Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi uudiskohteet ovat niin sieluttomia typerien integroitujen avokeittiöidensä kanssa?

Vierailija
16.09.2026 |

50-100 vuotta vanhat remontoidut asunnot paljon kodikkaampia

Kommentit (792)

Vierailija
781/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki 80-90 luvulla vuokrakämpissä asuneet tuttavani ja 80-luvulla valmistunut vuokrakämppä, jossa asuin aikanaan olivat paljon isompia kuin nämä nykyiset omistuskopit. Läpitalohuoneistoja, tilava eteinen, tilavat makuuhuoneet, oikea keittiö ja keittokomerotkin olivat tilavampia kuin seinäkeittiöt. Olohuone oli olohuone, sinne sai television, kirjahyllyn ja sohvat televisiota vastapäätä niin, että ei tarvinnut vääntää niskaa sivusuuntaan. Keittiöön mahtui ruokapöytä. Huonejako myös vaimensi ääniä, ei ollut kamala kakofonia, kun yksi laittaa ruokaa ja toinen katsoo televisiota.   

Vierailija
782/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä haluaisi erillistä keittiötä. Useimmat eivät, vaikka avokeittiöhullu tekisi kuinka monta aloitusta asiasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä hetken asuntojen rakennuttajafirmassa (grynderifirmassa siis). Pääsin käymään usean eri talon huoneistoissa, ennen avainten luovutuksia. Olin "järkyttynyt", uudet asunnot haisivat järkyttäviltä (jokin kemikaali?), niissä oli uskomattoman pienet makuuhuoneet. Kaksioon ei olisi mahtunut esim. parisänky makkariin tai jos olisi niin ei mitään sen lisäksi (vaatekaappia, lipastoa tms). "Keittiö" oli aina olohuoneen yhden sivun seinän mittainen. Eli totesin, että asunto esim. kaksio on "keittiö + makuuhuone,  ei eteistä, isohko (saavutettavuusmääräykset) kylppäri, ei mahdollisuutta vaatekaapille/-säilytykselle". Eli olohuoneen sijaan vähän eri kokoisia isoja keittiöitä oli jokaisessa asunnossa, ei olohuonetta yhdessäkään. En ikinä ostaisi sellaista.

Vierailija
784/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä hetken asuntojen rakennuttajafirmassa (grynderifirmassa siis). Pääsin käymään usean eri talon huoneistoissa, ennen avainten luovutuksia. Olin "järkyttynyt", uudet asunnot haisivat järkyttäviltä (jokin kemikaali?), niissä oli uskomattoman pienet makuuhuoneet. Kaksioon ei olisi mahtunut esim. parisänky makkariin tai jos olisi niin ei mitään sen lisäksi (vaatekaappia, lipastoa tms). "Keittiö" oli aina olohuoneen yhden sivun seinän mittainen. Eli totesin, että asunto esim. kaksio on "keittiö + makuuhuone,  ei eteistä, isohko (saavutettavuusmääräykset) kylppäri, ei mahdollisuutta vaatekaapille/-säilytykselle". Eli olohuoneen sijaan vähän eri kokoisia isoja keittiöitä oli jokaisessa asunnossa, ei olohuonetta yhdessäkään. En ikinä ostaisi sellaista.

Ja näitä sitten esitellään julkisesti naama virneessä joo ja tässä teille avotilaa tänne saa mahtumaan.... 

Vierailija
785/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miltä, sieluttomia ovat. Itse asuisin mieluiten jugend-tyyppisessä talossa, tai raskanlaisessa-engantilaisessa vanhassa kunnostetussa talossa.

Vierailija
786/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kylppäri-vessan  ja saunan voisi yhdistää olohuone-keittiöön. Suihku voisi olla yksi kulmaus. Lauteet yhdelle seinälle. Liesitaso toimii kiukaana. Ei tarvita kaukolämpöä kun olohuoneen voi lämmittää saunaksi. Voi lauteilta katsella televisiota samalla kun heittää löylyä liedelle.

yhdistetään vielä makkarikin samaan, ni ei tartte tehdä mitään erilisiä huoneita. kaikki vaan yhteen ja samaan tilaan.

Vierailija
787/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä laskettuna olen asunut 14 erilaisessa asunnossa, joista osa ulkomailla. Parhaat ovat olleet uusi kerrostalo Suomessa ja asunnot ulkomailla. Syntymäkodin jätän arvostelujen ulkopuolelle

Vierailija
788/792 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä laskettuna olen asunut 14 erilaisessa asunnossa, joista osa ulkomailla. Parhaat ovat olleet uusi kerrostalo Suomessa ja asunnot ulkomailla. Syntymäkodin jätän arvostelujen ulkopuolelle

Miten nuo sinun asunnot liittyvät avokeittiöihin?

Vierailija
789/792 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se ykskin asunto oli josta tuli kohua, oli kylppäri ja keittiö yhdistetty samaan tilaan? :o

Vierailija
790/792 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan moni uutuuskoti Suomessa aika hirvittävä ja epäkäytännöllinen lisäksi päin peetä rakennuttu ennen pitkää sisäilmaongelmia ja home kukkii

Vierailija
791/792 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkö päätät mikä liittyy keskusteluun ja mikä ei? Jotkut meistä keskustelijoista ovat asuneet erilaisissa asunnoissa elämänsä aikana ja tästä syntyy erilainen kokemus, kuin henkilöllä, joka on asunut koko elämänsä esim. samassa asunnossa tai yhdenlaisessa asunnossa tai asuntotyypissä. Näistä 14 asunnosta suurin osa on ollut avokeittiötyyppisiä asuntoja. Onhan suomalaisissa vanhemmissa kerrostaloissakin osittaista avoimmuutta niin, että esim. ruokapöydän paikka on avoin olohuoneeseen, kun muu keittiö jää näkymättömiin. On ns. käytävämallinen keittiö. 

Vierailija
792/792 |
30.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan moni uutuuskoti Suomessa aika hirvittävä ja epäkäytännöllinen lisäksi päin peetä rakennuttu ennen pitkää sisäilmaongelmia ja home kukkii

Tämähän ei pidä paikkaansa ollenkaan. Onhan Suomessakin opittu jotakin rakentamisesta ja lait ja asetukset määräävä aika tarkkaan mitä ja miten rakennetaan. Tätä myös valvotaan, joten mitä tahansa rötisköä ei voi rakentaa edes yksityinen ihminen. Onhan uusissa kerrostaloissa esim. koneellinen ilmanvaihto, joka on erittäin tärkeä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi