Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa asenteellinen juttu etätöistä!

Vierailija
16.09.2026 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5b267b25-42ab-45c2-965c-b9ec55268a03

Miksei haastateltu ollenkaan niitä, joiden työteho ja jaksaminen paranee kiitos etätöiden?

Suomi pysyisi huomattavasti laajemmin asuttuna joustavalla etätyöllä, ja tämä taas loisi syrjäseuduillekin mahdollisesti uusia työpaikkoja.

Kommentit (170)

Vierailija
81/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juuri ja juuri kykenen käymään 1-3 päivää kuukaudessa toimistolla. Taustalla burnis. Minun sosiaalinen patteri ei ole ikinä palautunut ja kuormitun ihmisistä, metelistä ja keskeytyksistä ihan hirveästi. 

Pelkäänpä, että jos minulta vaadittaisiin paljon enemmän läsnäoloa, en vaan jaksaisi ja edessä olisi saikku.

Teen kyllä työni ja suorat asiakastapaamiset sujuu. Muutaman tunnin jaksaa tsempata ja antaa parastaan. Tyhjä patteri useamman kerran viikossa, se ei vaan olisi kestävä ratkaisu minun kannaltani. 

Ikisaikuttaja avautuu

Vierailija
82/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hän myös kokee työpaikalla tapahtuvan vuorovaikutuksen tukevan hänen sosiaalista luonnettaan." 

Ok hyvä jos on noin. Mutta entäs he, joiden sosiaalista luonnetta tukee juuri etätyö tai etäpainotteinen hybridityö? Miksei heidän hyvinvoinnista välitetä, vaan kaikki menisi niiden lähityötä ja ihmisten läsnäoloa tarvitsevien ekstroverttien mukaan? 

Kaikki piiriin pyörimään, niin jokaisella on kivaa. 

Näin luullaan. 

Jos ihmisen työhön kuuluu vaikka koko päivän ajan asiakaskontakteja, joiden määrää vielä seurataan aktiivisesti, niin hän ei ehdi eikä jaksa mennä mukaan tähän jatkuvaan vuorovaikutukseen kahvihuoneessa. Näihin haastatteluihin löydetään aina ihmisiä, jotka eivät edes ymmärrä mitä etätyö oikeasti on.

Itse teen lähityötä, mutta ymmärrän muutakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on ottaa väki toimistolle, jossa avokonttori ja kaikki huutaa päällekkäin eri Teams-palavereissa eri palvelutarjoajien kanssa. Usein koko päivän ajan. Siis niin tehotonta ja turhaa touhua mennä toimistolle päiväksi puhumaan omissa palavereissa omien yhteyshenkilöiden kanssa, ja kun samaa tekee 25 hlöä kuorossa, eri kielillä. Todella hermostuttavaa. Siksi meillä on pyydetty olla tulematta toimistolle ellei ole pakottava tarve pitää livepalaveria, kerran kuussa korkeintaan.

Vierailija
84/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on niin pieni maa että täällä toimitilamarkkinoita hallitsee muutama kv yritys, ja varansa yhteen koriin laittaneet eläkeyhtiöt, jotka nyt lobbaavat kaikilla mahdollisilla tavoilla ihmiset takaisin toimistotöihin pois etätöistä, jotta saavat tuottoa sijoituksilleen. Tavallisille yrityksellehän etätyö on edullisempaa ja tehokkaampaa, kun ei tarvitse suuria toimistoja.

Vierailija
85/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin työtehoa työnantaja haluaa kontrolloida.

Hän pystyy seuraamaan etätyöläisten tehoakin ihan hyvin.

Vierailija
86/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turvallisuusalalla työskentelevä Kirsi Lehtinen ei työskentele etänä, koska työtehtävät omalla työpaikalla vaativat fyysistä läsnäoloa."

Tämäpä kiteyttää täydellisesti miten ammattitaidotonta suomalainen toimittajakunta on. Tehdään juttua etätöistä, ja ensimmäinen haastateltava tekee fyysistä läsnäoloa edellyttävää työtä jota ei ole mahdollista toteuttaa etänä. 

Koko artikkelin tuotantoketju aina toimittajasta ja valokuvaajasta päätoimittajaan pitivät tätä täysin tervejärkisenä lähtökohtana.

Vierailija
87/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuallakin maailmassa on alettu poistaa etätöitä. Huomattu tehottomuus.

Minä olen ollut tässä jo yli tunnin toimistolla enkä vielä ole tehnyt juurikaan mitään muuta kuin surffaillut täällä palstalla ja jutellut parin työkaverin kanssa kahvilla. Tämäkö sitten on jotenkin automaattisesti tehokkaampaa kuin jos olisin saman ajan kotona? 

Vierailija
88/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan ehdi lounaalle työpaikkapäivinä, enkä mihinkään kauppoihin työpäivän jälkeen. Työpäivän jälkeen on kiire kotiin, jotta ehtii harrastuksiin jne. kun työmatka lohkaisee 40 minuuttia. Etäpäivinä pystyn tekemään itselleni ruuan työnteon lomassa ja myös illat ovat kiireettömämpiä, kun aamusta ja iltapäivästä ei mene aikaa hukkaan.

Vierailija
89/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa ole enää kunnon toimittajia? Luotettavaa mediaa?

Pistetään kaiken maailman somettajia ja kesätyöläisiä kirjoittamaan huonolla suomen kielellä etätyö-mustamaalaamisjuttuja. Tai ihanan woke-myönteisiä juttuja joissa ihaillaan hormonihuuruisia transss ihmisiä.

Vierailija
90/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työni on sellaista, että pystyn oikeasti tekemään sen täysin etänä. Se on joko tekemistä tietokoneellani tai team-palavereja. Työyhteisöä tarvitsen seuraksi ja välillä pohdinta-avuksi. Hoituuhan ne nämäkin teamssillä, mutta minusta on tosi kiva myös nähdä ihmisiä. 

Haluaisin olla enemmän työpaikalla, ehkä työpaikalla 40% - etänä 60% olisi toimiva suhde. Mutta työpaikalla vähennettiin tiloja ja minullakin on yhteinen huone viiden muun kanssa (aiemmin kahden). Kokous- tai puhelintiloja ei ole. Suurin osa siirtyikin pääasiassa etäilemään tässä vaiheessa. Pari työpaikan lähellä asuvista tykkää tehdä työt työpaikalla, joten huoneessa on aina käynnissä jonkun puhelu tai teams-palaveri. Huoneessa vakituiseen olijat sanovat, ettei heitä haittaa jos joku käy vieressä teams-keskustelua. Ehkä ei haittaa, mutta minusta tuntuu että tämä on vain tapa merkata reviiriä. Tiedättekö, kun korostetusti toimii kuin muita ei olisi ympärillä, ”tämä on minun huoneeni ja teen täällä töitä, enkä sopeuta työntekoani muiden takia”. Minua se oikeasti haittaa. keskittyminen kärsii ja kovaan ääneen kailottaminen stressaa ja aiheuttaa päänsärkyä. 

Eihän kukaan nykyisessä työkulttuurissa voi olla palavereilla häiritsemättä toista. Teams-palavereita ja ad-hoc puheluita on pitkin päivää, koska ei ole sellaista päivää, että kaikki olisi siellä samassa toimistossa. Lisäksi monella päivään kuuluu yhteydenpitoa oman firman ulkopuolisiin tahoihin. 

Ajatus, että aina palaverin takia mentäisiin johonkin pieneen koppiin nyhräämään, on absurdi. 

Ratkaisu olisi tietysti siirtyä täysin aikaan ennen etätöitä. Palavereita pidetään vain neuvotteluhuoneissa siten, että kaikki osallistujat matkustavat palaveriin. Siinä sitten menee toimittajaorganisaatiossa aina puoli päivää, kun matkustetaan asiakkaan luokse, pidetään tunnin palaveri ja matkustetaan omalle toimistolle. Tai toiselle asiakkaalle. 

Tätä se aiemmin. Jostain syystä tuollainen tehottomuus ei organisaatioille enää oikein maistu. Mutta samalla ei haluta ratkaista etä-lähityö -ongelmaakaan. 

HR johtajat hölisevät onttoja "modernista toimistosta" jne. Jos rehellisiä ollaan, HR johtaja olisi oikeastaan jokaisessa talossa ensimmäisenä irtosanottavien listalla; lisäarvon tuotto on tasoa nolla ihan järjestään. 

Vierailija
91/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin saattaisi pysyä. Tosin muutamat pienet paikkakunnat, jotka ovat etätyöläisiä yrittäneet houkutella muuttamaan sinne, niin tulokset on tiettävästi olleet aika laihoja.

Kosja suomalaiset työnantajat tälläisiä tuuliviirejä, ei kukaan uskalla asettua minnekään syrjäseuduille.

Itsellä kävi nyt läheltä piti tilanne, no, uusi työpaikka tulee korjaamaan tilanteen.

Vierailija
92/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyöläiset täällä ehtii näköjään kommentoida, vauvapalstalla.  

Vierailija
93/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinne syrjäseuduille pitää keinotekoisesti luoda työpaikkoja? Miksi syrjäseuduilla asumista pitää tukea? Jos joku haluaa asua metsässä, hän patikoikoon sieltä töihin ja jos hänellä on lapsia, niin kuljettakoon itse jälkikasvunsa johonkin päiväkotiin tai kouluun.

Asun maalla. Ei tänne olla mitään työpaikkoja luotu. Sekä mä että mies etäillään, mä 90% ja mies 50/50. Molempien toimipiste eri kunnassa. En asu metsässä, vaan viihtyisässä 200 neliön talossa, iso puutarhakin on. Samalla hinnalla saa Hesoista ehkä koirankopin.

Ei meitä kukaan tue, ihan itse maksetaan joka ikinen lasku ja kulu.

Eikö kaupungissa lapsia kuskata mihinkään? Itse kipittävät jo 2 vuotiaana päiväkotiin? Kouluun (mun) lapset menee pyörällä. 

Vierailija
94/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko hyväksyä sen, että ihmisiä on erilaisia, ja osa toimii etätöissä paremmin? Sitäpaitsi, voihan niistä etätöistäkin käydä lounaspaikoissa välillä.

Ei voi. Ekstroverteille ei tunnu millään mahtuvan kaaliin se, että kaikki eivät nauti jatkuvasta pälättämisestä ja ihmisten seurassa olemisesta. Nämä kuvittelevat tekevänsä palveluksen muille pakottaessaan kaikki olemaan 24/7 toisten kanssa tekemisissä. 

Vierailija
95/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöläiset täällä ehtii näköjään kommentoida, vauvapalstalla.  

Kyllä tämä konttoriltakin onnustuu.

Vierailija
96/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän sen tuottavuuden ja jopa tietosuojan kanssa käy, kun pulpetteja työpaikalla on enää 30% työntekijöistä ja nekin arvotaan joka aamu uudestaan?

Etätyössä on opittu, että teams on todella tehokas tapa kokoustaa, jollei nyt puhuta jostain palaverista, jossa vain pulistaan.

Toisaalta on työtehtäviä, jotka voisivat aivan hyvin olla kokonaan toimistolla. Esim. asiakaspalvelu hyötyisi siitä, että on jonkinlainen ryhmän kontrolli siinä, mitä asiakkaalle rupatellaan. Ja missä kunnossa. Yhteen omaan puheluuni vastasi rouva, joka selvästi oli maistissa ja alkoi lukemaan minulle aivan toisen asiakkaan tietoja. 

Vierailija
97/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuallakin maailmassa on alettu poistaa etätöitä. Huomattu tehottomuus.

Minä olen ollut tässä jo yli tunnin toimistolla enkä vielä ole tehnyt juurikaan mitään muuta kuin surffaillut täällä palstalla ja jutellut parin työkaverin kanssa kahvilla. Tämäkö sitten on jotenkin automaattisesti tehokkaampaa kuin jos olisin saman ajan kotona? 

Kyllä! Ajattele mitä kaikkea olet ehtinyt innovoida!

Vierailija
98/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö lisää työntekijöiden hyvinvoinnin lisäksi myös lemmikkien kuten koirien hyvinvointia, kun omalla ajalla lounastauolla ja heti töiden jälkeen pääsee ulos. Muuten koirille tulisi liian pitkät päivät kotona, jos pääsee ulos aamu 6 ja seuraavan kerran vasta ilta 17 (koska loppu aamu menee töihin valmistautumiseen ja työmatkaan ja iltapäiväkin työmatkaan). 

Vierailija
99/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö ollut parasta elämässäni. 2h enemmän vuorokaudessa aikaa rakkaalle harrastukselle, liikunnalle. Nyt toimistopakko, joten istun sen ajan bussissa. Eikä työpäivän jälkeen jää aikaa enää liikkua samoin. Töissä istun omassa huoneessa 7.5h, käyn syömässä (yksin) ja lähden kotiin. En keksi mitään syytä mennä toimistolle muuta kuin ’johdon’ pakotuksen. Jos joku haluaa vahtia se onnistuu yhtä hyvin kotona kuin töissä, tai lintsata, sama juttu.

Vierailija
100/170 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs asia mikä ollut Suomessa ikävä asia. Suomalainen luonteenpiirre kerrassaan mikä tulisi kitkeä, nimittäin koulukiusaaminen, mitä seurannut aikuisena työpaikkakiusaamiset. Todella yleisiä Suomessa, olen työskennellyt useita pitempiä jaksoja ulkomailla, ja missään ei ole yhtä kauheaa kiusaamista kuin Suomessa.

Tätä ei ole etätyön aikana enää esiintynyt, vaan työpaikkakiusaamiset vähentyneet etätyöläisillä yli 25%.

Yksi kiusaamisesta johtuva sairaspoissaolopäivä tulee maksamaan työntantajalle yli 350 euroa.

Kiusaamisen selvitystyö työpaikalla asiantuntijoineen tulee maksamaan jopa 30 000 euroa, eikä siinä ole mukana kiusatulle määrättyjä korvauksia jotka voivat nousta sataan tuhanteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme