Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täysin varattomia (aikuisia) ihmisiä?

Vierailija
15.09.2026 |

Joka toinen juttu tuntuu koskevan jotain sijoittamista ja niissä on kaikilla oletuksena omistusasunto ja lisäksi 100 000 e osakesalkku per nuori henkilö.

Entä toinen ääripää? Onko teistä kukaan varaton tai tyyliin tosi vähävarainen, eli koko omaisuutesi alle 10 000 e? Tai tunnetko lähipiiristä? 

Ja kyse aikuisista ihmisistä eli ei mitään opiskelevia parikymppisiä. Eikä niitä, jotka elää toisen siivellä sanoen, että on itse täysin varaton mutta asuu miehen puolen miljoonan omakotitalossa.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koko omaisuus on alle kympin. En koe itseäni vaarattomaksi, en stressaa rahasta, en joudu laskemaan joka penniä ja minulla on järkevä suunnitelma säästää.

Oli enemmän taskussa aiemmin"pahan päivän varalle" ja nyt on se paha päivä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Vierailija
62/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Kohta 60 v mies ja puolikkaalla tttuella elelen.

Mitään rahallisesti arvokasta omaisuutta ei o.

Kuitenkin tää on mulle se paras versio.

Nii, ja asumistuki on, mutta niukka sekin.

Laskettu sen mukaan paljonko tuloni olisivat jos olisin tottelevaisempi ja saisin työttömyyskorvausta.

Mikset sitten ole? Saisit niin helpolla tuon toisen puolikkaan. Tekoälyllä vaan jotain surkeita hakemuksia menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistamme asunnon, arvo 100000 ja mökistä on suunnilleen saman verran velkaa. Olemme käytännössä varattomia.

No ette todellakaan ole varattomia. Tyhmä olet. 

Vierailija
64/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö nyt ihan tosissasi? Oletko tyhmä vai tynnyrissä kasvanut? Vai molempia?

Ohis, mutta tällä palstalla jo näkyy aloitusten otsikoissa suomalaisten jakautuminen kahteen tai oikeastaan useampaankin leiriin, jotka eivät enää taida - muualla kuin tällä palstalla - niin sanotusti keskustella toistensa kanssa lainkaan. Eikä tämä palstakeskustelukaan aina onnistu, kun toiset syyttävät ymmärtämättömyydestä. Oman lukemiseni perusteella tuo menee molempiin suuntiin. "Rikkaat" pitävät "köyhiä" "tyhminä tai tynnyrissä kasvaneina tai molempina", ja köyhät vastavuoroisesti. Ihannetilanteessa tälllainen palsta voisi toimia ymmärryksen lisääntymisenä molempiin suuntiin, mutta koska osa ihmisistä haluaa purkaa turhautumistaan täällä, kielenkäyttö on mitä on -kuten jo tässäkin ketjussa on nähty- niin enemmänkin vain poteroidutaan sinne omiin blokkeihin. Harmi.

Ap:lle vastauksena: Suomessa on paljon täysin varattomia tai miinusmerkkisesti varallisia eli velkaantuneita, olikohan se peräti 10% suomalaisista ulosotossa. Heitä saattaa olla tällä palstalla enemmän näkyvillä kuin keskiluokkaisen ihmisen arjessa, koska usein (ei aina) ulosotossa tai velkaantumiskierteessä oleva on työtön eikä siksi voi parantaa omaa tilannettaan. Ja työttömillä on aikaa roikkua netissä, ainakin enemmän kuin sijoitusvarallisuuttaan kasvattavilla voisi kuvitella olevan. 

Toisaalta tänne kirjoittelee todennäköisesti moni keskituloinenkin, ehkä myös hyvätuloinen, syitä voi arvailla - haluaako oppia yhteiskunnasta lisää lukemalla muiden kuin oman viiteryhmän edustajien kirjoituksia, tai päästä pätemään ja leuhkimaan "köyhien" edessä.

Suurin osa suomalaisista kuuluu määritelmällisesti sinne keskivarallisuuden piiriin. 

Tilastokeskuksen sivuilta pitäisi katsoa, miten eri desiilien tulo- ja/tai varallisuusrajat menevät.

Toki ongelmahan ei olekaan niinkään tulojen eriytymisessä vaan varallisuuden eriytymisessä. Monet ovat sitä mieltä, että 1990-luvun lamavuosina tehty ansio- ja pääomatulojen verotuksen erottaminen toisistaan (nämä olivat siis yhdessä verotettavia sitä ennen eli  kultaisella 1980-luvulla) on syynä tuohon railoon, joka kasvaa jatkuvasti - samaan aikaan kun se julkisuudessa ahkerammin seurattu tuloero ei välttämättä kasva ollenkaan. Varallisuudessa ne erot näkyvät, ja kasvavat, kuten tämäkin aloitus kertoo.

Tää oli hyvä kirjoitus. Täällä siis yhtä "tyhmä" kuin ap, joka elää duunarien ja alemman keskiluokan ympäröimänä. Aidosti kaikilla läheisesti tuntemillani ihmisillä on omistusasunto hintaluokassa 50-100 000. Tekevät matkoja ja harrastavat lisäksi eli on oltava tililläkin jotain. Tunnen myös muutaman vuokralla asujan ja niillä on pientä varallisuutta myös rahastoissa tai ainakin just auto, matkoja ja merkkivaatteita. 

No itse sitten olen vuokralla ja tililläni 30 000. Olen luokitellut itseni sinne 10 % köyhimmän suomalaisten joukkoon jo näillä spekseillä. Asumistukea saan, kun varallisuus ei ylitä sitä rajaa. Totta kai kun ulos menen, näen nistejä ja jopa asunnottomia, mutta olen ajatellut että he on ihan marginaaliryhmä. Pitänyt itseäni hyvin köyhänä suomalaisena.

No tämä palsta avartaa ja jotkut pitää varmaan ökynä. Kaikki on niin omissa kuplissaan tänä päivänä, netin ja tänkin palstan idea kai alun perin oli että me erilaiset ihmiset kohdattaisiin täällä ja voitaisi keskustella rakentavasti.

Jos omaisuutta on noin 100 000 on täsmälleen mediaanissa, ei mitenkään köyhä tai alaluokkaa. Puolet suomalaisista on siis köyhempiä. Alin 10% on negatiivisella puolella eli enemmän velkaa kuin varallisuutta. 

Vierailija
65/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt sentään ihan nollilla. Ollaan reilusti ali. Ulosotto vei kaiken ja vielä jäi konkurssin jäljiltä parisataatonnia velkaakin.

Vierailija
66/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta tällä palstalla jo näkyy aloitusten otsikoissa suomalaisten jakautuminen kahteen tai oikeastaan useampaankin leiriin, jotka eivät enää taida - muualla kuin tällä palstalla - niin sanotusti keskustella toistensa kanssa lainkaan. Eikä tämä palstakeskustelukaan aina onnistu, kun toiset syyttävät ymmärtämättömyydestä. Oman lukemiseni perusteella tuo menee molempiin suuntiin. "Rikkaat" pitävät "köyhiä" "tyhminä tai tynnyrissä kasvaneina tai molempina", ja köyhät vastavuoroisesti. Ihannetilanteessa tälllainen palsta voisi toimia ymmärryksen lisääntymisenä molempiin suuntiin, mutta koska osa ihmisistä haluaa purkaa turhautumistaan täällä, kielenkäyttö on mitä on -kuten jo tässäkin ketjussa on nähty- niin enemmänkin vain poteroidutaan sinne omiin blokkeihin. Harmi.

Ap:lle vastauksena: Suomessa on paljon täysin varattomia tai miinusmerkkisesti varallisia eli velkaantuneita, olikohan se peräti 10% suomalaisista ulosotossa. Heitä saattaa olla tällä palstalla enemmän näkyvillä kuin keskiluokkaisen ihmisen arjessa, koska usein (ei aina) ulosotossa tai velkaantumiskierteessä oleva on työtön eikä siksi voi parantaa omaa tilannettaan. Ja työttömillä on aikaa roikkua netissä, ainakin enemmän kuin sijoitusvarallisuuttaan kasvattavilla voisi kuvitella olevan. 

Toisaalta tänne kirjoittelee todennäköisesti moni keskituloinenkin, ehkä myös hyvätuloinen, syitä voi arvailla - haluaako oppia yhteiskunnasta lisää lukemalla muiden kuin oman viiteryhmän edustajien kirjoituksia, tai päästä pätemään ja leuhkimaan "köyhien" edessä.

Suurin osa suomalaisista kuuluu määritelmällisesti sinne keskivarallisuuden piiriin. 

Tilastokeskuksen sivuilta pitäisi katsoa, miten eri desiilien tulo- ja/tai varallisuusrajat menevät.

Toki ongelmahan ei olekaan niinkään tulojen eriytymisessä vaan varallisuuden eriytymisessä. Monet ovat sitä mieltä, että 1990-luvun lamavuosina tehty ansio- ja pääomatulojen verotuksen erottaminen toisistaan (nämä olivat siis yhdessä verotettavia sitä ennen eli  kultaisella 1980-luvulla) on syynä tuohon railoon, joka kasvaa jatkuvasti - samaan aikaan kun se julkisuudessa ahkerammin seurattu tuloero ei välttämättä kasva ollenkaan. Varallisuudessa ne erot näkyvät, ja kasvavat, kuten tämäkin aloitus kertoo.

Tää oli hyvä kirjoitus. Täällä siis yhtä "tyhmä" kuin ap, joka elää duunarien ja alemman keskiluokan ympäröimänä. Aidosti kaikilla läheisesti tuntemillani ihmisillä on omistusasunto hintaluokassa 50-100 000. Tekevät matkoja ja harrastavat lisäksi eli on oltava tililläkin jotain. Tunnen myös muutaman vuokralla asujan ja niillä on pientä varallisuutta myös rahastoissa tai ainakin just auto, matkoja ja merkkivaatteita. 

No itse sitten olen vuokralla ja tililläni 30 000. Olen luokitellut itseni sinne 10 % köyhimmän suomalaisten joukkoon jo näillä spekseillä. Asumistukea saan, kun varallisuus ei ylitä sitä rajaa. Totta kai kun ulos menen, näen nistejä ja jopa asunnottomia, mutta olen ajatellut että he on ihan marginaaliryhmä. Pitänyt itseäni hyvin köyhänä suomalaisena.

No tämä palsta avartaa ja jotkut pitää varmaan ökynä. Kaikki on niin omissa kuplissaan tänä päivänä, netin ja tänkin palstan idea kai alun perin oli että me erilaiset ihmiset kohdattaisiin täällä ja voitaisi keskustella rakentavasti.

Se köyhin 10% on miinuksella, heillä on velkaa eikä varallisuutta. Siitä seuraavat 10-20% elää varmaan kädestä suuhun, kaikki menee mitä tulee. Jaa se keskiarvovarallusuus? Olennaisempaa olisi tietää mediaanivarallisuus. Tekoäly väittää että vuonna 2023 tämä olisi ollut 96000€, eli puolella väestöstä enemmän ja toisella puolella vähemmän varallisuutta. 

Eli sinä olet jossain alemmassa 30-40% 30 000€ säästöillä, mutta et lähelläkään pohjia. 

Vierailija
67/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt sentään ihan nollilla. Ollaan reilusti ali. Ulosotto vei kaiken ja vielä jäi konkurssin jäljiltä parisataatonnia velkaakin.

Huh, miten tuosta selviää?

Vierailija
68/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikin tekee tiukkaa.

Jonkun verran on hopea- ja kultakoruja, mutta muu on sellaista, että kirpparilla saisi korkeintaan muutamia euroja tai oikea osoite olisi kaatopaikka.

Vierailija
69/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omaisuutta on noin 100 000 on täsmälleen mediaanissa, ei mitenkään köyhä tai alaluokkaa. Puolet suomalaisista on siis köyhempiä. Alin 10% on negatiivisella puolella eli enemmän velkaa kuin varallisuutta. 

Jep. Moni on miinuksen puolella ja esim. mun nettovarallisuus on miinus 20 000 euroa (ja koko ajan tulee lisää velkaa) enkä omista yhtään mitään.

Vierailija
70/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta yhdestä kirjoituksesta mieleen, että miksihän asumisen tukea maksetaan yksin asuville 50 k€ asti. Ovat tuensaajia vaikka olisi suht paljon omaisuutta.

Vierailija
71/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuskuplassa eläen sitä voi kuvitella kaikenlaista kanssaihmisistään. Köyhät voivat vaikka ottaa sieltä sijoituksistaan vähän että saavat sähkölaskut maksettua. Mitä, ei voi?! Tottahan kaikki tienaa vähintään kolme donaa viikossa. EI?!?! Mitä sinä sanoa?!

Vierailija
72/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön 64 v eukko ,täysin varaton. Yksiö huonossa lähiössä, jota kukaan ei osta,  Työttömyystuki  595 €/ kk.  Kukaan ei palkkaa töihin.  Tulossa putkiremontti, en kykene maksamaan sitä.  Joudun taivasalle.

Vierailija
73/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, miten tuosta selviää?

Ei siitä periaatteessa selviäkään. 

Ollaan vaan työttömänä ja kohta eläkkeelle. Suojaosuuden ylittävät menee ulosottoon ja velka sen kuin kasvaa.

Mutta mikäs siinä. Mistä ne ne rahat nyhtävät? Ei mistään. Ollaan köyhänä ja numerot kasvavat velkasaldossa. Ei siinä sen kummempaa. 

Duunataan jotain pientä orvannahkakauppaa, millä saa makkaraa leivän päälle. Näin dippainssinä sitä kuitenkin osaa kaikenlaista. Jossain vaiheessa kunto ei varmaa enää kestä tehdä mitään ja sitten kuollaan köyhyyteen.

Vierailija
74/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys tiedetään, mutta mistä ne suuret velat tulee

Jos hankkii asunnon tai auton, eikö kannaa ostaa sellainen mihin on varaa

Jos ei ole rahaa, ei pidä matkustella tai tuhlailla muutenkaan

Vierailija
75/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys tiedetään, mutta mistä ne suuret velat tulee

Jos hankkii asunnon tai auton, eikö kannaa ostaa sellainen mihin on varaa

Jos ei ole rahaa, ei pidä matkustella tai tuhlailla muutenkaan

KIITOS Halleluja

Nyt Suomen kansa ymmärsi kun sen neuvoit

Kansa vaeltaa vauvapalstalle lukemaan viisautesi ja elää tästä lähtien säästäen ja fiksusti

Eli ei enää velkoja.

Vierailija
76/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitä rahaa olisi voinut kertyä, kun nuorena ei päässyt juuri koskaan töihin, vaikka kuinka opiskeli ja haki, ja keski-ikäisenä on työkyvytön? Tuntuu, että terveinä pysyvillä, jotka ovat onnistuneet pääsemään pitkäkestoiseen työhön heti nuorena, ei ole mitään käsitystä hyvästä tuuristaan.

Vierailija
77/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos Suomessa joku puoli miljoonaa ihmistä ulosotossa, että joo kyllä niitä täysin varattomia ihmisiä löytyy ja oikeasti vielä negatiivisella nettovarallisuudella.

Vierailija
78/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Kohta 60 v mies ja puolikkaalla tttuella elelen.

Mitään rahallisesti arvokasta omaisuutta ei o.

Kuitenkin tää on mulle se paras versio.

Nii, ja asumistuki on, mutta niukka sekin.

Laskettu sen mukaan paljonko tuloni olisivat jos olisin tottelevaisempi ja saisin työttömyyskorvausta.

Mikset sitten ole? Saisit niin helpolla tuon toisen puolikkaan. Tekoälyllä vaan jotain surkeita hakemuksia menemään.

Minä ainakaan en saa, koska on työssäoloehto. Jossain vaiheessa hypin pillin mukaan, mutta kun leikkasivat silti perusosaa ja tulin silti toimeen, totesin, että antaa olla.

Vierailija
79/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 63 ja varaton. Yleistuki, as tuki ja toimeentulotuki. Tonni/kk. 

Vierailija
80/81 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N37 täällä, koko omaisuus 4000 euroa. Tällä hetkellä työtön. 

Mulla rahallisesti arvokkain omaisuuteni on silmälasit. 

Tulona  sairauspväraha.

N61.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi