Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapaaminen työkkärin kanssa: mitä ne muka osaa auttaa? Kunnollisia palkkatöitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille.

Vierailija
16.09.2026 |

Kaikille ei riitä töitä, jonka palkalla pärjäisi ilman tukia. Jo nyt valtavat määrät suomalaisia kituuttaa osa-aikatöissä ja nollatuntisoppareilla ja joutuvat hakemaan siihen vajaavaisen palkan päälle lisätukia. Erilaiset työllistämiskurssit ihan turhia: olen käynyt niitä monta kertaa, ja vain nuo kurssittajat on niistä työllistyneet ja niissä on vain toisteltu itsestäänselvyyksiä. Lisäksi olen erittäin epäsosiaalinen, eikä minulla ole ajokorttia (enkä todellakaan ala tuhlaamaan rahojani ajokorttiin autosta puhumattakaan).

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, itse käyn aina näissä tapaamisissa, haen nämä pakolliset kuukaudessa ja tietenkin teen enemmän hakemuksia, koska haluan töihin. Sitten taas aika kulunut, en ole päässyt töihin ja sinne TE toimistoon taas juttelemaan niitä näitä. Näistä tapaamisista ei ole ollut minulle mitään hyötyä. Pääsen töihin, jos joku haluaa palkata, siihen ei TE toimisto voi auttaa. 

Nainen 56 vuotta

Täsmälleen sama minulla. Olen vain työkyvytön työnhakija ja pitää käydä kertomassa 3 kk välein että ei ole krooninen sairaus parantunut. Viimeksi sanoinkin että ei näistä keskusteluista täällä ja käynneistä lääkäreille tai yhtään missään ole minulle mitään hyötyä, ei ole koskaan ollut, täysin turhaa ajanhukkaa. Virkailija kysyi ällistyneenä: mikä sinua sitten auttaisi? Onneksi minulla on loistava pokka ja pystyn nauramaan sisäänpäin. No mistäköhän olisi työkyvyttömälle apua? Parantumisesta? Lisärahasta? Kuvitteleeko nuo tampiot oikeasti auttavansa noilla keskusteluilla jotain ihmistä? 😂. Hieman laitostuneita ihmisiä ja suuret luulot omista kyvyistään. Ihan kuin työttömät olisi jotenkin vähä-älyisiä jotka tarvitsevat holhoamista ja juttelua etteivät masennu 😂. Tuo asenne kertoo enemmän heistä itsestään. Itse kiehun raivosta aina kun kutsu tulee tapaamiseen. Kaksi idioottia kyselee, eivät ymmärrä mitä sanon, samat asiat pitää joka kerta toistaa uudelleen ja uudelleen. Aika pienellä ÄOlla ihmiset pääsee yliopistoon ja vakiovirkaan. Ei voi kuin nauraa.

Ei nuo virkailijat ole välttämättä yliopiston käyneitä. 

Eikö sosiaalityöntekijä kuitenkin ole? Sehän on ollut lakisääteinen olla paikalla näissä tapaamisissa. Onneksi se edes loppuu ensi vuonna. Ei yhtään mitään apua ole ollut heistäkään. Järjetön määrä hukkaan heitettyä rahaa jollekin avuttomalle sossulle jonka tiedot ei ole edes ajantasalla saati että tietäisi palveluistakaan mitään. Onneksi hyvinvointialue on tullut järkiinsä. Ennemmin sekin raha työkyvyttömien hyväksi tai muiden sairaiden hoitamiseen. Kyllä saisivat kunnissa, valtiolla ja hv alueilla käydä jokaikisen viranomaisen työtehtävät läpi ja miettiä hartaasti että onko tarpeellista maksaa siitä päiväkotipaikasta palkkaa.

Te-virkailija voi olla esim. tradenomi. 

Minun virkailija on varmaan korkeintaan ylioppilas :D.

Ollut samassa työssä 90-luvun alusta saakka. En avuttomampaa ihmistä tiedä. 

Vierailija
62/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin iloinen jos työkkäri löytäisi mulle kokoaikatyön koska en itse siinä onnistu. No sitä päivää odotellessa.

No se ei sinulle töitä löydä, sillä se ei töitä etsi. Työn etsiminen on sinun homma.

Joten turhaan odottelet.

Odottelun sijaan sinun tulisi etsiä ja löytää. Vinkki: Datakeskustyömailla on paljon työtä tarjolla. Jos lapion heiluttelu ei maita, niin ehdota yhteistyötä ravintolan perustamiseen. Ne hankkii tilat ja sinä hoidat muun. Asiakaskunta on taattu.

