Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa asenteellinen juttu etätöistä!

Vierailija
16.09.2026 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5b267b25-42ab-45c2-965c-b9ec55268a03

Miksei haastateltu ollenkaan niitä, joiden työteho ja jaksaminen paranee kiitos etätöiden?

Suomi pysyisi huomattavasti laajemmin asuttuna joustavalla etätyöllä, ja tämä taas loisi syrjäseuduillekin mahdollisesti uusia työpaikkoja.

Kommentit (227)

Vierailija
221/227 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös sitä on tutkittu että etätyöntekijöillä henkilökohtaisen hygienian hoitaminen jää usein tekemättä, valitettavasti se tarkoittaa esimerkiksi hampaiden harjaamista aamulla. 

Joo Henna mee nukkumaan

Remote workers spend an average of nine minutes less on daily personal grooming and frequently skip regular hygiene habits like brushing teeth or showering compared to commuters.

Haluat siis henkilökohtaisen hygieniansa laiminlyövät ihmiset toimistolle viereesi haisemaan?

Vierailija
222/227 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijät pakotetaan toimistolle, niin tehkää niistä työpaikoista edes viihtyisiä ja oikeasti työhyvinvointia ja keskittymistä parantavia paikkoja. Mutta ei, tehdään täysin päinvastoin - meillä juuri jyrättiin kaikki yksittäiset toimistot ja kaikki tilat muutetaan avotoimistoksi. Vaikka jokaikinen on siitä valittanut ja sanonut, ettei homma toimi avotoimistossa, mutta eei, ei välitetä. Kuulema tulee sellainen kiva "avoin tunnelma" ja ihmisillä tulee matalampi kynnys tulla juttelemaan työasioista ja kysymään neuvoa. Jahas. Omalla tiimillä on myös luottamuksellisia asioita hoidettavana, ja kun esitin huolen että mites ne hoidetaan avokonttorissa, niin siitä ei piitattu yhtään. Mutta en voi ymmärtää, miten tyhmä johto voi olla. Jos koko toimipiste sanoo ettei halua avokonttoreita ja ne ei paranna keskittymiskykyä, niin miten s...tanan typerä pitää ihmisen olla, että muuttaa silti koko toimiston sellaiseksi?

Tietotyö on siitä jännä että jos toimistollaoloa aletaan kyttäämään, voi sitä työntekijäkin kytätä.

Itse joustan tarvittaessa kun on oikeasti hätä. Teen pidempää päivää ja voin tehdä yötä myöten jos aamulla täytyy olla luvut pöydässä viranomaispyynnöissä joiden laiminlyönnistä firma saa miljoonasakot.

Se loppuu seinään sillä sekunnilla kun joku rupeaa kyttäämään missä minä fyysisesti istun. Kone jää toimistolle ja työaika on tasan 7h30min, ja laskeminen aloitetaan siitä kun kulkukorttia vilautetaan.

Siinä on aivan turha vinkua enää minulle miksen ole vääntämässä rapsaa. Pomot voi itse sen tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/227 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistikeharit taas kaikki yhdessä ketjussa. Alkakaa yksityisyrittäjiäksi jos vihaatte noin paljon muiden kanssa tekemistä ja ideointia. 

Oho-oho. Suvaitsevaisuus on päivän sana, mutta "autistikehareita" ei näemmä tarvitsekaan suvaita. Aina löytyy sittenkin joku ihmis(kansan)ryhmä, jonka hyvinvoinnista ei tarvitsekaan piitata.

Vierailija
224/227 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ajatuksen että jos työmatka on liian pitkä, niin sitten muutetaan lähemmäs jos lähitöihin käsky käy. On meidänkin perhe muuttanut 8 kertaa joko miehen tai minun työpaikkani vuoksi.

Mutta siinä on tarpeeksi. Enää en muuta, piste. Minulla on terveydelliset syyt etätyöhön ja pelkään toki koko ajan, että määräävät toimistolle. Silloin jäisin sairauslomalle ja saisivat minut sitten irtisanoa. En muuta, koska en missään asuisi näin edullisesti kuin nykyisessä kodissani, tässä pärjään silloinkin jos joudun vuosien sairauslomalle ja eläkkeelle. Eläkkeeni kun tulee sairauden vuoksi tosi pieni, en kyse muroihini muuttamalla tästä pois. Se on ihan järkiratkaisu.

Oliko tämä muuttaminen hyvinvoinnille (omalle ja perheen) hyväksi?

Mitä väliä sillä on. Päätökset tehdään kullakin hetkellä vallitsevan oman tilanteen mukaisesti. Joku muu tekisi ehkä erilaisen päätöksen, mutta monesti erilaiset tavoitteet sulkevat toisensa pois. Esimerkiksi urakehitys ei sovi yhteen sen kanssa että haluaa asua jossain takaperseelässä.

Minä asun "takaperseelässä" ja uralla edennyt ihan riittävästi. Tällä hetkellä "vanhempana asianajajana" suuressa KV-lakifirmassa, millä toimistoja Suomessa suurkaupungeissa. Moni kollega myös tekee hommia n. 4 päivää viikosta etänä. Välistä on viikkoja, että olen puoli viikkoa jossain päin Suomea, tai Eurooppaa, tilanteen niin vaatiessa. Valtaosa tekemisistä tapahtuu kuitenkin täältä kotoa käsin. 

Mies on toisella alalla johtotehtävissä ja aika harvoin käy myöskään fyysisesti heidän pääkonttorilla. Muita työreissuja muutaman kerran kuukaudessa. 

Urakehityshän ei sinällään hyödy mitään toimistokohtaamisista; osa ehkä niin kuvittelee, mutta ns. kovissa hommissa kyllä se on tulos (l: laskutus), mikä ratkaisee. Sitä saa vain tekemällä asiat paremmin kuin se toinen, kahvikoneella sosialisoiva, kollega. 

Vierailija
225/227 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistikeharit taas kaikki yhdessä ketjussa. Alkakaa yksityisyrittäjiäksi jos vihaatte noin paljon muiden kanssa tekemistä ja ideointia. 

Eikö sinulla ole kavereita, tai juttuseuraa, työpaikan ulkopuolella? 

Silloin ymmärrän, että harmittaa, jos ei muut ole tarjoamassa sitä ihmiskontaktia sinulle siellä toimistolla. Meistä monella muulla ne merkittävät ihmissuhteet on vapaa-ajan puolella, eikä se retorinen "Heippa, mites viikonloppu meni..." -heitto ohimennen oikeasti odota vastausta. 

Vierailija
226/227 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöitä vaan ei haluta kuunnella.

Ei. 

Etätyö perustuu luottamukseen. Selkeästi yritysjohto on itse lusmua porukkaa, jos olettavat työntekijöiden tekevän töitä vain pomon hengittäessä niskaan. Seurantatyökaluja kyllä on, ja näkyyhän se työn etenemisessä tai tilastoissa jos homma ei onnistu.

Vierailija
227/227 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly korvaa etätyöntekijöt kolme  tulevan vuoden kuluessa. Ennustan että te samat etätyön vastustajat itkette kolmen vuoden sisällä täällä palstalla työttömyyttänne. 

Nämä täällä ulisevat akat on samoja jotka ei edes etäpalavereissa suostuneet pitämään kameraa päällä 🤣

Mitä lisäarvoa kameran päällä pitäminen antaa kokoukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme