Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsetehtyjä joululahjaideoita! Ideat jakoon!

Vierailija
14.09.2026 |

Kolmisen kuukautta enää jouluun. Mitä itsetehtyä annat lahjaksi tai oletko nähnyt jossain hyviä ideoita joita haluaisit toteuttaa? Nyt kun aloittaa, ei tule kiire. Itse olen aiemmin leiponut kaikenlaista. Neulonut ja virkannut, joskus askarrellutkin.  Nyt alkaa olla omat ideat loppu. Kaipaisin vinkkejä.

Kiinnostaa myös ideat lasten joulukalenterilahjoiksi, tytöille. Auttakaa mielikuvituksetonta.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisille tytöille teet kalentereita? Ikä vaikuttaa paljon kalenterin sisältöön.

Itse teen muutamat villasukat lahjaksi. Ennenkuin tulee haukkuja niin mainitsen, että näitä on pyydetty.

Leipomukset on hyviä joulun aikaan, mielellään sellaiset, jotka säilyvät pitkään esim. hedelmä- ja taatelikakut, pikkuleivät tai piparit. Tee lemoncurdia tai omenoista hilloa.

Jos on nukeilla leikkiviä tuttuja niin niille voi tehdä vaatteita. Nukkekotiharrastajalle voi tehdä joulukuusen vihreistä piippurasseista minikotiin. Helmet ovat hyviä kuusenpalloja ja ne voi vain työntää piippurassin "oksiin". Liimaa tähti latvaan.

Itsevaletut kynttilät ovat hyödyllisiä. Ok-talossa asuvalle voi tehdä ulos roihuja metallipurkkiin (tee vasaralla & naulalla reikiä purkkiin niin valo kurkkii niistä) tai jätkänkynttilöitä.

Koristele lyhty. Tee lyhdyn sisään joulu- tai seimiasetelma ja sinne pienet patterivalot. Koko talven koristelun saat kun teet asetelman esim. lumiukoista ja/tai metsän eläimistä. Jos haluat, että lyhdyn sisällä on oikea kynttilä, niin koristele se ulkoapäin esim. havuilla ja pienillä kuusenpalloilla/kulkusilla.

Innokkaalle lukijalle voi tehdä kirjanmerkin ja villaboleron.

"Ravintolalahjakortti" omaan kotiisi illalliselle.

Nyt tulikin monta hyvää ideaa. Tytöt on 1 ja 5 vuotiaita. Yksivuotias ehkä voi skipata kalenterin tänä jouluna, seuraavana on jo sitten innokas osallistuja.

Tuli vielä mieleen, että itse olen tehnyt myös peflettejä ja saunatyynyjä lahjaksi.

Vierailija
42/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukkahillo sukulaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi leikkuulauta. Lähes kaikilla kavereilla leikkuulaudat on aivan hirveässä kunnossa. 

Tuo on muuten totta. Ihan järkyttäviä muovisia.

Vierailija
44/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika perinteisellä linjalla lähes kaikki kommentoineet. Eikö kellään ole mitään erikoisempaa uutta ideaa? 

Vierailija
45/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika perinteisellä linjalla lähes kaikki kommentoineet. Eikö kellään ole mitään erikoisempaa uutta ideaa? 

Onko sinulla?

Vierailija
46/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi leikkuulauta. Lähes kaikilla kavereilla leikkuulaudat on aivan hirveässä kunnossa. 

Kannattaisi kuitenkin käyttää komposiittileikkuulautoja muovisten tai puisten sijaan.  Ja näitä on vähän hankala itse tehdä. 

Vierailija
47/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaislahame järviruo'oista.

Vierailija
48/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla?

Ei, siksipä just kyselen kun oma mielikuvitus ei riitä enää.

Vierailija
49/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi kuitenkin käyttää komposiittileikkuulautoja muovisten tai puisten sijaan.  Ja näitä on vähän hankala itse tehdä. 

Puuversio on paras. Hygieenisin.

Vierailija
50/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaislahame järviruo'oista.

Jaa, no nyt tuli omaperäinen idea mutta materiaalia ei saa ihan joka paikasta.

Himmeli vois olla kiva, vähän erilainen, ei ihan nykykotien vakiokoriste.

Vierailija
51/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paholaisenhillo olis hyvää 😋.

Vierailija
52/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ottaisin mielelläni vastaan puolukkamehua. 

Vierailija
53/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuversio on paras. Hygieenisin.

Ei ole.

Vierailija
54/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista itsetehdyissä lahjoissa - tai no, kaikissa lahjoissa - on se, että ne olisi oikein kohdistettuja, oikea tuote oikealle vastaanottajalle. 

Itse tykkäisin itsetehdystä granolasta, saaristolaisleivästä, puolukkamehusta. 

Pikkuhuivit (esim. Sophie scarf) ovat nopeita neuloa niille, jotka niitä käyttävät. Kranssit ja havupallot ovat myös kivoja, mutta nämä olisi mukava saada käyttöön jo joulun odotusajaksi. 

Vierailija
55/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo kiljua on oiva lahja.

Vierailija
56/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuspyyhe/pyyheturbaani, näitä voisi olla parikin, kun täytyy pestä välillä

Taidokkaasti maalattu pihaharja, ei missään nimessä jouluaiheinen

Pitkävartinen puinen kenkälusikka, ripustettava, jos osaa sellaisen tehdä. 

Vierailija
57/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin askarrella jotain vessapaperirullista. Niitä kertyy aina. Ai miten lahjan saajat yllättyvät, kun annan omin pikku kätösin väsäämäni ikkunakoristeen tai joulutontun. 

Vierailija
58/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkäisin uudesta trikoisesta tonttulakista isolla rusetilla ja turkistupsulla. Myös nelotut Marimekkosukat tulisivat käyttöön. Havukranssi jouluvaloilla olisi myös kiva ja tuo edellä mainittu leikkuulauta. 

Käsityöihmisenä diy-paketit kivempia kuin valmiit tuotteet. Kynttiläntekotarvikkeet ohjeineen olisi kiva lahja.

Vierailija
59/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis pitää kilpailu "Rumin itsetehty lahja". Mä laittaisin kuvan koivuhalosta, jolle oli piirretty tussilla naama ja laitettu partaa ja tonttulakki. Joulukoriste helvetistä. 

Vierailija
60/67 |
14.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin askarrella jotain vessapaperirullista. Niitä kertyy aina. Ai miten lahjan saajat yllättyvät, kun annan omin pikku kätösin väsäämäni ikkunakoristeen tai joulutontun. 

Just näin. Sarkasmia. Aivan kammottava ajatuskin että joku ajattelee että ne omat askartelut olisi jollekin mieleisiä. Lapset askartelee se on hellyyttävää. Aikuiset, ei missään nimessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan