Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moi. Ärsyttääkö teitä jatkuva sodanlietsonta?

Vierailija
16.09.2026 |

No moi 

Minä en pelkää, mutta minua ärsyttää syvästi jatkuva sodanlietsonta Euroopassa sekä myös Suomessa. Miten sinä koet asian?

Kommentit (327)

Vierailija
281/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat aloittameet sotia milloin mistäkin syystä tuhansia vuosia. Onhan se perseestä että ihmiset on tyhmiä eikä viisastu. Oppisivat vain sanomaan ei näille jotka sanoo ota ase ja lähde tappamaan. Mutta ei. "Kuvittele päivä jolloin kaksi miestä kutsuisi muut sotaan ja kukaan ei saapuisi paikalle." Jotenkin näin se meni.

Sodat loppuvat näin: jokainen kieltäytyy tappamasta. 

Eli vaikka venäläinen korkeampi arvoinen sotilas kieltäytyy ampumasta venäläista sotilasta, joka kieltäytyy tappamasta ukrainalaisia.

Vierailija
282/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kyennyt edes kertomaan mitä tämä "sodanlietsonta" käytännössä edes on. Miksi näin?

Jokohan pikku hiljaa ap voisi avata näkemyksiään "sodanlietsonnasta"? Mitä se siis on ollut?

Joka päivä monta kertaa Putinin pärstä lehdissä. Jatkuva kirkuminen. Stubbin pullistelu ja hölötys. Viimeksi tällä viikolla tuo ydinaseilla pullistelu. 

Jos haluatte kuolla ydinsodassa, en voi sille mitään. Minä en pelkää. Mutta jos asia pelottaa, ei kannata kaivaa verta nenästään. Helppo uskoa, että Stubb oli koulukiusaaja.

En osaa sanoa, mistä johtuu, että itseäni kyrsii niin syvästi.

Koulukiusaaja kuten Halla-aho. Sinä puolestasi kuulostat mielenterveyssyistä työkyvyttömältä 24/7 paskaa nettiin tuuttavalta perheenäidiltä.

Kerrohan sinä, miten itse arvelet Stubbin hölötyksen jotenkin parantavan Suomen asemaa?

Miten hyödymme tästä? Luetteloi. Kiitos.

Tajuatko Igor että me vaan nauretaan sinulle. Ei sinulle kukaan jaksa alkaa mitään asiallista "luetteloimaan". Ei mene perille kumminkaan. Tyydytään vaan vittuilemaan noille soperteluillesi.

Sinä menetät heti uskottavuutesi siinä vaiheessa, kun rupeet hokemaan iiiigoria. Kaikki eri mieltä olevat eivät ole iiiigoteita. Tämä tiedoksi 

Kaikki vähänkin venäjämieliset luokitellaan Igoreiksi t:eri

Minä en ole venäjämielinen. En pidä lainkaan venäläisistä enkä ukrainalaisista. En pidä kyseisestä etnisestä ryhmästä.

Miksi suomalaisia vieläkin kiinnostaa niin paljon venäläiset? Koska on niin palava viha - rakkaussuhde venäjän kanssa. 

Kiinnostaahan se, kun pakosta joudumme tuollaisen rosvo- ja terro ristivaltion rajanaapureina asumaan. Oikein mieluummin ottaisimme rajanaapuriksi melkein minkä tahansa muun maan maailmasta. Kiinnostuksen puute olisi välinpitämättömyyttä ja tuudittautumista lapsenuskoiseen optimismiin. Juuri sitä Venäjä varmasti toivoisikin, voidakseen pitää meitä otteessaan.

Mikään viha-rakkaussuhde se ei ole, ainoastaan vihasuhde. Ryssssssänviha.

Luulisi että edes tämän verran tajuaisit, Igor.

Pikku - Matiakselle kerron tämän. Sinä olet vasta vauva, mutta minä aikuinen jonka lapsuus ja nuoruus oli kylmää sotaa.

Minä en todellakaan pidä venäläisistä ja ukrainalaiset ovat samaa porukkaa.

En ole enkä tule olemaan missään tekemisissä tämän ihmisryhmän kanssa. En nyt, enkä tulevaisuudessa.

Syy on se, että pidän heitä epärehellisinä, epäluotettavina, kaikin tavoin petollisina. Älä nyt järkyty tästä.

Minulla ei ole koskaan ollut tulista viha - rakkaussuhdetta heihin 

.

Suomi on Natossa. Se riittää minulle. Pysykööt r y s s ä t omalla tontillaan.

Rahat omaan puolustukseen ja yhteiskuntaan.

Voitaisiinko jo siirtyä eri uutisaiheisiin?

Venäläiset ja ukrainalaiset ovat kielellisesti, kulttuurisesti, historiallisesti ja osin myös geneettisesti eri 'porukkaa'.

Igor pyrkii esittämään nämä yhtenä ja samana 'porukkana' siksi, että suomalaiset alkaisivat vihaamaan ukrainalaisia samalla tavoin kuin vihaavat venäläisiä.

Koska Igor on huomannut, ettei millään tavalla pysty käännyttämään suomalaisia Venäjän ja venäläisten ystäviksi ja tukijoiksi.

No todellakaan ei. Et takuulla erota ukrainaa venäjästä. En osaa venäjää enkä venäläisiä kirjaimia. En ikinä voisi tietää, kuka minulle puhuu. Ukrainan natalia vai venäjän natalia.

Ihan samaa etnistä ryhmää ovat. Sen näkee myös ulkonäöstä.

Osaan venäjää. Erotan kyllä ukrainan puhujat venäjän puhujista.

Toisin sanoen, sinullakin on tunteellinen suhde venäläisiin.

Me muut emme erota heitä kielestä, ulkonäöstä, ei mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu, älä avaa iltapaskojen klikkihuorauslinkkejä.

Mirja-tätikö se tuli neuvomaan?

MirKHe

@mirkhe

Hei @iltasanomat ja @iltalehti Mikä helvetin oikeus teillä on tuputtaa suomalaisille tätä Naton sotapropagandaa päivästä päivään. Putin sitä, Putin tätä, samaa paskaa ja valhetta joka ikinen päivä! Toivon että paskamedianne lakkaa olemasta kokonaan!

Vierailija
284/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat aloittameet sotia milloin mistäkin syystä tuhansia vuosia. Onhan se perseestä että ihmiset on tyhmiä eikä viisastu. Oppisivat vain sanomaan ei näille jotka sanoo ota ase ja lähde tappamaan. Mutta ei. "Kuvittele päivä jolloin kaksi miestä kutsuisi muut sotaan ja kukaan ei saapuisi paikalle." Jotenkin näin se meni.

Sodat loppuvat näin: jokainen kieltäytyy tappamasta. 

Eli vaikka venäläinen korkeampi arvoinen sotilas kieltäytyy ampumasta venäläista sotilasta, joka kieltäytyy tappamasta ukrainalaisia.

Sillä tavalla, että joka ikinen ihminen maailmassa tekee päätöksen, että itse ei tapa.

Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
285/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin uhka maailmanrauhalle on ehdottomasti Trump. Kun täysin arvaamattomalle narsistille annetaan liikaa valtaa, siitä ei voi seurata mitään hyvää. Iranin kriisistä on todella vaikeaa päästä eroon. Tullien kanssa poukkoilu saa koko maailmankaupan sekaisin.

Venäjä on oma lukunsa. Ukrainen sota jatkuu niin kauan kuin Putin on vallassa. Putinin valtakauden jälkeen ei ole mitään takuita, mihin suuntaan asiat Venäjällä muuttuvat.

Sehän tässä irvokasta onkin, että mestari - Stubb heiluttaa keskisormeaan sekä länteen että itään. Olisi hyvä pysyä hyvissä väleissä Trumpin kanssa. En kannata Trumpia, mutta Trump ei ole lopettamassa Natoa. Ei kannata hyppiä liittolaisten silmille.

Stubb kehaisee pikkuisen Trumpia aina sopivan paikan tullen ja tässähän on vähän tottakin:

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on vahvistanut sotilasliitto Natoa vaatimalla liittolaismaita lisäämään puolustusmenojaan, sanoo presidentti Alexander Stubb haastattelussa uutistoimisto AFP:lle.

– Mielestäni hän on ollut erittäin hyödyllinen Natolle siinä mielessä, että jäsenvaltiot ovat lisänneet puolustusmenojaan Suomen kaltaisten rajavaltioiden hyväksi, Stubb sanoi.

https://yle.fi/a/74-20246474

Hyvä esimerkki Suomettumisesta. 

Eikö sen pitänyt loppua 2022?

Suomettuminen kirjoitetaan lauseen keskellä pienellä, hyvä iiigori, ja eurooppalaisten valtioiden vastuun lisääminen omasta turvallisuudestaan on hyvä asia muiden paitsi venäläisten ja Putinien kannattajien mielestä.

Vierailija
286/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei kyennyt edes kertomaan mitä tämä "sodanlietsonta" käytännössä edes on. Miksi näin?

Jokohan pikku hiljaa ap voisi avata näkemyksiään "sodanlietsonnasta"? Mitä se siis on ollut?

Joka päivä monta kertaa Putinin pärstä lehdissä. Jatkuva kirkuminen. Stubbin pullistelu ja hölötys. Viimeksi tällä viikolla tuo ydinaseilla pullistelu. 

Jos haluatte kuolla ydinsodassa, en voi sille mitään. Minä en pelkää. Mutta jos asia pelottaa, ei kannata kaivaa verta nenästään. Helppo uskoa, että Stubb oli koulukiusaaja.

Koulukiusaaja kuten Halla-aho. Sinä puolestasi kuulostat mielenterveyssyistä työkyvyttömältä 24/7 paskaa nettiin tuuttavalta perheenäidiltä.

Kerrohan sinä, miten itse arvelet Stubbin hölötyksen jotenkin parantavan Suomen asemaa?

Tajuatko Igor että me vaan nauretaan sinulle. Ei sinulle kukaan jaksa alkaa mitään asiallista "luetteloimaan". Ei mene perille kumminkaan. Tyydytään vaan vittuilemaan noille soperteluillesi.

Sinä menetät heti uskottavuutesi siinä vaiheessa, kun rupeet hokemaan iiiigoria. Kaikki eri mieltä olevat eivät ole iiiigoteita. Tämä tiedoksi 

Minä en ole venäjämielinen. En pidä lainkaan venäläisistä enkä ukrainalaisista. En pidä kyseisestä etnisestä ryhmästä.

Miksi suomalaisia vieläkin kiinnostaa niin paljon venäläiset? Koska on niin palava viha - rakkaussuhde venäjän kanssa. 

Kiinnostaahan se, kun pakosta joudumme tuollaisen rosvo- ja terro ristivaltion rajanaapureina asumaan. Oikein mieluummin ottaisimme rajanaapuriksi melkein minkä tahansa muun maan maailmasta. Kiinnostuksen puute olisi välinpitämättömyyttä ja tuudittautumista lapsenuskoiseen optimismiin. Juuri sitä Venäjä varmasti toivoisikin, voidakseen pitää meitä otteessaan.

Suostuisit siis asumaan myös Kiinan naapurina?

Minä en.

"Kansainvälisen politiikan ja oikeuden asiantuntijoiden arvioiden mukaan Kiina noudattaa kansainvälisiä sopimuksia yleisesti ottaen paremmin ja järjestelmällisemmin kuin Venäjä."

Se on ainoita hyviä puolia Kiinassa.

Oletko Kiinan trolli?

Kiina on maailman pahin uhka länsimaalaiselle demokratialle. Kiina on uhka koko maapallolle 

Kiinan marionetti Trump on pahin uhka tällä hetkellä. Mahtaa putinia ketuttaa, kun on pudonnyt rapajoukkoon.

Kiinan? Tarkoitit kai Venäjän?

Trumpilla on velkaa kiinalaisille pankeille satoja miljoonia. Trump on Kiinalle hyödyllinen idiootti, ja koska Trump oikeasti on tyhmä, hän luulee, että putinilla on edelleen jotan arvovaltaa. Putini tekee, mitä Kiina käskee, ja pyörittää vanhan kgb-agentin oveluudella Trumppia.

Kiinalle on hyödyllistä se, että Venäjä sekoittaa Euroopan ja Trump muun maailman. Venäjä on jo Kiinan alaisuudessa.

Eli joo, Trump on venäläinen marionetti.

Trump on siis Kiinalaisten marionetti? 

Sivusta. En usko. Pikemminkin Biden oli.

Vierailija
287/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku - Matiakselle kerron tämän. Sinä olet vasta vauva, mutta minä aikuinen jonka lapsuus ja nuoruus oli kylmää sotaa.

Minä en todellakaan pidä venäläisistä ja ukrainalaiset ovat samaa porukkaa.

En ole enkä tule olemaan missään tekemisissä tämän ihmisryhmän kanssa. En nyt, enkä tulevaisuudessa.

Syy on se, että pidän heitä epärehellisinä, epäluotettavina, kaikin tavoin petollisina. Älä nyt järkyty tästä.

Minulla ei ole koskaan ollut tulista viha - rakkaussuhdetta heihin 

.

Suomi on Natossa. Se riittää minulle. Pysykööt r y s s ä t omalla tontillaan.

Rahat omaan puolustukseen ja yhteiskuntaan.

Voitaisiinko jo siirtyä eri uutisaiheisiin?

Venäläiset ja ukrainalaiset ovat kielellisesti, kulttuurisesti, historiallisesti ja osin myös geneettisesti eri 'porukkaa'.

Igor pyrkii esittämään nämä yhtenä ja samana 'porukkana' siksi, että suomalaiset alkaisivat vihaamaan ukrainalaisia samalla tavoin kuin vihaavat venäläisiä.

Koska Igor on huomannut, ettei millään tavalla pysty käännyttämään suomalaisia Venäjän ja venäläisten ystäviksi ja tukijoiksi.

No todellakaan ei. Et takuulla erota ukrainaa venäjästä. En osaa venäjää enkä venäläisiä kirjaimia. En ikinä voisi tietää, kuka minulle puhuu. Ukrainan natalia vai venäjän natalia.

Ihan samaa etnistä ryhmää ovat. Sen näkee myös ulkonäöstä.

Osaan venäjää. Erotan kyllä ukrainan puhujat venäjän puhujista.

Toisin sanoen, sinullakin on tunteellinen suhde venäläisiin.

Me muut emme erota heitä kielestä, ulkonäöstä, ei mistään.

Minulla ei ole mitään positiivista tunnesuhdetta venäläisiin. Tuli vaan aikoinaan opiskeltua venäjää, koska arvelin, että siinä kielessä olisi edes vähän haastetta ja että venäjä voisi olla hyödyksi kaupallisella alalla.  Venäjällä en ole käynyt enkä tule käymään.

Vierailija
288/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti naapuri ei pistä datakeskuksia mäsäksi. 

Eikä Google sekoita kaikkien päätä, DT on jo aivan täpinöissään?

Tulee mieleen onko tämä rakas isänmaani enää itsenäinen, onko? Menikö edesmenneen isäni viiden vuoden sota hukkaan ja kuoliko äidin veli ihan turhaan. 

Vierailija
289/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo, mutta ei siitä asiasta ihan turhaan huudella. On hyvä tietää, missä mennään ja mihin kannattaa varautua.

Nyt eletään aikoja, joita ei vielä muutama vuosi olisi uskonut todeksi.

Venäjä on jälleen osoittanut arvaamattomuutensa ja hulluutensa. Järkevät venäläiset pakenevat maastaan, jäljelle jäävät sotahullut ja aivopestyt köyhät kansalaiset. Valitettavasti siellä on kasvamassa uusi sukupolvi, jolle on syötetty pajunköyttä Euroopan vihamielisyydestä Venäjää kohtaan ja Euroopan halua tuhota Venäjä.

Että jos ja kun Putin tuosta kupsahtaa, pahempaa on luvassa.

Vierailija
290/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan täysipäinen halua sotaa. Ei myöskään alua  vastaanpanematta suostua antamaan maatansa  himoitseville. Siksi on puolustus. 

Maailmassa ei ole koskaan ollut yhtäkään viikkoa, jolloin ei olisi ollut sotaa jossain käynnissä. Yhtä epäiltiin 50-luvulta, mutta sitten löytyi yksi saari, jossa oli sodaksi luettava kapina.

Teeveessä on sarja Tsingiskaanista,  Vaikka silloin oli kyllä lääniä kaikille riittävästi, mutta niin vain sodittiin lähes koko ajan.

Vierailija
291/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti naapuri ei pistä datakeskuksia mäsäksi. 

Eikä Google sekoita kaikkien päätä, DT on jo aivan täpinöissään?

Tulee mieleen onko tämä rakas isänmaani enää itsenäinen, onko? Menikö edesmenneen isäni viiden vuoden sota hukkaan ja kuoliko äidin veli ihan turhaan. 

Oletko joutunut elämään elämäsi Venäjän/Neuvostoliiton vallan alla? Joudutko puhumaan täällä venäjää, niin?

Vierailija
292/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasiko joku jo tähän?

Konkreettiset perustelut. Onko niitä?

Kyllä niitä on. Se, että Stubb kertoo suoraan, että Venäjän laiton hyökkäyssota on uhka Euroopan turvallisuudelle ja Ukrainaa pitää tukea niin paljon kuin mahdollista, on ainostaan Suomen ja Euroopan etu. Ai miksikö? Siksi, koska Venäjä tottelee ainoastaan voimaa.

Oliko sinulla muita avoimia kysymyksiä mihin kaipaat vastausta?

Seuraava kysymys:

Ukraina ei kuulu Eurooopaan.

Ukraina ei kuulu EU:hun.

Ukraina ei kuulu Natoon.

Joten mitä meille tämä asia kuuluu?

Ukraina kuuluu Aasiaan.

Ukraina kuuluu Eurooppaan maantieteellisesti, kulttuurillisesti sekä geneettisesti.

Ukraina ei kuulu EU:hun, koska sotaa käyvä maa ei pysty samanaikaisesti neuvottelemaan jäsenyydestä, kun sen on puolustettava omaa maataan ja kansalaisiaan.

Ukraina ei kuulu Natoon,  koska sotaa käyvä maa ei pysty samanaikaisesti neuvottelemaan jäsenyydestä, kun sen on puolustettava omaa maataan ja kansalaisiaan.

Oliko muuta epäselvää?

Ukraina ei kuulu geneettisesti Eurooppaan

Piste.

Ajatella, ja silti puolustavat EU:ta, Eurooppaa, Natoa ja Suomea. Kuinka upea maa ja kansa onkaan kyseessä!

Vierailija
293/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo sodanlietsojat ovat vielä oikeassa tilanteessa ensimmäisenä pakenemassa maasta.

Vierailija
294/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en.

Ymmärrätkö Igor mitä suomen sanat mieluummin ja melkein tarkoittavat?

Mutta joo, mieluummin Kiinan naapurina asuisin kuin Venäjän. Ehkä joskus asunkin, jos Kiina ottaa loputkin Venäjästä hallintaansa.

Siis tykkäät kommunistisesta hirmuhallinnosta? Valtion täydellinen kontrolli sinusta 

Minun luonteelleni se ei sovi. Olen länsimaalainen. En aasialainen jota alistetaan. 

Vierailija
295/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasiko joku jo tähän?

Konkreettiset perustelut. Onko niitä?

Kyllä niitä on. Se, että Stubb kertoo suoraan, että Venäjän laiton hyökkäyssota on uhka Euroopan turvallisuudelle ja Ukrainaa pitää tukea niin paljon kuin mahdollista, on ainostaan Suomen ja Euroopan etu. Ai miksikö? Siksi, koska Venäjä tottelee ainoastaan voimaa.

Oliko sinulla muita avoimia kysymyksiä mihin kaipaat vastausta?

Seuraava kysymys:

Ukraina ei kuulu Eurooopaan.

Ukraina ei kuulu EU:hun.

Ukraina ei kuulu Natoon.

Joten mitä meille tämä asia kuuluu?

Ukraina kuuluu Aasiaan.

Ukraina kuuluu Eurooppaan maantieteellisesti, kulttuurillisesti sekä geneettisesti.

Ukraina ei kuulu EU:hun, koska sotaa käyvä maa ei pysty samanaikaisesti neuvottelemaan jäsenyydestä, kun sen on puolustettava omaa maataan ja kansalaisiaan.

Ukraina ei kuulu Natoon,  koska sotaa käyvä maa ei pysty samanaikaisesti neuvottelemaan jäsenyydestä, kun sen on puolustettava omaa maataan ja kansalaisiaan.

Oliko muuta epäselvää?

Ukraina ei kuulu geneettisesti Eurooppaan

Piste.

Ajatella, ja silti puolustavat EU:ta, Eurooppaa, Natoa ja Suomea. Kuinka upea maa ja kansa onkaan kyseessä!

Pakkohan niiden on oman hyödyn takia hehkuttaa. Tietysti. Näin maailma toimii.

Haitta/hyötysuhteet lasketaan ja niiden mukaan toimitaan. Jokainen niin tekee. 

Vierailija
296/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa huviksenne kuinka moni meidän moderni sotalaite on jenkeistä riippuvainen joten parempi nuollakin Trumpin persettä seuraavat kaksi vuotta. 

F-35 on riippuvaisia jenkkien päivityksistä. Myös siinä käytettävät aseet tulee jenkkilästä ja risteilyohjukset kuten JASSM vaativat koordinaatit jenkeiltä. 

Uudet Pohjanmaa-luokan fregatit käyttää MK41 siiloja sekä jenkkiohjuksia. 

Raketinheittimet on samaten jenkeistä riippuvaisia koska järjestelmä nojaa jenkkien GPS maalitukseen. 

Käytännössä kaikki tarkkuusaseet on siitä riippuvaisia ettei jenkit laita yhteyksiä poikki. F-35 koneiden kohdalla täytyy kerran kuukaudessa olla yhteydessä jenkkiserveriin. 

Vierailija
297/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en.

"Kansainvälisen politiikan ja oikeuden asiantuntijoiden arvioiden mukaan Kiina noudattaa kansainvälisiä sopimuksia yleisesti ottaen paremmin ja järjestelmällisemmin kuin Venäjä."

Oletko Kiinan trolli?

Kiina on maailman pahin uhka länsimaalaiselle demokratialle. Kiina on uhka koko maapallolle 

Kiinan marionetti Trump on pahin uhka tällä hetkellä. Mahtaa putinia ketuttaa, kun on pudonnyt rapajoukkoon.

Trumpilla on velkaa kiinalaisille pankeille satoja miljoonia. Trump on Kiinalle hyödyllinen idiootti, ja koska Trump oikeasti on tyhmä, hän luulee, että putinilla on edelleen jotan arvovaltaa. Putini tekee, mitä Kiina käskee, ja pyörittää vanhan kgb-agentin oveluudella Trumppia.

Kiinalle on hyödyllistä se, että Venäjä sekoittaa Euroopan ja Trump muun maailman. Venäjä on jo Kiinan alaisuudessa.

Kyllä, kiinalaisten. Kansallisuus kirjoitetaan pienellä. Mutta siis Trump kuvittelee pyörittävänsä putinia, jota Kiina pyörittää. Putini itse tietää olevansa kiinalaisten kanssa altavastaaja, ja nyt jo intialaistenkin.

Vierailija
298/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nuo sodanlietsojat ovat vielä oikeassa tilanteessa ensimmäisenä pakenemassa maasta.

Niinhän ne Ano Turtiainen ja Johan Bäckman tekivät. Janus Putkonen jo aiemmin.

Vierailija
299/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin uhka maailmanrauhalle on ehdottomasti Trump. Kun täysin arvaamattomalle narsistille annetaan liikaa valtaa, siitä ei voi seurata mitään hyvää. Iranin kriisistä on todella vaikeaa päästä eroon. Tullien kanssa poukkoilu saa koko maailmankaupan sekaisin.

Venäjä on oma lukunsa. Ukrainen sota jatkuu niin kauan kuin Putin on vallassa. Putinin valtakauden jälkeen ei ole mitään takuita, mihin suuntaan asiat Venäjällä muuttuvat.

Sehän tässä irvokasta onkin, että mestari - Stubb heiluttaa keskisormeaan sekä länteen että itään. Olisi hyvä pysyä hyvissä väleissä Trumpin kanssa. En kannata Trumpia, mutta Trump ei ole lopettamassa Natoa. Ei kannata hyppiä liittolaisten silmille.

Stubb kehaisee pikkuisen Trumpia aina sopivan paikan tullen ja tässähän on vähän tottakin:

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on vahvistanut sotilasliitto Natoa vaatimalla liittolaismaita lisäämään puolustusmenojaan, sanoo presidentti Alexander Stubb haastattelussa uutistoimisto AFP:lle.

– Mielestäni hän on ollut erittäin hyödyllinen Natolle siinä mielessä, että jäsenvaltiot ovat lisänneet puolustusmenojaan Suomen kaltaisten rajavaltioiden hyväksi, Stubb sanoi.

https://yle.fi/a/74-20246474

Eli Stubbkin sanoo ääneen : Trump on hyödyllinen idiootti.

Idiootit on vaarallisia, kun kuvittelevat olevansa fiksuja.

Vierailija
300/327 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en.

Oletko Kiinan trolli?

Kyllä, kiinalaisten. Kansallisuus kirjoitetaan pienellä. Mutta siis Trump kuvittelee pyörittävänsä putinia, jota Kiina pyörittää. Putini itse tietää olevansa kiinalaisten kanssa altavastaaja, ja nyt jo intialaistenkin.

Kiina sanoi ettei anna Venäjän hävitä sotaansa. 

Ei mikään että ovat liki triplanneet ohjuksien valmistuksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan