Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täysin varattomia (aikuisia) ihmisiä?

Vierailija
15.09.2026 |

Joka toinen juttu tuntuu koskevan jotain sijoittamista ja niissä on kaikilla oletuksena omistusasunto ja lisäksi 100 000 e osakesalkku per nuori henkilö.

Entä toinen ääripää? Onko teistä kukaan varaton tai tyyliin tosi vähävarainen, eli koko omaisuutesi alle 10 000 e? Tai tunnetko lähipiiristä? 

Ja kyse aikuisista ihmisistä eli ei mitään opiskelevia parikymppisiä. Eikä niitä, jotka elää toisen siivellä sanoen, että on itse täysin varaton mutta asuu miehen puolen miljoonan omakotitalossa.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai, että alle 10 000€ omaisuus. Voi vit tu suoraan sanottuna. Ei ole paljon paskaakaan omaisuutta ja kauas jää kymppitonnista. Rahaa on tilillä n. 12€. 

Etkö saa tuista yhtään säästöön, siis nostamalla vaikka aina käteiseksi vähän? Jos pystyisit nipistämänä 10-100€ kuussa, vuoden päästä sinulla olisi 120-1200€ ja 10 vuoden päästä 1200-12000€

Mitkä helkutin tuet? Miksi oletat mun saavan tukia? Olen kuule ihan töissä ja teen 60% työaikaa erinäisistä syistä johtuen. Mitään tukia en saa mistään. Ei todellakaan ole enää varaa nipistää yhtään mistään. 

Älkää aina tehkö oletuksia. Tekisi mieli oikeasti kirjoittaa todella rumasti tuollaiselle besserwisserille.

Etkö ole oikeutettu asumistukeen? Tai eikö oikeutta saada esim. soviteltua päivärahaa palkan päälle? EI suomessa puille paljaille tarvitse joutua.

En ole! Lopeta jankutus. En ole tilivelvollinen sulle. Tiedän itse miten asiat ovat ja sä voit pitää pääsi kiinni.

Yritin vaan auttaa

Vierailija
22/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai, että alle 10 000€ omaisuus. Voi vit tu suoraan sanottuna. Ei ole paljon paskaakaan omaisuutta ja kauas jää kymppitonnista. Rahaa on tilillä n. 12€. 

Etkö saa tuista yhtään säästöön, siis nostamalla vaikka aina käteiseksi vähän? Jos pystyisit nipistämänä 10-100€ kuussa, vuoden päästä sinulla olisi 120-1200€ ja 10 vuoden päästä 1200-12000€

Mitkä helkutin tuet? Miksi oletat mun saavan tukia? Olen kuule ihan töissä ja teen 60% työaikaa erinäisistä syistä johtuen. Mitään tukia en saa mistään. Ei todellakaan ole enää varaa nipistää yhtään mistään. 

Älkää aina tehkö oletuksia. Tekisi mieli oikeasti kirjoittaa todella rumasti tuollaiselle besserwisserille.

Etkö ole oikeutettu asumistukeen? Tai eikö oikeutta saada esim. soviteltua päivärahaa palkan päälle? EI suomessa puille paljaille tarvitse joutua.

En ole! Lopeta jankutus. En ole tilivelvollinen sulle. Tiedän itse miten asiat ovat ja sä voit pitää pääsi kiinni.

Yritin vaan auttaa

Yritin vaan auttaa

Kysyinkö apua, häh? En kysynyt vaan kerroin oman tilanteen. Mene muualle pätemäänbesserwisser. Olet oikein tuollainen ylimielinen itsestään liikoja luuleva joka paikkaan sekaava ääliö joka ei osaa pitää suutaan kiinni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N37 täällä, koko omaisuus 4000 euroa. Tällä hetkellä työtön. 

Neljä tonnia on paljon, sillä kustantaa esimerkiksi hautajaiset ja perunkirjoitukset kevyesti.

Joillain ihmisillä ei ole penniäkään kuollessaan, ei yhtään euroa.

On myös ihmisiä, joilla on kuollessaan isot velat. 

Vierailija
24/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä tonnia on paljon, sillä kustantaa esimerkiksi hautajaiset ja perunkirjoitukset kevyesti.

Mun sukulainen oli käytännössä kuin joku miljonääri, asui rikkaiden asuinalueella hienossa talossa, sisusti kalliisti ja omisti urheiluauton ja teki kaukomatkan vähintään kerran vuodessa, söi hienosti, pukeutui hyvin, harrasti golfia ja purjehdusta jne ja jne. Kaikki siis vaikutti olevan paremmin kuin hyvin. Yllätys olikin, että kuollessaan sillä oli massiiviset velat, ei sitten ollutkaan yhtään rikas, vaikka muut luultiin niin. En kuitenkaan osaa mieltää häntä varattomaksi millään, kun sanasta varaton tulee mieleen irtolaiset tai toimeentulotuen asiakkaat huonomaineisissa lähiöissä. Ihmiset, joista näkyy, että varaa ei ole pitää huolta edes syömisestä tai perushygieniasta.

Vierailija
25/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita vaikka kuinka paljon. Munkit ovat täysin varttomia, köyhyysrajalla kädestä suuhun elää taas yhteiskunnassa vaikka kuinka paljon porukkaa. Jotkut ovat jopa velkaisia eli miinusvarallisuudella.

Vierailija
26/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varaton. Ainoa omaisuus on vanhat huonekalut ja muut tavarat asunnossa.

50+

Vierailija
27/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan noita vaikka kuinka paljon. Munkit ovat täysin varttomia, köyhyysrajalla kädestä suuhun elää taas yhteiskunnassa vaikka kuinka paljon porukkaa. Jotkut ovat jopa velkaisia eli miinusvarallisuudella.

Suomessa ei juuri ole tuota munkkikulttuuria

-ohis

Vierailija
28/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö nyt ihan tosissasi? Oletko tyhmä vai tynnyrissä kasvanut? Vai molempia?

Vierailija
29/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuden exä. Sossu maksoi sille kämpän ja TT-tuki vaan hupeni johonkin baarireissuihin. Sen mummi ja mutsi oli samanlaisia sossutapauksia, kulki suvussa näköjääm.

Ihmettelen näin jälkeenpäin että kun oli ihan normaaliällinen ihminen, olisi voinut hankkia itselleen töitä ja saada pikkuisen säästöönkin. Olisi voinut päästä siitä köyhyydestä, jos vähän olisi pidemmälle miettinyt.

Vierailija
30/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, olen itsekin ollut sellainen. Olin muutama kuukausi sitten saanut (nuorena ja tyhmänä otetut, p*rsaukisten vanhempien kannustamana/ylipuhumana) opintolainat maksettua (ei ollut onneksi montaa tonnia) kun sain tietää odottavani vauvaa. Kun ei ollut lainanmaksuja niin olin onneksi (tästäkin vanhemmat haukkuivat) laittanut muutaman vuokran vuokrayhtiön tilille etukäteen joten oli edes jotain säästöjä. 

Itse ihmettelen suuresti että eikö oma varattomuus ja holtiton rahankäyttö opeta vanhempia sen verran että eivät "ohjailisi" jälkikasvua samaan jamaan? Mitä tahansa järkevää teinkään taloudellisesti niin aina sama huuto: et voi, ei kannata, ei siskosikaan noin tehnyt! 

En ole minnekään velkaa, en omista edes luottokorttia ja hyvä näin :)

Vierailija
31/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ja todella paljon. 

Mutta ei lähellekään yhtä paljon kuin keskimääräisen suomalaisen varallisuuden omistavia. 

Vierailija
32/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ja todella paljon. 

Mutta ei lähellekään yhtä paljon kuin keskimääräisen suomalaisen varallisuuden omistavia. 

Joo, totuus on kuitenkin se, että keskivertosuomalaisella on 6-numeroinen summa nimissään.

Vierailija
33/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten omaisuus lasketaan? Vaatteiden, tavaroiden ja huonekalujen jälleenmyyntiarvo? Millä markkinoilla, tori.fissä?

Vai pelkästään raha pankkitilillä?

Eiköhän pari euroa pankkitilillä -ihmisillä ole kuitenkin omaisuutta useamman tuhannen euron edestä, väkisinkin. Ainakin tavaroiden ym. ostohinnoilla laskettuna.

Vierailija
34/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ja todella paljon. 

rivarikolmio ja 15 vuotta vanha auto

Vierailija
35/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin: onko täysin vaarattomia (aikuisia) ihmisiä?

Onkohan...?

Vierailija
36/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun sukulainen oli käytännössä kuin joku miljonääri, asui rikkaiden asuinalueella hienossa talossa, sisusti kalliisti ja omisti urheiluauton ja teki kaukomatkan vähintään kerran vuodessa, söi hienosti, pukeutui hyvin, harrasti golfia ja purjehdusta jne ja jne. Kaikki siis vaikutti olevan paremmin kuin hyvin. Yllätys olikin, että kuollessaan sillä oli massiiviset velat, ei sitten ollutkaan yhtään rikas, vaikka muut luultiin niin. En kuitenkaan osaa mieltää häntä varattomaksi millään, kun sanasta varaton tulee mieleen irtolaiset tai toimeentulotuen asiakkaat huonomaineisissa lähiöissä. Ihmiset, joista näkyy, että varaa ei ole pitää huolta edes syömisestä tai perushygieniasta.

Todennäköisesti kaikilla olisi varaa pitää huolta syömisestä ja perushygieniasta, mutta näiden kahden ontuessa kyse on todennäköisesti mielenterveysongelmasta. Ehkä myös hoitamattomasta fyysisen terveyden ongelmasta.

Vierailija
37/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ja todella paljon. 

rivarikolmio ja 15 vuotta vanha auto

Minullakin on 15 vuotta vanha auto, asun vuokratussa itsemurhayksiössä.  Tässä kun nyt pyöräytän päätäni niin ei täällä mitään arvokasta ole. Tietokonekin on seitsemän vuotat vanha, mutta kyllä tällä nettiä selaa. Eipä sillä, ei minulla ole mitään tarvettakaan kerätä suurta varallisuutta. Kunhan nyt sen verran kertyy, että perikunta saa maksettua hautajaiset.

Vierailija
38/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi? Onhan maassa kodittomiakin.

Miten nyt tollasta kyselet?

Vierailija
39/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä. Tili miinuksella. N51. 

Te, joilla ei "mitään", kai omistatte kuitenkin puhelimen tai läppärin ja vaatteita ja kenkiä? Jokunen tavarakin varmaan vuokrakämpässä on. Silloinhan sitä varmaan on kaikilla omaisuutta tonnin luokkaa..

Onko satasen puhelin arvonas, kun se on jo yli 3v vanha? Tai 5v vanha, silloinkin käytettynä ostettu läppäri? Minkä arvoisia nykyisin on käytetyt vaatteet ja kengät kirpparilla? Ei ole mitään merkkivaatteita, ei edes HH, saati kallimpia. Huonekalut 10-20v vanhoja, ja lähes kaikki käytettynä ostettu. Kuollessa tällainen irtaimisto on miinuksen puolella, koska mikään osto/ myyntiliike ei hae näitä ilmaiseksi. TV on 7-8v vanha, eikä sillä pääse nettiin. Pakastin on 6v vanha, ja se taitaa olla arvokkain kapistus tässå asunnossa. Mitään ns. Kalevalakoruja ei köyhällä ole, ne on jo kauan kauan sitten myyty, että saa lapsille (nyt jo aikuisia) joululahjoja. 

Tätä on suomalainen köyhyys. 

Vierailija
40/68 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes varaton. Olen 45 vuotias mies ja omistan 15 vuotta vanhan auton jolla on vain käyttöarvo. Harrastusvälineitä löytyy jonkun verran (kalastus, melonta, valokuvaus) mutta ei juuri muuta. Vuokrakaksiossa on vain välttämättömimmät huonekalut, vanha televisio ja tietokone. Rahaa tulee osa-aikatyöstä 1800 euroa kuukaudessa josta jää silloin tällöin säästöön muutama satanen mitkä sitten menee auton huoltoon ja bensaan. Ei ole sijoituksia eikä metsää eikä kiinteistöjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan