua hänet sinne jollain verukkeella, olisi varmasti koko ajan pahalla päällä ja molempien reissu pilalla :( Kaveriporukalla nykyisin käydään, tällainen järjestely toimii meillä tarvittaessa, eikä ukkoa turhaan mököttämässä.

Vierailija
29/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:56"]Hitunen miesnäkökulmaa. Kuinka usein teillä on seksiä? Tiedän vastauksen. Kokeilkaa vaikka kaksi viikkoa. Antakaa sitä pillua vaikka kuinka vaikeaa se olisi, jos ei miehen mieli muutu, niin potku persuuksiin...

[/quote] toissailtana viimeksi. Siitä huolimatta sain eilen aamulla herätä ukon narinaan. Ja narina jatku pitkälle iltapäivään. Sitten menikin kuppi nurin ja ilmoitin että nyt riittää, sen jälkeen ei oo puhuttu joten ei oo ollu seksikkään.

Vierailija
30/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen asema on viety. Mies käy töissä, yrittää parhaansa, sitten pitää vielä juosta kaikilla naurettavilla kutsuilla ja muilla naisten jutuilla. Valittava nainen kotona josta syntyy ikuinen kierre. Anna rauhassa purhaa vitutus niin rauhottuu muutamaksi päiväksi. Perkele!

Vierailija
31/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:56"]Hitunen miesnäkökulmaa. Kuinka usein teillä on seksiä? Tiedän vastauksen. Kokeilkaa vaikka kaksi viikkoa. Antakaa sitä pillua vaikka kuinka vaikeaa se olisi, jos ei miehen mieli muutu, niin potku persuuksiin...

[/quote] toissailtana viimeksi. Siitä huolimatta sain eilen aamulla herätä ukon narinaan. Ja narina jatku pitkälle iltapäivään. Sitten menikin kuppi nurin ja ilmoitin että nyt riittää, sen jälkeen ei oo puhuttu joten ei oo ollu seksikkään.

[/quote]

Eli, Turhaa oli sekin :(

Vierailija
32/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elin 10v samanlaisen miehen kanssa, kunnes mies petti ja jätti. Ei kuulemma perhe-elämä ollut häntä varten. Sitten haukkui mut lähtiessä. No uus nainen tietty heti halus lapsen. Nyt soittelee mulle, kun uuden kans joutuukin siivoamaan, maksamaan laskuja itse ja piru vie-hoitamaan vauvaa, kun otti niin nuoren, että tämän pitää päästä menemään. ..

Nyt valittaa ja kiukuttelee sille, yrittää hakea lohtua multa :-D Mulla on ihan hyvä elämä näin.

Naiset, älkää tuhlatko elämäänne noin, ellei ratkaisuja löydy. Ansaitsette parempaa. Minä ymmärrän sen vasta nyt. Ja ex myös mitä menetti.

Vierailija
33/72 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄTÄ SE SIKA!

Vierailija
34/72 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kirjoitan vmäisen ihmisen näkökulmasta. Olen samankaltainen kuin ap:n kuvaama mies, vaikka olen nainen. Tiuskin ja suutun pienistäkin asioista. Mieheni lisäksi myös itse kärsin todella paljon asiasta. Esimerkiksi avaimien katoaminen saattaa aiheuttaa täysin ylimitoitetun reaktion asiaan. Tämä ahdistus ja reaktio purkautuu sitten mieheeni.  Tiedän, että tämä on todella väärin. 

Itseäni ja käytöstäni tutkiessa olen huomannut, että muutun vmäiseksi silloin kun minulla on kova stressi päällä (esim. työstä). Pienetkin äänet, hajut ja valot tunkeutuvat tietoisuuteen erittäin ahdistavalla tavalla ja niihin reagoi aivan liian herkästi. Olo on kuin olisi jatkuvasti helvetilliset PMS-oireet päällä. 

Minulla on taustalla pitkään sairastettu vakava masennus + yleinen ahdistuneisuushäiriö ja olen luonteeltani perfektionisti sekä kontrollifriikki. Lienee taustalla jonkin sortin itsetunto-ongelma. Luonteeltani olen aina ollut peruskiltti ja ystävällinen, muita ihmisiä kunnioittava. Ehkä jopa ujo. 

Mikäli en syö masennuslääkkeitä, olen kun itse Perkele. Vaikka lääkkeet aiheuttavatkin minulle fyysisiä sivuvaikutuksia ( esim. lisääntynyt ruokahalu), syön lääkkeitä ihan jo lähipiirini vuoksi. Itsellänikin on todella ahdistunut ja paha olo ilman lääkkeitä. Liikunta auttaa, mutta usein vain hetkellisesti ( pari tuntia). Nyt olen surukseni huomannut, kuinka avioeron läpikäynyt veljeni on muuttunut samanlaiseksi ihmishirviöksi kun minä olen/ olin. Hänelle puhuminen on mahdotonta, koska vastaus tulee takaisin aina huutomuodossa. 

Suosittelenkin kaikkia joilla on kumppaninsa ongelmia kanssa keskustelemaan siitä, että mahtaako taustalla olla masennusta tai yleistä ahdistuneisuushäiriötä.  Uusin virikkeiden löytäminen saattaa myös viedä huomiota pahalta ololta. Kun kovasti keskittyy johonkin asiaan, ahdistuneisuuskin saattaa helpottaa. Itse myös pyrin siihen,  että jos on oikein tuomiopäivän tunnelmat päällä, sanon miehelleni, että tänään kannattaa varoa ja vetäydyn omiin oloihini. En halua satuttaa henkisesti ketään, mutta silti teen sitä. 

Tiedän, että läheiset kärsivät minun kaltaisten ihmishirviöiden käytöksestä, mutta voin vakuuttaa, että meillä kiukuttelevilla ihmisilläkin on (jos kyse ei ole perusluonteesta) paha olo. Kiukuttelu kumppanille aiheuttaa ilkeän noidankehän; kiukuttelu hävettää ja tämän jälkeen sitä on entistä kiukkuisempi ja homma jatkuu ja pahenee. 

Vierailija
35/72 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni oli ennen samanlainen. Jos ei mennyt vaikkapa paita päälle kerralla oikein, hirveä vitun hokeminen ja puuskutus. Ihan pienistä asioista. Olen itse taas luonteeltani turhankin herkkä, ja imen helposti muiden mielialoja itseeni. Yritän aina ajatella positiivisesti ja saan iskeä todella kipeästi varpaan sohvankulmaan, että kiroilen. Oli raskasta molemmille. Mies ajatteli äksyilyn johtuvan työstressistä, ja vaihtoi työprojektia ja alkoi urheilla. Nyt on elämä taas reilassa.

Vierailija
36/72 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:llä menee?

Voisi olla minun kirjoittamani teksti. Sama tilanne. Paitsi meillä mies kärttyilee juuri vain minulle. Ei muille. Minähän se ärsyttävä olen hänen mielestään ja syypää hänen jatkuvaan ärtymykseen. Olen ehdottanut eroakin.

Vierailija
37/72 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu, mutta ei lapsia. Kuluttavaa, kun itse olen se optimistinen osapuoli.

Vierailija
38/72 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo pari ole eronnut jo...

Vierailija
39/72 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä toi teksti, jonka kirjoitit. Luulis et silmät aukeaa.

Vierailija
40/72 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain sitä angstia, kun mies tajuaa saaneensa pallon jalkaansa eikä tilannetta voi enää mitenkään peruuttaa. Jonkin ajan kuluttua alistuu kohtaloonsa, ei enää tiuski mutta välttelee muun perheen seuraa ja vaipuu soffaperunaksi.