Olipa asenteellinen juttu etätöistä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5b267b25-42ab-45c2-965c-b9ec55268a03
Miksei haastateltu ollenkaan niitä, joiden työteho ja jaksaminen paranee kiitos etätöiden?
Suomi pysyisi huomattavasti laajemmin asuttuna joustavalla etätyöllä, ja tämä taas loisi syrjäseuduillekin mahdollisesti uusia työpaikkoja.
Kommentit (170)
Niin, näin it-alalla useampia asiakasprojekteja pyörittävänä teen pari päivää viikossa toimistolla, loput etänä.
Mutta ei ne toimistopäivät ole yhtään sen tehokkaampia, koska valtaosa ajasta on joko a) asiakaspalavereita Teamsissa eli joka tapauksessa ”etätöitä”, tai b) itse sisällön sorvaamista, johon keskityn parhaiten yksin.
Eipä siellä työpaikalla ole ketään muita samoissa projekteissa. Nouseeko tehokkuuteni maagisesti jos juttelen it-tuen tai hr:n kanssa kahviautomaatilla?
Kun teen etäpäivän, saan nukkua kolmisen varttia pidempään, mikä taas näkyy jossain määrin ajatuksen ja aivojen virkeytenä. Ei toki mitenkään valtavasti, mutta silti väittäisin että hyvin levännyt työntekijä on tehokkaampi kuin väsynyt.
Silti omasta mielestäni on ihan paikallaan että pari päivää viikossa käyn paikan päällä. Siinä pysyy edes jonkinlainen käsitys työyhteisöstä, eikä mene täysin mökkihöperöksi.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö ollut parasta elämässäni. 2h enemmän vuorokaudessa aikaa rakkaalle harrastukselle, liikunnalle. Nyt toimistopakko, joten istun sen ajan bussissa. Eikä työpäivän jälkeen jää aikaa enää liikkua samoin. Töissä istun omassa huoneessa 7.5h, käyn syömässä (yksin) ja lähden kotiin. En keksi mitään syytä mennä toimistolle muuta kuin ’johdon’ pakotuksen. Jos joku haluaa vahtia se onnistuu yhtä hyvin kotona kuin töissä, tai lintsata, sama juttu.
Sama täällä, ja kun kaikki lapsiperheelliset kävi säännöllisesti toimistolla levittämässä lastensa flunssia ja mahatauteja, en ole sairastanut päivääkään sitten kevään 2020. Joten ei ole mennyt rahaa lääkkeisiin, ja voin muutenkin paremmin henkisesti ja fyysisesti.
Meillä tuli 60% lähityöpakko. Kysyin samalla, että alanko taas myös lentämään Keski-Eurooppaan kerran viikossa, kuten ennen pandemiaa oli tapana. Oli niin niin tärkeää nähdä asiakkaita siellä naamatusten. Sitä ei kuulemma tarvitse kuitenkaan tehdä, yllättäen...
Näin omassa roolissa sitä kuitenkin luulisi, että asiakkaiden tapaaminen olisi jossain määrin tärkeää vs. kaikenmaailman assistenttien ja taloushallinnon tyyppien näkeminen ohimennen.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöläiset täällä ehtii näköjään kommentoida, vauvapalstalla.
Itse olen lähityössä.Työkaverit lähti tupakalle niin en ajatellut itsekään tehdä töitä, enkä vuorovaikuttaa.
Is juttuhan aliarvioi jopa normaalin ihmisen älykkyyttä lukea ja ymmärtää tekstiä. Täysin ala-arvoinen juttu. Haastatellut varmasti tekisivät etätyötä jos voisivat, mutta pakko huutaa lähityötä ääneen kun ovat sillä tiellä.
Suomen ’journalismin’ taso on niin huono, että häpeäisin jos olisin tuon kirjoittanut. Täysin vääristelystä näkökulmasta olevat teksti.
Mikä järki pakottaa ihmiset konttoreille, joita pienennetty vuosien varrella, ja jokainen istuu joko perssseet vastakkain tai kylki kyljessä hoitamassa työasioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Is juttuhan aliarvioi jopa normaalin ihmisen älykkyyttä lukea ja ymmärtää tekstiä. Täysin ala-arvoinen juttu. Haastatellut varmasti tekisivät etätyötä jos voisivat, mutta pakko huutaa lähityötä ääneen kun ovat sillä tiellä.
Suomen ’journalismin’ taso on niin huono, että häpeäisin jos olisin tuon kirjoittanut. Täysin vääristelystä näkökulmasta olevat teksti.
Eikö ip-lehtien toimittajiksi kutsu itseään nykyään kaiken maailman entiset meikkibloggaajatkin? :DDDD Kertoo jotain tasottomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin työtehoa työnantaja haluaa kontrolloida.
Hän pystyy seuraamaan etätyöläisten tehoakin ihan hyvin.
Jep. Työtehon seuranta ei vaadi niskaan hönkimistä.
Klassikko: kysytään etätöistä sellaisilta henkilöiltä, jotka eivät syystä tai toisesta pysty tekemään etätöitä. Jos artikkeliin mahtuu, niin tyypillisesti otetaan vielä sellainen henkilö, joka voi, mutta jonka työpaikka on 200m päässä ja henkilö ei halua tehdä etätöitä.
Hienosti!
Ja kun puhutaan ”etätöistä” niin harva tekee 100% etätöitä. Näissä artikkeleissa esimerkit on kuitenkin sellaisista aina. Se voi olla vaikka vapaavalintaiset pari päivää kuukaudesta kun toimistolla käy, mutta ei niin että pakotetusti 2-3pv/vk ja vielä jollain hölmöllä säännöllä ”etätyöpäivä ei saa olla ma tai pe”. Tuollaista pakottamista toimistolle jengi vihaa.
Koka alkuperäinen "uutinen" oli pelkkä qlik ja rage bait.
Tuo luu on jo asialliasesti niin kaluttu, että tuollaisella helpolla provokulmalla kirjoittaminen tuo varmoja klikkejä. Ne klikit on ainoa, mitä tuossakin kohden seuratataan. Niistä tehdään "analyysia", millä myydään mainostilaa ja hinnoitellaan sitä. Se on ainoa, mikä organisaatio johtoa kiinnostaa; ei todellakaan juttujen "journalistinen taso".
Olen toimistotyöläinen lähityössä. Työpäivissä useampi tunti kuluu netissä surffailuun. Tämä siksi, että tietotyö vaatii taukoja enemmän kuin kaksi työpäivän aikana. Myös keho vaatii taukoa sillä samassa asennossa istuminen kuormittaa. Konttorilla taukoihin ei ole mahdollisuutta eikä mitään mitä voisi järkevästi tehdä. Muuta kuin selata kännykkää. Ja hups, siinä meneekin puoli tuntia... Kotona pystyisi välissä esim. tyhjentää tiskikoneen (n. 3min) ja tämän selkeän, lyhyen ja myös fyysisen tauon jälkeen voisi palata töiden pariin. Oikeanlaisista tauoista työteho parantuu. Kun kunnon mahdollisuuksia taukoihin ei ole, työnteko muuttuu vetelksi kautta linjan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki pakottaa ihmiset konttoreille, joita pienennetty vuosien varrella, ja jokainen istuu joko perssseet vastakkain tai kylki kyljessä hoitamassa työasioitaan.
Mun yhteistyöfirmassa tehty näin. Kuulemma jos kahdeksan jälkeen tulee konttorille, niin ainoa vapaa istuin löytyy vessasta. Onko työteho ergonomiasta puhumattakaan optimaalinen, kun istutaan läppäri sylissä jossain aulassa?
"Meillä on niin kiva ja moderni toimisto", sanoi HR johtaja ennen vetäytymistään omaan huoneeseensa, ovensa sulkien.
"Mahtavaa, miten helppoa kommunikoida ja innovoida yhdessä. PERTTI!!! Tule käymään täällä mun huoneessa!!!...Sulje ovi perässä.", komppasi talousjohtaja, ennen kuin vetäytyi huoneeseensa setvimään mitätöntä pikkuasiaa, keskeyttäen Pertin keskittyneen työteon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin maailmassa on alettu poistaa etätöitä. Huomattu tehottomuus.
Minä olen ollut tässä jo yli tunnin toimistolla enkä vielä ole tehnyt juurikaan mitään muuta kuin surffaillut täällä palstalla ja jutellut parin työkaverin kanssa kahvilla. Tämäkö sitten on jotenkin automaattisesti tehokkaampaa kuin jos olisin saman ajan kotona?
Tärkeintä kuitenkin, että pesukone ei pyöri työaikana!
"Hän on havainnut muutoksen sellaisissa ihmisissä, jotka ovat tehneet pitkään etätöitä ja käyvät vain välillä työpaikalla fyysisesti piipahtamassa.
– Heillä ei ole enää semmoista sosiaalisuutta. Persoona on muuttunut."
Tai sitten ovat vaan vihdoin niin väsyneitä feikkaamaan sitä sosiaalisuutta että ovat vapautuneet olemaan omat itsensä, vaikka sitten hiljaa ruutua tuojottaen. Eikä kukaan ole velkaa töissä olemaan sosiaalinen. Töissä ollaan lähes aina vain rahan takia. Jos työnantaja tai muut haluaa sosiaalisuutta niin kannattaa laittaa lisää rahaa tiskiin. Muuten normaalit ihmiset säästää sen rajallisen sosiaalisen paristonsa läheisilleen ja vapaa-ajalleen, missä sillä on oikeasti merkitystäkin.
Vierailija kirjoitti:
IL, ei IS.
T. Tarkka etätyöläinen
Kelalla pakotettiin väkeä lähitöihin, siis se ambulanssilennolla ja sairaslomilla ollut uus kokoomuksen valitsema eläkeiän ylittänyt johtaja alkoi määrätä väkeä paikalle. Vaikkei kuulemma itse ole työpaikallaan.
Joka tapauksessa Kelalla vähennettiin toimitiloja ja toimistojen kokoja rankalla kädellä, ja osa on rempassa.
Tuttu töissä Kelalla Helsingissä, tekee sellaista työtä missä vaaditaan tarkkuutta ja hiljaisuutta. Ei käsittele asiakkaiden hakemuksia tai vastaavaa. Nykyään kun sen pakko mennä 1 krt viikossa toimistolle, joutuu aina istumaan jonkun asiakkaan tukihakemuksia käsittelevän kovaäänisen täti-ihmisen vieressä ja ne soittelee kollegansa läpi ja valittaa kaakattaen joka asiasta mitä joutuu tehdä, ja käy asiakastietoja kovaan ääneen läpi ihmetellen mitä pitäisi tehdä niille, ja selostavat samaan syssyyn kilpaa omat terveysongelmansa ja lääkityksensä.
Tuttu miettii että mikä järki hänellä on mennä tuonne kaakatuksen keskelle, ja kun jotkut kaakattaa vessoja myöten. Ei mitään rauhaa hoitaa töitään missään päin rakennusta, joten käytännössä yksi päivä viikossa menee aivan hukkaan. Ellei mene autolla töihin leimaamaan itsensä sisään ja ulos, ja istu parkkipaikalla autossa läppärin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin maailmassa on alettu poistaa etätöitä. Huomattu tehottomuus.
Muualla maailmassa lisätty etätöitä, onko lukutaidossa jotain vikaa?
Suomessa Kokoomus ajaa tätä lähityöpakkoa koska niiden eläkeikäisten tästä päivästä ihan pihalla olevien pakottajien hyvävelikaverit omistaa toimistotaloja ja niiden hyvävelikaverit omistaa niitä ravintoloita.
Ravintoloita ja niitä toimistotiloja.
"Myöskään Aino Blom ei voisi kuvitella työskentelevänsä kotoa käsin.
– En todellakaan. Minulla on seitsemän lasta ja haluan nimenomaan päästä fyysisesti työpaikalle.
Blom on ammatiltaan ompelija. Hän kokee kotona olevan liian paljon keskittymistä haittaavia häiriötekijöitä, kuten pyykkivuori.
– Varmasti riippuu ihmisestä ja työnkuvasta, mutta mulle itselleni sopii se, että kun mä työpaikalta lähden fyysisesti ja pistän oven kiinni, niin minun ei sen jälkeen tarvitse työasioita miettiä.
Blomin mies on virolainen ja tällä hetkellä työtön. Suotavaa olisi löytää työpaikka suhteellisen läheltä muuta perhettä. Blom kokee työllistymisen Virossa olevan tällä hetkellä Suomea helpompaa.
– Jos saisi Virosta sellaisen työpaikan, mikä olisi täysin etätyötä tai että voisi tehdä Suomesta käsin, että parina päivänä kuukaudessa kävisi paikan päällä."
Eli ainolle ei käy etä työ. Paitsi jos se olisi virossa....
Teen etätöitä sen takia ettei minulla riitä töitä. On helpompi teeskennellä kiireistä kotona kuin työpaikalla. Pomo ja puolet tiimistä istuu ulkomailla, ei ne sen enempää minua kotona näe kuin toimistollakaan. Ainoa ero on, että säästän rahaa pysymällä kotona.
Ne harvat kerrat kun pitää tehdä töitä, vaatii se keskittymistä mitä ei toimistoilmapiiri suo.
Ainoastaan lyhyen matematiikan reputtaneet typerykset väittävät että toimistolla saa töitä tehtyä. Jos työsi on niin yksinkertaista että sen pystyy tekemään avokonttorissa hälinän ja liikkeen keskellä, sinulla ei ole työtä. Jos työn pystyy tekemään keskittymättä, se ei ole työtä.
Jos joku haluaa haastaa tämän, voi kokeilla asiaa itse. Käy lataamassa project eulerin loppupäästä tehtäviä ja mene peruskouluruokalaan tekemään niitä lounasaikaan. Melu- ja häiriötaso ei eroa avokonttorista mitenkään. Katsotaan vasta sen jälkeen kuinka hyvin tai nopeasti suoriuduit tehtävästä.