Ajattele, että joku menisi tuonne työmaalle lapion kanssa :DDD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin tehtävä on saada mahdollisimman paljon työttömiä pois työttömyystuilta.

Vierailija
64/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei noiden työllistämiskurssien sijaan voi olla jotain oikeasti hyödyllistä koulutusta? Vaikka autokoulu jos henkilöllä ei ole ajokorttia, se voi hyvinkin auttaa työllistymään.

Vierailija
65/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä on mutta suomalaisilla ei ole osaamista vaikka hitsata, kerätä marjoja, rakentaa, siivota, tehdä ruokaa ja jakaa tavaroita. Suomalaiset ovat käyneet yliopiston tai korkeakoulun mutta sen alan työntekijöitä ei tarvita tässä maassa. Nuorten osaajien pitäisi keksiä jotain mitä he voisivat myydä ulkomaille sen sijaan että odottavat turvallista johtajan paikkaa vuodesta toiseen.

Luepa Paavo Teittisen Pitkä vuoro.

Suomalaisilla on ymmärrystä ja osaamista siitä, miten työntekijää saa kohdella, ja siksi näille aloille ei suomalaisia palkata. 

Vierailija
66/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se on kauheaa käydä pienessä tapaamisessa, kun ei anneta tarjottimella töitä. Ja pitää vielä neljä hakemustakin vääntää. Voi kun se työkkäri tekisi nekin puolestasi. Muutenhan sormenpääsi kuluu. Kaikki tämä työnpaljous varmasti rasittaa niin saa...sti. Niin niin, ja rahaakin saa kotiin ihan liian vähän. 

Oletpa typerä. 

Vierailija
67/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on kauheaa käydä pienessä tapaamisessa, kun ei anneta tarjottimella töitä. Ja pitää vielä neljä hakemustakin vääntää. Voi kun se työkkäri tekisi nekin puolestasi. Muutenhan sormenpääsi kuluu. Kaikki tämä työnpaljous varmasti rasittaa niin saa...sti. Niin niin, ja rahaakin saa kotiin ihan liian vähän. 

Eihän se olisi yhtään mikään ongelma siellä käydä jos siitä olisi edes jotain hyötyä työttömälle. Kai sinäkin nyt katkeruudessasi ymmärrät että ne on järjetöntä rahan tuhlausta, sinun veroeuroja heitetään joka vuosi miljoonia täysin tuottamattomaan työhön noille viranomaisille? Kyllä työttömät osaa töitä hakea ilman patistelua ja kyttäämistäkin. Säästyisi miljoonia euroja joka vuosi paljon parempiin kohteisiin. Vaikka vanhusten hoivaan.

Järjellä ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa. Siitä ollaan valmiita maksamaan että työttömiä hyppyytetään turhaan mutta minkään ikäisten hoidosta ei haluta maksaa. Tuohan on sairasta mutta se on myös suomen todellisuutta. 

Vierailija
68/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei noiden työllistämiskurssien sijaan voi olla jotain oikeasti hyödyllistä koulutusta? Vaikka autokoulu jos henkilöllä ei ole ajokorttia, se voi hyvinkin auttaa työllistymään.

Persut kitisisi kun ite ovat kortista maksaneet ja joku saisi ilmasex

Vierailija
69/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti ymmärrä kuinka turhaa toi touhu on? Meneppä vaikka kantamaan säkillä valoa sisään kämppään niin huomaat. Mieti sitten kuinka paljon sua vituttaa kun tuhlasit aikaasi täysin turhaan asiaan.

Vierailija
70/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin iloinen jos työkkäri löytäisi mulle kokoaikatyön koska en itse siinä onnistu. No sitä päivää odotellessa.

No se ei sinulle töitä löydä, sillä se ei töitä etsi. Työn etsiminen on sinun homma.

Joten turhaan odottelet.

Odottelun sijaan sinun tulisi etsiä ja löytää. Vinkki: Datakeskustyömailla on paljon työtä tarjolla. Jos lapion heiluttelu ei maita, niin ehdota yhteistyötä ravintolan perustamiseen. Ne hankkii tilat ja sinä hoidat muun. Asiakaskunta on taattu.

Jaa, keski-ikäiset työttömäksi jääneet toimistotädit sinne lapiota heiluttelemaan? Khyl. Varmasti palkkaavat. 

Naisia tuonne ei palkata vaikka olisi koulutuskin.

Vierailija
71/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut mitään tukia vaikka olen ollut osa-aikatyössä. Tunnen monia joilla on ollut nollatuntisopimus kuljetusalalla ja hyvä että lakisääteiset lepopäivät sai pidettyä, kun töitä olisi ollut 

Vierailija
72/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tavallaan epäreilua, mutta jos siitä on hyötyä niin parempi niin. Noista cv kursseista ei ainakaan näytä olevan hyötyä niin ehkä voitaisiin kokeilla jotain muuta.

Vierailija
73/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on ollut riittävän pitkään työtön (oisko vuoden) tapaamisiin tulee mukaan hyvinvointialueen sosiaaliohjaaja, joka on siis yleensä käytännössä sosionomi tmv. Hänen tarkoitus tapaamisissa on kartoittaa enemmän ihmisen tarvetta sosiaali- / terveyspalveluille. Ennen hyvinvointialueilla saattoi olla jotain työllistymistä tukevaa palveluakin, työpajatoimintaa tms. Näistähän on leikattu paljon, eipä paljon taida enää olla niitäkään tarjolla. 

Voi tsiisus sentään. Onneksi omat työttömyydet on ollut muutaman kuukauden mittaisia korkeintaan (ja olen muuten työllistynyt joka kerta ihan omin avuin). Tuo kuulostaa niin kertakaikkisen nöyryyttävältä aikuiselle, koulutetulle ja pitkään työelämässä olleelle. Vuosi työttömyyttä ei ole vielä mitenkään pitkä aika! Ymmärrän tuollaisen palvelun nuorten kohdalla, että estettäisiin syrjäytyminen, tai jos on parhaansa työiässä ollut vuosikausia työtön. 

Vierailija
74/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tavallaan epäreilua, mutta jos siitä on hyötyä niin parempi niin. Noista cv kursseista ei ainakaan näytä olevan hyötyä niin ehkä voitaisiin kokeilla jotain muuta.

Kyllähän se liian epäreilua olisi ja liian kallista yhteiskunnalle. On sitä nyt sentään se että jos on kuorma-auto kortti niin voi työttömänä saada ilmaiseksi suoritettua ammattipätevyyden, mitä siihen nyt eri kortteja tarvitaan, en tarkemmin tunne. Ja myös työturvallisuus- tulityökortteja ja vastaavia tai vaikka hygieniapassin. Eipä ne hirveesti auta työllistymään mutta toisaalta monessa paikassa on pakollisia ja työnantaja ei työttömälle ala niitä kustantamaan.

Vierailija
75/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten turhaan odottelet.

Ajattele, että joku menisi tuonne työmaalle lapion kanssa :DDD

Sillähän voisi olla lisää työllistävä vaikutus, kun pari kaapelia lapioisi poikki. 😄 

Vierailija
76/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäriä / TE-toimistoa ei taida enää olla olemassa?

Kaikki kuitenkin tietävät mistä puhutaan, sinäkin, ihan varmasti.

Vierailija
77/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin tarkoitushan ei ole auttaa, vaan vahtia, kiusata, kyykyttää ja nöyryyttää.

Sille on annettu omituisen harhaanjohtava nimi; Työlliyyspalvelut. Mitä sana työllisyys siinä tekee? Saati työllisyyteen liittyvät palvelut.

Vierailija
78/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin tarkoitushan ei ole auttaa, vaan vahtia, kiusata, kyykyttää ja nöyryyttää.

Sille on annettu omituisen harhaanjohtava nimi; Työlliyyspalvelut. Mitä sana työllisyys siinä tekee? Saati työllisyyteen liittyvät palvelut.

No jaa, itellä oma työkkäritäti, sitten työturvakortin ja hygieniapassin suorittanut, on ollut työvoimapsykologia ja henkilökohtainen työnhakuvalmentaja vai mikä oli, työkokeilussa olin puoli vuotta, kyllähän siinä on ollut monille työllistävä vaikutus, hakemusten käsittelijät vielä siihen päälle.

Vierailija
79/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut mitään tukia vaikka olen ollut osa-aikatyössä. Tunnen monia joilla on ollut nollatuntisopimus kuljetusalalla ja hyvä että lakisääteiset lepopäivät sai pidettyä, kun töitä olisi ollut 

Osa-aikatyön pitäisikin olla ensisijaisesti työntekijän valinta eikä silloin tarvita tukia jos työllä tienaa riittävästi.

Vierailija
80/83 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäriä / TE-toimistoa ei taida enää olla olemassa?

Totta, se on nykyään yleistoimisto. Sana "työ" on nyt kielletty kaikissa yhteyksissä. Yleistoimiston yleistuki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän